Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej det är ofta sämre för säljaren att sälja till entusiaster, vad det än är. Har andra materialintensiva hobbys där det är likadant.

Sen är det ju som sagt helt beroende på vad det är. Jag säljer hellre ett ljudkort för 250 kr till en Sweclockare än att fiska på Blocket för att få 450 kr. Däremot är det ju inte aktuellt att släppa att hyfsat nytt grafikkort för 4000 kr bara för att köparen är en Sweclockare, om det går att få 6000 kr på Blocket.

Skulle tro att en övervägande andel säljare resonerar likadant som mig. Sen är det ju också så att "Blocket-priser" nästan alltid går att pruta på, det avgörande är ofta saker som en smidig affär och fysisk avhämtning.

Håller absolut med om att vissa Sweclockare tror att saker och ting är gratis, och jag tycker man ser mer skambud än blocketpriser. Det jag syftade på att man ser mer av blocketpriser på swe marknaden än vad man gjort tidigare.

På blocket är de nästan omöjligt att köpa en dator då 95% är överpriser och folk har noll koll på marknaden.

Permalänk
Skrivet av mrE1:

@TobiasStockholm:

Kan du inte svara på mitt tidigare inlägg med ett begagnat priset som är högre än utgångspriset. Tror det är sådana priser dom flesta stör sig på.. tog även med ett exempel där när säljaren uppenbart försökte blåsa köparna.

Att jamföra med bostadsmarkanden är absurt. Du kan inte få lägenheten/villan om du inte lägger högsta budet. Du kan köpa prylen i butiken för vad nuvarande priset är. Därav borde ett begagnat pris inte vara högre än så.

Det är klart det är fult att begära högre pris än Nypris. Vet inte vad sweclockers regler säger om det men personligen kan jag tycka att man kan kontakta en moderator, antingen är det tillåtet eller så är det inte det. Jag tycker fortfarande inte att egenutnämnda prispoliser ska kommentera i annons tråden. Är det inte förbjudet så måste man få lägga ut en vara till vilket pris man vill anser jag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Kan du inte svara på mitt tidigare inlägg med ett begagnat priset som är högre än butikspris. Tror det är sådana priser dom flesta stör sig på..

Det kan jag svara på eftersom det t.ex. hände med Nvidias 10-serie.

Det spelar ju ingen roll hur lågt nypriset är för en vara om det inte finns några att köpa, och i det fallet är det fullt rimligt att en begagnad vara kostar mer än en ny. Man får nog förutsätta att alla som klarar att regga sig på Sweclockers även är kapabla att googla ett produktnamn och se dagsaktuella priser på första resultatsidan.

Permalänk
Medlem

Jag skriver en sista kommentar innan jag avslutar min diskussion i den här tråden. Det har spårat ur alldeles för långt ifrån att det skall finnas något av värde i den diskussionen du och jag för nu.

Skrivet av TobiasStockholm:

Jag resonerade som så att man anklagar ju faktiskt säljarna för att försöka blåsa köparna vilket också är ett personangrepp. Försöker lista ut varför vi tycker olika om gränsen för vad som är okej och vad som är drygt beteende. Men det är bra att veta att sånt tycker du inte är okej (inte jag heller).

Nej, det är inget personangrepp att lägga ett bud i en annons och det är en väsentlig skillnad gentemot att säga att någon är ful. Jag kollade lite snabbt de senaste 20 st "säljes" annonserna på marknaden och av dem är det ca 3st av 20 st där köpare har budat under utgångspriset. Buden, även om de är under utgångspris, ser ändå ut att vara legitima. Resterande är utgångspris eller högre så jag förstår inte riktigt vart kritiken om "att förstöra annonser" kommer ifrån.

Skrivet av TobiasStockholm:

Tycker du det skulle vara okej att som i mitt andra exempel åka ut på bostadsvisningar (även om man inte tänkt köpa en bostad, det spelar ingen roll) och skrika högt vad bostaden faktiskt är värd i era ögon.

Självfallet får man diskutera vad man anser att lägenheten är värd på en visning. Skriker du högt bland andra människor så anses man generellt sett vara märklig oavsett vart man gör det. Personligen var jag på en visning och diskuterade med en anhörig som var med att priset var för högt och en vecka efter att ingen annan lagt bud så lade jag ett bud 150tkr under utgångspriset. Där står datorn jag skriver ifrån nu.

Skrivet av TobiasStockholm:

Att leta helst upp köparna och säljarna och träng er in vid kontraktsskrivningen och skrik lika högt där? Väldigt ofta överprisade varor med extremt oinformerade köpare.

Nej, du får troligtvis inte gå in under pågående kontraktskrivning på mäklarens kontor om du inte är inbjuden. När jag skrev kontrakt så informerade mäklaren om att: "Ibland får man ett bud i sista minuten under kontraktskrivning och då kan affären hävas fram tills dess att överlåtelseavtalet är påskrivet, men eftersom ni har enats om ett pris så väljer vi att inte göra så idag."

Så jo, tydligen kan priset ändras av, enligt dig utomstående parter som inte hör till, i sista minuten.

Skrivet av TobiasStockholm:

Om du inte tycker att det är okej, varför är inte det okej men det är okej att skriva i en annonstråd om man inte har någon avsikt att köpa varan? Jag är uppriktigt nyfiken, för annars blir det väldigt inkonsekvent i mina ögon.

Jag har skrivit flera gånger i tråden redan där jag omsorgsfullt valt att beskriva hur jag ser på saken. Har du inte förstått hur jag ser skillnad i att göra affärer och påpeka hur någon ser ut så får du gärna läsa mina kommentarer igen.

Ha en trevlig söndagkväll.

Mvh,

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm:

Håller helt med att man ska få lägga ut varan till villet pris man vill men om man lägger ut det för högre en det dagsaktuella priset i butikerna så tycker jag att man får tåla att bli ifrågasatt. Har man gjort det av misstag så vill man säkert korrigera priset. Har man gjort det med flit så försöker man blåsa folk enligt mig.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:

Menar såklart det dagsaktuella priset. Kan du få det billigare i butiken för tillfället så bör kanske priset korrigeras.

Helt med på att man kan lägga ut en psu som kostat 700 kr när man köpte för 900 idag om nypriset idag är 1000 kr.

Kommer också avsluta med nedan.

Skambud är inte helller okej men man måste kunna ta kritik om man har en orimlig prissättning. Lägger man ett skambud så får man förvänta sig att säljaren säger, inte en chans. Dröm vidare. Precis på samma sätt som man som potentiellt köpare borde kunna säga till säljaren att jag är intresserad men absolut inte till ett högre pris än jag kan köpa den för i butik med garanti.

Är det ett undantag med produkter som inte finns i lager osv så tycker jag att man kan ha vilken prissättning man vill. Min kritik rör produkter som finns i lager som personer medvetet lägger ut högre än butikspris och desutom försöker dölja med att länka till dyrare hemsidor (har sett det mer en i en annons). Jag står för dom försöker blåsa köparna och ser inte det som personangrepp utan fakta.

Hoppas att några förstått vad jag försökt säga med mina inlägg.

Trevlig kväll alla!

Permalänk
Skrivet av mrE1:

@TobiasStockholm:

Håller helt med att man ska få lägga ut varan till villet pris man vill men om man lägger ut det för högre en det dagsaktuella priset i butikerna så tycker jag att man får tåla att bli ifrågasatt. Har man gjort det av misstag så vill man säkert korrigera priset. Har man gjort det med flit så försöker man blåsa folk enligt mig.

Håller med dig, förutom att jag motsätter hela det här med att man ska "ifrågasätta". En vänlig kommentar om att produkten faktiskt kostar mindre ny har jag inget problem med, det är en objektiv fakta. Att skriva en kommentar att "priset är för högt", "produkten är inte värd så mycket" osv är bara åsikter och skräpar vara ner i mina ögon. Där tror jag fick till en bra formulering av var min gräns går ganska bra 👍 lämnar tråden 🙏 trevlig söndagskväll allihopa 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem

Jag köpt en ny xbox digital edition i höstas, idag kostar den ca 2,5 ggr mer så hur skulle jag värdera den om jag skulle sälja den utan att förarga någon ? Den är definitivt öppnad för jag skaffade den för att få handkontrollen till min Raspberry pi men själva konsolen är i princip bara startad. Om jag säljer den för dubbla priset jag gav för den så är det alltså ett ockerpris enligt vissa men ett skäligt begpris enligt andra, säljer jag den billigare än mitt inköpspris så blir det ju ungefär vad handkontrollen kostar separat. Vilken tur att jag nu inte tänker sälja den för det hade riskerat att bli väldigt svårt att värdera den rätt.

