Tappad grafikprestanda efter uppgradering till Z490

Permalänk
Medlem

Tappad grafikprestanda efter uppgradering till Z490

Så, jag uppgraderade för några dagar sedan från X99 och en 6800k till Z490 och en 10900k.
Men efter denna uppgradering så har jag tappat massa prestada vilket jag tyckte var lite underligt så har felsökt och felsökt utan att hitta vad som kan ha gått fel.
Det som återstår enligt mig är att jag måste ha fysiskt sabbar mitt kort lagom mycket så att det fungerar men inte get samma prestanda som innan uppgraderingen. Vilket låter osannolikt men säkert möjligt.

Vad jag har gjort:
- Uppdaterat BIOS
- Testat 4 senaste Nvidia drivarna
- Ominstallerat Windows (samt spel/annan mjukvara)
- Laddat optimerade inställningar i BIOS/ övercklockat
- Diverse "internetoptimeringar" dvs. saker som låter ossanolikt men efter 2 dagar så testar jag allt
- Kör custom vattenkylning så temp är inte ett problem och block var monterat på kortet sedan innan.
- Håller ett öga på HWinfo64 och allt ser bra ut där vad jag kan se, allt drar korrekt Watt och allt har bra load, det ända som inte händer är att strömmen produserar normalt antal frames

Som ref. hittade jag en gammal 3d mark jag körde i Maj och testade igen och man kan tydligt se droppen på GPU prestandan, just nu har jag ett 2070-ish
Gamla systemet: https://www.3dmark.com/spy/12144332
Nya systemet: https://www.3dmark.com/spy/13249918

Egentligen det ända som skulle kunna peka på att det inte är ett GPU problem är att oavsätt stock eller OC så kan inte Linpack spotta ut korrekta resultat, "Residual och Res(norm)" är aldrig samma, vilket jag läst mig till ska vara för att systemet ska anses stabilt. Kört memtest över natten utan att hitta fel på internminnet. Men förutom Linpack så är allt stabilt, kört prime95 en hel del utan problem.

Just nu står det mellan GPU eller MB som strular, vet bara inte hur jag ska pinpointa exakt vad som är fel.
Så vänder mig hit, finns det någon som har en bra ide på vad man kan testa för att hitta vad som är underliggande orsaken till mina problem?

Nya systemet:
Asus Strix 2080 Super
Asus Hero
10900k

Permalänk
Viking

Har du möjlighet att testa dina gamla grejer?
Isåfall kan du ju enkelt ta reda på om grafikkortet är problemet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipput:

Så, jag uppgraderade för några dagar sedan från X99 och en 6800k till Z490 och en 10900k.
Men efter denna uppgradering så har jag tappat massa prestada vilket jag tyckte var lite underligt så har felsökt och felsökt utan att hitta vad som kan ha gått fel.
Det som återstår enligt mig är att jag måste ha fysiskt sabbar mitt kort lagom mycket så att det fungerar men inte get samma prestanda som innan uppgraderingen. Vilket låter osannolikt men säkert möjligt.

Vad jag har gjort:
- Uppdaterat BIOS
- Testat 4 senaste Nvidia drivarna
- Ominstallerat Windows (samt spel/annan mjukvara)
- Laddat optimerade inställningar i BIOS/ övercklockat
- Diverse "internetoptimeringar" dvs. saker som låter ossanolikt men efter 2 dagar så testar jag allt
- Kör custom vattenkylning så temp är inte ett problem och block var monterat på kortet sedan innan.
- Håller ett öga på HWinfo64 och allt ser bra ut där vad jag kan se, allt drar korrekt Watt och allt har bra load, det ända som inte händer är att strömmen produserar normalt antal frames

Som ref. hittade jag en gammal 3d mark jag körde i Maj och testade igen och man kan tydligt se droppen på GPU prestandan, just nu har jag ett 2070-ish
Gamla systemet: https://www.3dmark.com/spy/12144332
Nya systemet: https://www.3dmark.com/spy/13249918

Egentligen det ända som skulle kunna peka på att det inte är ett GPU problem är att oavsätt stock eller OC så kan inte Linpack spotta ut korrekta resultat, "Residual och Res(norm)" är aldrig samma, vilket jag läst mig till ska vara för att systemet ska anses stabilt. Kört memtest över natten utan att hitta fel på internminnet. Men förutom Linpack så är allt stabilt, kört prime95 en hel del utan problem.

