Permalänk
Medlem

msi gf65 thin trackpad

Jag har nyligen inhandlat laptoppen som nämns i rubriken. Är hittills nöjd med mitt köp men har en fundering som jag tänker att detta kunniga forum kan hjälpa mig att sluta grubbla på. Funderingen rör datorns trackpad vilket i det stora hela är bra nog för mina behov.

Till saken, Trackpaden på min version av datorn går inte att trycka ner till ett klick på hela trackpaden. Den är klickbar nerifrån och upp till ett finger ifrån toppen där den inte överhuvudtaget går att trycka ner till klick. Den är dock responsiv på hela trackpaden och jag kan flytta muspekaren även om jag använder den "översta" delen. Det jag undrar och hoppas få svar på är om detta är normalt eller har jag möjligtvis fått en defekt version?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det är "by design".

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Jaa, på videon ser det åtminstone ut som att den reagerar på samma sätt, dock nämner han det inte vad jag kan höra utan kommenterar väl mer allmänt hur plattan känns.

Har googlat som en galning men kanske sitter det nån vänlig själ med samma dator som kan dubbel kolla på sin?

Permalänk
Medlem

Nästan alla clickpads jag stött på fungerar så. Kass design i min mening, men verkar inte vara något problem för många. Lenovo gjorde en clickpad som faktiskt var "click anywhere" på haswell-thinkpadsen, men mjukvaran var något av ett fiasko* och alla trackpoint-fantaster blev upprörda för att de inte fick några hårdvaruknappar, så det konceptet gick snabbt i graven. I övrigt är det väl bara Apple som fattat att man vill kunna klicka på hela ytan...

*det blev bättre med ny firmware och nya drivrutiner, men i slutändan krävdes det ändå att man behövde göra inställningarna direkt i registret för att få till en helt "zonfri" clickpad som fungerar likadant oavsett var på plattan man håller sina fingrar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Nästan alla clickpads jag stött på fungerar så. Kass design i min mening, men verkar inte vara något problem för många. Lenovo gjorde en clickpad som faktiskt var "click anywhere" på haswell-thinkpadsen, men mjukvaran var något av ett fiasko och alla trackpoint-fantaster blev upprörda för att de inte fick några hårdvaruknappar, så det konceptet gick snabbt i graven. I övrigt är det väl bara Apple som fattat att man vill kunna klicka på hela ytan...

Jo, men den touchpaden var också fruktansvärd på flera sätt. Att de tog bort knapparna var inte roligt för de som använder touchpointen, som jag, men det hade ju inte spelat någon roll för den stora merparten som inte använder den. Däremot att hela plattan kändes och lät som en slapp mellanslagstangent var nog ingen nöjd med. Jag bytte touchpaden på min W540 till den som kom med W541 (som i princip var exakt samma dator fast med bättre touchpad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men den touchpaden var också fruktansvärd på flera sätt. Att de tog bort knapparna var inte roligt för de som använder touchpointen, som jag, men det hade ju inte spelat någon roll för den stora merparten som inte använder den. Däremot att hela plattan kändes och lät som en slapp mellanslagstangent var nog ingen nöjd med. Jag bytte touchpaden på min W540 till den som kom med W541 (som i princip var exakt samma dator fast med bättre touchpad).

Smaken är som baken. Jag tycker det är den bästa clickpaden på någon PC hittills. Ljudnivån är en nackdel, men det är alla andras problem, inte mitt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Smaken är som baken. Jag tycker det är den bästa clickpaden på någon PC hittills. Ljudnivån är en nackdel, men det är alla andras problem, inte mitt.

Jo det är absolut en smaksak. Du kan få min gamla om du vill, kanske går att montera på en nyare modell och jag har ingen användning för den.