Permalänk
Medlem

Jag hade nog åkt, alla är relativt unga och friska. Och så länge man sköter det bra så bör det vara lugnt. Finns det möjlighet hade jag nog lagt det på fastlandet istället.

Skrivet av AplAy:

Detta låter nästan som ett skämt men jag har sagt att jag kommer till helgen och skriver testamente om deras hus jag tänker då inte åka och jag fick nu reda på att det verkar bli:
- mor, far (väger 100 kg), storebror (väger 100 kg med diabetes), hans fru, moster, och möjligen några till (minns inte exakt)

Förlåt, men varför skulle dom behöva fixa ett testamente nu? Rädd för att bli arvslös för att du inte är med på släktfesten?

Permalänk
Medlem

Skulle ha gift mig 23 maj I år- vi ställde in.
Bokade nytt datum till 5 September med förhoppningen att Corona skulle lagt sig lite. Detta har vi nu också ställt in.
Nytt datum blir nästa vår istället.
Kan jag ställa in mitt bröllop (med över 70 gäster) kan de nog ställa in sitt gotlandskalas

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Jättebra att tänka över vad som är rätt och fel att göra i dagens läge. Tror dock att du behöver ta lite djupa andetag när det gäller riskerna. Det känns som att du har skruvat upp dig till en orimlig nivå av oro, som inte heller är speciellt hälsosamt.

Jag var över till Gotland för två veckor sedan. Det är färra avgångar just nu och avgångarna som går är inte alls lika fulla som dom normalt är. Det är inga problem att hålla avstånd till andra. Vädret är fint och är du rädd för smitta från väggar eller något så finns soldäck tillgängligt. Man ska ju dock alltid utgå från att man har något på händerna oavsett var man varit. Så handtvätt och sprit som vanligt.

I övrigt bör denna begränsade skara människor ganska enkelt kunna minska riskerna genom sitt beteende dagarna inför resan. Detta för att minska risken att någon ska komma med smittan till huset. Be alla att undvika kollektivtrafik, folksamlingar, mathandling på de populära tiderna osv någon vecka eller två inför, så ska risken för att ni samlas vara så låg att det finns annat att oroa sig för.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

du tyckte precis att 5 års prepp var galenskap och nu har du ingen åsikt om det?! Kudos för att du har förmågan att ändra åsikt antar jag.

Svenska staten kräver inte 72h självförsörjning av dig, blanda inte ihop krav och SKA med vad som är rekommendationer.

Rekommendationer är ingen magisk kur för ett tryggt och riskfritt leverne, som jag nämt i andra kommentarer. Visst, dom tjänar som en guide om man är osäker på vad man bör göra och inte. Men det jag hävdar är att du kan bryta rekommendationer och fortfarande vara fullkomligt säker, utan att försätta andra i risk.

Du kan och ska skita i om jag följer rekomendationer eller ej. Det du kan bry dig om är att jag inte försätter dig och andra i risk genom mitt beteende. Mitt beteende är nyckel till hur mycket risk jag utgör, inte om jag följer rekomendationer eller ej. Sen om rekommendationerna råkar ligga i linje med mitt beteende må så vara.

5 års prepp för ALLA personer är galenskap eftersom det är fullkomligt omöjligt att uppnå i dagens sammhälle, 72 timmar är fullt rimligt och är något som du SKA klara av. Förstår om om du har en legit ursäkt för att inte följa den rekommendationen men kan du inte göra det så är det ju enbart på grund utav lathet och/eller brist på omtanke för andra.

"- Du kan och ska skita i om jag följer rekomendationer eller ej." Låter ju verkligen moget och ansvarsfullt. Låter väldigt likt sådant som fortkörare och andra personer försöker ursäkta sig med.
Så länge du inte är forskare / doktor eller liknande så kan jag bara anta att du inte besitter den kunskap som krävs för att ta ett faktabaserat beslut. Bevisa oss gärna fel. Annars sitter du ju bara och gissar dig fram.

Ska jag även lyssna på folk i usa som säger att masker gör att man får grov syre-brist för att de är helt säkra på det?

Skrivet av Skrotnisse92:

Jag hade nog åkt, alla är relativt unga och friska. Och så länge man sköter det bra så bör det vara lugnt. Finns det möjlighet hade jag nog lagt det på fastlandet istället.

Förlåt, men varför skulle dom behöva fixa ett testamente nu? Rädd för att bli arvslös för att du inte är med på släktfesten?

Två personer i familjen tillhör riskgrupper och du säger "alla är relativt unga och friska."

Det är väl därför smittspridningen ser ut som den gör i vårat land...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Två personer i familjen tillhör riskgrupper och du säger "alla är relativt unga och friska."

Det är väl därför smittspridningen ser ut som den gör i vårat land...

Dom är ju bara lite tjocka, lite för många hamburgare gör en inte till automatisk riskgrupp. Diabetesen har han ju haft i 25år, och då bör den vara välbehandlad, vilket ger lägre risk. Kan ju inte direkt vara en nyhet att övervikt är en hälsorisk, och tycker man att man ska begränsa sitt liv pga detta så är man kort och gott ute för sent om man endast gör det för corona. Risken att bli allvarligt sjuk när man är 60 är rejält lägre än om man tex är 70+.

Så ja, relativt unga och friska. Jag ser ingen anledning varför dessa människor ska välja att sluta leva helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Detta låter nästan som ett skämt men jag har sagt att jag kommer till helgen och skriver testamente om deras hus jag tänker då inte åka och jag fick nu reda på att det verkar bli:
- mor, far (väger 100 kg), storebror (väger 100 kg med diabetes), hans fru, moster, och möjligen några till (minns inte exakt)

Jag sa oxå att jag gärna ville vara hundvakt så någon hund får vara kvar i liv när de alla ligger på IV och resterande hundar måste avlivas för att de inte har någonstans att ta vägen på ön.

Detta är helt jävla sinnessjukt. Morsan är ju för i helskotta utbildad sjuksköterska sedan 10+ år tillbaka...

Kan det va så att hon inte är lika rädd som dig för en smitta som drabbat 0,0023% av världens befolkning på 8 månader?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Dom är ju bara lite tjocka, lite för många hamburgare gör en inte till automatisk riskgrupp. Diabetesen har han ju haft i 25år, och då bör den vara välbehandlad, vilket ger lägre risk. Kan ju inte direkt vara en nyhet att övervikt är en hälsorisk, och tycker man att man ska begränsa sitt liv pga detta så är man kort och gott ute för sent om man endast gör det för corona. Risken att bli allvarligt sjuk när man är 60 är rejält lägre än om man tex är 70+.

Så ja, relativt unga och friska. Jag ser ingen anledning varför dessa människor ska välja att sluta leva helt.

Håller med, BMI 40 och över är riskgruppen, tvivlar på att de kommer upp i det runt 100kg.
https://www.aleris.se/coronavirus/riskgrupp/riskgrupp-covid-1...

Diabetsen som du säger har han säkert bra koll på vid det här laget och ingen verkar vara 70+.

Viktigaste då är att inte hångla upp okända, tvätta händerna och hålla det avstånd man kan, är nog mer sannolikt att bli smittad i mataffären tyvärr.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Eh...bara för att man har "koll" på diabetesen och behandlar den, betyder det inte att man slutar vara i riskgrupp 🤦‍♂️

Och ang BMI: https://www.nyteknik.se/samhalle/studie-aven-mild-fetma-riskf...
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precauti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Eh...bara för att man har "koll" på diabetesen och behandlar den, betyder det inte att man slutar vara i riskgrupp 🤦‍♂️

Och ang BMI: https://www.nyteknik.se/samhalle/studie-aven-mild-fetma-riskf...
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precauti...

BMI 30+ är riskfaktor för t.ex. hjärtinfarkt och rent krasst är nog risken större för hans far/bror att de dör i det i den åldern än risken att de dör i covid-19.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Med tanke på åldern hade jag nog inte riskerat det, bra om man kan fira nästa födelsedag också....
Om det ändå blir av så håll avstånd, sprita händerna och undvik buffén.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

5 års prepp för ALLA personer är galenskap eftersom det är fullkomligt omöjligt att uppnå i dagens sammhälle, 72 timmar är fullt rimligt och är något som du SKA klara av. Förstår om om du har en legit ursäkt för att inte följa den rekommendationen men kan du inte göra det så är det ju enbart på grund utav lathet och/eller brist på omtanke för andra.

"- Du kan och ska skita i om jag följer rekomendationer eller ej." Låter ju verkligen moget och ansvarsfullt. Låter väldigt likt sådant som fortkörare och andra personer försöker ursäkta sig med.
Så länge du inte är forskare / doktor eller liknande så kan jag bara anta att du inte besitter den kunskap som krävs för att ta ett faktabaserat beslut. Bevisa oss gärna fel. Annars sitter du ju bara och gissar dig fram.

Ska jag även lyssna på folk i usa som säger att masker gör att man får grov syre-brist för att de är helt säkra på det?

Två personer i familjen tillhör riskgrupper och du säger "alla är relativt unga och friska."

Det är väl därför smittspridningen ser ut som den gör i vårat land...

Det som triggar mig är att alla (du) är så skitnödigt svart/vita i detta. Det är inte svart/vitt. Bara för att du följer rekommendationer så betyder det inte att du kan agera hur du vill och tro att du är säker. Bara för att du följer hastighetsgränser betyder inte att du kan vara orsak till en olycka. Och åter igen det är inget SKA krav att ha 72h förnödenheter hemma, hade det varit det så kallas det lag.

Jag gick ut på folkhälsomyndigheten och kollade vad dom faktiskt säger om rekomendationer för folksamlingar. Jag hittade detta som gäller TS situation: "För evenemang och sammankomster som inte omfattas av ordningslagen rekommenderas riskbedömning före genomförandet för att utvärdera eventuella risker och för att kunna vidta riskreducerande åtgärder."

Alltså, FHM rekommenderar att riskbedömning görs. Det står ingenting om att dom INTE rekommenderar att man ska samlas, bara att man gör en riskbedömning innan. Dom ger även råd och verktyg för att kunna göra detta. TS ska kanske hjälpa sin släkt att göra detta istället för att tjata och propagera för hur korkade dom är som vill träffas. Då kanske hela tillställningen blir till glädje för alla OCH säker på samma gång.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Det som triggar mig är att alla (du) är så skitnödigt svart/vita i detta. Det är inte svart/vitt. Bara för att du följer rekommendationer så betyder det inte att du kan agera hur du vill och tro att du är säker. Bara för att du följer hastighetsgränser betyder inte att du kan vara orsak till en olycka. Och åter igen det är inget SKA krav att ha 72h förnödenheter hemma, hade det varit det så kallas det lag.

Jag gick ut på folkhälsomyndigheten och kollade vad dom faktiskt säger om rekomendationer för folksamlingar. Jag hittade detta som gäller TS situation: "För evenemang och sammankomster som inte omfattas av ordningslagen rekommenderas riskbedömning före genomförandet för att utvärdera eventuella risker och för att kunna vidta riskreducerande åtgärder."

Alltså, FHM rekommenderar att riskbedömning görs. Det står ingenting om att dom INTE rekommenderar att man ska samlas, bara att man gör en riskbedömning innan. Dom ger även råd och verktyg för att kunna göra detta. TS ska kanske hjälpa sin släkt att göra detta istället för att tjata och propagera för hur korkade dom är som vill träffas. Då kanske hela tillställningen blir till glädje för alla OCH säker på samma gång.

Skiter i vad fasen som triggar dig sålänge som du beter dig som en vuxen människa och följer de rekommendationer som ges och gäller gemene man. Precis som jag, så är du i det stora hela värdelös eftersom det är sammhället som betyder något. Inte individer.

Nej det är ett "ska" krav eftersom en lag inte ska behövas. Kan folk läsa och tänka så förstår det att det är deras eget ansvar att fixa dessa saker

Nu skulle jag dock inte säga att den släktträff räknas som en folksamling. Oavsett vad som sägs om det så gäller ju fortfarande "Undvik nära kontakter med människor som du inte umgås med normalt" Det berör TS i allra högsta grad.

Så återigen, vad har DU för ursäkt för att inte följa en rekommendation som är till för att värna om din och andras säkerhet?

"Enligt Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien beskrivs rekommendation som "sakligt grundad uppmaning till lämplig handling". En rekommendation från en myndighet ses som en starkt grundad uppmaning från en expert om att göra på visst sätt. Dock så är Kundun allvetande och berörs inte av dessa rekommendationer."

Den sista meningen kanske jag la till..

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jobbar inom hotell&turism, vi har nya covid-19 rutiner kring städning men jag kan säga att det inte efterföljs pga av personalbrist, samt att svenskar bara rent av struntar i pandemin för de ska banne mig ha semester och aldrig vänta på något!

Avstånd är ett minne blott, gav upp att polisa det i Juni på mitt arbete.

Permalänk
Medlem

Känns väl dumt o onödigt ta risker nu? jag hade ställt in det.. inte hela världen om man inte gör nåt sånt tycker jag.. hälsan före allt annat. Ni kan ju alltid fira det nästa år istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Funderingar:
- Är inte kryssningen över till Gotland fylld av trånga rum som knappast hinner saneras emellan varje avgång till och från ön? Dessutom är det väl matbuffé som erbjuds vilket också är att inte rekommendera under virustider såsom dessa? Utöver det så är det väl också högst rimligt att på fartyg under rådande tider så är det väl störst del högst oaktsamma personer som därmed löper stor risk att smitta alla under resans gång? Typ personer som tror att COVID-19 är en "bluff", tror att de är odödliga, och så vidare.

Jag va själv på kryssning för en vecka sen, märker inte av nånting. Båtarna körs inte med full kapacitet, visst det kan bli trångt men det är bara se till att stå åt sidan.

Sen är många utomhus, i alla fall när jag åkte så var det inga band eller dans.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Är det lämpligt att chansa...? Över att ha levt ytterligare en 360 runt solen? Nää.

Över åren som går, lär man sig spontant se längre och längre över horisonten. Det är en visdom och ett tecken på mognad, att kunna handräcka och tänka längre än vad du ser med ögonen.

Vet man bara en del av efterspelet med att åka på COVID-19... så tänker och ler man lika mycket åt andra saker och andra fester i nutiden, än att släpa över sin familj genom onödigt stora riskzoner mellan er och Gotland. Ett val som dessutom kan värpa ett nytt träd av nya spridningar och förlopp av utbrottet bland oss andra människor.

Skapa och ge också våra människor inom vården en paus att få gå hem och vara ledig tillsammans med familjen. Låt dom vara hemma och rusta på sig en ny salva med energi för eventuellt en andra sväng med den här enorma flugan.

Det här goda vädret(!?) och årstiden kommer på återseende nästa varv också. Kika in då på Gotland. Om nu människan fått full kontroll dvs på situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Skiter i vad fasen som triggar dig sålänge som du beter dig som en vuxen människa och följer de rekommendationer som ges och gäller gemene man. Precis som jag, så är du i det stora hela värdelös eftersom det är sammhället som betyder något. Inte individer.

Nej det är ett "ska" krav eftersom en lag inte ska behövas. Kan folk läsa och tänka så förstår det att det är deras eget ansvar att fixa dessa saker

Nu skulle jag dock inte säga att den släktträff räknas som en folksamling. Oavsett vad som sägs om det så gäller ju fortfarande "Undvik nära kontakter med människor som du inte umgås med normalt" Det berör TS i allra högsta grad.

Så återigen, vad har DU för ursäkt för att inte följa en rekommendation som är till för att värna om din och andras säkerhet?

"Enligt Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien beskrivs rekommendation som "sakligt grundad uppmaning till lämplig handling". En rekommendation från en myndighet ses som en starkt grundad uppmaning från en expert om att göra på visst sätt. Dock så är Kundun allvetande och berörs inte av dessa rekommendationer."

Den sista meningen kanske jag la till..

Samhället består av individer. Ett samhälle är beroende av dess individer, men inte nödvändigtvis vice versa.
FHM nämner på sidan 'sammankomster' vilket borde gälla TS. Slarvigt av mig att använda ordet 'folksamling' istället.

Jag har inte sagt att jag INTE följer rekommendationer.
Jag har inte sagt att man INTE ska följa rekommendationer.
Jag har sagt att man KAN bryta rekommendationer, om man ändå kan vara säker.

