Råd och rön kring timing av nyinköp - köpa nu, vänta lagom eller vänta längre?

Permalänk
Medlem

Råd och rön kring timing av nyinköp - köpa nu, vänta lagom eller vänta längre?

Hej era gamla datorrävar,

Nu i takt med att man har blivit gammal och grå behöver man ju lite allmänna råd kring timing av eventuellt nyinköp av system.

Situationen idag

- Sitter på ett system från hösten 2016. i7 6800K, 1080, 32 gb ram, PCIE SSD.
- Spelar inga superkrävande spel (men har gärna kapaciteten att göra det om andan nu skulle falla på).
- Har varit rätt off från hårdvaruvärlden sen jag köpte nuvarande rigg.

Tankegångarna kring nyköp som jag skulle vilja bolla

- Efter att ha snabbt googlat lite inser jag att det finns en del feta grejer "runt hörnet". Det talas om 5 nm från AMD under 2021, USB4, ny nvidiaserie under hösten. Är det bara stoff att vänta på eller infaller motsvarande revolution a la AMD64 back in the day under 2020/21?

- Likaså verkar Intel ha en del grejer på G även om deras utveckling indikativt(?) verkar ha stagnerat något jmf med AMD?

Den stora frågeställningen

- Vad anser ni är rimligt att vänta in vad avser ny hårdvara? Ny processorserie från respektive tillverkare i kombination med nvidias nya serie - eller bara en av dem? Eller något helt annat?!

Vad avser budget är jag helt flexibel. Bra grejer får gärna kosta givet att jag oftast skriver av systemen (privat) på så många år these days....

Tackar ödmjukast för all input i frågan och fortsatt trevlig sommar till er alla!

Oggan

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

@oggan: Det beror ju helt på vad du har för krav, du borde klara 1440p @60FPS eller 1080p @144FPS utan minsta bekymmer.
Just nu kan du ju köpa in dig på Intels socket 1200 plattform och nästa år maxa den när 11-serien kommit, eller så kan du vänta lite och maxa AM4 plattformen när Zen 3 släpps.
Med din rigg hade jag nog personligen väntat på AM5 eller socket 1700, runt år 2022-2023 men vill du ha det absolut bästa vänta in Nvidias 30-serie som kommer i höst och AMD's RDNA2 som kommer innan nyår.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Nya processorer ser jag ingen större anledning att vänta på eftersom de som finns ute idag redan är riktigt shyssta och hur som haver inte kommer vara någon flaskhals för de grafikkort som släpps i närtid. Däremot släpps som sagt RTX 3000-serien inom några månader och det har inte kommit något nytt sedan RTX 2080 ti som släptes i oktober 2018 så det är väl det stora som kan tänkas vara värt att vänta på

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@oggan: Det beror ju helt på vad du har för krav, du borde klara 1440p @60FPS eller 1080p @144FPS utan minsta bekymmer.
Just nu kan du ju köpa in dig på Intels socket 1200 plattform och nästa år maxa den när 11-serien kommit, eller så kan du vänta lite och maxa AM4 plattformen när Zen 3 släpps.
Med din rigg hade jag nog personligen väntat på AM5 eller socket 1700, runt år 2022-2023 men vill du ha det absolut bästa vänta in Nvidias 30-serie som kommer i höst och AMD's RDNA2 som kommer innan nyår.

Tackar ödmjukast för input. Ja, det kanske finns erforderligt med kräm i befintlig rigg ändå? Tittar man på vilka spel som jag har spelat på sistone är det primärt CSGO, WoT (där jag pga meta ställer ned grafikinställningarna ändå haha), Darkest Dungeon samt Close Combat 4 (kanske inte de mest riggintensiva titlarna haha). Känns nästan som att systemens livslängd har ökat på senare år? Kunde ju knappast lira 2006 års 3D-titlar på halvhöga settings med rigg anno 2002 tänker jag?

Men det är alltså ändå horisont 2022-23 för nya plattformarna? Läste om 2021 för AM5 på, visserligen, någon halvsketchy sida?

Skrivet av JohanFlodqvist:

Nya processorer ser jag ingen större anledning att vänta på eftersom de som finns ute idag redan är riktigt shyssta och hur som haver inte kommer vara någon flaskhals för de grafikkort som släpps i närtid. Däremot släpps som sagt RTX 3000-serien inom några månader och det har inte kommit något nytt sedan RTX 2080 ti som släptes i oktober 2018 så det är väl det stora som kan tänkas vara värt att vänta på

Då känns det ju som att åtminstone denna GFX är given att vänta på. Har AMD via Radeon något vettigt i pipelinen? Eller är de främst konkurrenskraftiga på proppsidan these days?

