Permalänk

Gå runt VPN limiterng på hastigheten

Hej!

På företaget där jag jobbar går allt genom en cisco router med VPN, hastigheterna som kommer ut är kring 90mbit/s och om man går runt den 960mbit/s. Finns det något sätt där man kan använda sig av dubbla nätverk på en enhet, kanske genom virtuellt windows eller något, så att vi kan komma i närheten av vad vi betalar för?

VPN:n är där för datasäkerhet gällande personuppgifter så den är nödvändig i arbetet. Det går att höja hastigheten till 500mbit/s med godkännande från huvudkontoret men nu sitter vi med ett 3 års kontrakt på 1000/1000, så försöker se om det skulle kunna finnas någon annan lösning att kika på.

Permalänk

Jag natar att routern har en site to site VPN med något annat kontor?
Och att all trafik går genom den?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror kanske inte det är en "mjuk" limit på VPN'en utan kanske mer vad själva tunneln klarar av.
Om man uppgraderar tunneln till 500/500 så kan det kommas att behövas bytas utrustning i och med detta. VPN'en krypterar ju även datat som skickas, varvid det går långsammare.

Det går ju dock i tunneln att ställa om så att intern trafik går via VPN och resten lokalt via den vanliga internetnetförbindelsen. Det lättar trycket för alla som utnyttjar tunneln och samt fördelar lasten mer jämnt.

Exempelpå hur det är idag: Om någon kör igång en youtube stream så flaskar man ju hela tunneln som det verkar vara uppsatt idag vilket kanske inte är optimalt ur en prestandasynpukt, men fördelen är ju att man får 100% kontroll över vad som flyter i nätverket och/eller vad användarna nyttjar nätverkstrafiken till...

Pros. n Cons.... pros n cons.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varför behöver ni högre hastighet?

Behöver ni mer än 500Mbit/s?

Citat:

Det går att höja hastigheten till 500mbit/s med godkännande från huvudkontoret

Vill ni ha 500Mbit/s så är det väl bara att be om ett godkännande, får ni inte det så kanske ni inte skall försöka ta er förbi VPN:en?

Om man nu inte planerar att leta efter nytt jobb?

Permalänk

@filbunke: Förbi och förbi, det är isåfall för att lättare och snabbare komma in på andra sidor. Ingenting som har med den skyddade informationen att göra dvs. Våra program som har med krypterad data funkar endast genom VPN därför vill vi ju fortfarande vara uppkopplade till den men få snabbare hastigheter på andra sidor.

Permalänk

Tack för svaren iallafall, verkar ändå som att vi får nöja oss med 500/500 och fortsatt betala för 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av molanoer95:

Hej!

På företaget där jag jobbar går allt genom en cisco router med VPN, hastigheterna som kommer ut är kring 90mbit/s och om man går runt den 960mbit/s. Finns det något sätt där man kan använda sig av dubbla nätverk på en enhet, kanske genom virtuellt windows eller något, så att vi kan komma i närheten av vad vi betalar för?

VPN:n är där för datasäkerhet gällande personuppgifter så den är nödvändig i arbetet. Det går att höja hastigheten till 500mbit/s med godkännande från huvudkontoret men nu sitter vi med ett 3 års kontrakt på 1000/1000, så försöker se om det skulle kunna finnas någon annan lösning att kika på.

Det går garanterat inte. Kan man åsidosätta VPN-protokollet fyller den inte sin funktion. Dessutom har ni troligen den hastighet ni betalar för i form av hårdvara och/eller licens

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@molanoer95: Kan ni få OK att få ciscon connfad så den har en maskin som går utanför VPN så kan ni sätta en proxy där och sen använda typ foxyproxy för att göra så att vissa sidor laddas via den istället. Måste självklart godkännas av någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molanoer95:

@filbunke: Förbi och förbi, det är isåfall för att lättare och snabbare komma in på andra sidor. Ingenting som har med den skyddade informationen att göra dvs. Våra program som har med krypterad data funkar endast genom VPN därför vill vi ju fortfarande vara uppkopplade till den men få snabbare hastigheter på andra sidor.

Om ni inte får tillräcklig hastighet för det ni jobbar med så är det väl något ni skall ta upp med chefer, huvudkontoret, etc?

Om hastigheten behövs för annat än arbete så kanske ni inte skall syssla med att försöka ta er förbi VPN:en?

Permalänk
Medlem

Jag kanske missförstod frågan men är syftet att trafik för arbetet skall gå genom VPN och trafik inte ämnat för arbetet inte skall gå genom VPN? En möjlig lösning i så fall är att skapa en virtuell maskin för jobbet och sedan sätta upp VPN i den virtuella maskinen, på det sättet går trafiken i den virtuella maskinen genom VPN medan host-systemets trafik inte tunnlas genom VPN-anslutningen.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Om ni inte får tillräcklig hastighet för det ni jobbar med så är det väl något ni skall ta upp med chefer, huvudkontoret, etc?

Om hastigheten behövs för annat än arbete så kanske ni inte skall syssla med att försöka ta er förbi VPN:en?

Det är ju det vi har gjort och då kan vi få 500, så frågan är alltså gällande om vi måste slänga pengar i sjön på 1000/1000 som vi är låsta med i 3 år. Det verkar ju som att 500 är vårt bästa alternativ och det var det jag ville veta. Förstår inte varför du väljer att misstolka när alla andra har svarat på frågan bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av molanoer95:

Det är ju det vi har gjort och då kan vi få 500, så frågan är alltså gällande om vi måste slänga pengar i sjön på 1000/1000 som vi är låsta med i 3 år. Det verkar ju som att 500 är vårt bästa alternativ och det var det jag ville veta. Förstår inte varför du väljer att misstolka när alla andra har svarat på frågan bra?

Misstolka? Vad är det jag har misstolkat?

Företaget du arbetar på kör med all trafik skall gå igenom en VPN.

Ni kan höja hastigheten till 500Mbit/s om huvudkontoret godkänner det.

Du startade en tråd och ville ha förslag om hur du skall kunna gå ytterligare runt inställningarna i VPN:en för att öka hastigheten.

Om du nu vill göra detta så är väl den korrekta vägen att ni tar upp det med era chefer eller huvudkontoret? Inte att man frågar om det på ett forum?

Och vad är det ni behöver ytterligare 500Mbit/s till på jobbet? Uppenbart så är det inte för ert arbete, annars hade det lösts på ett helt annat sätt...

Permalänk
Medlem

Så ni jobbar med personuppgifter och det sköts säkert över VPN, men ni vill ha tillgång till snabbare fart för annat och ha en öppen kanal vid sidan om erat arbete.

Detta låter inte helt lysande när det gäller säkerhet...

Rätt vad det är så "har någon kopplat en internetsladd i hårddisken".

God säkerhet är ett totaltänk. Börjar man fippla med något där så... Om någon skulle hantera mina personuppgifter på felaktigt vis och de läcker ut någonstans hoppas jag de åker dit på det, rejält.

Jag är skeptisk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.