Permalänk

VPN på Comhem?

Jag har ett stort behov av VPN och att installera mjukvara på respektive enhet är inte något jättebra alternativ då det är så enormt mycket enheter som används i mitt hem och roteras med tiden.

Jag bor, tyvärr, i ett Comhemhus och Comhem är ju inte jättebra på att erbjuda den sortens lösningar och har sina egna miffo-modem. Sådant är läget och det lär inte ändras i närtid.

Min fråga är nu: Har någon erfarenhet av att ansluta en annan router/flashrouter med VPN-stöd till Comhem-lådan och därefter koppla enheterna till den routern?
Jag är inte jättekunnig i ämnet, men det borde väl gå att bara ha en ethernet-kabel mellan de två enheterna och låta den router som har stöd för VPN vara den uppkoppling jag nyttjar?
Då blir ju Comhem-lådan mer främst ett sätt att ta in uppkopplingen via deras jävla mongolösning i väggen?

Modemet från Comhem har Sagemcom F@ST 3890V3 CH.
Är det görbart eller är Comhems grejer såpass besvärande att det är helt omöjligt?
Tänker att det rimligen finns andra som testat, så jag inte springer och köper grejer som sen inte kommer fungera.

Permalänk
Medlem

@Strandbollen: Det bör gå att brygga ditt Comhem-modem så att du kan koppla en router efter. Jag har ett tidigare Comhem-modem som är brygg-kopplat med en Edgerouter efter. Det gäller bara att hitta rätt i menyerna....

Permalänk
Medlem

Jag har haft Comhem i flera år och brukar brygga deras modem och kör med en ASUS rt AC68U router som vpnklient använder jag OVPN

Permalänk
Medlem

Jag har ComHem Coax, och i pfSense kör jag både OpenVPN klient och server, samt IPsec mellan kompisar.
Jag har bryggat min Wifihub C1 router.

Det funkar alldeles utmärkt, men man får lite högre ping än vanlilg fiberanslutning.

Ett tips är att kolla på tex. Tradera om du vill uppgradera till lite nyare router/modem, dom brågar gå för under hundralappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag har ComHem Coax, och i pfSense kör jag både OpenVPN klient och server, samt IPsec mellan kompisar.
Jag har bryggat min Wifihub C1 router.

Det funkar alldeles utmärkt, men man får lite högre ping än vanlilg fiberanslutning.

Ett tips är att kolla på tex. Tradera om du vill uppgradera till lite nyare router/modem, dom brågar gå för under hundralappen.

Det är väl mer rätt att man har högre ping på coaxialanslutningen än vanlig fiber från början. Att ansluta via ett bryggat modem påverkar inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Se till bara att du har tillräckligt med kräm i routern så du inte tappar hastighet på grund av det.

Permalänk

Okej, tolkar det som att andra fått det att fungera och då borde det ju gå. Funderar på att skaffa testa en lösning där jag har en router med ExpressVPN:s firmware installerat, sen ansluta den via ethernet till Comhem-modemet.
Frågan är väl om routern är up and running direkt eller om man måste ändra inställningarna i Comhem-modemet?

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Se till bara att du har tillräckligt med kräm i routern så du inte tappar hastighet på grund av det.

Jag har 1200 nedströms i Comhem-lådan och den levererar typ det till mina anslutna enheter. Routern som jag har i en låda på kontoret tror jag ska kunna langa 3000mb/s så det borde alla gånger fungera.
I sak är det inte jättenoga om jag landar på 800, 500 eller 347 ned.
Så länge den orkar med IPTV, hårdporr och kanske tanka ner en film simultant så borde det vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strandbollen:

Okej, tolkar det som att andra fått det att fungera och då borde det ju gå. Funderar på att skaffa testa en lösning där jag har en router med ExpressVPN:s firmware installerat, sen ansluta den via ethernet till Comhem-modemet.
Frågan är väl om routern är up and running direkt eller om man måste ändra inställningarna i Comhem-modemet?

du behöver brygga comhem routern, det görs i routerns gränsnitt och kallas "bridge mode". därefter kopplar du den nya routern.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Skrivet av zetrri:

du behöver brygga comhem routern, det görs i routerns gränsnitt och kallas "bridge mode". därefter kopplar du den nya routern.

Okej, skulle dock inte förvåna mig om det visar sig att Comhems grejer inte har stöd för det bara för att garantera att kundernas integritet inte kan säkras. Det brukar ju vara deras melodi.
Var borde man lämpligast hitta den inställningen, tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strandbollen:

Okej, skulle dock inte förvåna mig om det visar sig att Comhems grejer inte har stöd för det bara för att garantera att kundernas integritet inte kan säkras. Det brukar ju vara deras melodi.
Var borde man lämpligast hitta den inställningen, tro?

Det är svårt att säga var inställningen finns för just din router. Jag skulle börja leta vid WAN, kanske "avancerat", kanske "NAT". Tyvärr ska ju alla operatörer ha sitt eget upplägg på menyerna.

Permalänk

Hello!

I have a similar question. I will ask in English, since my Swedish is really bad.

I also live in a Com Hem house. My actual router is Hub C2. I was planning of getting a NordVPN. Doable? In case, what I need to do? Please be very pedagogical if you want to help. I am very unknowledgeable about this stuff.

Thanks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av samhain84:

Hello!

I have a similar question. I will ask in English, since my Swedish is really bad.

I also live in a Com Hem house. My actual router is Hub C2. I was planning of getting a NordVPN. Doable? In case, what I need to do? Please be very pedagogical if you want to help. I am very unknowledgeable about this stuff.

Thanks!

Well, it depends on what you like to do. If you only want to run VPN on your computer you only need to download NordVPN software. I will not recommend NordVPN. Use Mullvad instead, a Swedish based company.

If you want to run VPN on your whole network I will suggest TekLager.se . He will build your own router that can handle a VPN connection. Or Vilfo, with builtin GUI that is easy to use.

I would rather say Vilfo for your choice.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Well, it depends on what you like to do. If you only want to run VPN on your computer you only need to download NordVPN software. I will not recommend NordVPN. Use Mullvad instead, a Swedish based company.

If you want to run VPN on your whole network I will suggest TekLager.se . He will build your own router that can handle a VPN connection. Or Vilfo, with builtin GUI that is easy to use.

I would rather say Vilfo for your choice.

Thanks for the reply and sorry for my late reply, I had no time to look into this.

As long as I understood, nor TekLager nor Vilfo have routers with Coax connection, which I need since I have ComHem as Bostadsförening provider. Is there any other alternative?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samhain84:

Thanks for the reply and sorry for my late reply, I had no time to look into this.

As long as I understood, nor TekLager nor Vilfo have routers with Coax connection, which I need since I have ComHem as Bostadsförening provider. Is there any other alternative?

Well, thats not an issue. You just set your router you got from Comhem to work as a bridge, then it only forward all data and not manage it. Then you connect your own router to the ComHem router and from there you install VPN on it and connect all your devices as usual.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Well, thats not an issue. You just set your router you got from Comhem to work as a bridge, then it only forward all data and not manage it. Then you connect your own router to the ComHem router and from there you install VPN on it and connect all your devices as usual.

Super, thanks!

So now I need to buy a router. What about this one? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...