Permalänk
Avstängd

Hjälp med byte av mediaconverter.

Tjena! Min mediaconverter som kom med hyresrätten är rent sagt skräp. Ringde dustin och han rekommenderade denna:
https://eu.dlink.com/se/sv/products/dmc-810sc-1000baset-to-10...

De sitter en SC kabel i den gamla, då ska de väll basically vara PnP när jag satt in den nya mediaconvertern? Eller behövs det mer konfigueration för att få det att fungera?
I Dlinken ska sladden från mediaomvandlaren sitta i Tx eller Rx? Vet det står för mottagande och skickande, men trafiken ska ju gå från mediaconvertern till routern via RJ-45 uttaget.

(Den gamla mediaconvertern som sitter i fastigheten heter CTS HES-3106 Plus (SKRÄP).

Tacksam för svar. MVH

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Avstängd

Jag har inte full koll på detta men på den i länken så står det från koppar till fiber och jag gissar att du vill ha åt andra hållet, från fiber till koppar.

Kanske funkar den åt båda håll men kolla upp det först så du inte sitter med skägget i brevlådan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag har inte full koll på detta men på den i länken så står det från koppar till fiber och jag gissar att du vill ha åt andra hållet, från fiber till koppar.

Kanske funkar den åt båda håll men kolla upp det först så du inte sitter med skägget i brevlådan.

tack för svar, konstigt han sa det på Dustin, Men de kanske är att använda sig av Rx istället för Tx då?

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koolance94:

tack för svar, konstigt han sa det på Dustin, Men de kanske är att använda sig av Rx istället för Tx då?

Kan funka men jag är som sagt inte säker. Du kommer garanterat få ett bättre svar senast imorgon här på forumet av någon som kan det här till 110% och lite till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem

Fiberomvandlaren är troligen nätägarens egendom och inte din och den brukar ingå som en del i ditt abb.
Dessutom är det en tjänstefördelare du skriver att du har vilket innebär att det sitter en managerbar switch i den och den enhet du fått tips om att byta till är inte ens samma typ av produkt utan innebär andra funktioner.
Dessutom måste de optiska enheterna ha kompatibla optiska egenskaper om de inte ska gå sänder.

Låt bli att pilla med saker som inte är dina.
Om du har problem så ska du felanmäla det till din operatör och inte börja bygga om ett nätverk du inte äger med delar med helst andra funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är skräp med din nuvarande mediaomvandlare menar du?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Fiberomvandlaren är troligen nätägarens egendom och inte din och den brukar ingå som en del i ditt abb.
Dessutom är det en tjänstefördelare du skriver att du har vilket innebär att det sitter en managerbar switch i den och den enhet du fått tips om att byta till är inte ens samma typ av produkt utan innebär andra funktioner.
Dessutom måste de optiska enheterna ha kompatibla optiska egenskaper om de inte ska gå sänder.

Låt bli att pilla med saker som inte är dina.
Om du har problem så ska du felanmäla det till din operatör och inte börja bygga om ett nätverk du inte äger med delar med helst andra funktioner.

Fastighetsägaren gav mig tillstånd att byta den. Jag pratade med dom och dom sa att de var ok eftersom jag är certifierad för installation. Har studerat på universitet. Men var osäker om just denna fungerar

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Avstängd

Givetvis så sparar jag den gamla mediaomvandlaren och sätter tillbaka den igen när jag ska flytta

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Du har en sk CPE enhet i lägenheten. Dustin har rekommenderat en mediakonverterare.

Mediakonverterare omvandlar från fiber till koppar, ingen annan logik.
En CPE har flera funktioner föutom att den också omvandlar från fiber till koppar.
Många stadsnät puttar ut TV vlan:et till en särskild port på CPE:n och osv.

Om du ska leta ersättning så sök efter CPE:er.
Säkerställ att nätägaren inte provisionerar CPE:n på något sätt, typ sätter vlan ID på olika portar så att du faktiskt kommer ut på nätet när du satt dit din nya box.

Kan du säga vad du inte tycker om den du har idag?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Fastighetsägaren gav mig tillstånd att byta den. Jag pratade med dom och dom sa att de var ok eftersom jag är certifierad för installation. Har studerat på universitet. Men var osäker om just denna fungerar

Det vore mer intressant att veta vad nätägaren tycker. Jag kan inte se att fastighetsägaren kan bestämma en sådan här sak.

Permalänk
Medlem

Som sagt, vad är det för fel på nuvarande tjänstefördelare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av No_Jah:

Som sagt, vad är det för fel på nuvarande tjänstefördelare?

den krashar, och jag använder ej fiber tv eller liknande, ville bara ha en mediaomvandlare som endast omvandlar fiber SC till 1000GB till RJ-45

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

den krashar, och jag använder ej fiber tv eller liknande, ville bara ha en mediaomvandlare som endast omvandlar fiber SC till 1000GB till RJ-45

Ett alternativ kan ju vara, om du nu ändå måste köpa något, att skaffa en router med sfp så du kan koppla in fibern direkt i den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av No_Jah:

Ett alternativ kan ju vara, om du nu ändå måste köpa något, att skaffa en router med sfp så du kan koppla in fibern direkt i den.

Hade varit smidigare för min del o byta media convertern, i framtiden kanske

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Hade varit smidigare för min del o byta media convertern, i framtiden kanske

Det lär nog vara betydligt dyrare med en mediakonverter, tex. en Ubiquiti Edgerouter X SFP kostar väl 850-900kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av No_Jah:

Det lär nog vara betydligt dyrare med en mediakonverter, tex. en Ubiquiti Edgerouter X SFP kostar väl 850-900kr

ja jo men iom jag har SC in i lägenheten så blir de väll problem med installationen

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Felanmäl till din ISP, så felanmäler dom till nätägaren som byter ut den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Felanmäl till din ISP, så felanmäler dom till nätägaren som byter ut den.

Så de kommer inte fungera? Vill ha en mediakonverter från fiber till koppar. Använder inte tvn eller något via fiber. Så därför jag undrar. Vill bara ha fiber till koppar internet. Jag har en switch som jag splittar upp mina interna internet enheter till.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Så de kommer inte fungera? Vill ha en mediakonverter från fiber till koppar. Använder inte tvn eller något via fiber. Så därför jag undrar. Vill bara ha fiber till koppar internet. Jag har en switch som jag splittar upp mina interna internet enheter till.

De ser om det är något fel på mediaomvandlaren på trafiken samt övervakning via SNMP och kommer då ringa upp dig för att komma och byta ut den. Tänk här på att det kan vara fel på SFP i switchen ute i nätet också. Låt nätägaren hantera sitt nät istället för att ansluta prylar du inte har kunskap om och som inte behöver fixa dina problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

De ser om det är något fel på mediaomvandlaren på trafiken samt övervakning via SNMP och kommer då ringa upp dig för att komma och byta ut den. Tänk här på att det kan vara fel på SFP i switchen ute i nätet också. Låt nätägaren hantera sitt nät istället för att ansluta prylar du inte har kunskap om och som inte behöver fixa dina problem.

Jag undrar bara om jag kan köra D-Linken istället? Det är samma connector i den som de är i den CTS'en jag har idag. Singlemode Fiber så de är ju bara att sätta i sladden o köra RJ-45 Kontakten istället genom D-linken.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Kan fungera, kan krävas konfiguration och kan också inte fungera alls eftersom vissa nät kräver att just den mediaomvandlare de installerat används för att tjänsten ska kunna aktiveras/användas. Som sagt felanmäl eftersom du inte vet var problemet sitter.

Permalänk
Avstängd

Fiberdosa Färger?

Hej har en fiberdosa jag tänkte dra fiber ifrån. Det finns två uttag och vad gör dom. laddar upp lite bilder så ni får se. det finns endast två uttag som har sc kontakter.

bild 1 https://ibb.co/H48ZrVC
bild 2 https://ibb.co/V3mfqXz

Vilken är ingående respektive utgående ? Rx respektive Tx

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Koolance94:

Hej har en fiberdosa jag tänkte dra fiber ifrån. Det finns två uttag och vad gör dom. laddar upp lite bilder så ni får se. det finns endast två uttag som har sc kontakter.

bild 1 https://ibb.co/H48ZrVC
bild 2 https://ibb.co/V3mfqXz

Vilken är ingående respektive utgående ? Rx respektive Tx

Vad menar du med dra fiber från ? Vad vill du göra och har du frågat nätägaren om du får och om det går ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med dra fiber från ? Vad vill du göra och har du frågat nätägaren om du får och om det går ?

Dom skickade en CPE som kräver sfp port så blev lagom trött, ringde Bahnhof och dom sa hypotektiskt sätt så kan man sätta en mediakonverterare istället, för jag använder inte IPTV eller några andra tjänster än just internettjänstern. Och dom sa att det ska fungera

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att de har svetsat två fiber in till varje outlet/kund. Satt en duplex adapter och två SC pigtails så att en bara är reserv. Varför inte bara dra från den du redan använder om du vill dra vidare någon annanstans i huset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaptengrek:

Skulle gissa på att de har svetsat två fiber in till varje outlet/kund. Satt en duplex adapter och två SC pigtails så att en bara är reserv. Varför inte bara dra från den du redan använder om du vill dra vidare någon annanstans i huset?

Men vill ha allt i samma skåp utan massa extra klabb med IPTV osv... ville bara han en simple media konverter fiber->gbe

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Fibern går väl redan till en mediakonverterare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Fibern går väl redan till en mediakonverterare?

Ja men vill köra en egen stör mig på den stora fula vita grejen som sitter i min hall

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Kolla i mediakonverteraren du har, (den som du säger sitter i hallen?) om du kan dra ur SFP modulen. Om det går behöver du bara en SFP till RJ45 konverterare som du sätter SFP modulen och därefter inkommande fibern i.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Du har redan en tråd. Det du tagit bild på är överlämningspunkten (ODF, fiberuttag), internt sitter säkert de två blå uttagen ihop och därför kan det inte bara sättas dit ett, men bara ena är kontakterad/använd. Det är inget du behöver bry dig om, du ska inte ansluta något dit, patchkabeln sitter redan där den ska sitta.

Skrivet av Koolance94:

Dom skickade en CPE som kräver sfp port så blev lagom trött, ringde Bahnhof och dom sa hypotektiskt sätt så kan man sätta en mediakonverterare istället, för jag använder inte IPTV eller några andra tjänster än just internettjänstern. Och dom sa att det ska fungera

Vad menar du ens? Mediaomvandlaren har en SFP för att ansluta till fibern, det är så det ska vara om de inte kör en inbyggd port. Menar du att de skickade en tjänstefördelare utan SFP-modul så säg då det.

Till undrande, TS har en annan tråd och har en CTS HES-3106 han menar hänger sig.