Fastnar på gul LED vid uppstart (random) ASUS TUF GAMING X570-PLUS – DRAM problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2020

Fastnar på gul LED vid uppstart (random) ASUS TUF GAMING X570-PLUS – DRAM problem

Hej!

Jag har lite problem med mitt första datorbygge och skulle behöva hjälp från er kunniga här på Sweclockers. Se min dators specifikation nedan.

Problem
Mitt problem är att få mitt system att starta korrekt när jag kör med den inbyggda D.O.C.P-profilen (överklockningsprofilen) på mitt RAM-minne. Oftast startar datorn som den ska, men ibland (och tillsynes slumpmässigt) fastnar datorn på gul LED vid POST-test och startar inte alls. När det lyser gul LED på moderkortet betyder det att något är fel med RAM enligt moderkortets bruksanvisning. När systemet väl startar upp fungerar det klockrent. När det inte startar som det ska får man använda reset-knappen på chassit 1-3 gånger och förhoppningsvis hoppar det igång korrekt då. När man kör RAM-minnet med default-inställningarna (2133 MHz) fungerar systemet klockrent och startar varje gång.

Enligt ASUS QVL-lista över kompatibla minnen med detta moderkort så finns inte mitt RAM-minne med. Däremot så är 2x8 GB-varianten med. Jag har kört Windows inbyggda Memory Diagnostics Tool och det hittade inget fel med mina minnen. Jag kör minnena i de rekommenderade platserna (när man har två stickor) A2 och B2. A2 och B2 är platserna näst närmast CPU och längst bort från CPU.

Jag har sökt en del info i ärendet och det är flera som råkat ut för detta problemet, men inte nödvändigtvis med samma RAM-minne som jag har.

VDDCR CPU Power Phase Control
En föreslagen lösning är att ändra VDDCR CPU Power Phase Control till [Extreme]. Standardinställningen är [Optimized]. Riskerar man några skador på systemet om man ändrar till Extreme?
Se: https://www.overclockers.com/forums/showthread.php/795714-Not-sure-if-its-Asus-DOCP-or-my-ram-with-reboot-halting/page2?s=6676da2620e31b34dd04595e16a9e19d.

Compatibility Support Module
En annan lösning är att sätta Compatibility Support Module till Disabled. Disabled är default-inställningen i mitt system och vad jag använder idag.
Se: https://forums.tomshardware.com/threads/asus-x570-tuf-gaming-issue.3566639/

Öka spänningen över RAM-minnet
Jag har även läst att det kan hjälpa att öka spänningen över RAM-minnena. Standard i D.O.C.P-profilen är 1.35 V. Enligt Inet där jag köpte mitt RAM-minne tappar man garantin på minnet om man manuellt överklockar det. Är det säkert att ändra spänningen för RAM-minnet? Hur mycket i så fall?

BIOS
Jag kör BIOS-version 1405 från 2019-11-26. Den senaste versionen är 2204 från 2020-07-01. Kan detta problem bero på BIOS? Har någon annan uppdaterat till senaste versionen? Jag uppdaterade BIOS precis när jag hade byggde datorn 2019-01-05.

Har någon annan råkat ut för samma eller liknande problem?

Specifikation
• Motherboard: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
• CPU: Ryzen 3800X
• CPU-cooler: Noctua NH-D15S
• RAM: 32 GB of Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
◦ D.O.C.P: 3200 MHz 16-18-18-36 1.35 V
• PSU: Corsair RM750X 750W v2
• GPU: Gigabyte RTX 2080 Super Gaming OC
• Storage: Intel 660p 1TB and Intel 660p 2TB
• Chassi: Fractal Design Meshify C Dark TG
◦ Front Fan bottom (Intake): Noctua NF-A14 140 mm PWM
◦ Front Fan Top (Intake): Noctua NF-A14 140 mm PWM
◦ Top fan (Exhaust): Noctua NF-A14 140 mm PWM
◦ Back fan (Exhaust): Noctua NF-A12x25 PWM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jul 2012

Uppdatera BIOS först, moderkortet kanske har fått stabilitets/kompabilitets fix.

Pröva med de två inställningarna, dvs "VDDCR CPU Power Phase Control" och "Compatibility Support Module". Det går alltid att återställa BIOS med "Clear CMOS" om datorn inte bootar.

D.O.C.P är överklockning som inte är garanterad att fungera och mycket möjligt att din exemplar överklockar dåliigt. Det går inte att bevisa att minnet har varit överklockat om du inte säger det till dem, och pga det gäller garantin ändå.

Angående spänningen:
1.2V or lower = Best for DDR4
1.35V = okay voltage for overclocking kits
1.5V =absolute max voltage allowed for Intel XMP 2.0 profiles and max suggested voltage

Öka det med hur mycket du vill inom dessa gränser och med mindre värden när du närmar dig 1.5v och högre. CPUn kan ta skada också pga "memory controller" är inbyggd i CPUn.

" VCore SoC: The VCore SoC voltage is the voltage for the SoC portion of the CPU, including the memory controller and it will help with fabric clock (FCLK) as well. It is the main voltage to increase if your memory controller is not stable or if you are having trouble getting to rated voltage. You can increase this to 1.2-1.25v, although most people think over 1.2v isn't very safe. "
Mer info: https://www.tweaktown.com/guides/9224/gigabyte-amd-x570-ryzen...