Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Blev nyfiken hur Noctuas NF-F12 iPPC-3000 fläktar presterar i en tophat när A12x25 är så bra med sina 2000 varv, då borde väl iPPC med sina 3000 vara ännu bättre, eller?

NH-L12, 3900X (PBO Disabled), NF-A12x15 i botten som exhaust
Testade med att enkoda en film med x264, tog ca 20 min

Rött = Ingen fläkt i tophatten
Grönt = 2 st A12x25 i tophat exhaust
Blått = 2 st NF-F12 iPPC3000 i tophat exhaust

CPU'n går 2-3c kallare med iPPC jämfört med A12x25. Utan fläktar går den upp i 95c och throttlar. (röda strecket är längre eftersom CPU'n throttlar, och då tar då längre tid att enkoda filmen): https://lambdan.se/img/2020-07-30_12-36-25.851.png

VRM's går kallare också: https://lambdan.se/img/2020-07-30_12-36-34.432.png

I CPU-power ser man att utan fläktar så throttlar CPU'n ganska hårt, men med fläktar så går det ungefär likadant:
https://lambdan.se/img/2020-07-30_12-36-29.391.png

En viktig sak dessa grafer inte tar hänsyn till är: LJUDNIVÅ!
Körde alla tester med alla fläktar på 100%.
Utan extra fläktar då är det en ganska lagom ljudnivå. Inte tyst, men låter inte farligt.
2 st NF-A12x25 på 100% låter definitivt, men man kan ändå vara i samma rum.
2 st iPPC-3000 på 100%... Det är ju industrifläktar som sagt, så inte helt oväntat är dem fruktansvärt högljudda. Jag var tvungen att ta på mina noise cancellande Airpods Pro för att döva ut det. Började få ont i huvudet. Andra i huset började också fråga vad det är som låter

Så ja, kör på A12x25 och skippa huvudvärk och ont i öronen är min slutsats.

Själv har jag börjat köra utan tophat. Förvisso går det obehagligt varmt men hatar hur flimsiga tophattarna är och hur jobbigt det är att komma åt nåt inne i datorn när man först måste ta bort tophatten. Och så blir ju lådan märkbart större.
Kanske lägga en iPPC-3000 där nere i botten dock istället för NF-A12x15 hade jag kanske kunnat prova. Men måste sätta en ordentlig fläktkurva på den isf

Hoppas Noctua gör en iPPC-3000 version av A12x25 någon dag.

Mycket intressanta siffror

Dock har jag svårt att förstå varför man väljer att köra en L12 å en tophat å samtidigt offra PBO när man ist kan köra en 240mm å inte har varken throttlande eller behöva skippa pbo..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Dock har jag svårt att förstå varför man väljer att köra en L12 å en tophat å samtidigt offra PBO när man ist kan köra en 240mm å inte har varken throttlande eller behöva skippa pbo..?

Oj, blev långt det här.

TLDR:
- Köpte 3900X med tanke att köra den i ATX. Hade inte kört 3900X i en Ghost om jag fick välja idag.
- PBO disabled märker jag ingen praktisk skillnad av i prestanda och Gamers Nexus håller med
- Jag är en stor fantast av Ryzen 3000 + AIO
- Jag är inte en stor fantast av Ghost + AIO.

Om du mot förmodan vill läsa vidare:

När jag köpte 3900X var tanken att jag inte skulle använda den i min Ghost.
Jag skulle köra med den i ett ATX chassi med 280mm AIO (Kraken x62), och jo jag gjorde det några veckor, kanske månader t.om.

Meeeeen sen såg jag några för många builds på /r/sffpc, Noctua skulle komma tillbaka med NH-L12 och det är en ny Ghost revision på gång, så då ville jag tillbaka igen.
Och jag ville ju inte nedgradera till en 8700K (vilket jag körde innan, deliddad t.om., riktigt sval och fin) och jag ville inte sälja min 3900X för... 12c/24t kärnor är coolt... och blir nog ännu mer användbart i framtiden.

