PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Det är betydligt enklare att lyckas med den ack så viktiga tomatsåsen om man använder sig av bra tomater. Tyvärr är det många som drar sig för att betala knappt 25 kronor för en konservburk när det går att få flera alternativ (men inte San Marzano) för halva priset. Prisskillnaden är dock befogad!

Jag kan rekommendera den som ändå vill levla upp som pizzabagare att beställa Paolos San Marzano-tomater från matsmart. I mitt skafferi har jag 24 burkar just nu... Både billigare och (subjektivt) bättre än Mutti.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det är betydligt enklare att lyckas med den ack så viktiga tomatsåsen om man använder sig av bra tomater. Tyvärr är det många som drar sig för att betala knappt 25 kronor för en konservburk när det går att få flera alternativ (men inte San Marzano) för halva priset. Prisskillnaden är dock befogad!

Jag kan rekommendera den som ändå vill levla upp som pizzabagare att beställa Paolos San Marzano-tomater från matsmart. I mitt skafferi har jag 24 burkar just nu... Både billigare och (subjektivt) bättre än Mutti.

Man tackar!
Beställde precis 41st (en låda) sådana

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Du behöver gå med i klubben "vi som har en pizzaugn". Det är hemligheten nummer 1. Det är otrolig skillnad på att baka en pizza på 90 sekunder, kanske 2 minuter max till att behöva köra pizzan i över 5 minuter. Det är lite som att steka en god köttbit, det behöver vara en viss temperatur (och temperaturen måste hålla i sig hela tiden) för att det ska bli bra annars blir köttbiten långsamt kokt istället för stekt.

För att kunna göra det bra behövs minst 320 grader, gärna mer, och från båda håll, dvs både i luften och på det material som pizzan ligger på.

Förmågan att kunna värma pizzan i mycket hög temperatur på det sätt du beskriver är nog den största delen av hemligheten. Beträffande tiden så tycker jag ändå att de verkar köra pizzorna i mer än 2 minuter. Själv brukar jag köra någon minut för att göra brödet lite gräddat, sedan ta ut och lägga på ingredienser för att sedan köra tills att osten har fått en rätt fin konsistens.

Degen i sig består ju inte av sällsynta exotiska ingredienser skördat från ett annat universum ur ett Rick & Morty-avsnitt precis. Och det är knappast 10-årig ingenjörskonst som krävs för att blanda ingredienser och baka det för då borde vi inte ha så många pizzerior överallt om det vore så himla komplicerat rent tekniskt talat.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag håller på och tränar på att skicka in pizzan i ugnen utan bakplåtspapper så övergången till en riktig pizzaugn blir smidig. Dessvärre har jag mycket kvar att lära... men det är alltid kul med en utmaning! Eller? Nåväl, den smakade iallafall som en rund pizza där pålägget inte koncentrerat sig till ena halvan.

Det behövs inte mer än San Marzano-tomater, mozzarella, parmesan i överflöd och basilika för en riktigt god pizza. I glaset hällde jag en zinfandel från Bonterra.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag håller på och tränar på att skicka in pizzan i ugnen utan bakplåtspapper så övergången till en riktig pizzaugn blir smidig. Dessvärre har jag mycket kvar att lära... men det är alltid kul med en utmaning! Eller? Nåväl, den smakade iallafall som en rund pizza där pålägget inte koncentrerat sig till ena halvan.

Det behövs inte mer än San Marzano-tomater, mozzarella, parmesan i överflöd och basilika för en riktigt god pizza. I glaset hällde jag en zinfandel från Bonterra.

https://i.imgur.com/Su67nBU.jpg

Snyggt! Du skulle kunna prova lägga lite rismjöl på spaden tycker jag funkar bra, utan att lämna allt för mycket spår

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Beträffande tiden så tycker jag ändå att de verkar köra pizzorna i mer än 2 minuter.

Ja, det beror ju helt på temperaturen. På pizzerior med vedeldad ugn är det ofta temperaturer uppåt 400 grader och då går det ruggigt fort. I vanliga pizzaugnar är det oftast lite lägre temp och tar någon minut extra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vad brukar ni köpa för ostar till era pizzor? Färdig riven eller river ni själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noygen:

Vad brukar ni köpa för ostar till era pizzor? Färdig riven eller river ni själva?

Buffelmozzarella DOP, drar isär den för hand och lägger på pizzan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noygen:

Vad brukar ni köpa för ostar till era pizzor? Färdig riven eller river ni själva?

@noygen
Man får hålla koll på färdig riven ost då det kan vara upp till 70% analog ost.

"Den analoga osten blandas sedan upp med traditionell mild ost av typen gouda eller edamer. Förhållandet mellan analog och traditionell ost är 70/30, det vill säga 70 procent icke-ost och resten ost."

https://www.gp.se/livsstil/konsument/ost-riven-08-1.1118887

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@noygen
Man får hålla koll på färdig riven ost då det kan vara upp till 70% analog ost.

"Den analoga osten blandas sedan upp med traditionell mild ost av typen gouda eller edamer. Förhållandet mellan analog och traditionell ost är 70/30, det vill säga 70 procent icke-ost och resten ost."

https://www.gp.se/livsstil/konsument/ost-riven-08-1.1118887

Jo fast så orolig behöver man inte vara. Det är bara de absolut billigaste rivna produkterna som inte är riven ost. På Hemköp här har de exempelvis 30 produkter i kategorin varav en är sån här fejkskit, och en vegan. Inte ens euroshopper eller Ica basic har ju något sånt utan det är sämre märken än så. Sen är det rätt tydligt på namnet också då de förstås inte får kallas ost utan heter typ pizzamix med ostkaraktär eller liknande. (För övrigt bör man nog undvika alla livsmedel som har karaktär av en annan bättre produkt, dryck med ciderkaraktär, margarin med smörkaraktär etc.)

Det sagt så är det ju godare och billigare att riva sin egen ost. Men jag tycker inte man behöver ta i så mycket, det blir gott med vanlig mellanlagrad herrgård eller så, långlagrad ost gör inte någon större skillnad. Gärna en del mozzarella förstås och buffelmozzarella är ju godare men den bör kompletteras med någon mer smakrik ost. Parmesan är gott men det har man på efter gräddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

dryck med ciderkaraktär

Det där är bara en konsekvens av lobbying. Pga EU-regler får det bara kallas cider när produkten är jäst. Om inte det kravet uppfylls får den "bara" kallas "dryck med ciderkaraktär". Inget farligt med den alls, utan bara tillverkad på ett annat sätt.

Inget farligt med margarin heller, för den delen, utan det är bara en rent vegetarisk form av matfett, till skillnad från smör som är animalisk. Det är bara förvirrade och okunniga matsnobbar som försöker lura i folk att det är fel eller farligt. Smör är smör, margarin är margarin. De har lite olika ingredienser, men ingen är bättre eller sämre än nån annan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har nu testat denna och det blev riktigt bra. Vi hade lite utmaningar med degen och att skicka in pizzorna men när vi fick till det blev resultatet klart bättre än väntat. Såg att gasledningen går rakt under så la in dubbla pizzastenar för att inte få för het sten och väntade tills tempen gick förbi 300 grader, hade inne pizzan 3-4 minuter cirka.
https://www.elfynd.se/flying-culinary-circus-bbq-bord-gaspizz...

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Tack för tipset! Kör just nu med en blandning av finmalt majsmjöl och vetemjöl. Har kring 75% hydrering så det blir lätt lite kladdigt ändå.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuxil:

Kul tråd!

Här är från förra gången jag gjorde pizza.
Degreceptet är från lilla napoli's bok.
Men ska nog testa Vito's nästa gång.

Bakade på stål och i två omgångar. (Alltså först en gång med bara tomatsås och sedan andra gången med ost osv)
Penslar kanterna med olivolja första gången för mer färg....

Ser riktigt nice ut!

Vi får krispigt yttre och mjukt innre utan att pensla kanter. Degen vi kör med innehåller 750 gram mjöl(00 och vetemjöl) samt 20-25 gram olivolja.

Ugnen kört på MAX, d.v.s 300 grader i vårt fall och såklart utan vamrluft funktionen. Vad jag förstår så är varmluft tänkt för när man behöver värma upp flera nivåer samtidigt i ugnen, ex om man har 2-3 gratänger på olika nivåer, nackelen är uttorkning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Följde ditt degrecept rätt så slaviskt och den blev väldigt god. Jäste dock bara i 6h men har hälften kvar som åkte in i kylen för att göra två nya pizzor idag.

Som sagt, det blev bra men degen vid kanterna lyfte sig inte riktigt så som man vill ha det. Kanske har med värmen att göra? Har bara varmluftsugn som kommer upp i 275 grader och använder vanlig ugnsplåt.

Kan bero på jäsning, kan bero på hur du jobbar ut degen men här skulle jag gissa att det handlar om plåten som du använder som underlag i ugnen. Kanske kyls den ner en aning av pizza degen, kanske har den inte blivit riktigt varm.

När jag lägger in en pizza deg på pizza stenen så växer den till sig väldigt snabbt. Det vill dock till sig att jag inte tryckt ut luften från kanterna och att jäsningen gått enligt planerna.

Skrivet av sebbeharry:

Ett litet problem jag märkte var att vissa delar av degen ville verkligen inte tänja sig, vet inte riktigt vad det berodde på.

Det problemet hade jag en hel del i början, riktigt jobbigt var det, degen blev elastisk och fjädrade tillbaka. Det visade sig dock inte helt ovanligt bland de som gör pizza hemma och deras tips var att täng ut den, låt den ligga och täng ut den igen och det fungerade faktiskt riktigt bra.

Skrivet av sebbeharry:

Det som jag hade på var tomatsås gjord på hela marzano tomater i burk från mutti med lite basilika och havssalt, buffalomozzarella, basilika, riven parmesan efter att pizzan varit i ugnen och lite flingsalt.

Prova med lite olivolja i såsen, väldigt många videos jag sett har man menat på att det är en självklarhet i en pizza sås.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det som fascinerar mig oerhört med detta med pizza, är att 99 procent av alla pizzerior klarar att göra pizzor med tunn, fin deg som blir bra och smakar "pizza", men att det är oerhört svårt för hemmakockar att få till nåt som ens är i närheten. Om jag ska starta en pizzeria, vilken hemlig klubb måste jag gå med i för att få tillgång till deras magiska och superhemliga recept?

Precis som så mycket annat kräver det övning. Finns mängder med videos där man går igenom processen att lära sig baka ut pizza deg och det är ingen lätt sak, iallafall inte förrens man kan det Pizza haken gör väldigt många pizzor och oftast har man en mentor att lära ifrån, som hemmabagare måste man klura själv på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Degen i sig består ju inte av sällsynta exotiska ingredienser skördat från ett annat universum ur ett Rick & Morty-avsnitt precis. Och det är knappast 10-årig ingenjörskonst som krävs för att blanda ingredienser och baka det för då borde vi inte ha så många pizzerior överallt om det vore så himla komplicerat rent tekniskt talat.

En Pizzadeg består av mjöl, salt, socker, vatten och ibland även en skvätt olja. Man lär inte behöva varken gediget intresse för Pizza eller en kockutbildning för att få till något som accepteras av allmänheten. Vill man dock skapa en deg med karaktär och något som skulle klassas som kvalité så är det något helt annat och det är också därför man oftast också får betala mer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag håller på och tränar på att skicka in pizzan i ugnen utan bakplåtspapper så övergången till en riktig pizzaugn blir smidig. Dessvärre har jag mycket kvar att lära... men det är alltid kul med en utmaning! Eller? Nåväl, den smakade iallafall som en rund pizza där pålägget inte koncentrerat sig till ena halvan.

Ser ju riktigt bra ut, egentligen finns det inget som säger att de behöver vara helt runda även om det kanske är mer tilltalande för ögat, det viktigaste är att det smakar bra!

Börja med att lägga degen i mjölbunken, vände den ett par gånger där. Under berarbetningen kan man känna att den börjar bli klibbig igen, kanske fastnar den i bänken, lägg den åter igen på mjölbunken. Jag har hört flera stycken prata om att använda semolina istället för mjöl på bänk och spade, vad jag förstår så översätts det till managryn i Sverige? Kanske det kan vara något?

Jag brukar dock själv fuska genom att lägga den utarbetade degen direkt på spaden, innan såsen åker på kontrollerar man lite lät så att degen släpper från spaden(som i mitt fall är en träspade). Tänk dock på, man vill inte har med sig massor med mjöl in i ugnen så innan man lägger den på spaden så "damma" av den en aning eller köp en spade med hål i.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det beror ju helt på temperaturen. På pizzerior med vedeldad ugn är det ofta temperaturer uppåt 400 grader och då går det ruggigt fort. I vanliga pizzaugnar är det oftast lite lägre temp och tar någon minut extra.

Är det ett snardard pizza hak så brukar man kunna snegla bort på ugnarna. De jag tittat på har varit satta på ca 380-390 grader. Min enkla IKEA ugn fixar 300 grader, klarar man av att ta bort pyrolys spären så ska man kunna komma upp i 400-500 grader. Det finns dock troligen fortfarande avgörande skillnader på en riktig pizza ugn och en upplåst hemma ugn.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av noygen:

Vad brukar ni köpa för ostar till era pizzor? Färdig riven eller river ni själva?

Vad jag kunnat läsa mig till så är S:T OLOF Gräddost populär bland pizzerier. Jag använder själv huvudsakligen en enklare Edamer som fungerar rikt bra, till den blandar jag i Buffalo mozzarella och ibland även lite Västerbotten ost men allt detta är en ren smaksak. Vissa nöjer sig med mozzarella ost. När det gäller mozzarella ost så kan det vara svårt att finna någon som faktiskt smakar något och som har en rimlig konsistens, mitts tips är Mozzarella Di Bufala Campana. Glöm inte, när osten börjar bubbla så är pizzan färdig

Frågar du pizza bagare eller för den delen en kock så är jag övertygad om att de kommer säga att man aldrig köper färdigrivet av smakskäl.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Det där är bara en konsekvens av lobbying. Pga EU-regler får det bara kallas cider när produkten är jäst. Om inte det kravet uppfylls får den "bara" kallas "dryck med ciderkaraktär". Inget farligt med den alls, utan bara tillverkad på ett annat sätt.

Inget farligt med margarin heller, för den delen, utan det är bara en rent vegetarisk form av matfett, till skillnad från smör som är animalisk. Det är bara förvirrade och okunniga matsnobbar som försöker lura i folk att det är fel eller farligt. Smör är smör, margarin är margarin. De har lite olika ingredienser, men ingen är bättre eller sämre än nån annan.

Nja, farliga är de förstås inte men att ingen är bättre än en annan håller jag definitivt inte med om.

Dryck med ciderkaraktär behöver inte vara en dålig produkt eller ens smaka sämre men det är ändå rätt långt från en cider vilket är tydligt om man smakar på den. Vill man ha cider, även den svenska söta lågalkoholhaltiga varianten, så kommer man bli besviken av drycken. Men vill man ha något som smakar som äppeljuice med kolsyra så funkar den.

Margarin vet jag inte. Jag kan inte komma på något användningsområde där jag hade tagit margarin över smör eller olja. Möjligtvis lättmargarin om man behöver minska sitt fettintag kraftigt men inte kan sluta äta en massa mackor eller så, eller Becel om man har höga kolesterolvärden. Men det man får ut i form av nyttighet får man ju betala ordentligt för när det gäller smaken. Samtidigt är det förstås billigare med margarin än med smör så om priset är väldigt mycket viktigare än smaken så kan det förstås fungera, och samma gäller pizzamixen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Är det ett snardard pizza hak så brukar man kunna snegla bort på ugnarna. De jag tittat på har varit satta på ca 380-390 grader. Min enkla IKEA ugn fixar 300 grader, klarar man av att ta bort pyrolys spären så ska man kunna komma upp i 400-500 grader. Det finns dock troligen fortfarande avgörande skillnader på en riktig pizza ugn och en upplåst hemma ugn.

Många pizzerior har dessutom två ugnar med olika temp. Om du tar 800 grader, en av Stockholms bästa pizzerior, så har dom sin lägsta ugn på 320 och den hösta på typ 380 tror jag.

Nästa avgörande skillnad är ju att en pizzaugn bakar från båda håll samtidigt och det är en mycket viktigt skillnad. Det är ju därför folk håller på med pizzasten och bakstål. Min lilla pizzaugn jag har hemma har värmeslingor både i taket och i botten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har hört flera stycken prata om att använda semolina istället för mjöl på bänk och spade, vad jag förstår så översätts det till managryn i Sverige? Kanske det kan vara något?

Jag kör med en 50/50 blandning av Mannagryn och Durumvetemjöl, funkar perfekt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

***bort/mod***

Vart? Jag antar att du tänker på min aversion mot margarin. Men berätta då gärna vart du tycker margarin passar bättre än smör eller olja, eller ens lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vart? Jag antar att du tänker på min aversion mot margarin. Men berätta då gärna vart du tycker margarin passar bättre än smör eller olja, eller ens lika bra.

Tja, t ex är smör väldigt hårt när det är kylskåpskallt. Margarin kan tillverkas med en fettblandning som gör att den är mjukare, om man vill det (det går förstås att göra smörbaserade blandningar av det slaget också, men då är det inte längre rent smör) Smör är inget för folk som vill undvika animalisk föda. Mjölkproteinallergiker kan inte äta smör. Smakmässigt är det en smaksak, och där finns det inget rätt eller fel - allas smakpreferenser är lika mycket värda.

Jag gissar att du gått på tramset från antimargarinlobbyn som härjade vilt för några år sen. De slängde ur sig helt absurda påståenden som fick stor spridning. Men om du genuint inte tycker om det, så är det förstås helt ok. Alla kan inte gilla allt. Det finns massvis med saker jag avskyr smakmässigt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Tja, t ex är smör väldigt hårt när det är kylskåpskallt. Margarin kan tillverkas med en fettblandning som gör att den är mjukare, om man vill det (det går förstås att göra smörbaserade blandningar av det slaget också, men då är det inte längre rent smör).

Jo ok, jag köper också Bregott som ju är en matfettsblandning (alltså ett margarin). Men det är ju i princip smör ändå även om det har lite tillsatser för att vara lättare att bre. Smaken är inte riktigt lika bra som att ha riktigt smör på mackan, men det är tillräckligt nära för mig. Men det är inte riktigt vad jag tänker på när det gäller margarin, då är det mer helt vegetabiliska produkter, som Flora eller Lätta på mackan eller Milda i bakning och matlagning exempelvis, och där är skillnaden bra mycket större.

Min morsa slutade med margarin någon gång på åttiotalet, när jag var rätt liten, efter att ha varit på studiebesök i en margarinfabrik så jag vande mig vid att exempelvis bullar smakar smör och så. Jag har inget emot kemikalier i livsmedel egentligen, vilket var det som vände min morsa i fabriken, men smaken är ju så mycket sämre. Speciellt om de försöker efterlikna smörsmaken.

Citat:

Smör är inget för folk som vill undvika animalisk föda.

Nej, men veganer väljer ju sitt ställningstagande över smak hundra gånger om dagen liksom. Det är ett bra val i mina ögon, starkt av dem och så, men det är inget val jag kan göra då mat är viktigt i mitt liv. Mitt miljösamvete stillas av att jag försöker äta vegetariskt oftare, försöker välja annat kött eller vegetariskt över nötkött och förstås av att jag väljer ekologiskt i första hand. Djurens känslor bryr jag mig inte så mycket om, även om de förstås inte ska plågas mer än nödvändigt.

Citat:

Mjölkproteinallergiker kan inte äta smör.

Nej och det är ju fint att de kan äta margarin istället. Men det påverkar inte mig. Allergier, eller för den delen religiösa preferenser, har ju inget med smak att göra.

Citat:

Smakmässigt är det en smaksak, och där finns det inget rätt eller fel - allas smakpreferenser är lika mycket värda.

Tja, det kan man förstås diskutera. Man kan ju inte säga att någon har fel, tycker någon att margarin är godare än smör så tycker de förstås det och det kan de ju göra. Men jag kommer inte att hålla med. Det finns ju folk som har väldigt konstig smak i mina ögon, gillar pulvermos över hemmagjort mos exempelvis, eller fryspizza över pizzeriapizza (eller margarin över smör). De har förstås rätt till sin åsikt och alltihop men det gör ju att jag litar på dem mindre när det gäller andra smaksaker liksom.

Sen handlar det ju i viss mån om att utveckla sin smak. Mina smakpreferenser har ändrats ganska rejält över min levnadstid, och många av dessa saker är saker som jag kanske höll med om för länge sedan men sen har jag kommit vidare och upptäckt mer komplexa smaker. Således känns det lite som om det handlar om att våga pröva saker. Jag gillade inte äkta fetaost för tjugo år sedan exempelvis, utan föredrog Arlas Apetina Feta (som inte får heta Feta längre), men nu har jag svårt för "salladsost" istället och gillar "fårsmaken" hos äkta feta. Jag hatade koriander för tjugo år sedan också men idag är det ett måste för många olika typer av rätter, hatade hommus när min morsa serverade det för tjugo år sedan med men älskar det idag, tyckte rödvin smakade illa, föredrog McD-burgare över hemgjorda osv. osv. Sen kan det förstås vara fördomar, en del kan inte hantera fårost, rödvin eller koriander trots att de verkligen har försökt, och jag försöker vara ödmjuk för det, men i de flesta fall handlar det om att man inte vågar testa saker och lära sig uppskatta nya smaker.

Citat:

Jag gissar att du gått på tramset från antimargarinlobbyn som härjade vilt för några år sen. De slängde ur sig helt absurda påståenden som fick stor spridning. Men om du genuint inte tycker om det, så är det förstås helt ok. Alla kan inte gilla allt. Det finns massvis med saker jag avskyr smakmässigt!

Nej mitt hat mot margarin går bra mycket längre tillbaks än så.

Permalänk
Medlem

Visste inte att det var ett så himla intresse av att göra "napolipizzor" hemma xD
Men kul att se era bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo ok, jag köper också Bregott som ju är en matfettsblandning (alltså ett margarin). Men det är ju i princip smör ändå även om det har lite tillsatser för att vara lättare att bre. Smaken är inte riktigt lika bra som att ha riktigt smör på mackan, men det är tillräckligt nära för mig. Men det är inte riktigt vad jag tänker på när det gäller margarin, då är det mer helt vegetabiliska produkter, som Flora eller Lätta på mackan eller Milda i bakning och matlagning exempelvis, och där är skillnaden bra mycket större.

Min morsa slutade med margarin någon gång på åttiotalet, när jag var rätt liten, efter att ha varit på studiebesök i en margarinfabrik så jag vande mig vid att exempelvis bullar smakar smör och så. Jag har inget emot kemikalier i livsmedel egentligen, vilket var det som vände min morsa i fabriken, men smaken är ju så mycket sämre. Speciellt om de försöker efterlikna smörsmaken.
Nej, men veganer väljer ju sitt ställningstagande över smak hundra gånger om dagen liksom. Det är ett bra val i mina ögon, starkt av dem och så, men det är inget val jag kan göra då mat är viktigt i mitt liv. Mitt miljösamvete stillas av att jag försöker äta vegetariskt oftare, försöker välja annat kött eller vegetariskt över nötkött och förstås av att jag väljer ekologiskt i första hand. Djurens känslor bryr jag mig inte så mycket om, även om de förstås inte ska plågas mer än nödvändigt.
Nej och det är ju fint att de kan äta margarin istället. Men det påverkar inte mig. Allergier, eller för den delen religiösa preferenser, har ju inget med smak att göra.
Tja, det kan man förstås diskutera. Man kan ju inte säga att någon har fel, tycker någon att margarin är godare än smör så tycker de förstås det och det kan de ju göra. Men jag kommer inte att hålla med. Det finns ju folk som har väldigt konstig smak i mina ögon, gillar pulvermos över hemmagjort mos exempelvis, eller fryspizza över pizzeriapizza (eller margarin över smör). De har förstås rätt till sin åsikt och alltihop men det gör ju att jag litar på dem mindre när det gäller andra smaksaker liksom.

Sen handlar det ju i viss mån om att utveckla sin smak. Mina smakpreferenser har ändrats ganska rejält över min levnadstid, och många av dessa saker är saker som jag kanske höll med om för länge sedan men sen har jag kommit vidare och upptäckt mer komplexa smaker. Således känns det lite som om det handlar om att våga pröva saker. Jag gillade inte äkta fetaost för tjugo år sedan exempelvis, utan föredrog Arlas Apetina Feta (som inte får heta Feta längre), men nu har jag svårt för "salladsost" istället och gillar "fårsmaken" hos äkta feta. Jag hatade koriander för tjugo år sedan också men idag är det ett måste för många olika typer av rätter, hatade hommus när min morsa serverade det för tjugo år sedan med men älskar det idag, tyckte rödvin smakade illa, föredrog McD-burgare över hemgjorda osv. osv. Sen kan det förstås vara fördomar, en del kan inte hantera fårost, rödvin eller koriander trots att de verkligen har försökt, och jag försöker vara ödmjuk för det, men i de flesta fall handlar det om att man inte vågar testa saker och lära sig uppskatta nya smaker.
Nej mitt hat mot margarin går bra mycket längre tillbaks än så.

Olika personer har olika känslighet för olika smaker och lukter. I exemplet med koriander är det gener som avgör om man uppfattar en viss luktkomponent som de som känner den uppfattar som tvålliknande, det finns på samma sätt folk som tycker att vitpeppar luktar som avföring pga att de känner ett ämne i vitpeppar som de flesta inte uppfattar, eller deras luktsinne inte tolkar på det viset.
För min del har jag en extrem överkänslighet för beska, vilket gör att saker som bl a oliver, alkohol, kålväxter, kaffe, mörk choklad, kolsyrat vatten, grape smakar extremt beskt i min mun. Jag har också en överkänslighet som gör att vitlök luktar och smakar fruktansvärt äckligt. Inget jag kan hjälpa, och jag önskar att jag inte hade det, men så är det. Det handlar inte om att inte våga testa - det handlar om att det lukt- och smaksinnet inte klarar vissa ämnen eller kemiska strukturer.

Och vi har alla en egen uppsättning genetiskt styrda preferenser, så det finns inget rätt eller fel här. Det du själv gillar är inte mer rätt. Bara för att jag inte kan äta vitlök så ser jag inte ner på folk som älskar vitlök!

Vi kommer inte längre här.

§1
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Olika personer har olika känslighet för olika smaker och lukter. I exemplet med koriander är det gener som avgör om man uppfattar en viss luktkomponent som de som känner den uppfattar som tvålliknande, det finns på samma sätt folk som tycker att vitpeppar luktar som avföring pga att de känner ett ämne i vitpeppar som de flesta inte uppfattar, eller deras luktsinne inte tolkar på det viset.
För min del har jag en extrem överkänslighet för beska, vilket gör att saker som bl a oliver, alkohol, kålväxter, kaffe, mörk choklad, kolsyrat vatten, grape smakar extremt beskt i min mun. Jag har också en överkänslighet som gör att vitlök luktar och smakar fruktansvärt äckligt. Inget jag kan hjälpa, och jag önskar att jag inte hade det, men så är det. Det handlar inte om att inte våga testa - det handlar om att det lukt- och smaksinnet inte klarar vissa ämnen eller kemiska strukturer.

Och vi har alla en egen uppsättning genetiskt styrda preferenser, så det finns inget rätt eller fel här. Det du själv gillar är inte mer rätt. Bara för att jag inte kan äta vitlök så ser jag inte ner på folk som älskar vitlök!

Vi kommer inte längre här.

Jag förstår komplexiteten i smak- och luktsinnet, vet vad supersmakare är och liknande, men jag ställer mig starkt frågande till att det inte är föränderligt, i alla fall inte för de allra flesta. Jag hatade också koriander och tyckte verkligen också det smakade tvål, men det gick över exempelvis. Många fastnar ju i sina smaker just för att de inte vägar pröva nya saker. "Nej jag tål inte vitlök, då kommer jag att rapa vitlökssmak hela kvällen..." Bara för att det var så när du var åtta år betyder inte det att det är så idag, speciellt inte om du ger det en chans och äter lite vitlök i några dagar liksom.

Min ena syrra är supersmakare, hon var extremt jobbig med maten när hon var liten och är fortfarande ytterst tveksam till vissa nya saker och så, men hon kom över sin aversion mot beskhet och har idag inga problem med det eller några smaker egentligen, det tar bara lite längre tid för henne att vänja sig vid något nytt. Min tjej är också extremt känslig för en del smaker, som beska, men jag vet inte om hon är en supersmakare för vi har inte testat. Men hon vägrar koriander, ruccola (till och med de vitare bitarna av isberg), rå lök, paprika och så. Men även hennes smak hur ju förändrats sedan vi flyttade ihop och hon äter idag många saker hon inte gjorde tidigare.

Sen behöver man ju inte anstränga sig förstås. En del har inget intresse i mat och det är ju helt ok. Kom bara inte och påstå att det är så det är och att det inte går att ändra. Jag hade lite samma attityd när jag var yngre, jag gillar inte rödvin så kan jag inte bara få slippa det liksom. Men jag är ju glad att jag släppte det och höll ut, för rödvin är väldigt gott till vissa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om snobb är rätt ord, jag säger inte att mat ska vara dyr eller så, utan bara god, och jag påstår eller anser inte att jag är bättre än någon annan på grund av det. Jag betalar hellre lite mer för något gott helt enkelt.
Jag förstår komplexiteten i smak- och luktsinnet, vet vad supersmakare är och liknande, men jag ställer mig starkt frågande till att det inte är föränderligt, i alla fall inte för de allra flesta. Jag hatade också koriander och tyckte verkligen också det smakade tvål, men det gick över exempelvis. Många fastnar ju i sina smaker just för att de inte vägar pröva nya saker. "Nej jag tål inte vitlök, då kommer jag att rapa vitlökssmak hela kvällen..." Bara för att det var så när du var åtta år betyder inte det att det är så idag, speciellt inte om du ger det en chans och äter lite vitlök i några dagar liksom.

Min ena syrra är supersmakare, hon var extremt jobbig med maten när hon var liten och är fortfarande ytterst tveksam till vissa nya saker och så, men hon kom över sin aversion mot beskhet och har idag inga problem med det eller några smaker egentligen, det tar bara lite längre tid för henne att vänja sig vid något nytt. Min tjej är också extremt känslig för en del smaker, som beska, men jag vet inte om hon är en supersmakare för vi har inte testat. Men hon vägrar koriander, ruccola (till och med de vitare bitarna av isberg), rå lök, paprika och så. Men även hennes smak hur ju förändrats sedan vi flyttade ihop och hon äter idag många saker hon inte gjorde tidigare.

Nu gillar jag inte tonen @cyklonen har tagit då det börjar bli lite väl aggro för ämnet. Men jag tycker samtidigt att det finns en medelväg för dig i det här fallet. För det handlar inte alltid om att 'lära sig' gilla någonting. Ibland gillar man helt enkelt inte någonting på grund av det faktum att man inte är skapt för att kunna uppskatta det.

Jag var också en kräsen liten spoling som liten. Mjukare konsistenser, alla smaker förutom sött, allt som såg mindre aptitligt ut, det valdes bort direkt. Ser man tillbaka på beteendet nu är det ju nästan skrämmande hur jobbig man var mot alla som lagade och serverade mat. Tacksamt nog har det vuxit bort, men oförmågan att kunna uppskatta bitterhet kvarstår och är cementerad.

Jag pallar inte med följande saker, eller smakar dem tydligt i en maträtt, vilket är liknande som nämnts tidigare:

  • Oliver

  • Vin

  • Öl

  • Ruccola

  • Punsch

  • Torr champagne

  • Mörk choklad

  • Kaffe

  • Rå tomat

  • Mitten på gurka -- "Kärnhuset"

Det som är gemensamt är alltså bitterhet och beska.

Den andra negativa aspekten av att känna dessa tydligt är just att de inte längre färgar smakupplevelsen, utan dominerar den. Man slutar distinkt urskilja till exempel sälta från ost, syrlighet från en citron, eller sötma från en grönsak, utan det blir istället en munfull med bitterhet man sitter och surnar till på.

För övrigt ger jag dessa matsorter ofta en chans per år för att kolla om det funkar bättre i någon ny kombination. Tyvärr har det hittills aldrig varit ett fullgott alternativ som jag skulle välja över något annat. Så om man lever efter devisen att folk behöver lära sig gilla någonting tycker jag väldigt gärna man backa ett steg och försöka förstå varför just en del av smaksinnet slår bakut för personen, särskilt om det handlar om vuxna människor som i andra fall äter varierat.