Bra datorhållare till datorn under skrivbord?

Permalänk
Medlem

Bra datorhållare till datorn under skrivbord?

Ja, finns det några bra datorhållare till att ha datorn uppfäst på under skrivbordet? Tänkte det kunde vara skönt att få upp datorn en liten bit från golvet med tanke på damm och att det blir lättare att dammsuga.

Samtidigt får det inte vara något fult med typ "spännband" som jag sett på vissa. Sedan måste det vara smidigt att plocka ner datorn med. Har ni några bra förslag?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Ha en hurts med dörr under bordet? Datorn ska då stå i hurtsen och inte på golvet.
Typ så?
https://www.ikea.com/se/sv/p/alex-foervaringsmoebel-vit-60192...

Dubbelkolla gärna dina mått

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Kanske funkar med KOLON Golvskydd? Det finns bara i 120x100 cm så man får antagligen klippa till sin storlek. Men det kommer givetvis vara svårt att dammsuga.
https://www.ikea.com/se/sv/p/kolon-golvskydd-44881100/

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Googla på "cpuhållare" så lär du hitta massor med förslag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag har datorn stående på en sån här Helmer Hurts IKEA, men då har jag ett kubchassi så det trillar inte av så lätt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag🙂. Dock inget som fallit mig i smaken ännu. Har begränsat om utrymme så någon hurts bredvid har jag inte plats med. Att ställa datorn i en hurts vill jag inte heller på grund av ventilation och för att jag har en magnetisk antenn för wifi på utsidan av chassit.

Ska kolla på cpu hållare mer men har ännu inte hittat någon jag gillar fullt ut.

Något liknande den här är det smidigaste jag hittat ännu. Verkar bara vara att fälla ut skyddet på sidan och plocka ur chassit. Sen är just denna i fel färg, ska ju vara svart som chassit.

https://www.inet.se/produkt/6907324/deltaco-datorhallare-sh-4...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Blev den här lösningen till slut. Ska gå bra att montera på mitt skrivbord, vad jag tror i alla fall🙂. Lite dåligt med Youtube videos på sådana här grejer.

https://www.conrad.se/p/newstar-pc-hallare-underinbyggnad-cpu...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Blev den här lösningen till slut. Ska gå bra att montera på mitt skrivbord, vad jag tror i alla fall🙂. Lite dåligt med Youtube videos på sådana här grejer.

https://www.conrad.se/p/newstar-pc-hallare-underinbyggnad-cpu...

Hur blev det? Funderar på att skaffa en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliLiw:

Hur blev det? Funderar på att skaffa en sån.

Det blev kanon🙂. Skönt att ha datorn upplyft från golvet. Något jag fick göra var att sätta på distanser mellan botten av datorn och fästet. Jag har ju utdragbart dammskydd så hade inte gått att sätta på chassit direkt på. Vanligtvis sitter där fötter på mitt datorchassi som lyfter det från golvet men nu står ju datorn på mitten av sitt chassi.

Sen får man ju planera lite vart man sätter själva datorfästet på bordet så man får ut maximal funktionalitet. Väldigt smidigt när jag ska koppla in/ut något på baksidan av datorn nu. Då drar jag bara allt framåt på släden och vrider hela chassit. Så nu slipper jag krypa bakom datorn.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Också på jakt efter något liknande. Kör idag en lång ekskiva som skrivbord och bytte ut benen mot ett höj/sänkbart underrede då det blir alldeles för många timmar sittandes nu när man även jobbar hemifrån.
Hur kändes konstruktionen på den från Conrad? Stabil?
Vad kör du för chassi? Har också damfilter, har ett Fractal, Define R5. Antar att jag isåfall stöter på samma problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Också på jakt efter något liknande. Kör idag en lång ekskiva som skrivbord och bytte ut benen mot ett höj/sänkbart underrede då det blir alldeles för många timmar sittandes nu när man även jobbar hemifrån.
Hur kändes konstruktionen på den från Conrad? Stabil?
Vad kör du för chassi? Har också damfilter, har ett Fractal, Define R5. Antar att jag isåfall stöter på samma problem där.

Ursäkta sent svar! Den från Conrad är väldigt stabil. Sen har jag ett underrede i stål också vilket gör att monteringen blir extremt stabil. Jag kör på Fractal Design Define 7 Compact. Jag är väldigt nöjd än så länge. Skönt att få upp datorn från golvet.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Jag letade noggrannt efter samma lösning. Det slutade med att jag köpte nått slags plåtband från biltema och skruvade fast skiten.

https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/ovriga-monteringsdetal...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag letade noggrannt efter samma lösning. Det slutade med att jag köpte nått slags plåtband från biltema och skruvade fast skiten.

https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/ovriga-monteringsdetal...

Fungerar ju också. Men bökigare om man vill ta bort datorn snabbt. Skruva in och ut skruvar i trä brukar leda till att de försvagas rätt ordentligt efter ett tag.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Mmm. Fick göra nya hål en centimeter brevid. Tröttnade dock när jag bytte grafikkort tre gånger på en månad och satte den på golvet för the rest of its life.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Mmm. Fick göra nya hål en centimeter brevid. Tröttnade dock när jag bytte grafikkort tre gånger på en månad och satte den på golvet för the rest of its life.

Ja, borra in och ut i trä är ingen höjdare. Jag har ju metallram så jag har satt dit blindmuttrar. Så jag har gängor så jag kan även ta bort hela min ram hur många gånger jag vill. Men nu slipper jag det eftersom jag kan plocka bort datorn från själva datorhållaren smidigt.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Ja, borra in och ut i trä är ingen höjdare. Jag har ju metallram så jag har satt dit blindmuttrar. Så jag har gängor så jag kan även ta bort hela min ram hur många gånger jag vill. Men nu slipper jag det eftersom jag kan plocka bort datorn från själva datorhållaren smidigt.

Blindmutter. Är det typ gängor inside?

Lol

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Ja, finns det några bra datorhållare till att ha datorn uppfäst på under skrivbordet? Tänkte det kunde vara skönt att få upp datorn en liten bit från golvet med tanke på damm och att det blir lättare att dammsuga.

Samtidigt får det inte vara något fult med typ "spännband" som jag sett på vissa. Sedan måste det vara smidigt att plocka ner datorn med. Har ni några bra förslag?

Jag hade tidigare en slags hållare så datorn hängde under skrivbordet men tröttnade eftersom det var bökigt varje gång jag hade anledning att jobba med datorn eller dra någon ny kabel så jag köpte två Heine hyllplan från IKEA som jag bröt isär och sågade till lagom storlek för datorn och satte ihop de tillsågade delarna, köpte hjul till från Clas Ohlson (eller var det Biltema?), två icke svängbara och två svängbara (50mm diameter), som jag skruvade fast under och lade på filttassar för datorn att stå på. Blev perfekt enligt min mening. Man kan rulla ut den från under skrivbordet, svänga den åt sidan eller vrida runt den för kabelinkoppling mm.
Datorbräda bild 1

Datorbräda bild 2

Andra som har sett den har byggt likadana och verkar nöjda...

EDIT: Lyckades till slut länka till bilder.

Lyckades till slut länka till bilder.
Permalänk
Relik 📜

Med brasklapp för att jag jobbar på Komplett och därmed kan anses som en smula partisk, köpte själv hem den här till mitt kombinerade hemmakontor/gamingskrivbord.
https://www.komplett.se/product/1172185/dator-surfplatta/dato...

Blev kalasbra. Håller mitt Meshify C utmärkt, känns väldigt stabilt. Enkelt att plocka bort datorn med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Alltså både https://www.dustinhome.se/product/5011142016/cpu-hallare-30kg... och https://www.komplett.se/product/1172185/dator-surfplatta/dato... ser riktigt bra ut.
En dum fråga - klarar dessa hållare verkligen 30kg när det skruvas i skrivbordet? Har en chassi på 49x48x21cm som väger typ 25kg... Kan jag lita på att hela konstruktionen inte släpper liksom, har ett skrivbord som är 2cm tjockt och känner mig osäker.
Kan man verkligen lita på att 4-5 skruvar som är c/a 1cm in i skrivbordet håller skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supra64:

Kan man verkligen lita på att 4-5 skruvar som är c/a 1cm in i skrivbordet håller skiten?

I ett bord av massivt trä och om skruven är ordentligt gängad så är det inga problem som helst problem.

Min 65" TV sitter i TRE av de här B-skruvarna och dess universalplugg som kom med stativet, och det håller alldeles utmärkt även om jag så drar ut TVn 90 cm och lägger lite vikt på stativet.

25 kg är ingenting.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Supra64:

Alltså både https://www.dustinhome.se/product/5011142016/cpu-hallare-30kg... och https://www.komplett.se/product/1172185/dator-surfplatta/dato... ser riktigt bra ut.
En dum fråga - klarar dessa hållare verkligen 30kg när det skruvas i skrivbordet? Har en chassi på 49x48x21cm som väger typ 25kg... Kan jag lita på att hela konstruktionen inte släpper liksom, har ett skrivbord som är 2cm tjockt och känner mig osäker.
Kan man verkligen lita på att 4-5 skruvar som är c/a 1cm in i skrivbordet håller skiten?

Skrivet av Elfsberg:

I ett bord av massivt trä och om skruven är ordentligt gängad så är det inga problem som helst problem.

Min 65" TV sitter i TRE av de här B-skruvarna och dess universalplugg som kom med stativet, och det håller alldeles utmärkt även om jag så drar ut TVn 90 cm och lägger lite vikt på stativet.

25 kg är ingenting.

Kan bara tala för min montering, och där sitter hållaren med fyra träskruv rakt in i träskivan. Det är inga som helst problem, jag skulle nog kunna hänga i det utan issues. Precis som för Elfsberg, även min 65" TV sitter med 4 st träskruv och de skulle säkert klara dubbla vikten eller mer.

Har du något skrivbord med sådan IKEA-pressad-skiva-som-känns-som-papp skulle jag kanske vara orolig, hehe. Men, riktigt trä med vettig skruv i håller för väldigt mycket mer än man kan tro.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Med brasklapp för att jag jobbar på Komplett och därmed kan anses som en smula partisk, köpte själv hem den här till mitt kombinerade hemmakontor/gamingskrivbord.
https://www.komplett.se/product/1172185/dator-surfplatta/dato...

Blev kalasbra. Håller mitt Meshify C utmärkt, känns väldigt stabilt. Enkelt att plocka bort datorn med.

Hur lång är "hållaren" på framsidan eller vad man ska kalla det?
Har fönster på chassiet och vill inte att den går ner i det

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av serafim:

Jag hade tidigare en slags hållare så datorn hängde under skrivbordet men tröttnade eftersom det var bökigt varje gång jag hade anledning att jobba med datorn eller dra någon ny kabel så jag köpte två Heine hyllplan från IKEA som jag bröt isär och sågade till lagom storlek för datorn och satte ihop de tillsågade delarna, köpte hjul till från Clas Ohlson (eller var det Biltema?), två icke svängbara och två svängbara (50mm diameter), som jag skruvade fast under och lade på filttassar för datorn att stå på. Blev perfekt enligt min mening. Man kan rulla ut den från under skrivbordet, svänga den åt sidan eller vrida runt den för kabelinkoppling mm.
Datorbräda bild 1

Datorbräda bild 2

Andra som har sett den har byggt likadana och verkar nöjda...

EDIT: Lyckades till slut länka till bilder.

Det där verkar skitsmart! Måste genast göra en likadan! Var köpte du filttassarna någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där verkar skitsmart! Måste genast göra en likadan! Var köpte du filttassarna någonstans?

Från Clas Ohlson för den ena och
från Biltema för den andra (varunr 86-2041 en bit ner på sidan)
Gjorde en åt mig och en åt sonen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vi har bandhållare på Jobbet sedan många år, tror de är köpta från något kontorsinredningsföretag (typ AJ).

Dustin har en liknande,
https://www.dustin.se/product/5011084145/cpu-hallare

Vi är mycket nöjda men hårdplast i chassit (Antec 183) som blivit skör efter många år kan splittras i hörnen om man spänner ordentligt (som jag gillar så den sitter helt fast).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Fungerar inte för höj och sänkbara bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Fungerar inte för höj och sänkbara bord.

Hade det inte kunnat fungera om det bara fanns lite marginal på sladdarna?
Då skulle man också kunnat rulla undan burken om skrivbordet var i sitt lägsta läge för att dammsuga under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hade det inte kunnat fungera om det bara fanns lite marginal på sladdarna?
Då skulle man också kunnat rulla undan burken om skrivbordet var i sitt lägsta läge för att dammsuga under?

Jodå, man vill ju ha marginal på sladdarna för att kunna dra ut datorn så det fungerar bra med mitt höj- och sänkbara skrivbord. Ska jag dra ut datorn behöver skrivbordet vara i sitthöjd men med lite mera marginal på sladdarna skulle det funka med höjt skrivbord också. Skrivbordet är IKEAs SKARSTA med en 160cm bred skiva.

EDIT: Bygg din egen enligt mitt tidigare inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hade det inte kunnat fungera om det bara fanns lite marginal på sladdarna?
Då skulle man också kunnat rulla undan burken om skrivbordet var i sitt lägsta läge för att dammsuga under?

Kan man men inte i närheten lika smidigt och motorn i bordet sliter lätt sönder moderkortets kontakter om någon kabel skulle fastna. Exempelvis tangentbordskabeln klämts fast under monitorn.