Permalänk
Avstängd

Uppgradera gammal speldator

Hej fick en "gammal" burk av min farbror igår kväll, och jag tänkte att jag skulle uppgradera den lite grann. Sitter just nu ett gammalt cooler master chassi, ett 550w nätagg, ati radeon hd 4800 series, en Intel Core 2 Duo CP, något gigabyte moderkort? vet inte riktigt vilket men något gammalt med DDR2 Ram minnen. Och en vanlig hårddisk. Finns det möjlighet att bygga på denna? tänkte att tillexempel nätaggregatet och chassit kunde vara kvar och sedan byta ut allt annat? lägger upp en bild på chassit och inne i burken så ni förstår lite bättre. Tacksam för svar.

https://imgur.com/gallery/Y3UYrXK

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Nättagget hade jag tvekat att använda när det är så pass gammalt, chassit kan du återanvända men resten är bara att byta ut.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

@Vzano: Några tips? har två 8 gb ddr3 hemma eller borde det vara bättre att satsa på ett ddr4? moderkort menar jag då

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av dumgrabb:

@Vzano: Några tips? har två 8 gb ddr3 hemma eller borde det vara bättre att satsa på ett ddr4? moderkort menar jag då

Med tanke på vad folk tar för haswell processor och moderkort, sista generationen (broadwell borträknad) från intel som använde DDR3, så hade jag kollat på något som använder DDR4 idag men beror även på vad du vill göra med datorn. Vad är din budget?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

@Vzano: 5-6000 tusen typ, och då räknar jag inte med nätagg och ram minne

Permalänk

Älskvärt chassi med sina myckna 5,25"-platser, det hade jag behållit för allt i världen

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Det enda som är värt att behålla är chassit, men jag skulle inte orka bygga i ett så gammalt chassi.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

@Dreijer: inte orka? varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det enda som är värt att behålla är chassit, men jag skulle inte orka bygga i ett så gammalt chassi.

Hade förstått om det är en stor jäkla låda som är besvärlig att hålla på med men den lilla är ju bus enkel.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört vidare på nätagget och även chassit om budgeten är stram. Den enda prisvärda processorn just nu är den enda som inte finns i lager någonstans till normalpris, dvs Ryzen 3 3300X. Den tillsammans med A320 moderkort för under femhundralappen på amazon.de samt 16GB 3200Mhz DDR4 för under 600:- hade varit en bra grund för en budgetburk. Hårddisken kan du behålla för lagring om du kompletterar med en SSD för sånt som ska vara installerat.

Eftersom Ryzen 3 3300X troligen var "för bra" för oss konsumenter vad gäller pris/prestanda så är jag osäker på om vi kommer få se den igen. Annars är det bara att invänta Zen som kommer nån gång innan årsskiftet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver: shipping är ju svindyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

@Dreijer: inte orka? varför då?

Inte värt det utan ljuddämpning och bra utrymme för tjusig kabeldragning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Inte värt det utan ljuddämpning och bra utrymme för tjusig kabeldragning.

Bara att köpa tysta fläktar och det med kabeldragningen, har man ingen ruta så spelar det ingen större roll.
Men det är små saker som inte spelar någon större roll om man inte är så känslig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumgrabb:

@Chris_Kadaver: shipping är ju svindyrt

Vad baserar du det påståendet på?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver: stod ju + 300 shipping