Permalänk
Medlem

M2 Corsair MP510

Tjena!

Har nyss byggt ihop och installerat min lillebrors nya dator. Allt fungerar klockrent utom att jag kan inte hittar M2 disken. Fick installera OS på en annan SSD och har nu testat att uppdatera BIOS, testade att koppla ut SSDn så jag bara hade M2an inkopplad men hittade inte den då heller.

Har ni några förslag på vad som kan vara fel?

Gjorde misstaget och kopplade den rakt in, istället för att vinkla den 30 grader och skruvade den ner mot moderkortet först (inte på distansen och med den lilla skruvan man fick till), så blev lite fel där. Märkte det rätt så snabbt att det inte stämde och ändrade, så startade inte datorn eller något med den inkopplad så. Inte kan den väl ha gått sönder av det lilla? Jag tryckte inte, utan den gled in rätt så lättfast jag höll den rakt.

Permalänk
Medlem

Den dyker inte upp i diskhantering som okänd enhet?

Permalänk

@MANDER: har du kollat i bios om du hittar den där

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Den dyker inte upp i diskhantering som okänd enhet?

Nej, om du inte menade någon annanstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@MANDER: har du kollat i bios om du hittar den där

Kollade innan när jag försöka installera Windows 10 på den, men hittade inget då. Ska kolla nu igen. Behöver man göra några speciella inställningar i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@MANDER: har du kollat i bios om du hittar den där

Står bara Not Present, så antar att den inte hittar något alls då?

Permalänk
Avstängd

Skriv Datorhantering från startmeny å starta så hittar du sen Diskhantering inuti.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Skriv Datorhantering från startmeny å starta så hittar du sen Diskhantering inuti.

Ah okej! Nej hittar inte den där heller.

Hur känsliga är dem? Ifall jag nu skulle trycka in den när jag håller den rakt istället för vinklad 30 grader. Det var inget som tog emot utan den gick lätt in. Skruvade sen förvissa fast den med distansen så den gick ner i moderkortet, men den var ju inte direkt spänd och jag undrade den någon minut senare. Ser inga märken på att den skulle kunna vara trasig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Ah okej! Nej hittar inte den där heller.

https://i.gyazo.com/813651ba8b17e3e7f588f66b1a1b520c.png

Hur känsliga är dem? Ifall jag nu skulle trycka in den när jag håller den rakt istället för vinklad 30 grader. Det var inget som tog emot utan den gick lätt in. Skruvade sen förvissa fast den med distansen så den gick ner i moderkortet, men den var ju inte direkt spänd och jag undrade den någon minut senare. Ser inga märken på att den skulle kunna vara trasig i alla fall.

Om du har möjlighet, testa M.2 disken i en annan M.2 plats (t.ex. hos en vän eller om ditt moderkort har stöd för fler än 1 M.2 disk) o se om den hittas, gör den inte det är M.2 disken trasig. Kan ju vara så att du fått en defekt enhet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du har möjlighet, testa M.2 disken i en annan M.2 plats (t.ex. hos en vän eller om ditt moderkort har stöd för fler än 1 M.2 disk) o se om den hittas, gör den inte det är M.2 disken trasig. Kan ju vara så att du fått en defekt enhet

Okej! Plockar ut det och tar med mig mig det hem och prövar på min dator. Fungerar det inte där heller så får jag väl reklamera och skaffa ett nytt. Hoppas att det inte fungerar på min dator också

Permalänk

måste man inte eneabla m2 i bios först vet dock inte vad det kan heta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du har möjlighet, testa M.2 disken i en annan M.2 plats (t.ex. hos en vän eller om ditt moderkort har stöd för fler än 1 M.2 disk) o se om den hittas, gör den inte det är M.2 disken trasig. Kan ju vara så att du fått en defekt enhet

Har testat M2 ssd disken i min dator nu. Jag har ett ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING och ett MSI GeForce GTX 1060 6GB GT OCV1. När jag kopplade in M2 disken så fick jag inte igång mina skärmar, ingen signal. Prövade i båda mina M2 portar men inget av dem fungera. Tog ut det igen och jag fick signal till skärmarna igen.

