Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

@kf: Ja det är nog mest vid snabba panoneringar problemet uppstår.
Hur tänker du att jag skall kolla det? Hur ser jag vilken fps kodi kör?

edit. Hittade kodi loggen. Där står det 60fps oavsett vad jag ställer in i inställningarna(Adjust display refresh rate tex) i kodi.

Permalänk
Medlem

Jag har efter att jag uppgraderade till Kodi 18 stora problem med 4k hdr filmer - de är otittbara pga att allt blir superljust, ungefär som om någon ökat brightness till max gånger 10. I Kodi 17 såg det helt okej ut. Jag har provat att slå av HDR i Windows 10 samt testat att stänga av en inställning i Kodi som jag såg i en annan tråd (minns inte vad den heter nu) men det hjälpte marginellt. Någon som har en lösning? Jag accepterar att HDR inte lirar, men vill iaf att filmerna ser normala ut.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag har efter att jag uppgraderade till Kodi 18 stora problem med 4k hdr filmer - de är otittbara pga att allt blir superljust, ungefär som om någon ökat brightness till max gånger 10. I Kodi 17 såg det helt okej ut. Jag har provat att slå av HDR i Windows 10 samt testat att stänga av en inställning i Kodi som jag såg i en annan tråd (minns inte vad den heter nu) men det hjälpte marginellt. Någon som har en lösning? Jag accepterar att HDR inte lirar, men vill iaf att filmerna ser normala ut.

Jag har samma problem. Nån som har lösning?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Jag har samma problem. Nån som har lösning?

Prova att ändra render method till Pixel shaders. Sen kan du justera tonemapping, men pixel shaders gjorde det mycket bättre!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Om jag tyder denna tråd på kodi forumet rätt ( https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916 )
så verkar det som att nvidias shield är mest mångsidig/kapabel. Någon som kör en shield som kan berätta om egna erfarenheter med x265 4k, 24bit adudio , hdr etc?

Jag går i tankarna att uppgradera mina nucs och det känns ju korkat att köpa en till nuc om en shield spöar den på samtliga punkter och kostar hälften så mycket.
Intel saknar dessutom vissa saker som shield har, bl.a cec.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosmo_k:

Om jag tyder denna tråd på kodi forumet rätt ( https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916 )
så verkar det som att nvidias shield är mest mångsidig/kapabel. Någon som kör en shield som kan berätta om egna erfarenheter med x265 4k, 24bit adudio , hdr etc?

Jag går i tankarna att uppgradera mina nucs och det känns ju korkat att köpa en till nuc om en shield spöar den på samtliga punkter och kostar hälften så mycket.
Intel saknar dessutom vissa saker som shield har, bl.a cec.

Har en NUC i5 och en Shield v2 och använder enbart NUCen till NAS idag..
Shielden klarar allt jag har testat den på, atmos, 4k testsekvenser betydligt tyngre än NUCen gjorde.
Så i korthet nöjd. Har kopplat till en M2 SSD via USB3 där alla appar ligger och responsen från Shielden blev betydligt snabbare.
Nu väntar ett köp av nya Pro-versionen.
Slå till och köp, det är ju inga stora pengar det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Har en NUC i5 och en Shield v2 och använder enbart NUCen till NAS idag..
Shielden klarar allt jag har testat den på, atmos, 4k testsekvenser betydligt tyngre än NUCen gjorde.
Så i korthet nöjd. Har kopplat till en M2 SSD via USB3 där alla appar ligger och responsen från Shielden blev betydligt snabbare.
Nu väntar ett köp av nya Pro-versionen.
Slå till och köp, det är ju inga stora pengar det handlar om.

Låter som en bra htpc för kodi men jag är skeptisk till att byta ifrån x86 linux till arm android (linux), det känns inte riktigt rätt som htpc. Jag vill gärna ifrån början ha full access i cli etc.

Permalänk
Inaktiv

@cosmo_k:
Nä då ska du ju inte köpa något nytt.
Klarar din x86 linuxburk allt som Shielden klarar? Atmos, Dolby Vision, UHD, hdmi cec earc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

@cosmo_k:
Nä då ska du ju inte köpa något nytt.
Klarar din x86 linuxburk allt som Shielden klarar? Atmos, Dolby Vision, UHD, hdmi cec earc?

