LÖST: Ethernet slutat fungera, vad göra?

Permalänk
Medlem

LÖST: Ethernet slutat fungera, vad göra?

Tja!
Häromdagen när jag satt och snackade skit med polaren förlorade jag internetuppkopplingen men efter någon minut fick jag tillbaka den. Detta hände gång på gång - tills jag aldrig fick tillbaka uppkopplingen. Nedan har ni lite information + saker jag testat redan.
Nätverkskort: Realtek PCIe GbE Family Controller

  • Detta gäller ethernet. Jag har inget nätverkskort som ger mig tillgång till wifi.

  • Felsökning resultat: "En nätverkskabel är inte korrekt ansluten eller så är den skadad".

  • Samma ethernetkontakt och sladd fungerar klockrent med annan dator. Jag har även testat att byta sladden.

  • Sladden går till routern. Vid uttaget finns ledlampor som INTE lyser då min dator är inkopplad.

  • Jag skrev “ping 127.0.0.1” i kommandotolken, resultat: “Packets: Sent=4, Receive=4, Lost=0,”.

  • Jag har nyss installerat nyaste drivrutinerna till nätverkskortet.

  • Det står inget frågetecken/kryss vid "Nätverkskortet" när man har "Enhetshanteraren" öppen.

  • Jag har testat att inaktivera och aktivera "Ethernet" under "Kontrollpanelen>Nätverk och Internet>Nätverksanslutningar"

  • Jag har testat att göra en nätverksåterställning.

  • Jag kar kollat så att inga stift/trådar i ethernetuttaget i datorn är böjda/missformade.

  • Tom. återställt datorn till en sparning då ethernet fungerade...

Kan det vara så att det är mitt nätverkskort det är fel på?
Finns det några andra test/felsökningar jag kan göra som skulle kunna hjälpa till?

Edit, lösning: Det var nätverkskortet det var fel på. Köpte ett billigt på Inet och det funkar utmärkt nu

Tack så jävla mycket för din tid <3
//William

Lade till felsökningsmetod, utan framgång + lösning
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Willeg02:

Kan det vara så att det är mitt nätverkskort det är fel på?
Finns det några andra test/felsökningar jag kan göra som skulle kunna hjälpa till?

Ja det kan vara trasigt men du kan också testa om det är mjukvaruberoende genom att köra datorn via en livelinux, funkar det då är det nått i din installation som spökar men är det dött även i linuxen är det hårdvaruproblem.
Du kan också prova med ett annat nätverkskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar! Ska testa att köra livelinux. Jag har redan beställt hem ett nytt (billigt) nätverkskort för att testa, men det verkar ta ett tag innan det kommer

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma felbeskrivning på mitt ethernet sedan ett par år tillbaka.
I mitt fall är det två stift/pinnar i ethernetporten på moderkortet som är böjda.
Efter mycket pill med liten mejsel har jag fått till det, och inte rört nätverkskabeln sedan dess

Visa signatur

i7 | R290

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Willeg02:

@mrqaffe: Tack för svar! Ska testa att köra livelinux. Jag har redan beställt hem ett nytt (billigt) nätverkskort för att testa, men det verkar ta ett tag innan det kommer

Kolla också att alla kablar ger Gbit länk, du måste ju använda minst en kabel mer när du kopplar via routern så kolla att alla kablar ser ok ut och att alla länkar i Gbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EviL:

I mitt fall är det två stift/pinnar i ethernetporten på moderkortet som är böjda.

Tack för svar!
Jag kikade men inga stift/pinnar var böjda av vad jag kunde se. Ändå "bände jag ut dem" med en böjd nål - tyvärr utan framgång
Jag fick en riktig "ahaaa-upplevelse" när jag läste din kommentar pga hur självklart det lät, men tyvärr

Permalänk
Medlem

Ethernet har ingenting med kabel eller wifi att göra. Bara så du vet

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Ethernet har ingenting med kabel eller wifi att göra. Bara så du vet

Jag vet att Wikipedia inte anses vara den mest säkra källan så om du hittar en mer pålitlig så varsågod och rätta mig. Enligt Wikipedia så har Ethernet just med kabel att göra. Är det nätverk över kabel så är det med största sannolikhet Ethernet och är det nätverk över wifi så är det inte Ethernet.

Permalänk
Medlem

Ethernet: https://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.3

Standarder för olika trådbundna sätt att att skapa nätverk.

Inget annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Ethernet kan vara både trådbundet och trådlöst.

Nej. Det finns inget trådlöst Ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej. Det finns inget trådlöst Ethernet.

Nej helt rätt.

Felkoppling i hjärnan.

EDIT: Det jag tänkte på var att man kallat wifi för "wireless ethernet".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.