Kommande Macbook kan komma att utrustas med ny ARM-krets

Permalänk
Melding Plague

Kommande Macbook kan komma att utrustas med ny ARM-krets

Processorn A14X Bionic kan komma att förpassas till Ipads enligt nytt rykte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste säga att en ARM Macbook är det som för första gången på tio år får mig att överväga en Macbook vid eventuellt köp av bärbar dator.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Chromebook DeLuxe, ja, klart intressant!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Alltså inget trodde väl att en passivt kyld handhållen enhet skulle dela processor med en laptop? Självklart ska en laptop ha helt annan prestanda, klockhastighet, tdp, etc...

Antagligen är nog kärnorna samma eller iaf väldigt lika, men även GPU ska väl skalas upp 5-10ggr för att kunna leverera vad de lovar (i nivå med befintliga dGPUs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltså inget trodde väl att en passivt kyld handhållen enhet skulle dela processor med en laptop? Självklart ska en laptop ha helt annan prestanda, klockhastighet, tdp, etc...

Antagligen är nog kärnorna samma eller iaf väldigt lika, men även GPU ska väl skalas upp 5-10ggr för att kunna leverera vad de lovar (i nivå med befintliga dGPUs).

Det ryktas bli en 12-kärnig historia med 8 starka och 4 svaga kärnor. Vad gäller GPU, så klena är inte smartphone gpu trots den låga effekten. Betänk att det finns handhållna med 4k-paneler och andra med 120Hz. Ge dom några fler CU:s och lite högre effekt så kan det nog prestera riktigt bra, men inte för att klassiska AAA spel kommer att finnas för Apples ARM iOS i första taget.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare

Från artikeln "Processorn påstås även vara "helt olik" A14X"

Beroende på om det betyder: 'bärbara kommer ha högre klockad CPU med fler kärnor än Ipad' eller 'bärbara kommer ha en CPU-design med en annan mikroarkitektur jämfört med A14X', hamnar det i kategorin: "var inte det självklart?" eller "det var verkligen breaking-news!".

Vägrar att så och köa för att få en ny produkt vid lansering, men nya Mac:arna är nog så nära jag lär komma att ens överväga något sådant...

Det som gör denna lansering så otroligt spännande i min mening är att redan A13 (d.v.s. förra årets systemkrets för en mobil!) har prestanda i sina "big-cores" som matchar prestanda i high-end desktop x86 (den är snabbare än i7-1065G7 och Ryzen 4800U). Är alltså inte alls osannolikt att det som hamnar i MBP kommer vara snabbare än nästan allt AMD/Intel lanserar för konsumenter i närtid.

Ryktet säger att kretsen för bärbara kommer få 12 kärnor. Och i så fall handlar det inte om att kompensera dålig prestanda per CPU-kärna med att slänga i en drös sådan i en krets, det handlar om kärnor som mycket väl kan ta ledartröjan i prestanda per kärna (tror inte Willow Cove på 4,7 GHz kommer räcka att ha ledartröja i slutet av året).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag blir faktiskt sugen också. Med tanke på hur sval och ändå högpresterande en iPad är så borde det här kunna bli den ultimata netbooken.
Tröttsamt att använda laptops med windows och x86 cpu som flåsar och flämtar för att visa hemsidor i chrome.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yoshman:

Från artikeln "Processorn påstås även vara "helt olik" A14X"

Det refererar till tweeten och specifikt orden "Not anything like A14X".

Lanseringen blir hur som helst intressant, jag hoppas Microsoft fixar ARM-stöd snarast möjligt också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Meantek:

Det refererar till tweeten och specifikt orden "Not anything like A14X".

Lanseringen blir hur som helst intressant, jag hoppas Microsoft fixar ARM-stöd snarast möjligt också.

Insåg det, så var inte riktat mot dig utan var en undran vad som menas i tweeten!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Insåg det, så var inte riktat mot dig utan var en undran vad som menas i tweeten!

Men visst kör dom väl redan stor&LITEN idag? Det känns som att det enda detta bekräftar är väl att det minst dubblerar antal kärnor eller liknande (stor förändring)? Kör dom RISC-V skulle jag bli väldigt förvånad i alla fall

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yoshman:

Insåg det, så var inte riktat mot dig utan var en undran vad som menas i tweeten!

Det kan vara en tolvåring som sitter och hittar på grejer, det kan vara något helt revolutionerande. Den som väntar får se.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Men visst kör dom väl redan stor&LITEN idag? Det känns som att det enda detta bekräftar är väl att det minst dubblerar antal kärnor eller liknande (stor förändring)? Kör dom RISC-V skulle jag bli väldigt förvånad i alla fall

Självklart kommer alla kärnor köra ARMv8.x (där x>=4), d.v.s. alla kärnor kommer köra samma ISA och även samma version av ISA.

Mikroarkitektur är hur exekveringsenheterna ser ut, deras antal, bredd och djup på front-end etc. Rimligen kommer det finnas två mikroarkitekturer, en för "stora" kärnorna (Lightning i A13) och en för de "små" kärnorna (Thunder i A13). Breaking-news skulle då vara att man designat en specifik mikroarkitektur för datorerna, möjligt men känns väldigt osannolikt.

Apples "små" kärnor är dock inte så små sett till prestanda, de ligger i nivå med Cortex A73/A75. D.v.s. i nivå med ARMs "stora" kärnor bara för några få generationer sedan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Med ett förväntat riktpris på 799 USD, om det nu visar sig vara sant, finns det en chans att vi får en billigare mac mini i framtiden måntro? Borde ju kunna vara spännande som utvecklarmaskiner som inte annat och det har väl funnits en föregångare som låg på 499 USD för ett gäng år sedan, även om jag vill minnas att hårdvaran inte var så fantastisk?

Håller tummarna för att Apple fixar det här på ett bra sätt och vi får se något faktiskt spännande hända på marknaden som inte är ytterligare en förbättring av x86.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Med ett förväntat riktpris på 799 USD, om det nu visar sig vara sant, finns det en chans att vi får en billigare mac mini i framtiden måntro? Borde ju kunna vara spännande som utvecklarmaskiner som inte annat och det har väl funnits en föregångare som låg på 499 USD för ett gäng år sedan, även om jag vill minnas att hårdvaran inte var så fantastisk?

Håller tummarna för att Apple fixar det här på ett bra sätt och vi får se något faktiskt spännande hända på marknaden som inte är ytterligare en förbättring av x86.

Det är väl precis det som är devkittet som utvecklare kan beställa nu, en mac mini med A12Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltså inget trodde väl att en passivt kyld handhållen enhet skulle dela processor med en laptop? Självklart ska en laptop ha helt annan prestanda, klockhastighet, tdp, etc...

Antagligen är nog kärnorna samma eller iaf väldigt lika, men även GPU ska väl skalas upp 5-10ggr för att kunna leverera vad de lovar (i nivå med befintliga dGPUs).

Det är ändå inte helt långsökt ifall de släpper en remake av Macbook, att den då får samma cpu som nya generationen iPad Pro. Gamla Macbook med Intel Core M var inte fläktkyld. Så kanske Macbook Pro får en biffigare SoC med fläktkylning.

Det blir en väldigt intressant höst i varje fall. Jag har gott hopp om att utvecklingen tar ett stort hopp iom detta

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Lär inte bli någon ARM bärbar fören verkligen alla program fungerar felfritt och med samma eller bättre prestanda.

Inte hoppfull till ARM i bärbara datorer för fem öre i dagsläget.
Men framtiden får utvisa om det är vettigt eller inte.

När det lanseras en ARM som kan vinna i prestanda i alla program samt spel så ger jag tummen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

799 USD, cirka 8 000 kronor,

Alltså dom här prisöversättningarna, finns det någon anledning till att ni gör dom? Högst oklart vad ni menar. Konsumentpriset(inklusive moms och copyswede och kemikalieskatt) hamnar inte där, inte heller priset rakt omvandlat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lär inte bli någon ARM bärbar fören verkligen alla program fungerar felfritt och med samma eller bättre prestanda.

Inte hoppfull till ARM i bärbara datorer för fem öre i dagsläget.
Men framtiden får utvisa om det är vettigt eller inte.

När det lanseras en ARM som kan vinna i prestanda i alla program samt spel så ger jag tummen upp.

Vad är det för program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lär inte bli någon ARM bärbar fören verkligen alla program fungerar felfritt och med samma eller bättre prestanda.

Inte hoppfull till ARM i bärbara datorer för fem öre i dagsläget.
Men framtiden får utvisa om det är vettigt eller inte.

När det lanseras en ARM som kan vinna i prestanda i alla program samt spel så ger jag tummen upp.

Tja, Apple har ju Universal 2-binärer och Rosetta 2, så det behöver inte bli så mycket friktion...

Själv så stimulerar saker som "rejält utökad batteritid" min aptit, inte så att jag ligger på fullast hela tiden när jag använder min desktop heller, den sitter mest och väntar på min input.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tja, Apple har ju Universal 2-binärer och Rosetta 2, så det behöver inte bli så mycket friktion...

Själv så stimulerar saker som "rejält utökad batteritid" min aptit, inte så att jag ligger på fullast hela tiden när jag använder min desktop heller, den sitter mest och väntar på min input.

Batteritid, tyst, bra prestanda och helt säkert den säkraste laptop du kan köpa. Inga kända säkerhetshål i den(ännu)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Det är ändå inte helt långsökt ifall de släpper en remake av Macbook, att den då får samma cpu som nya generationen iPad Pro. Gamla Macbook med Intel Core M var inte fläktkyld. Så kanske Macbook Pro får en biffigare SoC med fläktkylning.

Det blir en väldigt intressant höst i varje fall. Jag har gott hopp om att utvecklingen tar ett stort hopp iom detta

Det var absolut Macbook Pro jag syftade på Macbook/Air kan få samma som iPad troligtvis, men känns mer troligt att få nedskurna halvtrasiga från den stora kretsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lär inte bli någon ARM bärbar fören verkligen alla program fungerar felfritt och med samma eller bättre prestanda.

Inte hoppfull till ARM i bärbara datorer för fem öre i dagsläget.
Men framtiden får utvisa om det är vettigt eller inte.

När det lanseras en ARM som kan vinna i prestanda i alla program samt spel så ger jag tummen upp.

Jag vet inte om du helt missat båten, men redan förra årets iPhone (A13) har bättre singeltrådad prestanda än 9900K, om vi skalar det med 20-30% som de ökat varje år och lägger till 12 kärnor kommer Intel redan vid första generationen inte ha en chans. Vi får se hur rosetta 2 presterar men de kan ju redan driva moderna spel utan större problem i presentationen av nya macarna.

Permalänk
Avstängd

Jag kommer köpa en jävel så fort det blir lansering. Det var länge sedan jag såg fram emot en lansering lika mycket som nu!

Permalänk
Medlem

Dom kommer kalla dom nåt sexigt likvärdigt med i5, i9 osv.

Osannolikt att det skulle bli exakt samma som för mobiler etc.. Man vill ha PCIe-lanes för thunderbolt t.ex.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Undrar om det var sista iMac’en med Intel inside som presenterades idag då?
https://www.apple.com/newsroom/2020/08/27-inch-imac-gets-a-ma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet inte om du helt missat båten, men redan förra årets iPhone (A13) har bättre singeltrådad prestanda än 9900K, om vi skalar det med 20-30% som de ökat varje år och lägger till 12 kärnor kommer Intel redan vid första generationen inte ha en chans. Vi får se hur rosetta 2 presterar men de kan ju redan driva moderna spel utan större problem i presentationen av nya macarna.

Vet inte om du missat det jag skrev.
Benchmarks som inte säger ett dugg om verklig prestanda?

Alla program ska kunna använda det fullt ut också.
Ex Photoshop, Illustrator, CAD program, Videoredigeringsprogram som Premiere osv.

Som sagt, tills jag ser en ARM som faktiskt presterar bättre i VERKLIGA PROGRAM och Spel är alla roliga siffror meningslösa.
Jag har massa prestanda i min Ipad pro, men ändå går det betydligt snabbare att arbeta på min PC som är BETYDLIGT långsammare enligt dina sagda "benchmarks".

Känns som du även har extremt stora förhoppningar att deras första ARM kommer vara EXTREMT mycket snabbare än andra highend x86 på precis allt och fungera perfekt.
Om så är fallet kan du ju PMa mig "I told you so". Men tills jag ser det är det mest bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vet inte om du missat det jag skrev.
Benchmarks som inte säger ett dugg om verklig prestanda?

Alla program ska kunna använda det fullt ut också.
Ex Photoshop, Illustrator, CAD program, Videoredigeringsprogram som Premiere osv.

Som sagt, tills jag ser en ARM som faktiskt presterar bättre i VERKLIGA PROGRAM och Spel är alla roliga siffror meningslösa.
Jag har massa prestanda i min Ipad pro, men ändå går det betydligt snabbare att arbeta på min PC som är BETYDLIGT långsammare enligt dina sagda "benchmarks".

Känns som du även har extremt stora förhoppningar att deras första ARM kommer vara EXTREMT mycket snabbare än andra highend x86 på precis allt och fungera perfekt.
Om så är fallet kan du ju PMa mig "I told you so". Men tills jag ser det är det mest bullshit.

Det kommer såklart finnas barnsjukdomar och allt är inte guld och gröna skogar, men utan fördel i tillverkning så har x86 svårt att mäta sig med modern ARM64. Jag tror sett till energieffektivitet och prestanda på native kod kommer den leka med Intel, men långt från allt kommer vara bra konverterat och inte använda alla acceleratorer effektivt etc. Självklart kommer det finnas mycket att förbättra, och de siffror vi har är sparsamma som bäst idag. Framtiden får utvisa och du har all rätt att vara skeptisk. Det lät bara som att du kanske tänkte på ARM32 eller inte fått reda på senaste årens framsteg bara. Ingen utom Apple vet exakt vart detta kommer landa ännu.

Alla Adobes program ska redan vara konverterade enligt presentationen på WWDC till exempel, så de bör prestera fint. Ipad Pro kör inte ens A13-baserade kärnor och nya till Macbooks bör vara A14 alltså ca 50% mer prestanda per klockcykel bara där...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nivity:

Vet inte om du missat det jag skrev.
Benchmarks som inte säger ett dugg om verklig prestanda?

Alla program ska kunna använda det fullt ut också.
Ex Photoshop, Illustrator, CAD program, Videoredigeringsprogram som Premiere osv.

Kommer självklart finnas program som inte är tillgängliga som native ARM64 dag 1. Men just Adobes program (Photoshop, Premier, Illustator) är med på listan som kommer finnas direkt. Så även Microsoft office (där borde Microsoft skämmas, för Office finns fortfarande inte för ARM64 på Windows, finns bara en WinRT version för 32-bit ARM).

Skrivet av Nivity:

Som sagt, tills jag ser en ARM som faktiskt presterar bättre i VERKLIGA PROGRAM och Spel är alla roliga siffror meningslösa.
Jag har massa prestanda i min Ipad pro, men ändå går det betydligt snabbare att arbeta på min PC som är BETYDLIGT långsammare enligt dina sagda "benchmarks".

Känns som du även har extremt stora förhoppningar att deras första ARM kommer vara EXTREMT mycket snabbare än andra highend x86 på precis allt och fungera perfekt.
Om så är fallet kan du ju PMa mig "I told you so". Men tills jag ser det är det mest bullshit.

Att det går långsammare att jobba på din Ipad lär med största sannolikhet beror på att gränssnittet är mer optimalt på din PC, d.v.s. det handlar primärt inte om CPU/GPU-prestanda.

TomsHardware testade jämförde 2018 års Ipad Pro mot samtida PC i två Adobe program med följande resultat:

Faktum är att det var i benchmarks som GB4 där det var minst skillnad, men även där var Ipad Pro snabbare

Det ARM CPU som släpps nu är inte Apples första, den första CPUn designad av Apple var en 32-bitars ARM som kallades "Swift". Det var 2012! A14-serien blir Apples 8:e mikroarkitektur, backar du lika många generationer för Intel hamnar du på P4 (Sunny Cove->Skylake->Broadwell->Haswell->Ivy Bridge->Sandy Bridge->Nehalem->Core2->P4).

Redan A12 ("Vortex") var kapabel att avkoda upp till 7 ARM64 instruktioner per cykel. Jämför det mot Intel/AMDs absolut senaste som maximalt fixar 4 x86 instruktioner per cykel. ARM64 är inte alls lika kompakt som ARM32, men ARM64 och x86_64 brukar vara rätt snarlika i hur många instruktioner som behövs för att implementera en viss algoritm. Både desktop benchmark likt GB4/GB5 samt server relaterade benchmark som SPEC pekar på att redan A13 ("Lightning") utför ~80 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2. Både GB5 och SPEC kör faktiskt "riktiga" program för att mäta prestanda!

Problemet för Apple är kanske att många sätter likhetstecken mellan ARM och "bra perf/W men låg absolut perf". Då har man nog missa hur brutalt långt före Apples ARM designer är i prestanda, är först med Cortex A76 (lanserad maj 2018) som ARM själva började jaga absolut prestanda och är först nu i maj 2020 med Cortex X1 som man har något som spelar i samma liga som Apple!

Att iOS enheter upplevs som snabbare än Android beror inte på att iOS skulle vara mer effektivt än Android (faktiskt tveksamt att så varit fallet de senaste åren), det är enbart en effekt av att Apple fram till i år legat runt 3 år före de systemkretsar som används hos Android i CPU-prestanda. Just det avståndet minskade en hel del tack vare Cortex X1, men vi vet ännu inte vad Apple kan göra med 5 nm i A14!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Och nu släpps det uppdaterade Imac med tionde generationens Intel Core-processorer. https://macworld.idg.se/2.1038/1.733641/nya-imac Frågan är vilka ska köpa dessa när de snart ersätts med Arm? Jag tänker företag som har äldre programvara och ej vill uppgradera direkt, då uppgraderingskostnad av egenutvecklad mjukvara kan vara svindyr. Nu gissar jag dock att det å Apple datorer är mer ovanligt jämfört emot windowsvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kommer självklart finnas program som inte är tillgängliga som native ARM64 dag 1. Men just Adobes program (Photoshop, Premier, Illustator) är med på listan som kommer finnas direkt. Så även Microsoft office (där borde Microsoft skämmas, för Office finns fortfarande inte för ARM64 på Windows, finns bara en WinRT version för 32-bit ARM).

Att det går långsammare att jobba på din Ipad lär med största sannolikhet beror på att gränssnittet är mer optimalt på din PC, d.v.s. det handlar primärt inte om CPU/GPU-prestanda.

TomsHardware testade jämförde 2018 års Ipad Pro mot samtida PC i två Adobe program med följande resultat:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/sUey7VHv2a76tjDWYJrEcU-970-80.jpg.webp
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/X5GXqb68LarbSALJpuX7QU-970-80.jpg.webp

Faktum är att det var i benchmarks som GB4 där det var minst skillnad, men även där var Ipad Pro snabbare

Det ARM CPU som släpps nu är inte Apples första, den första CPUn designad av Apple var en 32-bitars ARM som kallades "Swift". Det var 2012! A14-serien blir Apples 8:e mikroarkitektur, backar du lika många generationer för Intel hamnar du på P4 (Sunny Cove->Skylake->Broadwell->Haswell->Ivy Bridge->Sandy Bridge->Nehalem->Core2->P4).

Redan A12 ("Vortex") var kapabel att avkoda upp till 7 ARM64 instruktioner per cykel. Jämför det mot Intel/AMDs absolut senaste som maximalt fixar 4 x86 instruktioner per cykel. ARM64 är inte alls lika kompakt som ARM32, men ARM64 och x86_64 brukar vara rätt snarlika i hur många instruktioner som behövs för att implementera en viss algoritm. Både desktop benchmark likt GB4/GB5 samt server relaterade benchmark som SPEC pekar på att redan A13 ("Lightning") utför ~80 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2. Både GB5 och SPEC kör faktiskt "riktiga" program för att mäta prestanda!

Problemet för Apple är kanske att många sätter likhetstecken mellan ARM och "bra perf/W men låg absolut perf". Då har man nog missa hur brutalt långt före Apples ARM designer är i prestanda, är först med Cortex A76 (lanserad maj 2018) som ARM själva började jaga absolut prestanda och är först nu i maj 2020 med Cortex X1 som man har något som spelar i samma liga som Apple!

Att iOS enheter upplevs som snabbare än Android beror inte på att iOS skulle vara mer effektivt än Android (faktiskt tveksamt att så varit fallet de senaste åren), det är enbart en effekt av att Apple fram till i år legat runt 3 år före de systemkretsar som används hos Android i CPU-prestanda. Just det avståndet minskade en hel del tack vare Cortex X1, men vi vet ännu inte vad Apple kan göra med 5 nm i A14!

Finns det liknande tester för DaVinci, Blender och Handbrake? Alla väldigt vanliga produktivitetsprogram? Att subba på Adobe lär inte hända för min del.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz