Permalänk

Hur ska jag få ut detta cmos batteriet?

Hej!

Behövde göra en clear cmos på mitt z490 aourus ultra och då den inte har någon clear cmos knapp så tänkte jag ta ut batteriet o sätta in det igen!

Men hur har dom tänkt här? Chipsetkylflänsen sitter ju i vägen?

Räcker det att bara göra så det bara lossnar lite?

Här är bilder på hur det ser ut

https://imgur.com/a/ZGuEnMa

Permalänk

Ser ut som det borde gå att få loss med lite pill? Flänsen ligger väl inte dikt mot batteriet?

Permalänk
Medlem

Sitter det inte 2 pins långt ned till höger på moderkortet som det står "CLR_CMOS" På?
Enligt sidan 15, Punkt 22) i manualen om det här är ditt moderkort:
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_z490-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ska finnas en jumper att flytta. Kolla din manual.

Permalänk

Tack för svar!

Verkar som att man måste skruva av chipset flänsen för att få ur batteriet så får köra med jumpern när det behövs!

Men tror ni batteriet/moderkortet tagit nån skada av att batteriet inte togs ut helt? Jag tryckte in hållaren och batteriet åkte upp en liten bit sen tryckte jag ner det igen! Det verkar som bios blev återställt ändå iaf

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3:

Det är absolut ingen risk att något skulle ha tagit skada av att du lossade batteriet lite.
Hoppas du fick ordning på det som felade.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Använd jumpern istället................

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Använd jumpern istället................

Du kanske kan förklara hur man gör............................................. istället?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Använd jumpern istället................

Använda jumpern i 2020?
Finns ju clear cmos knappar och batterier, mycket lättare att pilla med än att leta efter en jumper 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Använda jumpern i 2020?
Finns ju clear cmos knappar och batterier, mycket lättare att pilla med än att leta efter en jumper 😉

Finns det en knapp så använd den. Finns det en jumper så använd den.

Att pilla ut batteriet och vänta på att minnet töms känns lite 1992.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Dreijer:

Står i moderkortets manual.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Finns det en knapp så använd den. Finns det en jumper så använd den.

Att pilla ut batteriet och vänta på att minnet töms känns lite 1992.

Så lång tid tar det inte att vänta? Brukar ju bara dra ur ström sladden och ta ur batteriet och vänta 10 sec och sätta tillbaka det så är bioset återställt.
Annars måste man veta vart jumpern är och orka leta efter det 😉

Permalänk
Medlem

Ett tips som jag läste nyligen och borde kunna tänkt på själv när en överklockar och dylikt är att sätta reset-knappen till clear cmos-headern istället för reset-headern.. Tyckte jag lät klokt förutsatt att den inte utsätts för klåfingriga människor / djur eller är lättåtkomlig

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

"Låset" till batteriet sitter ju under kylflänsen och det ska ju tryckas mer under kylflänsen för att "släppa upp" batteriet och sen drar man batteriet mer åt kylfläns hållet för att skippa dom fasta låsflänsarna på batteri hållaren så det går o lyfta ur batteriet.

Nu ser det ju ut som det kanske inte går dock (rätt kass design får jag säga).
Men det bör även gå att göra det bakvänt, dvs tryck batteriet mer under kylflänsen tills lås flänsarna på batteri hållaren ej stoppar en från att dra/peta (tex med skruvmejsel) upp batteriet o sen bara o dra ur det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!