Blockerad utökning av C

Permalänk

Blockerad utökning av C

Jag installerade en M.2 disk från Corsair, en MP600 500Gb på mitt ASUS X570 Wifi Tuf Gaming nu efter bytet i vintras, jag har ju kört med Samsung SSD diskar ett längre tag och för att låta dem få lång livslängd har jag i Samsung Magician låtit dessa få rekommenderad Overprovisioning. Min C disk hade en på 46Gb. Nu har jag klonat den disken till min nya M.2 med samma volym, bägge är 500Gb. Men eftersom Overprovisioning inte är något M.2 diskar kör med så lade sig den volymen helt outnyttjad längst till höger på diskhanteringen, och mellan C partitionen och denna outnyttjade del ligger en återställningspartition på runt 500Mb. Problemet är att jag inte kan utöka C partitionen med den längst till höger liggande tomma på 46Gb, jag kan inte ta bort återställningspartitionen ens tillfälligt, jag kan inte heller skapa en lika stor partition av den outnyttjade och kopiera återställningspartitionen dit för att få det lediga utrymmet vid C för utökning. Ett jädra moment 22, Corsairs SSD Toolbox lyckades inte med kloningen så på inrådan från andra på legitima forum installerade jag Macrium Reflect, den har lyckats med kloningen, men detta problem återstår med outnyttjad Real Estate så att säga. Och nej, jag vill inte börja om med en ren installation på C av Windows 10. Är det någon som har någon idé om hur jag kan nå mitt mål, mer plats på den snabbaste disken. Flightsimulator 2020 är snart här och då vill jag vara beredd på de runt 120Gb som behövs, helst på snabbaste disken.

Permalänk
Medlem

Så blir det med program som antar att saker skall göras på ett visst sätt.

Detta kan man flytta runt med fdisk eller gparted och 'dd' om man vill - och sedan papper och penna för att notera de aktuella LBA-nummren...

överprovesionering i SSD var att på ett fejkat sätt minska diskens angivna storlek till BIOS vid start.

Att göra en partition som man aldrig använder eller skriver någon data i gör samma jobb - villkoret är att man aldrig skriver data (eller data som är annat en '0') i den partitionen.

Om man gör partitionen på en del av disken som redan har skriven data (kollas om den delen av disken har andra värden än '0' på sina sektorer - är det noll hela vägen så är den förmodligen aldrig skriven på dess LBA-område) så måste den rensas på data för att frisläppa kopplingen mellan LBA och flash-minne.

I linux så kan man använda blkdiscard med offset och längd för att radera valda block på en SSD/NVMe på samma sätt som TRIM gör - och förmodligen fungerar det också att med 'dd' skriva hela den partitionen med '0' eftersom det var den gamla metoden på äldre SSD att göra 'TRIM' med just att skriva '0' på sektorerna innan TRIM infördes som en del av SATA-instruktionsuppsättningen.

för att komma vidare med snacket måste du har en utskrift av MBR/GPT (partitionstabellen) och det kan du göra med i linux uppstartad live-cd på usb-sticka och i en terminal om det startar upp grafik miljö (tex ubuntu live-iso , 'öppna terminal' i menyn om du trycker högernapp på mus på desktopen)

en exempel med fdisk är

'fdisk /dev/nvme0 > log'

därefter trycker man 'p' och därefter ctrl-c och du får tillbaka promten

kolla med 'cat log' att det har vettig utskrift och posta sedan in här

Permalänk

Lite överkurs för mig det där, eftersom jag inte ännu raderat gamla C disken, tänkte jag försöka radera M.2 an och göra om kloningen, men denna gång inte ta med återställningspartitionen och/eller utöka C disken med motsvarande storlek i Macrium Reflect. Har ingen erfarenhet eller möjlighet till att köra Linux. Men om detta inte fungerar ska jag kolla på fdisk loggen du hänvisar mig till. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

om du tar bort igen så skall du helst köra 'secure erase' på din nvme för att nollställa all minne som nu har data i sig om du tänker simulera överprovesionering med en tom partition igen i slutet av disken - ja om du inte är villig att ge dig in i linux-världen

- att göra det på windows-sätt så blir det ibland yxigt för att verktygen inte är flexibla nog för att någon annan har tänkt åt dig och tror att det är den enda lösningen...

haken är att du aldrig kan göra secure erase på disken som du kör OS ifrån.

den andra metoden är dynamisk överprovisionering - dvs din lediga utrymme på din disk - kör OS trim eller motsvarande för NVMe så kommer det att låta oanvänd del av din diskutrymme upplåtas för överprovisionering.

om det inte finns någon aktiv TRIM så kan man återkapa dynamisk provisionering genom att lediga utrymmet på disken fylls med '0' - bleachbit och cclean har ofta sådana funktioner då de skriver jättefil med bara '0' som sedan tas bort igen och samtidigt försvinner spåren av gammal raderad data - i alla fall dess datadel (filnamn i och små datadelar i $MFT försvinner dock inte ens vid radering utan kan vara kvar länge, tills det skrivs över med annan filnamn med data)

Permalänk
Medlem

Oönskade partioner kan man ta bort med windows-verktyget diskpart (via kommandotolken), med "delete partition override" om nödvändigt.

Snabbguide på kommandon i diskpart
list disk
select disk *
list partition
select partition *
delete partition override

Permalänk

Jag lyckades till slut i morse, orkade inte ens sitta uppe och vänta på sista kloningen, men nu har jag startat datorn från MP600:an! Ska bara ansluta gamla C och förbereda den för nya äventyr.
I går startade jag om den och bytte startdisk till gamla C i UEFI, sedan gjorde jag flera försök att på något sätt bara få med de partitioner jag ville ha. Men efter mera letande på nätet laddade jag på en tidnings tips ned MiniTool, med hjälp av den tog jag bort overprovisioning partitionen på gamla C och utökade själva C partitionen så att den täckte resterande, lämnade väl ett hundra tal Megabyte på disken för säkerhets skull (den ska ju ändå raderas). Sedan körde jag Macrium Reflect igen och gjorde två försök, ett med alla tre partitioner, den första på runt 100Mb som jag fattar som en addresseringspartition som håller reda på disken, C och återställningspartitionen, men då klagade den på att nåt inte stämde, då fick jag snilleblixten att utelämna den första och hoppas att den skapas på nytt av sig själv (sedan gick jag och lade mig vid 5 tiden) Nu när jag steg upp vid 12.30 ser jag att den lyckats, byter namn på disken (inte bokstav, men den hade kopierat Samsung namnet och jag vill inte ta miste. Stänger ned datorn, drar ur gamla C startar upp i UEFI BIOS och kollar startdisk, mycket riktigt, där finns MP600 och datorn startas upp i Windows. It's working! Jag har nu i stort sett hela MP600 till förfogande. Och ja, under dessa försök har jag med nåt av programmen, (som fungerar gratis i 30 dagar) skrivit bara 0:or till MP600 disken för att radera den, det har varit så mycket fram och åter, fler försök med Corsairs SSD Toolbox som lät mig ändra storlekar och ta med olika delar C disken men som aldrig lyckades till 100%. Men nu är det gjort. Tack för alla tips och jag hoppas att någon annan har nytta av denna tråd om det behövs, jag har min C:disk som den ska vara, med allt det innebär, den skapades ursprungligen 2013 med Windows 7 64Bit Ultimate, har genomgått byte från 240Gb Intel disk till 500Gb Samsung 860 EVO under 2018, byte till Windows 10 Pro i December 2019, byte av moderkort från Z77 med i7 3770K till X570 och AMD 3700X, och sitter nu på en Corsair MP600 500Gb. MED alla program och saker jag velat ha kvar under alla dessa år, och jag vet att allt är snabbare med ren Windows installation, men det skiter jag faktiskt i, strulet med att få tillbaka och ens komma ihåg vilka saker jag brukar ha var skulle vara oöverstigligt. Tack för ert engagemang! Och ja, jag kör backup på en extern hårddisk regelbundet.