Upgradering av den gamle arbetshästen. Budget runt 6-7k

Permalänk

Upgradering av den gamle arbetshästen. Budget runt 6-7k

Hej på er!

Jag har haft min dator ett tag nu och jag funderar på en uppgradering.

Burken innehåller följande:

  • Intel Core i7 950 @ 3.07GHz

  • 12,0GB Triple-Channel DDR3 @ 533MHz

  • ASUSTeK Computer INC. Rampage III Extreme (LGA1366)

  • 3072MB ATI AMD Radeon HD 7900 Series (Sapphire/PCPartner)

  • SSD

  • Stort chassi med vattenkylning

Jag använder den för utveckling (React,docker osv), det händer även att jag spelar lite csgo. Är det här en bra grund för uppgradering eller tycker ni att jag borde spara ihop och köpa något nytt?

Permalänk
Medlem

Det enda du kan spara är väl egentligen:
SSD
Stort chassi med vattenkylning
Antar att du har ett nätagg du kan använda också?

Allt annat är väldigt gammalt.

Permalänk
Medlem

Vet du om de applikationerna kan dra fördel av många kärnor? Jag skulle köra på antingen en Ryzen 3600 eller 3900X (beroende på om dubbla antalet kärnor påverkar prestandan markant). För moderkort fungerar MSI B450-A Pro eller Tomahawk bra. Om du är intresserad av att överklocka skulle jag rekommendera ett lite starkare B550-moderkort.

Ett HD 7970 räcker mer än tillräckligt för CS:GO. Totalt slöseri av pengar att uppgradera det så länge du inte spelar andra spel eller försöker spela i 4k.

Permalänk
Skrivet av Nygards:

Det enda du kan spara är väl egentligen:
SSD
Stort chassi med vattenkylning
Antar att du har ett nätagg du kan använda också?

Allt annat är väldigt gammalt.

https://komponentkoll.se/bild/mWdyP.png

Japp nättagget tänkte jag behålla. Tack så väldigt mycket för att du komponera ihop en lista, jag ska spana in komponenterna du valde!

Skrivet av TMG:

Vet du om de applikationerna kan dra fördel av många kärnor? Jag skulle köra på antingen en Ryzen 3600 eller 3900X (beroende på om dubbla antalet kärnor påverkar prestandan markant). För moderkort fungerar MSI B450-A Pro eller Tomahawk bra. Om du är intresserad av att överklocka skulle jag rekommendera ett lite starkare B550-moderkort.

Ett HD 7970 räcker mer än tillräckligt för CS:GO. Totalt slöseri av pengar att uppgradera det så länge du inte spelar andra spel eller försöker spela i 4k.

En flerkärnad processor kan nog absolut vara något att föredra. Jag ska kolla på processorn du nämnde, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Viking

Skulle antingen köpa det här:

Eller det här:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz