Windows 10 fyller fem år

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Morugano:

Kör än så länge fortfarande Win 7.
Blänger ofta avundsjukt på Win10 funktioner, nog mest DX12.
Kommer någon dag att behöva byta, men Win10 känns bara så fruktansvärt snuskigt!
Reklam i start menyn. Vårdslöst påträngande uppdateringar. Data insamling...
Windows 7 är en lojal hund som står vid dig i våt och tort.
Windows 10 är kattfan som smyger in i sovrummet och skiter på kudden.

precis som allt annat man använder då iphone, android osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2018

Tycker kritiken mot Win10 är så överdriven. Alla problem går ju att åtgärda - datainsamlingen, påtvingade uppdateringar, all bloatware etc. Finns program som gör det åt en ifall man inte gillar att mecka med registret.

En del saker är bara skumma - som den värdelösa startmenyn. Men då laddar man ner ClassicStart.

Går att få riktigt snyggt också, tycker jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Sep 2008

Det enda OSet som tog mig tid att hoppa över till var ifrån XP till Vista, men väl när jag gick över till Vista Ultimate ifrån XP Pro så var jag riktigt nöjd. Jag var mer nöjd med det än övergången ifrån 7->8/8.1 som gjorde att jag gick tillbaka till Win7 Pro i väntan på Win 10 som jag gick över till via uppgradering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av phedd:

Tycker kritiken mot Win10 är så överdriven. Alla problem går ju att åtgärda - datainsamlingen, påtvingade uppdateringar, all bloatware etc. Finns program som gör det åt en ifall man inte gillar att mecka med registret.

En del saker är bara skumma - som den värdelösa startmenyn. Men då laddar man ner ClassicStart.

Går att få riktigt snyggt också, tycker jag
https://i.imgur.com/bu9W4nb.jpg

All bloatware blir man av med genom att köpa Win 10 Enterprise. Men de flesta företag kör med Win 10 Pro ändå och då likt med Home versionen kommer all bloatware och skräp. Dock tror jag inte man som privatperson kan köpa Enterprise versionen? Inte kunnat hitta den i vart fall. Men jag byggde ett PS script som jag kör vid ominstallation som avinstallerar allt skräp direkt. Har dock lyckats tappa bort det så får bygga nytt igen :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011

Vilken Windows-version det än är så finns det alltid en högljudd skara som hävdar att "den förra var minsann bäst".

Det man kan konstatera är att Windows-revolutionen tog fart på allvar den 24/8 1995, vilket väldigt snart är 25 år sedan! Where do you want to go today?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Morugano:

Kör än så länge fortfarande Win 7.
Blänger ofta avundsjukt på Win10 funktioner, nog mest DX12.
Kommer någon dag att behöva byta, men Win10 känns bara så fruktansvärt snuskigt!
Reklam i start menyn. Vårdslöst påträngande uppdateringar. Data insamling...
Windows 7 är en lojal hund som står vid dig i våt och tort.
Windows 10 är kattfan som smyger in i sovrummet och skiter på kudden.

Reklam i startmenyn? Det enda jag sett i startmenyn är några appar när man installerat Windows. Bara avinstallera dem, samt stäng av "Show suggestions occasionally in Start" så har jag inte sett någon reklam
Uppdateringar är ju nödvändigt och min dator har aldrig startat om när jag inte velat. Den har frågat mig om det går bra o göra det vid X klockslag men har alltid kunnat säga nej. Jag har ställt in aktiva timmar 09:00-00:00
Data insamling: Finns överallt och jag har ställt ner det så mycket det går.

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Lenovo ThinkPad T460. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig