Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Efter 13 mail med Telenor så "gav de goodwill" och gav mig priset 2269 (98kr för två pappersfakturor).
Ja det var besvärligt men det var värt det 😁

Klockrent, verkar det som det är via Telenor och inte Elgiganten man ska gå för att få telefonerna för det rätta priset (Även vid ARN-anmälan). Även om det nog egentligen är Elgiganten som är ytterst skyldiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Klockrent, verkar det som det är via Telenor och inte Elgiganten man ska gå för att få telefonerna för det rätta priset (Även vid ARN-anmälan). Även om det nog egentligen är Elgiganten som är ytterst skyldiga.

Jag påtalade att Telenor är den som skickat ut den felaktiga fakturan och att jag kan inte bestrida en faktura från Telenor till elgiganten. Det är som att klaga åt skatteverket för att bilprovningen ger en körförbud på bilen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Nyfiken, hur har det löst sig för folk? Någon som orkat driva det vidare och som fått varan till utlovat pris?

Jag fick min iphone SE för totalt 2500, inklusive abbkostnaden. Körde abbet en månad, sen avslutade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag påtalade att Telenor är den som skickat ut den felaktiga fakturan och att jag kan inte bestrida en faktura från Telenor till elgiganten. Det är som att klaga åt skatteverket för att bilprovningen ger en körförbud på bilen.

Väldigt bra argument må ja säga

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Fick sluträkningen för iPhone SE igår. Totalt blev det 251+408+3499 (startavgift+1 månadskostnad(inkl. adm.avgift)+23*150(inkl. adm.avgift)) = 4158 dvs. nästan dubbelt upp.

Undrar om jag var för eftergiven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebor:

Fick sluträkningen för iPhone SE igår. Totalt blev det 251+408+3499 (startavgift+1 månadskostnad(inkl. adm.avgift)+23*150(inkl. adm.avgift)) = 4158 dvs. nästan dubbelt upp.

Undrar om jag var för eftergiven?

Har du bråkat något?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Har du bråkat något?

Nej, inte något utöver lite "gnäll" som resulterade i erbjudande om sänkt abonnemangskostnad så att totalen inkl. telefon, över 24 månader, skulle hamnat nära MTK (~2500:-). Dock ingår ju inte möjligheten att spara surf i något av deras abonnemang varför jag avslog deras erbjudanden. (Sparad surf är guld värt när familjen är på resande fot och inget wifi finns att tillgå)

Permalänk
Medlem

Så fick jag ett samtal från en väldigt trevlig kvinna från Telenor. Hon ursäktade det inträffade, menade att jag inte var ensam som hamnat i denna sits, att detta är något som skall regleras mellan Elgiganten och Telenor och att de förra hanterat detta väldigt dåligt mot konsument. Iom utskickade bekräftelser på minsta total så är det gällande avtal, i avsaknad av att Elgiganten kontaktar alla kontrahenter på aktuellt avtal och meddelar om befordringsmisstaget. Hon reglerar nu min slutfaktura till de 1900någonting som låg utöver de 251:- jag redan betalat till Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fretig:

Så fick jag ett samtal från en väldigt trevlig kvinna från Telenor. Hon ursäktade det inträffade, menade att jag inte var ensam som hamnat i denna sits, att detta är något som skall regleras mellan Elgiganten och Telenor och att de förra hanterat detta väldigt dåligt mot konsument. Iom utskickade bekräftelser på minsta total så är det gällande avtal, i avsaknad av att Elgiganten kontaktar alla kontrahenter på aktuellt avtal och meddelar om befordringsmisstaget. Hon reglerar nu min slutfaktura till de 1900någonting som låg utöver de 251:- jag redan betalat till Elgiganten.

Hjälp mig på traven. Vad missar jag här, hur kommer det sig att dom ringde upp dig? Har du haft någon kontakt med Telenor där du ifrågasatt detta felaktiga avtal eller har du precis valt att säga upp det därav som dom då ringt dig?

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Jag kontaktade Telenor för uppsägning 3 veckor efter ingått avtal. Får information om att slutfaktura kommer bli när på dubbla priset mot avtalat. Kontaktar Elgiganten som hävdar "bugg" i sitt system. Elgiganten har dock inte kommunicerat ut denna bugg, något man måste göra för att inte bli bunden av ett ev felaktigt pris, utan väntar tills kunden försöker göra sitt avslut av abonnemang. Några vändor med mail till EG slutade med att dom hänvisade till instruktioner från sitt huvudkontor och uppmanade mig att lägga upp ett ärende hos ARN. Detta var några månader sedan. När jag nu för några dagar sedan begär slutfaktura igen från Telenor så bad dom mig maila in de bekräftelser på avtalet jag fått samt min mailkorrespondens med EG. Igår fick jag samtalet från Telenor.

Typ så

Permalänk
Medlem

Jag begärde slutfaktura från Telenor för några veckor sedan och då var det inte tal om någon ändring, killen jag pratade med var stenhård och hänvisade till Elgiganten. Eftersom det började närma sig månadsskifte så ville jag först och främst få igenom uppsägningen så jag bet mig i tungan istället för att gnälla. Jag har även gjort en ARN-anmälan som nu väntar på behandling i nämnden efter att Elgiganten svarat.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fretig:

@Def_Dog: Jag kontaktade Telenor för uppsägning 3 veckor efter ingått avtal. Får information om att slutfaktura kommer bli när på dubbla priset mot avtalat. Kontaktar Elgiganten som hävdar "bugg" i sitt system. Elgiganten har dock inte kommunicerat ut denna bugg, något man måste göra för att inte bli bunden av ett ev felaktigt pris, utan väntar tills kunden försöker göra sitt avslut av abonnemang. Några vändor med mail till EG slutade med att dom hänvisade till instruktioner från sitt huvudkontor och uppmanade mig att lägga upp ett ärende hos ARN. Detta var några månader sedan. När jag nu för några dagar sedan begär slutfaktura igen från Telenor så bad dom mig maila in de bekräftelser på avtalet jag fått samt min mailkorrespondens med EG. Igår fick jag samtalet från Telenor.

Typ så

Tolkar jag det rätt som att du hade en ARN-anmälan? Då skulle väl den mycket väl kunna vara grund till varför de ringer upp dig?

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Nej, ingen anmälan till ARN. Notera dock att en sådan kan göras upp till ett år efter du först påtalat felet för försäljaren ;). Har man alltså betalat fakturan så kan man likväl göra en anmälan. Elgiganten skall följa de utslagen, har jag förstått det rätt.

Jag har bara lugnt och stilla bestridit allt skriftligt till såväl Elgiganten som Telenor, första gången tre veckor efter avtalsslut. Att det hela skedde nu var för att det var i juli som Telenor skickar ut första fakturan, om man aldrig aktiverade abonnemanget. Mitt huvudargument har konstant kretsat kring att Elgigantens påstådda bugg utgör ett befordringsfel så som det kommer till uttryck i avtalslagens 32§ 2st. Då Elgiganten inte behagat kontakta alla som tecknat avtal och informerat om vad dom menar är ett felaktigt avtalsvillkor (minsta totala kostnad), på i mitt fall tre veckor, så är dom bundna till det villkoret. Det förutsätter även att köparen inte är i s.k. "ond tro". Nu är ju detta min tolkning och inget som kom att prövas i rätten, kanske till Elgigantens fördel om ingen ny praxis skapas, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag begärde slutfaktura från Telenor för några veckor sedan och då var det inte tal om någon ändring, killen jag pratade med var stenhård och hänvisade till Elgiganten. Eftersom det började närma sig månadsskifte så ville jag först och främst få igenom uppsägningen så jag bet mig i tungan istället för att gnälla. Jag har även gjort en ARN-anmälan som nu väntar på behandling i nämnden efter att Elgiganten svarat.

Har du fått fakturan och betalat den? I annat fall så kan du ju alltid bestrida den mot Telenor så som felaktig. Hänvisar dom till Elgiganten så är det deras problem, inte ditt. Det är Telenor som ställt ut fakturan och därmed dom som skall ha underlag för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fretig:

Har du fått fakturan och betalat den? I annat fall så kan du ju alltid bestrida den mot Telenor så som felaktig. Hänvisar dom till Elgiganten så är det deras problem, inte ditt. Det är Telenor som ställt ut fakturan och därmed dom som skall ha underlag för den.

Har du fått din faktura?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fretig:

Har du fått fakturan och betalat den? I annat fall så kan du ju alltid bestrida den mot Telenor så som felaktig. Hänvisar dom till Elgiganten så är det deras problem, inte ditt. Det är Telenor som ställt ut fakturan och därmed dom som skall ha underlag för den.

Nej, jag har inte fått den än, jag räknar med att den dyker upp inom kort. Jag kommer bestrida den precis som du säger, deras samarbete skall inte behöva vara min huvudvärk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Intressant att jag hittar denna tråd just idag.
Igår ringde jag Telenor eftersom min slutfaktura var nästan 2000:- men än jag hade förväntat.
De sa att enligt deras villkor så bortfaller ”rabatten” på 70 spänn per månad när jag säger upp abonnemanget i förtid. Minsta totalkostnaden på 2171:- var enligt dom ett fel. Elgigantens fel alltså. Så de rekommenderade mig att ringa Elgiganten.
Ringer Elgiganten och börjar förklara. Han avbryter mig och säger ”Gäller det här en iPhone SE 64gb? Då får du mejla in på denna adress...” som att jag inte alls var den första som kontaktade dom angående detta.
Mejlade in men har inte hört nåt än.

Permalänk
Medlem

Ni som skriver nu och har en pågående tvist titta gärna lite bakåt i tråden så ser ni min strategi som lyckades ge mig MTK.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ni som skriver nu och har en pågående tvist titta gärna lite bakåt i tråden så ser ni min strategi som lyckades ge mig MTK.

Vad tycker du att MTK står för? Jag känner bara till Monteringstekniska Kommittén, vilket det inte tycks vara i detta fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bog11:

Vad tycker du att MTK står för? Jag känner bara till Monteringstekniska Kommittén, vilket det inte tycks vara i detta fall.

Minsta Totala Kostnad?

Permalänk
Medlem

@bog11: Loxus har rätt minsta totalkostnad

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Trodde att det var ett (iaf någorlunda) vedertaget begrepp

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Har aldrig sett eller hört just den betydelsen. Google naturligtvis före jag frågade, och din betydelse dök inte upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bog11:

@Loxus:

Har aldrig sett eller hört just den betydelsen. Google naturligtvis före jag frågade, och din betydelse dök inte upp.

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/telekomtjans...

Citat:

Om du köper en mobiltelefon med abonnemang ska du titta efter den minsta totala kostnaden (ibland kallad MTK)

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Tack, har redan förstått det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bog11:

@Loxus:

Tack, har redan förstått det.

Lät inte som du trodde att det var en förkortning som används, så visade en källa bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Elgiganten förmedlar bara abb och mobil, det är Telenor som levererar både tjänst och hårdvara. Rimligen har Telenors ktj bättre koll på saken än någon som säljer tvättmaskiner till vardags.

Oavsett vilket är det riskfritt att prova mtp 14-dagars ångerrätt.

Ångerrätt gäller endast diisans köp så köp ej i affären.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Dax: bra tips förutom att erbjudandet tråden handlar om var i april och att elgiganten har öppet köp i 30 dagar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Nej det är inte öppet köp på abonnemang och produkter med abonnemang. Behandlades tidigt i tråden för övrigt.

Permalänk

Har inte beställt någon själv men tyckte att det verkade fishy, enligt min erfarenhet så brukar de flesta hemsidor ha någon slags friskrivningsklausul ang felskrivningar inkl fel prissättning!

Så att försöka få telefonen till det löjligt låga priset sett till andra butiker är nog lönlöst, läste att någon fått sin telefon men jag tror inte att den personen kommer undan med totalpriset enligt Elgiganten som förmodligen kommer att hänvisa till just den klausulen!

Om inte så grattis, läser man den andra tråden och om alla som påstår sig ha beställt där till det uppenbart alldeles för låga priset är nog enda sättet att häva köpet,
Ska bli väldigt intressant att se var detta kommer att sluta. Mvh