---

PBO disabled märker jag ingen praktisk skillnad av förutom att temperaturerna är *något* mer jämna (det absolut värsta med dessa Ryzen processorer är deras jäkla hoppande i temperatur).

Enligt AMD's review guidelines skulle man stänga av PBO:

Citat:

https://www.gamersnexus.net/guides/3491-explaining-precision-...

Precision Boost OVERDRIVE is what AMD is calling it when those three thresholds are bumped up. The default setting for PBO is “auto,” which the stock specification defines as disabled; further, AMD’s own review guide states to disable PBO for reviews, as the Overdrive portion is not spec. That’s what we did for our review, just like how we disable MCE for Intel.

...och jag såg flera recensioner få över 7000 i CB R20 och fina FPS värden så jag nöjer mig gott o väl med PBO disabled siffrorna.

Gamers Nexus som allmänt är väldigt insatta och nogranna har detta att säga om PBO (samma artikel som ovan):

Citat:

https://www.gamersnexus.net/guides/3491-explaining-precision-...

Especially in light of the LN2 results we’ve gathered so far, it seems like PBO is pointless. The limits that it’s raising aren’t limits that are restricting performance. What matters far, far more is temperature, and even at liquid nitrogen temperatures the CPU increases its clocks just fine without any changes to PBO, and in fact PBO worsened performance due to a bug either on Gigabyte’s board or all X570 boards. Even at Wraith-Spire-that-isn’t-rated-for-the-3900X temperatures, PBO didn’t make a significant difference. We’ll work on nailing down which setting is restricting the clocks to 4.2GHz with PBO enabled under LN2 and whether it occurs on other boards, but regardless of the verdict, we still haven’t discovered a single scenario in which PBO makes a meaningful difference in performance.

Och enligt mina egna tester håller jag med.

När jag körde ATX och 280 AIO testade jag Disabled och Enabled och det var bara slumpmässiga skillnader. Enda sättet jag märkte stor skillnad varje gång var om jag ställde in manuella PPT/EDC/TDC (tror det är rätt 3 bokstäver) riktigt högt, typ 666/666/666, och då fick jag ca 7400 poäng i CB R20. Men då gick VRM's på mitt X570 ATX lite väl varmt och det hände ibland någon bugg att CPU'n gick ner till typ extremt strömsparande läge som gjorde att datorn gick fruktansvärt segt.

Och förutom i Cinebench märkte jag ingen prestandaskillnad, så då slutade jag köra med manuella PBO värden och valde antingen Disabled eller Enabled, och har kört disabled sen dess.

Med disabled är det mindre att fundera på och marginellt jämnare temperaturer (verkar inte hoppa lika drastiskt med disabled).

---

Jag är en stor fantast av AIO och Ryzen 3000. Pga dess jäkla hoppande i temperatur är det idealiskt att kunna styra fläktarna enligt vätsketemperaturen istället.

Så jag har en 240 AIO (Kraken x52) och large tophat och körde med den ett tag (tror jag har några poster här tidigare i tråden om det), och jo visst var datorn tystare och mer rimlig i temperatur men här är sakerna jag hatade med den setupen:

- Ghosten blev nu ännu mycket större, kändes inte om en skolåda längre. Tyckte den redan kändes stor med en medium hatt.
- Ghostens tophat system suger, som jag sagt tidigare. Skruvar du för hårt böjs sidorna, skruvar du så hårt att inte sidorna böjs så faller allt sönder när du skruvat bort den och ska lyfta bort den.
- AIO'n ligger "ovanför" allting. Börjar den droppa så kan allt gå åt skogen, jämfört med ett ATX chassi där kanske grafikkortet bara tar stryk (om du har AIO i toppen), eller ingenting alls (om du har AIO i fronten)
- Det blev ett helsike där inne med slangarna och kablarna
- Skulle du öppna datorn för att byta ut något var det ett projekt att få bort allting, och sen sätta tillbaka allt också!

Så nä, jag föredrar min Ghost så liten som möjlig även om den går mycket varmare. Grejen med att gå över till SFF är ju att det ska vara litet, helst så litet som möjligt, och jag tycker Ghost gör det jobbet bra, för det är väldligt lite tomrum där inne. Men lägger man på en tophat sabbar man ju det.

Ja, 3900X'n går obehagligt varmt med L12 (och med Black Ridge/A12x15 som jag också har) utan extra fläktar men det är sällan den går upp i dem temperaturerna under vanlig användning jag oftast gör, typ spel eller skriver långa poster här (🙄)

Men kör jag någon längre arbetslast med min nuvarande setup så blundar jag för Hwmonitor/Hwinfo och tänker på att Apple säljer miljoner datorer som har urusla kyllösningar och det verkar ju gå hyfsat bra för dem ändå.
På vintern blir det skönt med extra värme

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Oj, blev långt det här.

TLDR:
- Köpte 3900X med tanke att köra den i ATX. Hade inte kört 3900X i en Ghost om jag fick välja idag.
- PBO disabled märker jag ingen praktisk skillnad av i prestanda och Gamers Nexus håller med
- Jag är en stor fantast av Ryzen 3000 + AIO
- Jag är inte en stor fantast av Ghost + AIO.

Om du mot förmodan vill läsa vidare:

När jag köpte 3900X var tanken att jag inte skulle använda den i min Ghost.
Jag skulle köra med den i ett ATX chassi med 280mm AIO (Kraken x62), och jo jag gjorde det några veckor, kanske månader t.om.

Meeeeen sen såg jag några för många builds på /r/sffpc, Noctua skulle komma tillbaka med NH-L12 och det är en ny Ghost revision på gång, så då ville jag tillbaka igen.
Och jag ville ju inte nedgradera till en 8700K (vilket jag körde innan, deliddad t.om., riktigt sval och fin) och jag ville inte sälja min 3900X för... 12c/24t kärnor är coolt... och blir nog ännu mer användbart i framtiden.

---

PBO disabled märker jag ingen praktisk skillnad av förutom att temperaturerna är *något* mer jämna (det absolut värsta med dessa Ryzen processorer är deras jäkla hoppande i temperatur).

Enligt AMD's review guidelines skulle man stänga av PBO:
...och jag såg flera recensioner få över 7000 i CB R20 och fina FPS värden så jag nöjer mig gott o väl med PBO disabled siffrorna.

Gamers Nexus som allmänt är väldigt insatta och nogranna har detta att säga om PBO (samma artikel som ovan):
Och enligt mina egna tester håller jag med.

När jag körde ATX och 280 AIO testade jag Disabled och Enabled och det var bara slumpmässiga skillnader. Enda sättet jag märkte stor skillnad varje gång var om jag ställde in manuella PPT/EDC/TDC (tror det är rätt 3 bokstäver) riktigt högt, typ 666/666/666, och då fick jag ca 7400 poäng i CB R20. Men då gick VRM's på mitt X570 ATX lite väl varmt och det hände ibland någon bugg att CPU'n gick ner till typ extremt strömsparande läge som gjorde att datorn gick fruktansvärt segt.

Och förutom i Cinebench märkte jag ingen prestandaskillnad, så då slutade jag köra med manuella PBO värden och valde antingen Disabled eller Enabled, och har kört disabled sen dess.

Med disabled är det mindre att fundera på och marginellt jämnare temperaturer (verkar inte hoppa lika drastiskt med disabled).

---

Jag är en stor fantast av AIO och Ryzen 3000. Pga dess jäkla hoppande i temperatur är det idealiskt att kunna styra fläktarna enligt vätsketemperaturen istället.

Så jag har en 240 AIO (Kraken x52) och large tophat och körde med den ett tag (tror jag har några poster här tidigare i tråden om det), och jo visst var datorn tystare och mer rimlig i temperatur men här är sakerna jag hatade med den setupen:

- Ghosten blev nu ännu mycket större, kändes inte om en skolåda längre. Tyckte den redan kändes stor med en medium hatt.
- Ghostens tophat system suger, som jag sagt tidigare. Skruvar du för hårt böjs sidorna, skruvar du så hårt att inte sidorna böjs så faller allt sönder när du skruvat bort den och ska lyfta bort den.
- AIO'n ligger "ovanför" allting. Börjar den droppa så kan allt gå åt skogen, jämfört med ett ATX chassi där kanske grafikkortet bara tar stryk (om du har AIO i toppen), eller ingenting alls (om du har AIO i fronten)
- Det blev ett helsike där inne med slangarna och kablarna
- Skulle du öppna datorn för att byta ut något var det ett projekt att få bort allting, och sen sätta tillbaka allt också!

Så nä, jag föredrar min Ghost så liten som möjlig även om den går mycket varmare. Grejen med att gå över till SFF är ju att det ska vara litet, helst så litet som möjligt, och jag tycker Ghost gör det jobbet bra, för det är väldligt lite tomrum där inne. Men lägger man på en tophat sabbar man ju det.

Ja, 3900X'n går obehagligt varmt med L12 (och med Black Ridge/A12x15 som jag också har) utan extra fläktar men det är sällan den går upp i dem temperaturerna under vanlig användning jag oftast gör, typ spel eller skriver långa poster här (🙄)

Men kör jag någon längre arbetslast med min nuvarande setup så blundar jag för Hwmonitor/Hwinfo och tänker på att Apple säljer miljoner datorer som har urusla kyllösningar och det verkar ju gå hyfsat bra för dem ändå.
På vintern blir det skönt med extra värme

Intressant läsning ändå

PBO-infon, mycket spännande! Det ska jag testa att stänga av, trodde det var nödvändigt
Har sett att tempsen hoppas 15 grader i nån sekund för att sen gå ner, lite underligt men förstått att det är så den gör.

Men en sak ang. l12 eller inte, du måste ju köra med top hats å fläktar när du kör L12:an för att det inte ska gå för varmt?
Då kan man ju lika gärna köra det som du gjorde innan, x52:a.
Det är precis vad jag gör, men jag kör den i botten ist, dels för att jag har svart tophat till ett guldgrönt chassi å det ser bättre ut, men också för att tempsen blev mycket bättre på cpun och är helt oberoende av hur varm gpun är.

Håller med om byggkvaliten på de där jevla tophatsen gör mig galen, men iom att den sitter i botten och att jag köpte m3x10-skruvar på jula som jag satt fast den med är det inga problem längre, nu sitter den fint.
Hade lite problem med en av de gängade hålen dock, men efter en feldragning gick skruven i tillslut.
Behöver inte ta bort något om jag ska pilla mer än att skruva av locket

Det där oscillerande hummande ljudet är dock aningen störande men det är mycket lägre nu när den sitter i botten.
Sen har jag tydligen en del coilwhine från gpun, det tystnar efter en stund men det låter ju mer än vad det gjorde i mitt gamla tu150.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Men en sak ang. l12 eller inte, du måste ju köra med top hats å fläktar när du kör L12:an för att det inte ska gå för varmt?

Måste å måste Vill jag ha en liten och varm dator eller en större och svalare dator? Väljer hellre liten och varm (just nu iaf)

Det är bara i långa arbetslaster eller benchmarks CPU'n throttlar... Råkade lämna på HWinfo sedan jag körde de där testerna (ca 8h sedan) och då ser siffrorna ut så här nu:

Under dessa 8 timmar (jag har streamat till Twitch konsollspelande via capture card, skrivit här på Sweclockers och redigerat lite bilder) har CPU'n då alltså peakat upp i 92 C, men för det mesta legat mycket lägre för att hamna på ett snitt av 64.6 C.
Och fläktarna har legat i snitt på 1200-1500 rpm vilket har varit väldigt behagligt (ni kan dock se att jag bytt ut A12x15 fläkten i botten till en iPPC3000, den som peakat 2836 rpm )

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Måste å måste Vill jag ha en liten och varm dator eller en större och svalare dator? Väljer hellre liten och varm (just nu iaf)

Det är bara i långa arbetslaster eller benchmarks CPU'n throttlar... Råkade lämna på HWinfo sedan jag körde de där testerna (ca 8h sedan) och då ser siffrorna ut så här nu:
https://lambdan.se/img/2020-07-31_00-03-03.982.png
Under dessa 8 timmar (jag har streamat till Twitch konsollspelande via capture card, skrivit här på Sweclockers och redigerat lite bilder) har CPU'n då alltså peakat upp i 92 C, men för det mesta legat mycket lägre för att hamna på ett snitt av 64.6 C.
Och fläktarna har legat i snitt på 1200-1500 rpm vilket har varit väldigt behagligt (ni kan dock se att jag bytt ut A12x15 fläkten i botten till en iPPC3000, den som peakat 2836 rpm )

Ah, ja tolkade det du skrev tidigare som att du hade tophat med fläktar för att inte cpun skulle gå för varm

Det är ju tanken av att köra helt utan tophat som jag lekt med när ja suktat lite efter L12an men tror det blir för varmt för min smak.
Sen har jag ju dessutom en öppen kylare pä gpun å inte fe som du.
Har iofs monterat två 15mm fläktar på flänsen med stripes som blåser in luft men i en l
L12-lösning är nog fe-versioner bättre.

Permalänk
Medlem

Hej
Behöver råd i tips
Jag är har planerat en dubbel 240 rad bygge för den nya MKIII. Jag har nästan allt utom chassi (snart här) och en apogee Swiftech pump (framme, obestämd tid från USA) Jag har två stora tophats, SFX PSU, fläktar, radiatorer, itx moderkort med mera.
Frågan är hur montera eller fastna man den översta radiatorn inne i chassin? Det finns redan en galler på chassins bottensida för den nedersta radiatorn. Men det går inte att lägga översta radiatorn och fläktar bara på komponenterna, eller? Går det köpa ENDAST sådan understa galler som man kan sätta mellan komponenterna och topp radiatorn?

Darrenj

https://drive.google.com/file/d/12WWS5vQ205QPUj2M5521qgj4S5FnqOzb/view?usp=sharing

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Hej
Behöver råd i tips
Jag är har planerat en dubbel 240 rad bygge för den nya MKIII. Jag har nästan allt utom chassi (snart här) och en apogee Swiftech pump (framme, obestämd tid från USA) Jag har två stora tophats, SFX PSU, fläktar, radiatorer, itx moderkort med mera.
Frågan är hur montera eller fastna man den översta radiatorn inne i chassin? Det finns redan en galler på chassins bottensida för den nedersta radiatorn. Men det går inte att lägga översta radiatorn och fläktar bara på komponenterna, eller? Går det köpa ENDAST sådan understa galler som man kan sätta mellan komponenterna och topp radiatorn?

Darrenj

https://drive.google.com/file/d/12WWS5vQ205QPUj2M5521qgj4S5FnqOzb/view?usp=sharing

Använd monteringsplattan, den med det stora utfrästa hålet, till den översta radiatorn. Den undre kan du fästa direkt i bottenplattan. Då har du två plattor som radiatorn och fläktarna monteras på för enkel hantering.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

@kribol01:
Du menar alltså att den undre rad/fläkt kombo kan monteras direkt till den nedre tophat eller botten delen av chassin och den under plattan frigörs för användning till den överste rad/flaket kombo?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

@darrenj: Nej, du får med en "top-plate" med chassit för montering utav komponenter i övre topphatten, och den nedre radiatorn fästs i bottenplattan som ligger utanpå.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@kribol01:
Du menar alltså att den undre rad/fläkt kombo kan monteras direkt till den nedre tophat eller botten delen av chassin och den under plattan frigörs för användning till den överste rad/flaket kombo?

Jag tror du menar rätt, om du tittar på tophaten och dess konstruktion så går det inte att fästa nånting vid själva top haten. Den blir ju bara som ett skal som döljer det som monteras ovanpå eller under chassit.

Den nedre radiatorn och dess fläktar fäster du, precis som du skriver, i chassits botten. Den som fötterna sitter på.

Sen den extra plattan som kommer med (används inte alls om man bara kör luftkylt utan top hats) den monterar du radiator och fläkt ovanpå så att du har chassi - mounting plate - fläktar - radiator - grillen. Du måste ha fläktarna under radiatorn för att få plats med fittings osv.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

@kribol01:
Du menar att det kommer med en extra platta? Det visste inte jag. Ser fram emot MKIII när den landa hos mig från Dustin. Fast Leverans datum ständigt skjutas fram.

Darrenj

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@kribol01:
Du menar att det kommer med en extra platta? Det visste inte jag. Ser fram emot MKIII när den landa hos mig från Dustin. Fast Leverans datum ständigt skjutas fram.

Darrenj

Exakt. Försökte kolla på deras hemsida, men den är knappt omnämnd där.
Ladda hem specen för MKII på denna länk så kan du se den på sid 4. Det är den som ligger på chassit.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Japp det svaret. Dumma mig köpte en begagnad Louqe Ghost S1 utan denna topp platta, ty mina dumma frågor. Nu vet jag.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Snart hörni...
Väntar på Louqe Ghost MK3 och Swiftech Apogee Drive 2 CPU/pump combo

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Efter att ha funderat lite grann, är skillnaderna mellan MKII och MKIII så pass att det är värt att köpa ett nytt än ett begagnat?

edit: första ITX bygge

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Efter att ha funderat lite grann, är skillnaderna mellan MKII och MKIII så pass att det är värt att köpa ett nytt än ett begagnat?

edit: första ITX bygge

Beror väl på hur priskänslig du är. Mest lite småfixat på MkIII, men PCIE-riser kabeln är PCIE4 (MkII är PCIE3), spelar ingen roll just nu, men nästa generation GPU:er är just runt hörnet, då kanske det blir intressant. (Kabeln kommer att finnas att köpa löst också om man vill uppgradera sin MkI/II framöver)

Klart nya är bättre, men hittar du begagnat MkII och tycker det är värt de sparade pengarna så är det inga stora fel på ett sånt heller.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror väl på hur priskänslig du är. Mest lite småfixat på MkIII, men PCIE-riser kabeln är PCIE4 (MkII är PCIE3), spelar ingen roll just nu, men nästa generation GPU:er är just runt hörnet, då kanske det blir intressant. (Kabeln kommer att finnas att köpa löst också om man vill uppgradera sin MkI/II framöver)

Klart nya är bättre, men hittar du begagnat MkII och tycker det är värt de sparade pengarna så är det inga stora fel på ett sånt heller.

Beslöt mig för att köra på MKIII istället. Fanns väl en anledning till varför de släppte en senare iteration tänker jag

En grej som jag funderar lite smått är vart man placerar 2,5"? Alla builds jag ser kör m.2

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Beslöt mig för att köra på MKIII istället. Fanns väl en anledning till varför de släppte en senare iteration tänker jag

En grej som jag funderar lite smått är vart man placerar 2,5"? Alla builds jag ser kör m.2

Finns en bur som rymmer två som kan sitta under nätaggregatet, en får plats bakom nätaggregatet och med dubbelhäftande tejp kan du fästa en i utrymmet mellan nätaggregatet och främre väggen.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Finns en bur som rymmer två som kan sitta under nätaggregatet, en får plats bakom nätaggregatet och med dubbelhäftande tejp kan du fästa en i utrymmet mellan nätaggregatet och främre väggen.

Tolkar jag det rätt att du menar "bakom nätagg" så är det min 1:a? och den andra kan man fästa med dubbelhäftande tejp på 2:an eller är det 3:an du syftar på?

https://imgur.com/cYiEpVM

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

En grej som jag funderar lite smått är vart man placerar 2,5"? Alla builds jag ser kör m.2

Du får med en vagga för att montera en 2.5”, sen borrar folk upp hål bakom PSU också.

Hur som, vem vill ha 2.5”... De flesta ITX-brädor har ju 2st. m2-slot:ar. SATA hör 2010-talet till, dags att släppa legacy-prylarna!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du får med en vagga för att montera en 2.5”, sen borrar folk upp hål bakom PSU också.

Hur som, vem vill ha 2.5”... De flesta ITX-brädor har ju 2st. m2-slot:ar. SATA hör 2010-talet till, dags att släppa legacy-prylarna!

Hahah jag satt faktiskt och tog en rejäl funderare när jag åkte precis och hämtade barnen. Kanske man ska köra 2x2TB m.2 haha!

Kändes nästan som en dum fråga haha!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tolkar jag det rätt att du menar "bakom nätagg" så är det min 1:a? och den andra kan man fästa med dubbelhäftande tejp på 2:an eller är det 3:an du syftar på?

https://imgur.com/cYiEpVM

Plats #2 har jag en 2,5" SATA SSD med dubbelhäftande tejp. Skulle nog gå att även ha den lös då kablarna håller den upprätt. Har såklart även dubbla M.2 SSDs 👍

Permalänk
Medlem

Slängde upp mitt bygge på galleriet men insåg inte att vi hade en Ghost owner forum också, för den som är intresserad; https://www.sweclockers.com/galleri/15212-ghost-s1-hard-line-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tolkar jag det rätt att du menar "bakom nätagg" så är det min 1:a? och den andra kan man fästa med dubbelhäftande tejp på 2:an eller är det 3:an du syftar på?

https://imgur.com/cYiEpVM

Precis, 1 och 2.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Plats #2 har jag en 2,5" SATA SSD med dubbelhäftande tejp. Skulle nog gå att även ha den lös då kablarna håller den upprätt. Har såklart även dubbla M.2 SSDs 👍

Skrivet av kribol01:

Precis, 1 och 2.

Men blir det inte tight att placera i 1:an givet att kablarna går där?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Slängde upp mitt bygge på galleriet men insåg inte att vi hade en Ghost owner forum också, för den som är intresserad; https://www.sweclockers.com/galleri/15212-ghost-s1-hard-line-...

Denna är ju brutalt sick!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men blir det inte tight att placera i 1:an givet att kablarna går där?

Jag sket i de förborrade hålen, som ändå var för små, och tejpade dit den så långt åt sidan som det gick utan att kontakterna blev svåra ett komma åt. Då fanns det gott om plats till kablar till GPUn också.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Jag sket i de förborrade hålen, som ändå var för små, och tejpade dit den så långt åt sidan som det gick utan att kontakterna blev svåra ett komma åt. Då fanns det gott om plats till kablar till GPUn också.

Ah! Jag tror att jag köper ett och kollar igenom

är det någonting som du känner idag att, detta skulle vara bra ifall de hade ändrat på eller någonting som du hade gjort istället?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah! Jag tror att jag köper ett och kollar igenom

är det någonting som du känner idag att, detta skulle vara bra ifall de hade ändrat på eller någonting som du hade gjort istället?

Jag jar funderat lite på att köpa ett MK III och sälja mitt Kickstarter ex pga ändringarna de har gjort.
Det är väl framförallt större grafikkort och större standoffs till moderkortet som lockar. Nya risern är ju ful som stryk, men det känns lite mer hållbart med en flexiblare än originalet. Gen 4 skadar ju inte heller.

Enligt ryktet är hålen för SSD bakom PSU fortfarande för små dock. Personligen kör jag med extern radiator så gål för genomföring av slang hade varit nice om det fanns som standard!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

@eneq: OMGS! Det vackraste jag har sett för länge!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/