Just nu står det mellan GPU eller MB som strular, vet bara inte hur jag ska pinpointa exakt vad som är fel.
Så vänder mig hit, finns det någon som har en bra ide på vad man kan testa för att hitta vad som är underliggande orsaken till mina problem?

Nya systemet:
Asus Strix 2080 Super
Asus Hero
10900k

Tanke som slog mig, du böjde inga pins i socketen när du montera nya CPUn? Du nämner att du får fel i Prime95 och CPUn styr PCIe osv osv så om en pin är böjd kan detta problem ev vara pga det

Permalänk
Medlem

Hur ser temperaturerna ut på GPU respektive chipset? Mitt grafikkort började agera extra kylfläns åt chipset på mitt Asus B550 ROG Gaming-F till den nivån att GPU fläkten fick problem att hålla temperaturen under kontroll vid belastning. Hade inga problem alls med GPU temperaturen på mitt X99 moderkort däremot med samma GPU.

Permalänk
Medlem

Inga problem i Prime95 alls, Linpack dock så får jag inte korrekt resultat mellan rundorna den kör, vilket jag läst mig till ska kunna peka på instabilitet. Monterade CPU'n två gånger för att vara säker på att jag inte fuckade upp något men har inte monterat ner loopen för att dubelkolla. Kan inte hitta något fel på minnena och eller CPUn så tror inte problemet ligger där, just nu i alla fall, så tror jag lyckades montera den korrekt.

Har gammla prylarna kvar men monterar gärna inte ner loopen igen, hoppas att det ska finnas ett bättre sätt att utesluta ena eller det andra.

Hoppas på att någon kan komma med någon magisk lösning som är självklar, men har lagt ärende till ASUS också för att se om det kanske är någonting i BIOS (man kan ju hoppas)..

Edit: MAX temp på GPUn ligger på 51deg, ish under 3dmark.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så att grafikkortet körs i x16 (och/eller ställ in det i BIOS om möjligt). Sitter grafikkortet i "rätt" slot enligt moderkortets manual?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kan du dela med dig infon om alla komponenter?
Något kvar från gamla systemet?
Hur presterar GPUn med 10900k i stock?

Av 3DMark så underpresterar 2080:n jämfört med förr och din CPU poäng är dubbelt så bra.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Kom just på att AIDA har ett GPGPU Test och tror jag hittat felet.

Random 2080 från internet:

Mitt resultat:

Minnet ser väldigt olyckligt ut, compieringen ser ut prestera normalt men read/write är ganska lågt om man får vara snäll...
Vilket sammanträffande att detta händer just nu när kortet installeras, något måste helt klart gått fel, men lite underligt att copy fungerar som normalt.

Permalänk
Medlem

Du är ju garanterat något på spåren här... Jag körde testet också för ytterligare jämförelse (med samma drivrutin):

Om du har GPU-z uppe och fliken "Sensors" och kör AIDA64-testet vad uppger den för värden för memory controller, främst under de två första testerna? Där hoppar den upp i 100% för mig direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@Zipput: "Kör custom vattenkylning så temp är inte ett problem och block var monterat på kortet sedan innan." Har du monterat ett nytt vatten block på GPU? I så fall har nog inte thermal pads bra kontakt med minnes modulerna.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

En annan sak är att GPUn gick 18 Mhz slöare och minnena var 100 Mhz slöare i det senare testet. Bör ju inte motsvara sådant tapp i prestanda dock.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Zipput: "Kör custom vattenkylning så temp är inte ett problem och block var monterat på kortet sedan innan." Har du monterat ett nytt vatten block på GPU? I så fall har nog inte thermal pads bra kontakt med minnes modulerna.

Använt kortet i ca. 1,5år och kört det med block sedan Dec, så tror inte det. Men kanske är så att de har så dålig kontakt att jag förstört minnerna med tiden och dem helt gett upp just nu av en slump. Helt klart något jag haft i åtanke också.

Skrivet av aMp:

Du är ju garanterat något på spåren här... Jag körde testet också för ytterligare jämförelse (med samma drivrutin):
http://i.imgur.com/bLhwvuS.png

Om du har GPU-z uppe och fliken "Sensors" och kör AIDA64-testet vad uppger den för värden för memory controller, främst under de två första testerna? Där hoppar den upp i 100% för mig direkt.

https://i.imgur.com/54dbW9C.png

Aha, visste inte GPUz hade så snygga grafer, körde tre vändor och nedan är mitt resultat. Test 1 och 2 går så snabbt så svårt att säga men ser ut som 20% under test 1 och 6% under test 2 medan test 3 landar på ~93% vilket är peaken under hela testet.

