Har kopplat in en gammal SSHD, hjälp!?

Permalänk

Har kopplat in en gammal SSHD, hjälp!?

Hej,

Min dator jag köpte kom med endast en SSD 500GB som jag har installerat allt på, windows, spel osv. på denna står det "reserverad av systemet" och har en (C) fil. allt lugnt hittills.
Jag fick nu lust att sätta in min gamla primärdisk från en gammal dator 1 TB seagate SSHD (eller hdd-osäker).

Fråga 1. Kan det uppstå något problem i datorn när jag stoppade in en halvfull SSHD med tidigare sparade windows/systemfiler m.m?
2. Hur ska jag rensa denna äldre disk utan att skapa några problem? Gammla 1tb disken har följande 3 olika partioner i sig:
1 - SYSTEM (D:) 100mb (aktiv primär partition)
2 - OS (E) 915,99 GB (primär partition)
3 -HP_RECOVERY (F) 15,42 GB (Primär Partition)

Fråga 3. Kan jag ta bort tex hp recovery och system på 100mb eller ska jag endast trycka "formatera" eller "ta bort volym"?

Förkortat: Vad skulle ni göra för att rensa en gammal hårddisk och nu använda som sekundär lagringsdisk?

Tack!!
/Smarky

Permalänk
Medlem

1. Vanligtvis inte
2: Ta bort volym D, E, F > Ta bort partion > Utöka volym
3. Ja

https://www.youtube.com/watch?v=1D_WyeAm6Ko

Visa signatur

😑

Permalänk
Rekordmedlem

En sshd behöver ibland en drivrutin för att fungera på tänkt sätt för ssd delen ska ju fungera som en cache och inte som en vanlig ssd aå ibland behövs en separat driver, ibland inte.
Den funkar i vilket fall men kanske inte med optimal hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ladda ned Killdisk och använd sedan bootable USB-funktionen. Därefter kan du rensa vilken hårddisk som helst från BIOS.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk

Ok tackar för hjälpen! kör nog på första alternativet som lät enklast. har kvar tråden om problem uppstår. Tack igen

Permalänk
Medlem

vad är det för disk - Seagate?

på Seagate så är SSHD helt automagisk så det kräver ingen specialbehandling, men vet att det fans andra diskar där det var uppdelat som en HD och en separat SSD i samma förpackning (riktat för laptop med bara en diskplats)

Är det Seagate och ingen data på disken skall vara kvar eller behöver räddas undan så är det bara att ta bort partitionerna och göra helt nytt från början.

att ha i bakhuvudet - Seagate hade en speciell mode där den spelade in vad som hände med disken de första 45 sekunderna upp till halva dess SSD-kapacitet (för att booten skulle bli mycket snabbare efter några 'träningsvarv') för att den datan för boot inte skulle växlas ut vid senare användning och fyllning av diskcache med ofta använd användardata och vara kvar till nästa omstart.

Datan för bootningen är alltså persistent till en viss grad och det kan behövas flertal med starten utan eller bara lite läsaktiviteter de första 45 sekunderna innan den här datat som inte längre anropas, slutligen flushas ut och lämnar plats för den senare disk-cache för användardata under användning.

detta kommer ske automagiskt men har inte genomslag fullt ut förrän efter 5-16 starter.

(har ett par sådana diskar själv)

Permalänk
Medlem

ny fläkt - att lager ger upp efter x antal 10000 timmar är inget ovanligt och speciellt inte i dammig miljö som vanliga hem och på företag - datacenter har hårt filtrerad luft för att damm inte skall byggas upp men också för att fläktars och dess lagers livslängd ökar mycket om luften är partikelfri.

mät sidlängd och tjocklek - hur fort det verka snurra och hur fort det snurrar vid max om man kan få fram det - kolla också om du har manuell varvtalskontroll (typisk 3-läges skjutbytare)

för lägsta ljudnivå så vill du förmodligen ha långsamsnurrande fläkt - ta bild på fläktesn ettikett och jag på internet om du kan få fram dess prestanda/varvtal

kolla hur många ledare det är till kontakten och hur många hål det är på hylsan där (behöver inte vara fullbestyckat)

det finns en uppsjö med fläktar med olika varvtal, styrsätt och påkostade sådana har tex magnetlager för i teorin obegränsad livslängd (å så har man det där med damm som kan förstöra alla teorier)