Skärmen tappar kontakt när jag startar spel

Permalänk

Skärmen tappar kontakt när jag startar spel

Hejsan, vill bara börja med att säga att jag inte är speciellt kunnig inom ämnet så att ni vet.

Satt och spelade spelet Runescape idag från ungefär 8:00-13:00 utan några problem, och efter ett tag tänkte jag att jag skulle starta spelet Smite för att spela med en av mina vänner. När jag startade spelet så fungerade det och jag körde ett game med Runescape på i bakgrunden. Stängde sen av Runescape och startade upp smite igen och då blev helt plötsligt min skärm helt svart medans datorn var på. Stängde av datorn på knappen på baksidan och lät den vila ett tag.

Startade sedan upp datorn igen och då fungerade den precis som normalt igen. Kollade lite youtube, 9gag och facebook och efter ungefär 30m så tänkte jag ge spelet ännu ett försök varpå samma sak händer och skärmen blir ljusblå. (Datorn är fortfarande på och tangentbord/mus lyser osv). Jag stänger ännu en gång av den på knappen där bak, startar om den och den fungerar som vanligt.

Kollar på lite mer Youtube och tänker att jag ska försöka starta upp Runescape igen och försöka ännu en gång varpå samma sak händer och skärmen lyser ljusbrunt typ.

Jag har kollat temperaturen på grafikkortet med MSI afterburner och den ligger på 31-32, har dom nyaste drivrutinerna på datorn, och har även spelat utan några som helst problem i flera år nu. Har provat byta kabel, rengöra min DVI adapter som sitter i med en HDMI kabel samt så blev datorn rengjord för bara några dagar sen då jag blåste bort massa damm med luft på på burk.

Inget händer med skärmen när jag kollar saker som Youtube, 9gag, facebook osv, utan det är just när jag startar upp spelen.
Har spelat hela veckan utan några som helst problem, och som jag nämnde tidigare så hade jag båda spelen igång samtidigt imorse mellan 8:00-13:00 utan några som helst problem.

Skickar med en video på vad det är som händer när jag startar upp spelet (Ignorera att spelet laddar lite sakta, det har det gjort i 2 års tid)
Hoppas att ni kan se videon
https://drive.google.com/file/d/1foxoPYufZW4UhLzeG_1vxhrmZ1rn...

Är det någon vänlig själv här inne som vet vad problemet kan vara och hur jag kan lösa det?

UPDATE! datorn har varit på sen inlägget gjordes. Försökte att starta spelet ännu en gång och då hände samma sak MEN istället för att stanna kvar på den där skärmen så startades datorn om utan att stängas av (Alltså inget ljus eller så slocknade inne i självaste datorn utan det stod ''ingen signal'' på skärmen och sedan så började fläktarna låta lite mer och sen så startade datorn om på nytt

Får även upp meddelandet ''Det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen. Microsofts grundläggande bildskärmsdrivrutin används i stället. Se om det finns en nyare bildskärmsdrivrutin på Windows Update."

Mvh Egor

***Ändrade på rubriken frå "Datorskärm förlorar kontakt (AKUT HJÄLP]" då den ansågs störande
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Diskskiva:

Inget händer med skärmen när jag kollar saker som Youtube, 9gag, facebook osv, utan det är just när jag startar upp spelen.

Du har själv kommit på den viktigaste ledtråden här ovanför. Detta har alltså inget med din skärm eller dess sladdar att göra. Utan problemet uppstår i spelen eller i grafikkortet när du startar Runescape. Hade skärmen och/eller sladdar förlorat kontakt hade du inte fått någon bild alls.

Tyvärr inget förslag på lösning, men om det drabbar alla spel kan det vara relaterat till just grafikkort och kanske dåliga drivrutiner. Drabbar det bara runescape kan det vara installationen av runescape som inte längre fungerar. Eftersom det troligtvis inte är en skärmfråga utan mer en allmän datorfråga så kan jag flytta tråden till lämplig forumdel.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ladda ner Bluescreen viewer och se vad du får för felkoder.
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Sen googla på Bug Check Code: så kan man hitta felet.

Det kan även vara att nätagget är på väg att dö och har tappat orken, dvs funkar med liten last men orkar ej med när du spelar.
OM det är nätagget så kan det dock ge många olika skumma felkoder i bluescreen of death beroende på vad som inte fick tillräckligt/för mycket ström just den millisekunden som nätagget gav upp.

Så vad har du för nätagg? o menar då märke/modell/watt/ålder o JA ALLA är lika viktiga.
Är det tex ett känt skräp nätagg som är ett par år så kan det mycket väl vara det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666: Hej,
Tror inte att det är nätagget som är problemet då båda spelen startar om jag kör via det inbyggda grafikkortet.
Har hört runt med några bekanta och dom tror att det helt enkelt är grafikkortet som har gett upp.

Väldigt tacksam för att du tog dig tiden och svarade!

Permalänk
Medlem

Nätagget behöver ju leverera mindre ström när du kör med det inbyggda grafikkortet.
Och har det tappat orken (som dom gör med tiden) så kan det mycket väl funka bra med inbyggda men sen när det behövs mer så kanske det inte dör men kanske skickar ut för låg eller för hög volt som båda kan göra att nån hårdvara som cpu/gpu/etc kraschar med bsod som följd.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!