Tack för hjälpen boys!!

Oggan

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Om amd forsätter att släppa en processorgeneration per år så kommer ny sockel am5 (ryzen 5000+) släppas nästa år, inte så mycket info om den än. Vad gäller gpu:er är det endast rykten än så länge. Nvidia ryktas släppa något som är bättre det är bara priset som återstår och amd något som motsvarar 2080ti men allt är rykten.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Avstängd

AMD har ju nya gpu:er på gång också, men det ser inte ut som om de kommer att slå nvidias nästa series toppkort, däremot kan de komma hyfsat nära så det kan ju påverka priserna. Oavsett så är det inte köpläge på en gpu just nu då de som finns är rätt gamla och fortfarande dyra. Men vill du ha det bästa idag, köra ray tracing eller så så får du bita i det sura äpplet och uppgradera förstås.

När det gäller cpu så är AMD väldigt bra just nu både i prestanda och prisvärdhet även om de har nytt på gång. Så känner du behovet av att uppgradera processorn, vilket du egentligen inte behöver, så är det ju inte fel att köpa en nu. Köper du "rätt" moderkort så kan man uppgradera till nästa generation också, men det lär inte göra någon jätteskillnad egentligen. Att köpa en intel cpu idag känns inte så bra dock, inte för att de har nytt på gång utan för att de ligger efter. Det sagt så ger ju intel fortfarande den bästa spelprestandan om man typ köper det bästa de har, men sannolikt så kommer framtida spel att utnyttja flertrådade processorer bättre och då lär dagens AMD processorer prestera bättre än dagens intel också.

Permalänk

En ny plattform just nu känns inte värt (särskilt inte då du har bra grejer nu). När t.ex. AM5 kommer så blir det väl samtidigt som DDR5-minnen också, så nästa plattformsankomst blir ju rätt hejdundrande. Och ja, även USB4 tror jag kan bli stort, det blir typ som att Thunderbolt 3 blir var mans grej.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggan:

Hej era gamla datorrävar,

Nu i takt med att man har blivit gammal och grå behöver man ju lite allmänna råd kring timing av eventuellt nyinköp av system.

Situationen idag

- Sitter på ett system från hösten 2016. i7 6800K, 1080, 32 gb ram, PCIE SSD.
- Spelar inga superkrävande spel (men har gärna kapaciteten att göra det om andan nu skulle falla på).
- Har varit rätt off från hårdvaruvärlden sen jag köpte nuvarande rigg.

Tankegångarna kring nyköp som jag skulle vilja bolla

- Efter att ha snabbt googlat lite inser jag att det finns en del feta grejer "runt hörnet". Det talas om 5 nm från AMD under 2021, USB4, ny nvidiaserie under hösten. Är det bara stoff att vänta på eller infaller motsvarande revolution a la AMD64 back in the day under 2020/21?

- Likaså verkar Intel ha en del grejer på G även om deras utveckling indikativt(?) verkar ha stagnerat något jmf med AMD?

Den stora frågeställningen

- Vad anser ni är rimligt att vänta in vad avser ny hårdvara? Ny processorserie från respektive tillverkare i kombination med nvidias nya serie - eller bara en av dem? Eller något helt annat?!

Vad avser budget är jag helt flexibel. Bra grejer får gärna kosta givet att jag oftast skriver av systemen (privat) på så många år these days....

Tackar ödmjukast för all input i frågan och fortsatt trevlig sommar till er alla!

Oggan

Jag sitter med liknande setup och även om jag inte heller spelar det värsta så vill jag också ha den möjligheten. Just nu klarar min dator det jag skickat in i den på klart för mig godkänd prestanda. Min plan är att iallafall vänta till nästa Nvidiakort i 30-serien eller om AMD klämmer fram något riktigt bra. Skulle om det går också vara sugen på att vänta till DDR5 minnen kommer men risken är att både moderkort och minnen kommer vara snuskigt dyrt i början.

Just nu är min plan att minst vänta in nya Nvidiakorten då de ryktas om att bli riktigt bra.
Lycka till med din uppgradering hur du nu gör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Administrativ avgift

@oggan: generellt är next gen GPU något o sätta benen i.

Men då tänker vi mer cool faktorn, uppgradera när dina delar inte orkar med längre. Övrrklockat? Kollat på ny skärm ? Tillbehör ? VR? Ja köp när det väl behövs

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

En ny plattform just nu känns inte värt (särskilt inte då du har bra grejer nu). När t.ex. AM5 kommer så blir det väl samtidigt som DDR5-minnen också, så nästa plattformsankomst blir ju rätt hejdundrande. Och ja, även USB4 tror jag kan bli stort, det blir typ som att Thunderbolt 3 blir var mans grej.

Skrivet av Stefflo:

Jag sitter med liknande setup och även om jag inte heller spelar det värsta så vill jag också ha den möjligheten. Just nu klarar min dator det jag skickat in i den på klart för mig godkänd prestanda. Min plan är att iallafall vänta till nästa Nvidiakort i 30-serien eller om AMD klämmer fram något riktigt bra. Skulle om det går också vara sugen på att vänta till DDR5 minnen kommer men risken är att både moderkort och minnen kommer vara snuskigt dyrt i början.

Just nu är min plan att minst vänta in nya Nvidiakorten då de ryktas om att bli riktigt bra.
Lycka till med din uppgradering hur du nu gör.

Men då känns det ju onekligen som att jag åtminstone bör vänta in och se vad 2021 brings. Flera andra eminenta skribenter i tråden är ju också inne på att nuläget inte riktigt kräver en uppgradering. Jag får väl fortsättningsvis försöka panga HS i Pubg osv på halvskabbiga inställningar (även om många dylika spel känns sjukt ooptimerade) och sätta tilltron till att det smäller 2021. Det vore ju i sig lite skoj att ha AMD givet att jag inte har rullat AMD sedan A64-tiden.

Tackar er alla för värdefull input och diskussion. Nu har jag ju en anledning att återigen bevaka hårdvaruutvecklingen - tack för det och håll er friska!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Inaktiv

Du kommer långt med Zen 2, men kan ju vara värt att invänta Zen 3, ska släppas i år men troligen sent.

Viktigare att invänta grafiklösningarna som är på gång, Geforce 3000-serien och Big Navi/RDNA2. Jag hade inte lagt många kronor på korten som finns i dagsläget när nytt ligger så nära i tiden.

Permalänk
Medlem

Gott Nytt År kära vänner,

Nu när det kliar i köpfingrarna tänkte jag för den goda ordningens skull väcka denna tråd till liv igen. Detta genom att ställa några frågor till alla er kloka hårdvarufantaster.

Zen 3 är här och det känns lägligt att hoppa på det tåget.

Min tanke är att använda detta system som utgångspunkt i min nya rigg: https://www.komplett.se/product/1171772/dator-surfplatta/komp.... Med det sagt är jag alltså inte ute efter att bygga själv - men val av leverantör är mig ganska egalt (även om jag har varit nöjd med Kompletts hantering av mina tidigare riggar).

Några följdfrågor kopplat till detta:
- Är den i er vy orimligt dyr? Några komponenter däri som man verkligen inte borde ha (inklusive eventuella val av tredjepartstillverkare som är ökända)? Märker t ex att Komplett inte tillåter att man går över 3.2 ghz på minnena - detta även om jag har förstått att AMD-proppen gärna mår bra av ännu högre hastigheter? Är det värt att bråka om detta eller är det en mindre fråga? Eller bör man helt enkelt skita i 5900X och spara några tusenlappar genom att fokusera på 5800X? Sedan 2007 har jag alltid köpt processorer med fler kärnor än marknadspraxis där och då... Och jag vet liksom inte riktigt om jag någonsin känner att jag har fått valuta för detta ständiga tugg om att "i framtiden kommer applikationer att använda sig av fler kärnor på ett bättre sätt"?

- Intel kommer ju som jag har förstått med en kontring här under Q1. Dock verkar det, i mitt lekmannasinne, som att detta inte lär vara några groundbreaking news (utan dessa får man gott vänta ett år till på givet byte till ny LGA)?

- Gällande val av GFX får jag uppfattningen att 3080 rent generellt beter sig bättre än AMDs motsvarighet 6800XT. Som jag har förstått saken har det även uppvisats en del strul med drivrutiner (lite komiskt öde m t p att mitt senaste Radeon i form av 9800XT hade sjukt problematiska drivers, hehe). 3080Ti ligger EVENTUELLT runt hörnet - bör jag vänta månne?

- Planerar även att pensionera min nuvarande rigg (i7 6800, 1080, 32 gb ram, legacy PCI-E SSD) tillsammans med en av dess skärmar (Eizo 24" 1080p) genom en smärre donation inom familjen. Vederbörande trilskas dock, trots påtryckningar om gåva från mig, med att prompt betala något sånär "marknadspris" för den. Vad fan debiterar man en brorsa för dylik rigg? Någon tusenlapp eller så?

En blind höna tackar ödmjukast för all hjälp med att sortera denna djungel.

Väl mötta!

Oggan

Visa signatur

Dekadens