Laglig IPTV - Finns det vettiga alternativ?

Permalänk
Medlem

Laglig IPTV - Finns det vettiga alternativ?

Hejsan!

Behöver se över mitt TV-utbud då bindningstid strax löper ut på mitt nuvarande abonnemang (satellit).
Är rätt trött på att bilden hackar/fryser vid dåligt väder eller om en fågel sätter sig på parabolen, så tänkte se vilka vettiga alternativ ni kan rekommendera som känns mer 2020.

Har fiber från Bahnhof (1000/1000) och i mitt stadsnät kan man ansluta sig via Connect TV.

Mina önskemål är i teorin mycket enkla, jag är ute efter följande kanaler:

1-12HD samt Viasat Golf HD samt Cmore Golf HD. Varken mer eller mindre - är absolut inte ute efter filmkanaler.
Känns som de vill att man skall ha det paketet + det paketet + det paketet så är man uppe i stora summor och får en hiskeligt massa kanaler man inte är intresserad av.

Jag vill köra det via EN box i vardagsrummet, är inte intresserad av att köra 1-12HD via något samt externa streamingpaket tex. Viaplay - helt enkelt allt-i-ett!

Vad kan ni rekommendera? Vet mycket väl att det finns gråzonsalternativ där allt finns till kaffepengar, men det vill jag hålla mig ifrån.

Självklart är ett så lågt pris som möjligt att eftersträva.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Telia kanske
Men de brukar vara problem med banhof när man kör tv från telia ( kanske fler leverantörer med). Bara att googla det.

Edit. Banhof värkar okså erbjuda tv. Så kanske kan vara något?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Telia kanske
Men de brukar vara problem med banhof när man kör tv från telia ( kanske fler leverantörer med). Bara att googla det.

Edit. Banhof värkar okså erbjuda tv. Så kanske kan vara något?

Visste inte man kunde ha IPTV från Telia om man inte hade dem som ISP, ska kika på det!
Bahnhof erbjuder det, men har inte kunnat hitta en lösning som passar in på beskrivningen.
Har hittat en eventuell lösning med Connect med Sappa 10 för att få 1-12HD och de skall återkomma om man kan ordna med enbart golfkanalerna separat, det gick innan så de skulle kolla upp om det gick att lösa.

Tar gärna emot fler förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Visste inte man kunde ha IPTV från Telia om man inte hade dem som ISP, ska kika på det!
Bahnhof erbjuder det, men har inte kunnat hitta en lösning som passar in på beskrivningen.
Har hittat en eventuell lösning med Connect med Sappa 10 för att få 1-12HD och de skall återkomma om man kan ordna med enbart golfkanalerna separat, det gick innan så de skulle kolla upp om det gick att lösa.

Tar gärna emot fler förslag!

Nä man behöver inte ha telia som internet läverantör för att kunna få tv från de. Jag har det inte nämligen, kör boxer internet och telia tv.

Helt ärligt vet jag inte vad iptv är igentligen. Men jag jissar att det är samma som internet tv /tv via internet

Lite fler alternativ/leverantörer
https://www.bredbandsval.se/blogg/jämför-tv-abonnemang-och-tv...
Boxer kanske passar dig bäst då du får välja och byta hur du vill mellan kanalerna 🤔🙂

Skulle säga att de flästa större internetleverantörer ochså har tv med, så kolla runt lite

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mega-Dark:

Helt ärligt vet jag inte vad iptv är igentligen. Men jag jissar att det är samma som internet tv /tv via internet

Iptv är egentligen när tv överförs via nätverk men de flesta iptv tjänster går inte via internet eftersom de brukar använda multicast brukar man använda ett privat lan (via vlan) för tv och användandet av vlan gör det också lättare att garantera bandbredden för tvnätet då det brukar ha högre prioritet än data så man ska inte kunna påverka tv genom att maxa bandbredden på internetuppkopplingen.
Den typen av iptv som går via vlan brukar kräva en "box"
Det finns också iptv som går via internet och så använder man en app eller webbläsaren för att titta på det, ex vis har ju nästan alla kanaler internettjänster typ Svtplay och Viafree även om de också distribueras via "box"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jaja så då är det som till exempel telia har iptv, bara att de sällan benämner det som det.
För när jag tänker/söker på iptv så är det nästan bara typ piratgrejer man får upp med typ 1000 olika kanaler...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mega-Dark:

@mrqaffe: Jaja så då är det som till exempel telia har iptv, bara att de sällan benämner det som det.
För när jag tänker/söker på iptv så är det nästan bara typ piratgrejer man får upp med typ 1000 olika kanaler...

Telia erbjuder iptv både via box och över internet ( https://teliaplay.se/ )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör också IPTV via Telia. Kan tipsa om att köra deras app via en Apple TV istället för att köra deras box. Visserligen så bundlar de med Netflix och lite annat i sin box. Du får så klart ha konton till de tjänster du vill använda, men du kan köra dem via deras box. Jag tycker dock att det är smidigare att använda AppleTV istället så kan man även få med tjänster som Telia inte har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om man inte behöver se tv live utan bara playtjänsterna från respektive kanal så är det gamla Kodi-addonet Retrospect tillbaka. Uppdaterar sig själv också. Använder det varje dag. Otroligt smidigt och gratis. Också lagligt.

Permalänk
Medlem

Kör telenors minsta paket och såhär långt har det fungerat bra (med appletv).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det går att ha en nyare dreambox och köra laglig iptv via en sån? Typ viasat och cmore? Eller andra kanaler. Älskar dreambox. Vill inte ha deras tv hubb och allt vad de heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Om man inte behöver se tv live utan bara playtjänsterna från respektive kanal så är det gamla Kodi-addonet Retrospect tillbaka. Uppdaterar sig själv också. Använder det varje dag. Otroligt smidigt och gratis. Också lagligt.

Jag har lagt till stöd för Telia play samt Cmore i min Kodi app.
https://github.com/Mariusz89B/script.mtvguide

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag har lagt till stöd för Telia play samt Cmore i min Kodi app.
https://github.com/Mariusz89B/script.mtvguide

Okej aldrig provat Kodi. Trodde det var en app som man bara körde iptv på

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke90s:

Okej aldrig provat Kodi. Trodde det var en app som man bara körde iptv på

Går att göra mycket med Kodi, värt att kolla upp