Permalänk
Medlem

Uppgradera Grafikkort?

Hej!

Jag har en numera föråldrad dator när det kommer till spel. Jag hade helst velat köpa en ny dator men det är ingen idé att ens tänka i de banorna just nu. Spelar främst på konsoll men hade velat ha möjligheten att kunna spela på PC:n också.

Tanken slog mig plötsligt att det kanske går att lyfta prestandan en aning genom att byta grafikkort samt ev komplettera med mer ramminne. Men samtidigt är frågan om det går att få en tillräckligt hög prestandavinst för att det skall vara värt. Jag förväntar mig såklart inte kunna spela alla spel med maxade inställningar med en sådan uppgradering...

Datorn består idag av detta:
Core i5 2500K
ASUS Maximus IV GENE-Z
8GB DDR3
Nvidia GeForce GTX 560 Ti
Såklart sitter det en SSD som primär disk

Någon kanske har erfarenhet av om det kan vara någon idé och i så fall vad som kan vara rimligt i grafikkortsväg?

Permalänk
Medlem

Ett begagnat GTX 970 skulle nog passa ganska bra. Processorn börjar bli lite föråldrad med sina 4 långsamma kärnor.

EDIT: om nytt skulle jag satsa på gtx 1650 Super

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Viking

Vad har du för budget? Och vilket nätagg har du?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Ett begagnat GTX 970 skulle nog passa ganska bra. Processorn börjar bli lite föråldrad med sina 4 långsamma kärnor.

EDIT: om nytt skulle jag satsa på gtx 1650 Super

Okej Tack!
Jo cpu-modellen är ju några år på nacken...

Skrivet av Donnerstal:

Vad har du för budget? Och vilket nätagg har du?

Jag har faktiskt inte bestämt exakt budget för jag misstänker helt enkelt att nuvarande komponenter kommer bli flaskhals ganska snabbt.
runt 2000kr kanske?

Det sitter ett
Fractal Design Newton R2 650W PSU

Permalänk
Medlem

There's also a lot of potential locked up in the i5 2500k. It's a legendary overclocker. You can in most cases easily overclock to 4.7 and even 4.8Ghz if you're cooling is good enough. You already have a very good motherboard, and that should support all the overclokcing features you need.

A cheap second hand RX580 might also be a good fit as a graphics card.

Visa signatur

Gaming: - i9 9900KS @ 5.2Ghz - 32GB's G.Skill Trident Z @ 4133 C17 - Gigabyte Z390 Master Pro - Galax RTX 2080Ti HoF Lab Edition @ 2145Mhz/8000Mhz - 512GB Samsung 970 Evo Pro NvME SSD - 1TB Hikvision E2000 NvME SSD - Corsair HX1200i - Custom Loop -

Server: - Ryzen 2700X - 32GB's Corsair LPX @ 3200 - Asus X470 Gaming - GTX1060 6GB - 9x8TB & 6x4TB HDDs - 1TB Intel 660P NvME Cache - 256GB NvME Samsung 960 Pro System Drive - NetApp 4246 DAS - Corsair AX860i -

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, ifall du spelar mestadels på konsol tror jag ändå att 2500k kan köra på bra mycket bättre än vad konsoler kan göra. Det är generellt de stora tunga AAA-titlarna som använder gamla APIer som är svåra att få upp i 60fps. (Assassins Creed- eller Tomb Raider-spelen) (men du kan ju låsa dessa till 30fps i nvidias eller AMDs kontrolpanel) men du bör kunna komma upp i 60fps+ i de flesta spel även med denna äldre processor. och som tidigare nämnt, du kan ju alltid överklocka... processorn är brutal på den punkten, men behöver ordentlig kylning

När det kommer till grafikkort så kan jag rekommendera Nvidia just för äldre plattformar. deras drivrutiner har mycket lägre overhead i openGL, DX9-11-spel. Även om Vulkan och DX12 är på ingång så spelar man än idag många spel som använder sig av äldre APIer

Du kan få ett rejält prestandalyft med ett begagnat GTX970, GTX1060 eller ett GTX1650 Super eller ovanför.

Vill du uppgradera till ett grafikkort för en eventuell ny dator i framtiden så kan det vara värt med ett RTX2060 Super. Även om det spräcker budgeten något. Då kan du med all säkerhet köra Metro Exodus, Control, Wolfenstein Youngblood etc. med DLSS 2.0 och raytracing, låsa spelen till half-refresh ifall du inte kan uppnå stabil framerate. Men samtidigt avnjuta fantastisk bildkvalité på en nivå med nästa generations konsoler.

Det enda som är negativt med den gamla processorn är att spel kan dippa ner under 60fps-strecket, har du en adaptive sync-skärm eller är okej att låsa tunga spel till lägre framerate kan du istället satsa på "bildkvalite" och vara väldigt glad med datorn ett bra tag till. Jag kan rekommendera att låsa framerate vilket fall som helst, då avlastar man processorn, och den kan ägna sig mer åt asset decompression istället för just grafisk rendering. Det blir oftast mindre stutters och skit då.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Håller helt och hållet med om ett begagnat 970, 1060 eller 1070.

Hade en 2500k och gick från ett Radeon 5850HD till 970ti slutet 2015 då jag knappt kunde spela Fallout 4 och Just Cause 3 på det gamla kortet och båda gick bra därefter, även om Fallout 4 inte riktigt maxades.

Därefter bytte jag CPU 2018 för att jag spelade mest titlar där min 2500k inte längre hängde med likt Hoi4 och Cities Skylines för jag gillar att modda skiten ur saker.

Mitt 970 kort hängde med tills December 2019 och det var inte så mycket att jag behövde ett bättre kort utan bara att jag såg ett erbjudande jag inte kunde motstå.

Alternativt ett rx580 kort för rätt pris men just 970 korten kan man se här på marknaden ruskigt billigt och skulle nog vara en riktigt prisvärd uppgradering för din rig.

Måste tillägga att mitt 970 kort sitter just nu i min Frus dator och hon sitter på en i5 34## som presterade sämre än min 2500k men den hänger glatt med fortfarande.

Permalänk
Medlem

tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en vettig cpu kylare till i5 2500k?