Permalänk
Medlem

Dags för ny burk

Tjena,

Jag behöver lite hjälp att välja delar till min nya dator. Jag har ingen särskild budget, jag har tänkt att använda mitt nuvarande chassi, PSU(Corsair RM850x) och grafikkort (Geforce 980 TI), samt CPU kylare (Noctua NH-D15). Jag är ganska bestämd på att köra antingen AMD Ryzen 7 3800XT eller AMD Ryzen 9 3900XT och lutar mer åt den senare. Jag har läst att NVIDIA GPUs och AMD processor ska fungera ihop, ni får gärna rätta mig om jag borde tänka om.

Det som jag behöver hjälp med mest är att vilket moderkort jag ska välja och vilka minnen. Jag vill att minneshastigheten ska matcha med AMDs infinity fabric utan att behöva hålla på med massa inställningar för timings. Jag vill minst ha 16 GB(2x8) och 4 minnesplatser i moderkortet så att jag kan lägga till i framtiden, kanske till och med 32GB direkt, beroende på kostnad. Jag är osäker på vilka andra features jag behöver i moderkortet och vilket pris man ska lägga sig på.

Jag använder min dator mest för gaming, just nu är det mest Escape from Tarkov - som är rätt så CPU krävande, men vill ha något som håller för framtida titlar ett tag framöver, närmast blir väl Cyberpunk. Jag gör även lite videorendering, jag vill kunna streama med samma dator som jag spelar på med x264 enconder och så långsam CPU usage preset som möjligt. Jag spenderar rätt mycket tid framför burken och vill ha något som håller för framtiden. Hade väl tänkt att testa överklocka litegranna för att se om man har tur i silikonlotteriet, men inte särskilt mycket, därav tror jag att jag klarar mig på min Noctua NH-D15. Tycker även jag har rätt bra airflow i mitt fractal design define chassi.
Jag kanske är intresserad av att köra RAID0 och behöver en hel del diskutrymme (HDD) och en rymlig SSD.

Jag är väldigt tacksam för tips och rekommendationer!

EDIT:

Vill även införskaffa en ny skärm någonstans mellan 24-27" med hög refreshrate och så lite latency som möjligt, osäker på om detta hör till under detta subforumet, men är tacksam för tips även om detta.

Permalänk
Medlem

@fintarnn:
MSI MAG B550 Tomahawk &
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x8GB (F4-3600C14D-16GTZNB)
Kanske?

RAM finns på QVL, så ska bara vara att aktivera XMP.

3900XT är nog vad du vill ha för streaming, konsollerna kommer ju att ha motsvarande 3700X i sig och många av dem spelen kommer troligen portas till PC, så du vill nog ha mer än 8trådar/16kärnor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@fintarnn: Jag tycker att du ska uppgradera GPUn och ta en billigare CPU. Det kommer att tillåta dig att använda Nvidias nya NVENC med Turing som drar inte lika mycket ner FPS under "streaming" och har bättre bild än x264. Med nyare GPU kommer du att ha högre FPS också.

NVENC FPS: https://youtu.be/hUU5suAXv8w?t=148
NVENC/x264 jämförelse: https://www.youtube.com/watch?v=ccoOGfX9qxg
2060 Super vs 980 Ti: https://www.youtube.com/watch?v=gL2CZljrFvI

Helst att du väntar in nya generationen (med högre prestanda) som är nästan här, då blir det nya GPU:er från Nvidia/AMD och CPU:er från AMD.

Men om du vill ändå skaffa något:

- Minnena är 3600Mhz CL16 (AMD:s 4000 kan komma att stödja högre)
- 3900x systemet kräver något mer påkostad VRM, dvs dyrare moderkort.
- Priserna kan ändras om du väljer att köpa allt från samma ställe och justeringar kan behövas.

Skippa 3900XT och 3800XT, som är smått överklockade jämfört med 3900x och 3700x. AMD släppte dem för att hålla priserna uppe så att de kan ta ännu högre för nästa generation som kommer.

För skärm så gissar jag på det är 1080p/240Hz som du är efter: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s449543786&catId=393&c...

Visa signatur

😑

Permalänk
Inaktiv

Du verkar ha ganska på klart vad du vill ha men vad använder du datorn till? Känns som att det är enda relavanta frågan här?

edit: Altså jag ser ju klart och tydligt vad du skrivit i ditt inlägg men anpassar du inställningar för att skyffla bildrutor eller att beundra in grafik? För ifall du vill köra tävlingsinriktat/battle royale hade jag rekommenderat 10700k med MINST RTX2060

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan:

Tack för tips har dem in mind. Det kanske blir så att jag väntar på nya generationens gpu/cpus.
Vad är generellt skillnaden mellan X570 och B550? Är B550 ett bättre kort?

Permalänk
Medlem

@anon201296:

Spelar inte tävlingsinriktat så så länge FPS är hög nog för att undvika särskilt märkbar lagg så är det bra nog.
Jag är en frenetisk multitasker och använder en del virtualisering till jobbgrejer för att lära mig nya saker. Svårt att säga angående frames/grafik, det beror ju helt på spelet, de spel jag spelar mest är FPS viktigare. Kommer nog från ett fokus på att skyffla frames, men grafik kan ju vara viktigt i vissa spel, typ kommande cyberpunk.

Permalänk
Medlem

@Aizu:

Stort tack för hjälpen, jag kollade klippen du postade, väldigt intressant.
Är förvånad att den nya NVENC encodern presterar så bra, har inte tillgång till turing versionen, men generellt tycker jag det har varit svårare att få ner bitrate/storlek och ändå ha bra kvalitet med NVENC, har haft bättre framgång med X264. Har recordat och renderat mer än streamat so far.

Det lutar kanske åt att vänta på tills de nya GPU/CPUerna kommer. Men utifall att det blir att köpa så är jag tacksam för komponent-tipsen !

De flesta verkar rekommendera B550 kort, finns det någon särskild anledning till det, om du vet?
> 3900x systemet kräver något mer påkostad VRM, dvs dyrare moderkort
Hur kan jag leta upp info om detta för olika moderkort? Finns det något i specen? Någon aning om var jag kan läsa mer om detta, då jag inte fattar något

Permalänk
Medlem
Skrivet av fintarnn:

@Fenrisulvfan:

Tack för tips har dem in mind. Det kanske blir så att jag väntar på nya generationens gpu/cpus.
Vad är generellt skillnaden mellan X570 och B550? Är B550 ett bättre kort?

X570 korten kom 2019 och har bättre bakåtkompabilitet än B550 (B550 stödjer inte Zen & Zen+), fler PCI-E 4.0 banor, vilket gör att man kan koppla in fler M.2 diskar med hastighet på upp mot 5GB/s istället för 2.5GB/s (SATA SSD räcker dock för normalt spelande på 0.5GB/s) ska man flytta mycket fil kan det vara värt det.
B550 har ofta samma VRM som X570.
B550 kom i år så kan vara bättre rustade för Zen 3. I slutändan handlar det om vilka funktioner man behöver, moderkortet jag föreslog har framförallt väldigt bra VRM och lämpar sig därför bra till överklockning.

Edit: kika på Buildzoid's (actually hardcore overclocking) klipp på dutuben han går igenom VRM grundligt, kanske lite för grundligt för min smak, men hans slutsatser är alltid nyttiga.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Nu jämför du din framgång mot en någorlunda kritiserat NVENC och inte den nya som har fått beröm.

B550 har bättre priser än x570 och saknar bara ett extra PCIE4.0.

Ja, du hittar infon om VRM i spec t.ex: "True 12+2 Phases Digital VRM Solution with 50A DrMOS"
Men kylaren på dem är också viktig! Lättast blir att hitta recensioner och följa deras rekommendationer.

Här är analys av B550 moderkort: https://www.youtube.com/watch?v=8bZWHe-7Dlo

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan:
Tack för informationen, ska spana in Buildzoid!

@Aizu:
Stort tack även till dig, tror du min Noctua NH-D15 håller även idag, eller ska jag kanske satsa på ny kylning?

Blir spännande att se vilka moderkort som kommer stödja den nya generationen av AMD CPUs, det känns som det blir att hålla i hatten litegranna och antagligen uppgradera GPU också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fintarnn:

@Fenrisulvfan:
Tack för informationen, ska spana in Buildzoid!

@Aizu:
Stort tack även till dig, tror du min Noctua NH-D15 håller även idag, eller ska jag kanske satsa på ny kylning?

Blir spännande att se vilka moderkort som kommer stödja den nya generationen av AMD CPUs, det känns som det blir att hålla i hatten litegranna och antagligen uppgradera GPU också.

NH-D15 är fortfarande än av de bästa kylarna på marknaden. Har du en äldre version kan du kontakta Noctua för en gratis AM4-bracket.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem