Rök kom ut ur nättagget vid montering av moderkortet

Permalänk
Avstängd

Rök kom ut ur nättagget vid montering av moderkortet

Tjena satte i moderkortet o hels nätaggregat släkt ut rök luktar som fan va händer

rubrik förtydligad från "Rök kom ut" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Du måste skriva mer detaljerat vad du gjort och vad för grejer du använt. Men om du bygger en ny dator så undrar jag om du satt i moderkortsdistanserna.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Låter som du kortsluter något. Kan du lägga upp bilder på hur det ser ut?

Permalänk
Medlem

@dumgrabb: Fånga snabbt in den så du kan stoppa tillbaka den i komponenterna, så fungerar det sen!!

Skämt och sido.
Ta reda på vad som brunnit och byt den delen/komponenten. Då kan det förhoppningsvis fungera igen.
Krävs nästan att man plockar isär datorn och synar av alla komponenter för att kunna ta reda på vad som är fel. Näsan kan även vara till god hjälp att försöka ta reda på vilken del du skall titta mera på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Du måste skriva mer detaljerat vad du gjort och vad för grejer du använt. Men om du bygger en ny dator så undrar jag om du satt i moderkortsdistanserna.

Yes köpte nytt grafikkort i måndags fick den inte och funka Windows 10 fastnade och kom inte in i bios med det grafikkortet i. Så ja tänkte testa med ett annat moderkort jag har hemma men det funkade inte heller så jag skulle sätte tillbaka det gamla kortet igen och i typ 30 minuter fick jag inte igång den sen helt plötsligt startade den lite grann typ när man ska starta en bil utan bensin han orkade inte och då kom massa rök ut och då släppte ja på power knappen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@dumgrabb: Fånga snabbt in den så du kan stoppa tillbaka den i komponenterna, så fungerar det sen!!

Skämt och sido.
Ta reda på vad som brunnit och byt den delen/komponenten. Då kan det förhoppningsvis fungera igen.
Krävs nästan att man plockar isär datorn och synar av alla komponenter för att kunna ta reda på vad som är fel. Näsan kan även vara till god hjälp att försöka ta reda på vilken del du skall titta mera på.

Ja skruvade loss skruvarna från ström kontakten men ja satte i de igen innan ja startade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Låter som du kortsluter något. Kan du lägga upp bilder på hur det ser ut?

Sitter med telefon vet inte hur man lägger upp bilder här med de

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av dumgrabb:

Sitter med telefon vet inte hur man lägger upp bilder här med de

Ladda upp på imgur och sätt länken till varje bild mellan dessa taggarna,

, "länka bild" hittar du under förhandsgranskning av inlägg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har du skruvat i moderkortet direkt i plåten, eller har du distanser?

Oavsett vad så är ju åtminstone nätaggregatet sönder, och om du har otur även resterande delar i datorn. Om du har möjlighet kan du testa delarna i en annan dator var för sig (självklart inte nätaggregat, utan CPU och GPU i princip), men i det här fallet är det kanske bäst att lämna in datorn till Inet eller liknande för att låta dem ta reda på vad som klarat sig.

@Vzano: Hörrö du kan ju inte "fixa" rubriken genom att stava fel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Ladda upp på imgur och sätt länken till varje bild mellan dessa taggarna, , "länka bild" hittar du under förhandsgranskning av inlägg.

Går ju inte på imgur med telefonen

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Saddl3r: Jag har fixat stavningen, snälla, slå mig inte

Skrivet av dumgrabb:

Går ju inte på imgur med telefonen

Du får använda desktop-läge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumgrabb:

Går ju inte på imgur med telefonen

Med appen imgur går det prima.

Permalänk
Avstängd
Fixat infogning av bilderna och sammanfogat inläggen /Vzano, Mod
Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså en HP märkesdator ? Det kan vara egna format och kopplingar på moderkortet i en märkesdator så man måste verkligen kontrollera att alla kablar och fästpunkter är kompatibla med det man vill ändra, att byta moderkort i en märkesdator är alltså inget man gör utan att först undersöka den noga och förvissa sig om att det inte blir problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Han starta inte

https://imgur.com/gallery/T5Blm9c

Ha ja satt dom rätt eller fan han starta inte

Permalänk
Avstängd

Det brann lire i nätaggregat innan med

Permalänk
Avstängd

Det är ett foxconn 2abf

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

Det brann lire i nätaggregat innan med

Rätt stort varningstecken där, har själv haft nätaggsbrand en gång och fick skaffa nytt efter det. Min rekommendation är därmed att testa med annat nätagg, eventuellt efter att ha listat ut varför det brann.

Vad är det för grejer i datorn?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ser ut som att moderkortet inte sitter fast med sina distanser i chassit och då kortslutits mot chassit. Troligtvis därför det brann i nätagget. Har du tur har något överlevt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Varför ligger moderkortet löst i chassit för, inga distansskruvar...låter som att du har kortslutning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Jag behöver nytt nätaggregat

Ja han förra fick spel jag behöver en ny 600 watt runt Växjö

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@dumgrabb: Kör på med samma tråd istället för att skapa nya, jag har sammanfogat dina trådar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Varför ligger moderkortet löst i chassit för, inga distansskruvar...låter som att du har kortslutning.

Skulle bara testa fan orkade ibte skruva dit de gör väl inget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

@dumgrabb: Kör på med samma tråd istället för att skapa nya, jag har sammanfogat dina trådar.

Okej sorry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daz:

Rätt stort varningstecken där, har själv haft nätaggsbrand en gång och fick skaffa nytt efter det. Min rekommendation är därmed att testa med annat nätagg, eventuellt efter att ha listat ut varför det brann.

Vad är det för grejer i datorn?

Jag har en annan tråd där det står där kan du kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

Går ju inte på imgur med telefonen

Tanka ner IMGUR appen I telefonen, ladda upp de.
Logga in IMGUR via datorn, kopiera direkt länken och lägg upp den på SweClockers.
Edit: Såg att det löste sig ….. xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smerkele:

Ser ut som att moderkortet inte sitter fast med sina distanser i chassit och då kortslutits mot chassit. Troligtvis därför det brann i nätagget. Har du tur har något överlevt.

Va fan måste ja löpa nytt moderkort med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Tanka ner IMGUR appen I telefonen, ladda upp de.
Logga in IMGUR via datorn, kopiera direkt länken och lägg upp den på SweClockers.

Det är fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

Skulle bara testa fan orkade ibte skruva dit de gör väl inget

Som du nu lärt dig så gör det en hel del, en läxa som du är långt ifrån ensam att lära dig på exakt det här sättet.

Med lite tur har övriga komponenter klarat sig men det vore inte otroligt om i varje fall moderkortet också har dött i min erfarenhet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daz:

Som du nu lärt dig så gör det en hel del, en läxa som du är långt ifrån ensam att lära dig på exakt det här sättet.

Med lite tur har övriga komponenter klarat sig men det vore inte otroligt om i varje fall moderkortet också har dött i min erfarenhet.

Fan också måste ja köpa ny CPU