DNS-tjänster störs av IPV6 i leverantörens nät, varför?

Permalänk
Medlem

DNS-tjänster störs av IPV6 i leverantörens nät, varför?

I början av Mars började jag få DNS fel där sidor plötsligt inte hittades. Det var sällan men ökade i frekvens. Runt Maj började jag felsöka då det skedde på tok för ofta. dvs. DNS lösning slutade fungera stundvis men selektivt, vissa hemsidor hittades, andra inte. Vissa spelservrar kunde jag logga på, andra inte. I perioder om 10-120 sekunder.

Efter att ha slitit håret i ett par dagar upptäckte jag att DNS över VPN som Cloudflares inbyggda tjänst i Firefox fungerade felfritt, i webbläsare hursom. Men all DNS, även tredjeparts som googles 8.8.8.8 genom Bredband2's nät stördes ut då och då. Men enbart när IPV6 är aktiverat. Och den enda utrustningen jag har i hemmet är en 5 meters nätverkskabel.

Mitt stadsnät Utsikt Katrineholm, och Bredband2 har fullt stöd för IPV6 med publika adresser och har använt det till IRC nätverk bland annat. Så fort jag stänger av IPV6 fungerar DNS-tjänster felfritt. Detta sker även efter en ren formatering av Windows 10 och på Debian. Vilket får mig att fundera på tekniken.

Vad i internetleverantörens nät skulle kunna störa ut DNS lösning då och då, enbart när IPV6 är påslaget? Bredband2's kundtjänst saknar den tekniska kunskapen för att svara på det eller hjälpa mig lösa problemet. Jag är själv inte insatt i nätverk, men även idag om jag slår på IPV6 så störs DNS tjänster ut flera gånger i timmen. Och den enda utrustningen jag har i hemmet är en 5 meters nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

Prova att köra tracert eller traceroute, och se om det är olika vägar som DNS uppslaget tar.
Kan ju vara så att att det är olika routrar som hanterar DNS beroende på om du kör IPv4 eller IPv6

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

De siter du inte kan nå med IPv6 påslaget, har dom möjligen IPV6-records i DNS? Vad säger nslookup?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Hade våldsamma problem, som löste sig till slut genom att be dem om en publik ipadress.

#18205037

Kanske denna tråd kan hjälpa dig om du nu måste köra IPV6? : https://www.sweclockers.com/forum/trad/1432656-borja-kor-ipv6...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vad i internetleverantörens nät skulle kunna störa ut DNS lösning då och då, enbart när IPV6 är påslaget?

När det gäller DNS server så får man skilja protokollet som används för att kontakta dem (ipv4 eller ipv6) och om man slår upp ipv4 eller ipv6 adresser. Det ska gå lika bra att slå upp ipv4 och ipv6 adresser oberoende om ipv4 eller ipv6 används för att kontakta själva dns servern.

För att felsöka skulle man först behöva veta vilka dns servrar som används.

Du skrevs att problemet uppstår om ipv6 är aktiverat och 8.8.8.8 används som dns server men inte om dns över vpn används. Men cloudflair har inget de kallar dns över vpn. Däremot har de dns över https och warp vpn. Jag antar du menar dns över https.

Om det fungerar med dns över https men inte 8.8.8.8 som dns då undrar jag om verkligen enbart 8.8.8.8 används. Har du ställt in det i routern? Det är möjligt att den även får automatiska ipv6 dns servrar som den använder. Och I sådant fall skulle de kunna vara problem med dem.

Permalänk
Medlem

@Karilaz:
Tack, ja det är DNS över HTTPS
Jag har ingen lokal nätverksutrustning, dator kopplad rakt i väggen. Och det sker oavsett OS så bör inte vara några lokala inställningar alls. ISPns egna DNS och tredjeparts DNS som googles 8.8.8.8 och googles IPV6 DNS 2001:4860:4860::8888 ger felet. Skippar man DNS tjänster i linan och kör DNS över HTTPS med Cloudflare uppstår inga fel, i webbläsaren hursom.

DNS problemet uppstår även mot Google , som bör ha konfigurerat sin sida korrekt?

Samma traceroute for IPV4 och IPV6 DNS lösning

Och allt får mig mer nyfiken, varför störs DNS lösning med IPV6 aktiverat? Trasig ISP utrustning? FRA övervakning? Borde inte tredjeparts DNS som googles IPV4 och IPV6 DNS förbipassera ISPns DNS problem? Med tanke på att DNS över HTTPS fungerar felfritt.