Vad kan problemet vara då? Eller måste jag köra grafikkortet på någon annan PCI plats då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

måste man inte eneabla m2 i bios först vet dock inte vad det kan heta.

Vettefan, tycker inte att jag har sett något om det när jag kollat runt. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Har testat M2 ssd disken i min dator nu. Jag har ett ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING och ett MSI GeForce GTX 1060 6GB GT OCV1. När jag kopplade in M2 disken så fick jag inte igång mina skärmar, ingen signal. Prövade i båda mina M2 portar men inget av dem fungera. Tog ut det igen och jag fick signal till skärmarna igen.

Vad kan problemet vara då? Eller måste jag köra grafikkortet på någon annan PCI plats då?

Testa med 1 grafikkort och M2 disken. Vissa moderkort stänger av antingen SATA anslutningar eller PCI-E platser om man använder 2 M.2 diskar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testa med 1 grafikkort och M2 disken. Vissa moderkort stänger av antingen SATA anslutningar eller PCI-E platser om man använder 2 M.2 diskar

På min dator nu har jag bara 1 st grafikkort, 2 st SSD SATA diskar, och sen kopplade jag in min lillebrors M2 SSD Disk som jag skulle prova. Så har bara 1 M2 SSD om du trodde att jag hade fler. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

På min dator nu har jag bara 1 st grafikkort, 2 st SSD SATA diskar, och sen kopplade jag in min lillebrors M2 SSD Disk som jag skulle prova. Så har bara 1 M2 SSD om du trodde att jag hade fler. Eller?

Ah! hmmm.... låter nästan som något fel med M.2 disken då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah! hmmm.... låter nästan som något fel med M.2 disken då

Hmm, kan ju vara det.

Men tycker att det är skumt att på min lillebrors dator så händer inget. Får igång datorn och skärmarna men hittar inte disken.

På min dator så får inte skärmarna signal när jag kopplar in disken, så känns ju som att något ändå händer då.

Haha blir tokig på sånt här, så mycket olika saker man kan testa, koppla in o ut datorn, o ha sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Hmm, kan ju vara det.

Men tycker att det är skumt att på min lillebrors dator så händer inget. Får igång datorn och skärmarna men hittar inte disken.

På min dator så får inte skärmarna signal när jag kopplar in disken, så känns ju som att något ändå händer då.

Haha blir tokig på sånt här, så mycket olika saker man kan testa, koppla in o ut datorn, o ha sig.

Kan ju vara så att din dator försöker känna av disken, men att den inte kan göra det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden för att se om någon annan har någon lösning. Har fortfarande inte fått löst det än, men har inte försökt något ytterligare heller. Får snart kontakta Webhallen annars!

Permalänk
Medlem

För mig låter det som att du ska ta kontakt med webhallen och få den reklamerad dyker den inte upp alls så är det något skumt om du inte monterat den fel då. Det tror jag dock inte att du har gjort.

Har ett annat problem med min mp510 OS hittar den och kan läsa och skriva till den men efter ett tag så rapporterar den att den inte har någon kapacitet alls och det går inte att läsa eller skriva till den längre. Har provat en hel del för att få ordning på det. Som att byta m2 plats, Uppdatera drivare för moderkort. Ändrat hastighet på m2. Flasha firmware på mp510 och uppgraderat bios. Men får alltid samma problem. Sista som kvarstår skulle vara att prova den i en annan dator. Men har inte haft möjlighet till det än. Har lagt ärende till webhallen får se vad de säger verkar ju vara andra som har samma problem.

Visa signatur

CPU: Intel 8086K @5.3 Ghz
Mem: GSkill Trident z 32GB @3200Mhz Mobo: ASUS Maximux X
GFX: Asus Geforce 2080 TI @1750 Mhz core, 16000mhz mem
Chassi: Phanteks Evolv X Cooling: EK watercooling 420 rad front and 280 rad top.