Jag har också handlat datordelar på Swec och då har inte alltid priset varit det viktigaste utan frakten, vissa värderar fraktalternativen högre än priset även här så att nån kan hämta eller lämna en sak personligen i stället för att den behöver skickas kan definitivt värderas högre än priset och så är det ju mycket mindre chans att bli lurad om man träffas och ser varan och gör klart betalningen på plats, det går kanske inte att göra ett fullständigt test av alla egenskaper på allt utan att det tar lång tid men risken för bedrägerier sjunker ju radikalt.

Låt folk handla i fred till vilka priser de vill så länge det inte är såna som bara köper saker för att spekulera i att kunna sälja dem dyrare utan att ens ha använt produkten.
Stör mig inte särskilt på vare sig höga annonspriser eller skambud så länge det är från "normala personer" och inte de som håller på yrkesmässigt men annonserar som om de vore privatpersoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag köpt en ny xbox digital edition i höstas, idag kostar den ca 2,5 ggr mer så hur skulle jag värdera den om jag skulle sälja den utan att förarga någon ? Den är definitivt öppnad för jag skaffade den för att få handkontrollen till min Raspberry pi men själva konsolen är i princip bara startad. Om jag säljer den för dubbla priset jag gav för den så är det alltså ett ockerpris enligt vissa men ett skäligt begpris enligt andra, säljer jag den billigare än mitt inköpspris så blir det ju ungefär vad handkontrollen kostar separat. Vilken tur att jag nu inte tänker sälja den för det hade riskerat att bli väldigt svårt att värdera den rätt.

Jag har också handlat datordelar på Swec och då har inte alltid priset varit det viktigaste utan frakten, vissa värderar fraktalternativen högre än priset även här så att nån kan hämta eller lämna en sak personligen i stället för att den behöver skickas kan definitivt värderas högre än priset och så är det ju mycket mindre chans att bli lurad om man träffas och ser varan och gör klart betalningen på plats, det går kanske inte att göra ett fullständigt test av alla egenskaper på allt utan att det tar lång tid men risken för bedrägerier sjunker ju radikalt.

Låt folk handla i fred till vilka priser de vill så länge det inte är såna som bara köper saker för att spekulera i att kunna sälja dem dyrare utan att ens ha använt produkten.
Stör mig inte särskilt på vare sig höga annonspriser eller skambud så länge det är från "normala personer" och inte de som håller på yrkesmässigt men annonserar som om de vore privatpersoner.

Visade sig att detta blev min sista kommentar för kvällen.

Du väljer priset efter vad du anser att varan är värd, nypriset är inte alltid relevant som utgångspris. Lägg högre eller lägre än nypris, det spelar ingen roll. Det är vad du anser att varan har för värde som är relevant. Det kan komma spekulanter för att spekulera och kommentera om vad de är villiga att betala. Det kan komma andra och erbjuda betala ditt utgångspris. Det kan komma en tredje för att buda högre än marknadspriset för att denne verkligen vill ha varan.

Hypotesen om en effektiv marknad är och kommer alltid förbli att informationen återspeglar den kollektiva analysen. Vi kan inte styra hur det skall vara, bara ha åsikter om hur vi vill att det ska vara och alla är inte överens men så fungerar helt enkelt en marknad och har gjort i tusentals år och inte bara här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är köparens ansvar att buda det han tycker är rimligt för produkten. Det finns massor av recensioner och prisinformation bara några klick iväg.
Är begärt priset för högt budar man det man tycker är rimligt.
Är begärt pris däremot ÖVER nypris kan man börja gnälla, även om man inte är intresserad av produkten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det som pågår i marknaden nu gör mig fan illamående. Folk säljer rtx 20xx-kort och i VARENDA annons gnäller folk på priset och förstör folks annonser. Ni borde fan skämmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det som pågår i marknaden nu gör mig fan illamående. Folk säljer rtx 20xx-kort och i VARENDA annons gnäller folk på priset och förstör folks annonser. Ni borde fan skämmas.

Annonsera på Blocket om du förväntar Blocket-priser så slipper du gnäll. Och slipper gnälla själv!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Annonsera på Blocket om du förväntar Blocket-priser så slipper du gnäll. Och slipper gnälla själv!

Jag håller med @K-D][Aramis. Rejäla skambud överallt och mods får gå in och rensa trams-och idiotinlägg i annonser. Är det så vi vill att marknaden på Sweclockers ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag håller med @K-D][Aramis. Rejäla skambud överallt och mods får gå in och rensa trams-och idiotinlägg i annonser. Är det så vi vill att marknaden på Sweclockers ska fungera?

Jag var tvungen att kolla och mycket riktigt får de rent av rensa inlägg. Det är tråkigt, men egentligen inte relevant i detta sammanhang. Regelbrott är alltid regelbrott.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Moderator
Forumledare

Man hade ju kunnat uttrycka sin åsikt angående priset på ett mer moget och sakligt sätt så hade vi sluppit gå in och styra upp

Ett exempel: xxxx:-??!!!!111oneone öööh e du helt dum i huet äller? lol roflcptr osv osv

Exempel 2: Hej. Jag kan tycka priset xxxx:- är för högt med tanke på att nya grafikkort kommer att släppas inom kort.
Jag tror det blir lättare att sälja om du går ner till xxxx:-

Vilket exempel tror du vi mods tycker är rätt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

I stort sett samtliga RTX 2080 Ti har flyttats härifrån till Blocket och jag förstår varför. När annonser inte får vara i fred utan snorkiga kommentar så kommer folk lämna Sweklockers marknad och hitta andra kanaler att sälja sina prylar på.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Man hade ju kunnat uttrycka sin åsikt angående priset på ett mer moget och sakligt sätt så hade vi sluppit gå in och styra upp

Ett exempel: xxxx:-??!!!!111oneone öööh e du helt dum i huet äller? lol roflcptr osv osv

Exempel 2: Hej. Jag kan tycka priset xxxx:- är för högt med tanke på att nya grafikkort kommer att släppas inom kort.
Jag tror det blir lättare att sälja om du går ner till xxxx:-

Vilket exempel tror du vi mods tycker är rätt?

Som forumledare borde du kunna läsa att jag redan svarat på det. "Regelbrott är alltid regelbrott"

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Håller absolut med om att vissa Sweclockare tror att saker och ting är gratis, och jag tycker man ser mer skambud än blocketpriser. Det jag syftade på att man ser mer av blocketpriser på swe marknaden än vad man gjort tidigare.

På blocket är de nästan omöjligt att köpa en dator då 95% är överpriser och folk har noll koll på marknaden.

Det beror nog på att mamma och pappa ska köpa en dator till sonen men tyvärr saknar koll på detta område och läser då annonserna på blocket där alla lovar guld och gröna skogar med gamla GPU:er sen början av 2010. Allt låter ju fantastiskt när folk skriver ut att nypris för detta paket var 25000kr men nu 10 år senare kan du köpa den för endast 6000kr. Att datorn egentligen är värd några hundralappar har tyvärr inte mamman och pappan koll på och köper datorn och sonen gråter för att Fortnite hackar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Just vid sådana här tillfällen när t.ex. 2080 Ti gått från att sälja runt 9500 till 4500 över en natt så tycker jag det är extra viktigt att det finns möjlighet att informera om när priserna är för höga. Annars skapas bara en tröghet i marknaden då folk som inte är pålästa kommer luras till en början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aqua_HeaD:

I stort sett samtliga RTX 2080 Ti har flyttats härifrån till Blocket och jag förstår varför. När annonser inte får vara i fred utan snorkiga kommentar så kommer folk lämna Sweklockers marknad och hitta andra kanaler att sälja sina prylar på.

Just nu ligger 2080Ti på blocket för mellan 6500kr och 8000kr och jag tror säkert de kommer säljas då folk inte har koll på att det kommer nya kort om en vecka som kostar samma peng men med bättre prestanda.

För två veckor sen klagade alla på Nvidia som höjt priserna på GPU:er till molnen och nu är det nära på klagomål åt andra hållet när de GPU:er folk har i sina datorer har rasat i pris för att Nvidia satte lägre priser och ökade prestandan rejält.

Själv får man väl helt enkelt räkna med att mitt 1080 gått från ca 3000kr i värde till 1500kr och tills jag byter så är det säkert nere på 1000kr jämt. Datorer är ingen bra investering om man inte vill lura okunniga på blocket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

I stort sett samtliga RTX 2080 Ti har flyttats härifrån till Blocket och jag förstår varför. När annonser inte får vara i fred utan snorkiga kommentar så kommer folk lämna Sweklockers marknad och hitta andra kanaler att sälja sina prylar på.

Samtliga 2080Ti har nog flyttat till Blocket för att det är mycket högre chans att få den såld till just ett ockerpris, dvs. runt 6-8k, där än här. Ingen på swec kommer lägga 7000 kr på en 2080Ti i dagens läge när 3070 är precis runt hörnet. Däremot finns det många ovetande, okunniga människor på blocket som skulle tycka att 7000 för en 2080Ti är ett ganska bra pris, de såldes ju för 10k för bara någon månad sedan.....

Har inget med snorkiga kommentarer att göra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Samtliga 2080Ti har nog flyttat till Blocket för att det är mycket högre chans att få den såld till just ett ockerpris, dvs. runt 6-8k, där än här. Ingen på swec kommer lägga 7000 kr på en 2080Ti i dagens läge när 3070 är precis runt hörnet. Däremot finns det många ovetande, okunniga människor på blocket som skulle tycka att 7000 för en 2080Ti är ett ganska bra pris, de såldes ju för 10k för bara någon månad sedan.....

Har inget med snorkiga kommentarer att göra.

Klart att säljare vill ha så mycket som möjligt för sina prylar. Håller med om att det är inte är okej på något sätt att lura på okunniga stackare gammal hårdvara som inte ens klarar av att att spela hjärter med. Det finns dock sjukt många dryga kommentarer här i marknaden och det är inte schysst på något vis att vara dryg och otrevlig. En hint om att prissättningen kan vara lite tokig är absolut inte fel.

Sedan finns det ju också folk här som lyfter sig till skyarna och utnämner sig själv till prispoliser och vill bestämma vad andra ska ta betalt för sina saker.

Lägg er i om det behövs på ett schysst sätt, men ge fan i att döma andra eller kasta skit på säljare som har betalat pengar för att annonsera här.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Lägg er i om det behövs på ett schysst sätt, men ge fan i att döma andra eller kasta skit på säljare som har betalat pengar för att annonsera här.

Tycker detta är en väldigt bra summering

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Samtliga 2080Ti har nog flyttat till Blocket för att det är mycket högre chans att få den såld till just ett ockerpris, dvs. runt 6-8k, där än här. Ingen på swec kommer lägga 7000 kr på en 2080Ti i dagens läge när 3070 är precis runt hörnet. Däremot finns det många ovetande, okunniga människor på blocket som skulle tycka att 7000 för en 2080Ti är ett ganska bra pris, de såldes ju för 10k för bara någon månad sedan.....

Har inget med snorkiga kommentarer att göra.

Måste det verkligen vara svart eller vitt? Ockerpriser är fel men detsamma gäller skambud, något som befläckar Marknad i allt större skala. Spelar ingen roll vad man sätter för utpris, ingen kommer att börja buda på det ändå utan lägger sig alltid på en otroligt låg nivå. Som @Aqua_HeaD säger vill man som säljare ha ett skäligt pris och är säker på att alla 2080Ti ägare är extremt besvikna på läget och vill försöka få ut varenda krona från en redan väldigt dålig affär.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En fördel med att börja lågt är dels som sagt att man slipper klagomål men också att fler blir intresserade.

Det kallas lockpris. Man vet att produkten är värd mer än det pris man sätter och får då fler intresserade in en budgivning.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det kallas lockpris. Man vet att produkten är värd mer än det pris man sätter och får då fler intresserade in en budgivning.

Om man lägger ut något för ett lägre pris än man kan acceptera. Ja. Men så är det inte för mig utan om jag lägger ut en vara med ett lågt startbud och sedan bara får ett bud, ja då blir det det priset, förutsatt såklart att köparen inte verkar skum. Men det har aldrig hänt mig.

Jag är tydlig med att om varan skall fraktas så ska jag ha pengarna innan jag skickar varan, så de som känner att de inte kan lita på mig lägger inga bud, och scammers som har för avsikt att först få varan och sedan strunta i att skicka pengar har inget att hämta och läger då inga bud. Det "värsta" som hänt är väl att folk har dragit tillbaka att bud men är man öppen och ärlig så får man ta att det händer ibland. Man vet ju inte vad som pågår i folks liv och man kan ju få plötsliga utgifter man inte räknat med så at man inte längre kan köpa det man tänkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag tycker det är bra med en öppen dialog om priser, därför jag föredrar att köpa här än på Blocket. Med det sagt, hur tråkigt har man egentligen inte om man sysselsätter sig med att gnälla på säljares prissättningar?

Ang situationen med de nya grafikkorten så ser jag det hela som ett klockrent exempel på att man aldrig är nöjd med vad man har, utan alltid ska jämföra sig med vad andra har. De ”gamla” korten är precis de samma som tidigare och fungerar precis lika bra som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag var tvungen att kolla och mycket riktigt får de rent av rensa inlägg. Det är tråkigt, men egentligen inte relevant i detta sammanhang. Regelbrott är alltid regelbrott.

Jo, regelbrott är regelbrott men det ska fan inte behövas rensas inlägg i köp/sälj marknaden bara för att folk är genuint otrevliga och vill lura till sig grafikkort så billigt som möjligt. Det som händer på marknaden nu har inget med överpriser att göra och i dagsläget är inte 7000:- som annonspris för ett 2080TI ett överpris. Visst det kommer bättre kort för samma pris inom snar framtid, men vi vet inget om tillgången och har inte heller sett oberoende tester och dessutom får man aldrig utsatt pris på Sweclokcers marknad (om man inte ligger en bra bit under marknadspris).

Tycker man att det är ocker folk håller på med så kan man sakligt framföra sin kritik eller anmäla annonsen, men bara för att man själv anser att någon säljer en vara med för högt pris så behöver man inte gå in på den annonsen och kommentera och vara otrevlig.

Det är i alla fall vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jo, regelbrott är regelbrott men det ska fan inte behövas rensas inlägg i köp/sälj marknaden bara för att folk är genuint otrevliga och vill lura till sig grafikkort så billigt som möjligt. Det som händer på marknaden nu har inget med överpriser att göra och i dagsläget är inte 7000:- som annonspris för ett 2080TI ett överpris. Visst det kommer bättre kort för samma pris inom snar framtid, men vi vet inget om tillgången och har inte heller sett oberoende tester och dessutom får man aldrig utsatt pris på Sweclokcers marknad (om man inte ligger en bra bit under marknadspris).

Tycker man att det är ocker folk håller på med så kan man sakligt framföra sin kritik eller anmäla annonsen, men bara för att man själv anser att någon säljer en vara med för högt pris så behöver man inte gå in på den annonsen och kommentera och vara otrevlig.

Det är i alla fall vad jag tycker.

Om ingen är villig att betala 7 000:- så är det ju de facto ett överpris.
Jag tycker det är fullt rimligt att påpeka för säljaren när något är galet prissatt och varför.

1. För att säljaren får chansen att justera priset så att han/hon kan få varan såld.
2. Ovetande köpare får mer information och slipper göra ett dåligt köpt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Tycker man att det är ocker folk håller på med så kan man sakligt framföra sin kritik eller anmäla annonsen, men bara för att man själv anser att någon säljer en vara med för högt pris så behöver man inte gå in på den annonsen och kommentera och vara otrevlig.

Det är i alla fall vad jag tycker.

Det var just det som var poängen. Det är ett regelbrott och troligen inget någon vill ha, det lär vi alla vara överens om.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather