Rök kom ut ur nättagget vid montering av moderkortet

Permalänk
Medlem

Om du önskar hjälp så är det med fördel om du tar dig tiden och skriver ett ordentligt inlägg.
Vad är det för hårdvara du har i dagsläget?
Gjorde du något speciellt innan dina problem uppstod? ( har du visserligen redan svarat på)
Startat datorn med den ursprungliga hårddvaran?
Om den startat, får du några felkoder? Kommer du in i BIOS?

Ingen här kan läsa dina tankar. Så om du önskar någon form av hjälp så får du också spendera lite tid och ge oss lite vettigt information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

Skulle bara testa fan orkade ibte skruva dit de gör väl inget

Då hoppas jag du lärt dig att inte vara lat.

Jag gissar att moderkortet och nätagg är förstört och annat klarat sig. Sen är det alltid en risk att testa komponenter från en brunnen dator i nytt moderkort. Allt kan ju vara trasigt..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av six_dice:

Om du önskar hjälp så är det med fördel om du tar dig tiden och skriver ett ordentligt inlägg.
Vad är det för hårdvara du har i dagsläget?
Gjorde du något speciellt innan dina problem uppstod? ( har du visserligen redan svarat på)
Startat datorn med den ursprungliga hårddvaran?
Om den startat, får du några felkoder? Kommer du in i BIOS?

Ingen här kan läsa dina tankar. Så om du önskar någon form av hjälp så får du också spendera lite tid och ge oss lite vettigt information.

Ja jag har gjort trådar innan jag köpte nytt grafikkort funkade inte kunde inte komma in i bios så försökte med mitt andra moderkort det gick inte heller så jag satte tillbaka det gamla och då började nätaggregat ryka

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tror du bara lagt moderkortet löst i chassiet. Vilket har legat fel med hålen på distanserna = kortslutit moderkortet vilket har kortslutit nätagget.

Ska du testa något sådant så får du lägga moderkortet på en kartong typ utanför chassiet, eller på en ESD påse utanför. Sedan ansluta allt vid sidan om.

Har du tur så funkar moderkortet fortfarande men du måste testa med ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

Ja jag har gjort trådar innan jag köpte nytt grafikkort funkade inte kunde inte komma in i bios så försökte med mitt andra moderkort det gick inte heller så jag satte tillbaka det gamla och då började nätaggregat ryka

Utifrån den informationen du har gett oss så är det väl bara att konstatera att en eller flera komponter i ditt system har gått sönder.
Nu får du bara bestämma dig om det är värt att börja felsöka och få reda på hur mycket som har gått sönder.
Klarar du inte av det på egen hand finns det säkert någon lokal förmåga som kan hjälpa dig i utbyte mot pengar.

Ingen aning vad du har för komponenter, men får vibbar att det är en mycket gamal dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av six_dice:

Utifrån den informationen du har gett oss så är det väl bara att konstatera att en eller flera komponter i ditt system har gått sönder.
Nu får du bara bestämma dig om det är värt att börja felsöka och få reda på hur mycket som har gått sönder.
Klarar du inte av det på egen hand finns det säkert någon lokal förmåga som kan hjälpa dig i utbyte mot pengar.

Ingen aning vad du har för komponenter, men får vibbar att det är en mycket gamal dator.

HP pavilion p6

Permalänk
Medlem

Så runt 8 år gammal burk med andra ord.

Ett par tankar!
1, Löst moderkort i burken.
Som du nu märkt så ja det kan skapa kortslutning med brand som följd tack vare detta, du har ju kortet 2-3cm från sitt rätta läge.
Jag skulle säga 2-3mm är absolut max innan man kan ha otur och få kortis.

2, Nytt grafikkort.
Vad hade du innan och vad satte du i för nått?
Frågar för det kan mycket väl vara att det drog för mycket och dödade nätagget även om det inte var kortis tack vare löst moderkort.
Utöver det så behöver en hel del äldre moderkort bios uppdateringar för att fungera med nyare/snabbare grafikkort, har för mig att det var nvidia 970/980 som det var en hel del som fick problem med att dom ej gav bild innan MB bios uppdatering.

3, Nätagget.
Fabriks datorer och särskilt runt den tiden och äldre hade ofta nätagg som knappt orkade med någon som helst uppgradering av CPU/GPU och hade man 1-2 fler hårddiskar o kanske nån mer fläkt så fanns inget kvar.
Plus att dom vid den tiden oftas var ganska dåliga kvalitetsmässigt med skräp kondingar och tappar orken med tiden, samt kan ha prispressat skiten så inga/dåliga skyddsfunktioner fanns.
Därmed min misstanke att nätagget kan ha dött när du stoppade i nya grafikkortet.

Det kanske kan ha varit en kombo att moderkort bios var gammalt o ej gav bild men grafikkortet drog fortfarande för mycket o döda nätagget, särskilt om du hade burken igång ett tag o fippla med kablar/etc.

Då det är så gamla delar det handlar om (grafikkortet?) och det finns en risk att ALLT (liten risk) kan ha dött och det gäller till o med fläktar (extremt liten risk dock).
Men moderkort/grafikkort är dom mest vanliga delarna att dö vid nätaggs död.

Så skulle jag säga att det är dags o hiva ut i stort sett allt o börja om.
Chassi kan kanske sparas MEN det är VÄLDIGT STOR RISK att vanliga moderkort ej passar, fläktar kan gå o använda med.
Grafikkortet kan ju vara värt o prova i en ny burk men det finns ju en risk att det är dött och OM det är dött så finns det en risk att det kan skada moderkortet om man provar det i ny burk.
Så där får man överväga om det är värt risken.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har bränt ett gammalt 250W nätagg/PSU genom att sätta i ett för krävande grafikkort, ett GTX 560 tror jag det var. (Som tur var hade jag ett 360W nätagg liggandes.) På ditt nätagg står det 300W och 16A+12A med totalt 210W på 12V linan.
Troligen behöver du bara ett nytt nätagg, men jag skulle nog kika på begagnat marknaden efter någon billig dator, ett nytt nätagg kostar ju c.a 500:- bara det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Bra om du själv klarade dig utan skador i alla fall

Edit: Det här är nog den rörigaste tråden jag sett på Sweclockers