Nej inte direkt, saknar bl.a cec.
Men många htpc boxar typ WeTek och Odroid är bra mycket billigare och fixar kodi bra mycket bättre än te.x nuc just för att dem har skräddarsydd hårdvara/mjukvara för ändamålet. Så om man ska ha en htpc som bara ska köra kodi så känns det smartare att köpa en sån än att lägga ett par tusen på en nuc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Funderar på köra Kodi. Vad bör man göra efter man installerat det? Är det nå speciella addons man bör lägga till? Jag är helt oerfaren av Kodi och uppskattar all tips man kan få så det blir så bra som möjligt

Jag undrar också. Jag känner att jag inte får ut så mycket av Kodi, kör på en tvbox formuler z7+. Jag har iptv och alla filmer som jag kan spela upp kan jag ju lika gärna spela upp i VLC.

Så vilka är "must have" addonen till Kodi. Är det tveksamma addons ni inte vill skriva här så kan ni skicka PM. Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Jag undrar också. Jag känner att jag inte får ut så mycket av Kodi, kör på en tvbox formuler z7+. Jag har iptv och alla filmer som jag kan spela upp kan jag ju lika gärna spela upp i VLC.

Så vilka är "must have" addonen till Kodi. Är det tveksamma addons ni inte vill skriva här så kan ni skicka PM. Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog säga att Retrospect är ett ”måste ha” addon.
Alla playkanalerna utan någon reklam.

https://www.rieter.net/content/

Permalänk
Medlem

Hur får man Kodi att spela upp från senaste position när man öppnar en fil på nytt? Och hur ändrar man fördröjningen på grafiken med reglage, play stopp pause osv? Tycker grafiken dröjer sig kvar för många sekunder. Finns det något bra tillägg för att spela upp .rar-arkiv?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

Hur får man Kodi att spela upp från senaste position när man öppnar en fil på nytt? Och hur ändrar man fördröjningen på grafiken med reglage, play stopp pause osv? Tycker grafiken dröjer sig kvar för många sekunder. Finns det något bra tillägg för att spela upp .rar-arkiv?

Angående RAR:
https://kodi.wiki/view/Add-on:RAR_archive_support

Om man tittar en bit på en film så är Kodis standardbeteende att den fortsätter där man slutade nästa gång man startar samma film. Gör den inte så för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Angående RAR:
https://kodi.wiki/view/Add-on:RAR_archive_support

Om man tittar en bit på en film så är Kodis standardbeteende att den fortsätter där man slutade nästa gång man startar samma film. Gör den inte så för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, nej Kodi börjar alltid om från början för mig. Vet du hur man ändrar fördröjningen på grafiken? Kan tillägga att jag kör Kodi via dator win 10

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Har man någon nytta av kodi om man har Apple TV, VLC och inte lagrar tidtals filmer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man ladda ner alternativa ljud-spår till filmer i Kodi? (På samma sätt som man kan ladda ner exempelvis undertexter).

Det vore kalas att kunna köra Disney-filmer på svenska till barn

Permalänk

Menar du att du att köra som en DVD och välja ljudspår?
Eller menar du att du har en ljudfil från annorstädes som du ska ladda in från sidan och sen försöka synka det med bilden?

Har filmen flera ljudspår så kan du välja bland de ljudspår som finns tillgängligt precis som med undertexterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Menar du att du att köra som en DVD och välja ljudspår?
Eller menar du att du har en ljudfil från annorstädes som du ska ladda in från sidan och sen försöka synka det med bilden?

Har filmen flera ljudspår så kan du välja bland de ljudspår som finns tillgängligt precis som med undertexterna.

Jo, på samma sätt som man kan ladda ner undertexter under knappen 'Ladda ner undertexter...' och sedan välja dessa. Jag vill göra precis samma sak med ljud-spår. Jag vill ladda ner ljud-spår som inte finns från början.
Jag inser förstås att ett ljud-spår består av en större datamängd än en undertext, men det borde ändå fungera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jo, på samma sätt som man kan ladda ner undertexter under knappen 'Ladda ner undertexter...' och sedan välja dessa. Jag vill göra precis samma sak med ljud-spår. Jag vill ladda ner ljud-spår som inte finns från början.
Jag inser förstås att ett ljud-spår består av en större datamängd än en undertext, men det borde ändå fungera!

Enkla svaret är nej.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Mkvmerge är en lösning på det problemet. Då muxar du ihop video och ljud.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

@nafs: nog inte riktigt det frågeställningen gällde.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@nafs: nog inte riktigt det frågeställningen gällde.

Nej inte fullt lika flexibelt, men det är en lösning på om man vill se en film med annat ljudspår.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Ni som har lite problem med HDR-uppspelning i Kodi kan testa den här:

https://www.avsforum.com/forum/26-home-theater-computers/3118...

En snubbe som har fixat korrekt stöd för det. Har inte testat det själv men kanske kan vara något.

Permalänk
Medlem

@jalvret: Troligen för att smb v1 är inaktiverat i Win 10 av säkerhetsskäl.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

@jalvret: Troligen för att smb v1 är inaktiverat i Win 10 av säkerhetsskäl.

Lite felet jag ser med KODI, varför inte ha enkelt och säker lösning för att komma åt diskar över lokala nätverket?

Sett till att smb v1 är på för annars kommer man inte åt biblioteket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur delar ni med era bibliotek på windows 10-maskiner ut era filer till Kodi? (I mitt fall en osmc vero 4k+)

Det verkar ju helt vansinnigt att man ska behöva aktivera ett 30 år gammalt protokoll (smb v1) för att det ska fungera smidigt? Jag har provat en del med NFS-servrar, fstab, och allt möjligt enligt vad som känns som alla guider på nätet, men tycker inte något fungerar bra.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Hur delar ni med era bibliotek på windows 10-maskiner ut era filer till Kodi? (I mitt fall en osmc vero 4k+)

Det verkar ju helt vansinnigt att man ska behöva aktivera ett 30 år gammalt protokoll (smb v1) för att det ska fungera smidigt? Jag har provat en del med NFS-servrar, fstab, och allt möjligt enligt vad som känns som alla guider på nätet, men tycker inte något fungerar bra.

Jag har inte smb1 aktivt och för mig fungerar det. Dock får man tänka på hur man delar ut från windowsdatorn, samt att man måste skriva in adressen manuellt. Kodi på min Raspberry kan läsa av nätverket och enheter. Så bara mata in det manuellt istället. Delar du ut en ROOT på win10 lär det vara problemet du har, ett rent helvete i windows. Bättre göra en undermapp och dela ut istället.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Jag har inte smb1 aktivt och för mig fungerar det. Dock får man tänka på hur man delar ut från windowsdatorn, samt att man måste skriva in adressen manuellt. Kodi på min Raspberry kan läsa av nätverket och enheter. Så bara mata in det manuellt istället. Delar du ut en ROOT på win10 lär det vara problemet du har, ett rent helvete i windows. Bättre göra en undermapp och dela ut istället.

Det var lite det där med att slippa skriva in adressen manuellt samt att dela ut root jag ville göra. Jag har tyvärr mitt bibliotek utspritt på flera olika diskar, så jag provade att mounta alla mina utspridda mappar till en enhet och dela ut den. Men om jag inte kan dela ut en ROOT, skulle jag i alla fall vilja browsa till mina foldrar, men jag antar att inte heller det går, bara att skriva in manuellt som gäller!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Det var lite det där med att slippa skriva in adressen manuellt samt att dela ut root jag ville göra. Jag har tyvärr mitt bibliotek utspritt på flera olika diskar, så jag provade att mounta alla mina utspridda mappar till en enhet och dela ut den. Men om jag inte kan dela ut en ROOT, skulle jag i alla fall vilja browsa till mina foldrar, men jag antar att inte heller det går, bara att skriva in manuellt som gäller!

Vet inte hur du menar, men källan man delat ut anges i kodi, sedan kan biblioteket och genvägar referera till denna källa. Sedan kan man under filhanterare och video tabben browsa bäst man vill. Om man nu inte läser in alla mapparna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Hur delar ni med era bibliotek på windows 10-maskiner ut era filer till Kodi? (I mitt fall en osmc vero 4k+)

Det verkar ju helt vansinnigt att man ska behöva aktivera ett 30 år gammalt protokoll (smb v1) för att det ska fungera smidigt? Jag har provat en del med NFS-servrar, fstab, och allt möjligt enligt vad som känns som alla guider på nätet, men tycker inte något fungerar bra.

Ja, man kan ju hoppas dom uppdaterar kodi med nytt protokoll (dom andra sätten är bra mycket jobbigare). Kör med smb v1 också, har inte fått något annat smidigt att fungera och orkar inte fixa det heller (vill bara lätt kunna lägga in mappar i kodi).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar