W10 Insider - UAC blockerar mmc.exe

Permalänk
Medlem

W10 Insider - UAC blockerar mmc.exe

Idag möttes jag av varning från UAC när jag skulle öppna Hyper-V manager console där "en administratör har blockerat dig för att köra denna app".

Jag kör build 20150 och inga uppdateringar har skett de senaste dagarna.
Igår fungerade det fint, men i morse möttes jag av meddelande att det inte går.

Värt att notera är att utgivare av mmc.exe är "Okänd", vilket pekar lite på ej signerade filer, men
efter kontroll av systemfiler så finns ingenting att reparera.

Lite sökningar tipsar om att via registret toggla UAC. Smart Screen och även via GPO. Ingenting av detta fungerar.
Jag kan stänga av UAC helt, men det vill jag så klart inte.

Någon annan som nyligen stött på detta bekymmer och har en lösning annat än att starta via en eleverad command prompt?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Vila i frid

En omstart "fixar" inte ditt problem? Vad säger virustotal.com om din mmc.exe? Men lixom, så där är ju livet att vara MS förlängda QA, dvs Insider, sedan man gjorde sig av med den avdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En omstart "fixar" inte ditt problem? Vad säger virustotal.com om din mmc.exe? Men lixom, så där är ju livet att vara MS förlängda QA, dvs Insider, sedan man gjorde sig av med den avdelningen.

Datorn är självklart omstartad, inga virus, ingenting ...
Har inga problem med dina åsikter om insider eller MS, men det var inte det jag frågade om.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Vila i frid

Åsikter? Ett krasst konstaterande.

Vad säger "Visa konfigurerade uppdateringsprinciper" om din dator? De servrar och klienter som kör Insider jag driftar upplever inga av de problem du beskriver.

Gräver man på nätet hittar man inte heller så speciellt mycket i ämnet.

MMC.EXE är normalt inte signerad med ett certifikat. Hur MS tänkte i den saken med sina operativsystemsfiler - beats me. Man borde lägga på ett giltigt programskods-cert för det man distribuerar, kan man tycka.

Permalänk
Medlem

@aztekk: Dessa fel är troligen relaterade till någon KB. Mitt tips är att försöka avinstallera den eller det KB som överensstämmer med tidpunkten och se om det hjälper.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net