Permalänk
Medlem

Hm, väldigt skumt detta..

Det är inte så att kortet automatiskt satt sin power limit på lägsta i typ MSI Afterburner? Jag vet att min hade satt sig på lägsta där någon gång helt random och jag fick då inte ut all prestanda. Jag tänker att din max TDP och din "Board Power Draw" är ganska låga också.

Utöver det kan jag inte komma på något som kan hjälpa dig tyvärr.. Hoppas att det löser sig på ett eller annat sätt för dig!

Board Power Draw bör ligga på minst 250 W som standard på oklockade RTX 2080 Super vad jag vet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hm, väldigt skumt detta..

Det är inte så att kortet automatiskt satt sin power limit på lägsta i typ MSI Afterburner? Jag vet att min hade satt sig på lägsta där någon gång helt random och jag fick då inte ut all prestanda. Jag tänker att din max TDP och din "Board Power Draw" är ganska låga också.

Utöver det kan jag inte komma på något som kan hjälpa dig tyvärr.. Hoppas att det löser sig på ett eller annat sätt för dig!

Board Power Draw bör ligga på minst 250 W som standard på oklockade RTX 2080 Super vad jag vet.

Det blir bara konstigare

Kör jag Kombustor så kan den belasta kortet till max vad det ser ut som, nu vet jag inte om den kör mycket read/write då det innnan såg ut att vara problemet (Donut med största minneslasten 6,5GB).
Men enligt nedan GPUz resultat skulle jag säga att kortet är fullt fungerande, i alla fall enligt graferna.

Nedan med min "normala" OC, kortet drar bra W har full load på allt och vad jag kan se så bör det prestera, som normalt.

Så ser inte ut att vara minneskontrollern heller som kastat in handuken (helt i alla fall) då den kan gå upp i 100%.
Testade AIDA igen och jodå GPUn får bara ~1,5GB/s R/W till minnet istället får normal ~12GB/s.

Antar HW fel vid det här laget, lagt in en ticket till ASUS får se vad dem säger om det är någonting mer man kan göra eller om det bara är att bita i det sura äpplet och vänta på 3000 serien.
Ska testa montera om GPUn också för att se om jag inte stoppat kortet bak och fram eller något annat smart.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som en brist på PCI Lanes i den nya processorn som är orsaken. 6800K har 28 st medans 10900K bara har 16 st. Då kan ett PCIe-kort där det tex sitter en eller flera m.2-disk stöka till det då antalet lanes helt enkelt inte räcker till. 16 lanes skall räcka till allt idag och då kan dom gå åt snabbt vilket leder till sämre prestanda. Du har inte skrivit övrig spec på datorn, så man kan bara gissa än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Spontant känns det som en brist på PCI Lanes i den nya processorn som är orsaken. 6800K har 28 st medans 10900K bara har 16 st. Då kan ett PCIe-kort där det tex sitter en eller flera m.2-disk stöka till det då antalet lanes helt enkelt inte räcker till. 16 lanes skall räcka till allt idag och då kan dom gå åt snabbt vilket leder till sämre prestanda. Du har inte skrivit övrig spec på datorn, så man kan bara gissa än så länge.

Moderkortet är ett Asus ROG Maximus XII Hero enligt 3DMark-resultatet. Som brukligt på Z390 så används PCIe-banorna från processorn då endast för två av PCIe-socklarna, d.v.s. antingen x16 eller x8/x8, medan de 24 PCIe-banorna från Z390-styrkretsen används till övriga PCIe-portar och annat. Så om grafikkortet sitter i någon av de två första PCIe x16-socklarna så får det minst x8 oavsett vad som är inkopplat i övrigt, vilket inte skulle förklara det dåliga resultatet.

Intressant nog så visar AIDA64-resultatet att bandbredden är ganska precis 1/8 av vad den borde vara, vilket skulle motsvara en x2-port. Men ingen av PCIe-portarna på moderkortet kör i x2, x16-porten som går via styrkretsen kör antingen x1 eller x4 beroende på hur M.2-portarna används. Så det är nog tyvärr inte ett så enkelt fel som att något delar på bandbredden till grafikkortet.