Amazon bekräftar svenskt intåg – söker marknadsplatschef

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Brisse:

Investerare lockas med argument som att "ta en kortsiktig förlust för att slå ut konkurrenterna, så gör vi vinst på längre sikt när vi kontrollerar marknaden".

Jo, men Amazon går inte med förlust utan med vinst. Affärsidén är inte att gå med förlust utan låga priser, stort utbud och snabba leveranser.

Oavsett hur de bär sig åt förstår jag inte varför konkurrenterna inte skulle kunna göra samma sak.

Dell Latitude 5280 | Core i7 | 16 GB RAM | 256 GB SSD | Windows 10 Pro
Antivirus products riddled with security flaws, researcher says

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av torbjorn_75:

Jo, men Amazon går inte med förlust utan med vinst. Affärsidén är inte att gå med förlust utan låga priser, stort utbud och snabba leveranser.

Oavsett hur de bär sig åt förstår jag inte varför konkurrenterna inte skulle kunna göra samma sak.

De är väl redan förbi den fasen i sitt ursprungsland och går med vinst där antar jag.

Du kan kolla dokumentären på SVT-play som länkades tidigare i tråden. Där visar de upp ett brev signerat Bezos som gick ut till riskkapitalister. Strategin förklaras med Bezos egna ord svart på vitt. Detta är inget som är unikt för Amazon dock. Många andra företag använder samma strategi, men sällan med så stora ambitioner som Amazon.

Affärsidén så som du beskriver den är så man presenterar sig inför sina kunder. Det är PR.

PRIME X370-PRO | R7 2700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Json_81:

Ser det här ibland, men får inte ihop det.
Jag betalade 395:- sist jag besiktade bilen. När jag tog körkort år 2000 och senare det året besiktade en bil har jag för mig det kostade 350. Möjligen kan det varit 290.
Det var defintivt inte så billigt som under 200 iaf.

299kr brukar efterkontroll kosta.
sist gav jag närmare 600kr (om det inte var mer)

priserna varierar kraftigt på olika stationer och tider på dygnet, men 395kr då måste du typ bokat 6 månader i förväg,haft en rabattkod och gjort den på obekväm tid.

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av aragon:

299kr brukar efterkontroll kosta.
sist gav jag närmare 600kr (om det inte var mer)

priserna varierar kraftigt på olika stationer och tider på dygnet, men 395kr då måste du typ bokat 6 månader i förväg,haft en rabattkod och gjort den på obekväm tid.

Nä, bokade några veckor innan, tog ett ställe nära jobbet så jag kunde smita iväg en sväng och fixa det. Minns inte exakt tid, förmiddag någon gång.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Brisse:

De är väl redan förbi den fasen i sitt ursprungsland och går med vinst där antar jag.

Du kan kolla dokumentären på SVT-play som länkades tidigare i tråden. Där visar de upp ett brev signerat Bezos som gick ut till riskkapitalister. Strategin förklaras med Bezos egna ord svart på vitt. Detta är inget som är unikt för Amazon dock. Många andra företag använder samma strategi, men sällan med så stora ambitioner som Amazon.

Affärsidén så som du beskriver den är så man presenterar sig inför sina kunder. Det är PR.

Det kan man ju kalla det där brevet också, det var bara PR till investerarna.

Men oavsett vad man kallar det har Amazon låga priser, stort utbud och snabba leveranser. Och tack vare det tjänar Amazon väldigt mycket pengar. Det är precis som det ska vara, konkurrens när den är som bäst.

Dell Latitude 5280 | Core i7 | 16 GB RAM | 256 GB SSD | Windows 10 Pro
Antivirus products riddled with security flaws, researcher says