Tim Sweeney går till angrepp mot höga avgifter i Google Play och App Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Valve grinar alltid högljutt över all konkurrens. De slutar nog inte gnälla förens Steam har 100% av marknaden.

Du kan citera flera inlägg i samma inlägg

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inget monopol; Finns både datorer med macOS och Linux om du vill ha alternativ till Windows PC.

Dessutom så har Microsoft, till skillnad från Google och Apple, inte monopol på nätbutiken i sina system.

Jo, jag är medveten om att det finns alternativ på operativsystemsidan, då jag sitter med ett dussin från olika leverantörer för olika ändamål, och för att det ligger i mitt intresse att vända och vrida på, och laborera med olika system (företrädesvis servrar), men det är en annan femma.

Tycker bara det är något märkligt att många konsumenter på Windowssidan är så hårda fans av just Steam, jag menar corefunktionaliteten är en app manager för spel med integrerad nätbutik, något som andra företag också klarar av ungefär lika bra, Steam åtnjuter för närvarande en position som i viss mån kan liknas vid en de facto standard.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Huawei finns tillräckligt mycket incidenter för att ivf. vara försiktiga med, så att de iaf. objektiv granskas innan utrustningen installeras i säkerhetskritisk infrastruktur.

Tenecent eller säkerhetsrisker kring speldata vet jag dock inte om det finns något liknande (inget som jag vet om iaf.).

Min hemmamiljö är säkerhetskritisk infrastruktur, så inget Huaweimodem som innebär att kinesiska staten kan koppla mig till alla mina inlägg på sweclockers och mitt Nalle Puh intresse....

Det är ju en av de saker som de som vägrar/hatar Epic Games tjatar om, att Tencent äger runt 40% (och därmed den kinesiska staten...)

Permalänk
Medlem

Det finns 2 saker som är säkra i livet, döden och att när Epic Games nämns så ska det minsann skitas på EGS och deras exklusiva spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jo, jag är medveten om att det finns alternativ på operativsystemsidan, då jag sitter med ett dussin från olika leverantörer för olika ändamål, och för att det ligger i mitt intresse att vända och vrida på, och laborera med olika system (företrädesvis servrar), men det är en annan femma.

Tycker bara det är något märkligt att många konsumenter på Windowssidan är så hårda fans av just Steam, jag menar corefunktionaliteten är en app manager för spel med integrerad nätbutik, något som andra företag också klarar av ungefär lika bra, Steam åtnjuter för närvarande en position som i viss mån kan liknas vid en de facto standard.

Saken är väl att för några få år sedan hade många användare flera hundra spel via Steam och nästan inga spel via andra butiker. Förhoppningen var säkert då att slippa använda andra butiker helt (origin och övriga fick mycket kritik för splittring)...

Många levde nog i en önskedröm om att helt slippa använda andra affärer och Steam var allt man någonsin behövde (om man ville). Så skulle det fortfarande kunna vara om användarna vill betala ’steam-skatten’ som Tim skulle kallat den.

Jag tycker vi borde gå till en helt annan nivå av ägande istället där man kan flytta spellicenser till den affär man vill eller där alla man äger är tillgängliga på alla och man kanske kan välja var man startar baserat på vilka extra funktioner man vill ha för dagen?

Vad jag kommer ihåg har det redan testats inom eu att vi äger spelen som är köpta via steam, alltså med rättighet att sälja vidare. Jag tycker en logisk koppling då blir att man borde kunna använda vilken launcher man vill och inte vara låst till den butiken man köpte spelet i

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Väldigt enkelt.

40% av Epic Games ägs av Tencent som rapporterar dina spelvanor till Kina. Så att de vet när de skall invandera och vilka de måste ta livet av först (dvs de som är bäst på FPS spel!)

Bahnhof 10Gbit/s kommer med ett modem från Huwaei som loggar _allt_ du gör och skickar informationen till Kina.
Dock det går så snabbt tack vare de 10Gbit/s att man inte ens märker det.

Får man fråga vad herren kryddat sin vattenpipa med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Saken är väl att för några få år sedan hade många användare flera hundra spel via Steam och nästan inga spel via andra butiker. Förhoppningen var säkert då att slippa använda andra butiker helt (origin och övriga fick mycket kritik för splittring)...

Många levde nog i en önskedröm om att helt slippa använda andra affärer och Steam var allt man någonsin behövde (om man ville). Så skulle det fortfarande kunna vara om användarna vill betala ’steam-skatten’ som Tim skulle kallat den.

Jag tycker vi borde gå till en helt annan nivå av ägande istället där man kan flytta spellicenser till den affär man vill eller där alla man äger är tillgängliga på alla och man kanske kan välja var man startar baserat på vilka extra funktioner man vill ha för dagen?

Vad jag kommer ihåg har det redan testats inom eu att vi äger spelen som är köpta via steam, alltså med rättighet att sälja vidare. Jag tycker en logisk koppling då blir att man borde kunna använda vilken launcher man vill och inte vara låst till den butiken man köpte spelet i

Ja det är något märkligt oavsett. Nu är det en annan typ av produkter och ett behov på en helt annan nivå, men betänk att man önskade och eftersträvade en enda matbutikskedja, och tyckte det var en bra sak dessutom, för att då kan man använda deras kundvagnar som ju redan finns på plats och har lågfriktionshjul, och butiken har faktiskt relevant skyltning per produktkategori. Du kan bara köpa bilar från en kedja av återförsäljare, men de har roliga tidningar i "väntrummet", grinden öppnas med en fräck rörelsesensor, och kaffe ingår. Jag vet, haltande exempel, men ändå.

Som du säger är det en aspekt med licensdelen, dels kan man inte flytta den, dels inte sälja den, och dessutom kan man oftast inte använda produkten alls om man inte har kontakt med autenticeringsservern, vilket ibland känns som overkill för något så banalt som ett spel, men det är en separat fråga.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|