Rekommendationer är oftast breda och generella; Håll avståndet, tex.
Det finns en fara i att använda rekommendationer som mantran. Många gör som dom blir tillsagda men funderar inte på varför. Hade fler funderat själv på varför/hur/var/när hade vi kanske inte behövt rekommendationer öht.
Exempel: du står i kön på ICA och håller avståndet som en god medborgare. Du knappar in din kod när du betalar och slickar sedan på fingret när du ska öppna påsen till dina matvaror. Du spritar dina händer vid utgången och åker hem och pussar din fru och dina barn... Du följer rekommendationen och gör 'rätt' men du förstår inte vad det betyder eller är till för.

Jag kan tex bryta rekommendationen om att hålla avståndet genom att ge dig en jätte kram, helt säkert, garanterat.
OM jag tänker själv, visar hänsyn och respekt, och tar nödvändiga åtgärder för att inte sätta andra i fara. Samt bär en haz-mat suit.

Jag vill att folk, hellre än att slaviskt och blint följa rekommendationer, faktiskt tar till sig vad dom betyder, tänker själv, hjälper andra, gör mer än vad som krävs och börjar bygga grunden för ett samhälle där vi inte behöver rekommendationer. Vi är redan långt gångna i att skylla på samhället, skolan, politiker när saker går fel, istället för att hjälpa till och ta ansvar som individer.
I TS fall har han ett fint tillfälle att utbilda och hjälpa sin släkt i hur man kan träffas och vara säker, istället för att tjata på dom om rekommendationer och dumförklara dom.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag va själv på kryssning för en vecka sen, märker inte av nånting. Båtarna körs inte med full kapacitet, visst det kan bli trångt men det är bara att se till stå åt sidan.

Sen är många utomhus, i alla fall när jag åkte så var det inga band eller dans.

Nu finns det ju dessutom fler alternativ när ålands/finlandskryssningarna har börjat köra till gotland istället eftersom finnarna inte släpper in oss hur som helst.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Kan jag ställa in mitt bröllop (med över 70 gäster) kan de nog ställa in sitt gotlandskalas

Du kan väl ändå inte på allvar jämföra en bröllopsfest med 70 ”random” personer, med en liten familjeträff? (som gissningsvis dessutom är en betydligt nyktrare tillställning med större möjligheter att hålla lite utrymme till varandra om man skulle vilja det)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Du kan väl ändå inte på allvar jämföra en bröllopsfest med 70 ”random” personer, med en liten familjeträff? (som gissningsvis dessutom är en betydligt nyktrare tillställning med större möjligheter att hålla lite utrymme till varandra om man skulle vilja det)

Vem bjuder "random" personer på sitt bröllop?

Jag är förvisso ogift så kanske är oerfarenhet bara

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vem bjuder "random" personer på sitt bröllop?

Jag är förvisso ogift så kanske är oerfarenhet bara

Haha, nä, men du förstod nog vad jag menade..., det kommer vara personer från två olika släkter och ett antal kompisar med respektive från diverse olika håll ställ det mot TS lilla familjeträff där dessutom ingen av dom ingår i någon av FHM utpekad riskgrupp.

Nu var väl TS mest orolig för båtresan och boendet, men med största sannolikhet så går det lika bra att hålla lämpligt avstånd där som i mataffären, d.v.s. de har inte direkt ökat risken i någon enorm omfattning genom att åka iväg på familjeträffen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

- Tragedikomiskt talat har jag funderat på att mejla Anders Tegnell för att få ett vad jag skulle kalla för "avrådningsrekommendationsbrev" att visa upp för morsan där det tydligt framgår att ett 60-årskalas inte räknas som en väsentlig resa.

Den rekommendation du hänvisar till togs bort från den 13:e juni.

Från FHM:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

”Nu kan symtomfria personer resa inom Sverige.”

Gotland är vad jag kommer ihåg från skolan en del av sverige även om det inte sitter ihop med fastlandet och de har en lustig dialekt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sannolikt pga färre smittade just nu, det är upp till 14 dagars inkubationstid och folk har åkt till gotland bl.a. via tallinksilja, vikingline kryssningar utöver gotlandsfärjorna. Utöver all annan rörlighet i landet och närhet till nya människor som också pågått i snart två månader sen folk började gå på semester. Vi borde ha sett en ökning pga att folk rör på sig och bor på hotell, äter på resturanger vid det här laget om det fanns mycket smitta ute i samhället. (sen kommer det säkert en sväng i höst igen)

Eller... så har de inte visat symtom ännu? Kolla på de andra länderna som lättat på restriktionerna... antal fall har ökat markant. Exempel är ju Spanien, Storbritannien, USA och Italien.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: Som någon konstaterat så var jag mer upprörd (dock av goda skäl) än nödvändigt - för denna gång! Efter ett snack med morsan så framgår det att det bara blir jag, hon, hennes syster, storebror, farsan, och storebrors fru och styvdotter, plus sju hundar.

Vi åker alla i separata bilar (jag med moster, morsan med farsan, storebror med fru & styvdotter) och det är snarare färjan (som skall ta cirka 3-4 timmar om jag minns rätt där soldäck finns) vi åker över med och inte någon lyxkryssning med buffé eller dylik smittrisk. FF2-graderade och vanliga masker medtages inklusive flera liter handsprit och liknande desinfektionsmedel.

Vi kommer INTE att bo i någon sönderbodd stuga längs radstugor utan isolerat ute på landet, cirka 7 km från Visby, nära havet, som hyrs ut av privatpersoner och inte företag. Däremot såg jag att detta hus verkar hyras ut på veckovis basis. Veckan innan vi åker dit verkar vara ledig vilket jag ser som en "självsaneringsvecka" där viruset får "dö/brytas ned" av den bästa rengöringsmetoden: tid.

Förhoppningsvis vill ingen hyra den på grund av rådande situation. Annars kommer jag att få en mild paranoia över att komma in i fullfjädrad farodräkt dansandes sprutandes med 75%-haltig alkoholrengöringsmedel överallt vilket troligen inte är bra för ett trähus, haha.

Syftet med besöket är inte heller att supa sig full i kvarten inne i Visby utan hålla sig ute på landsbygden. Det finns WiFi. Morsan påstår att det skall vara indraget fiber? Finns det verkligen fiber på Gotland? (ursäkta för eventuella fördomar här)

Möjligheten för brist på WiFi var ett annat skäl jag inte ville åka då jag arbetar 100% hemifrån och är beroende av att kunna arbeta lite varje dag och gärna närsomhelst vid behov.

Så det hela var inte så himla allvarligt även om jag själv INTE stödjer idén med att semestra i tätorter under rådande tider.

Skrivet av Mindfighter:

Den rekommendation du hänvisar till togs bort från den 13:e juni.

Från FHM:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

”Nu kan symtomfria personer resa inom Sverige.”

Gotland är vad jag kommer ihåg från skolan en del av sverige även om det inte sitter ihop med fastlandet och de har en lustig dialekt.

Har du hört legenden om flickan som lyfte hästar på ön?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Morsan påstår att det skall vara indraget fiber? Finns det verkligen fiber på Gotland? (ursäkta för eventuella fördomar här)

Om man kan dra fiber över Atlanten, varför skulle man inte kunna göra det till Gotland? 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Om man kan dra fiber över Atlanten, varför skulle man inte kunna göra det till Gotland? 😁

Ja, bara den bedriften tycker jag är helt otrolig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Uppdatering: Som någon konstaterat så var jag mer upprörd (dock av goda skäl) än nödvändigt - för denna gång! Efter ett snack med morsan så framgår det att det bara blir jag, hon, hennes syster, storebror, farsan, och storebrors fru och styvdotter, plus sju hundar.

Vi åker alla i separata bilar (jag med moster, morsan med farsan, storebror med fru & styvdotter) och det är snarare färjan (som skall ta cirka 3-4 timmar om jag minns rätt där soldäck finns) vi åker över med och inte någon lyxkryssning med buffé eller dylik smittrisk. FF2-graderade och vanliga masker medtages inklusive flera liter handsprit och liknande desinfektionsmedel.

Vi kommer INTE att bo i någon sönderbodd stuga längs radstugor utan isolerat ute på landet, cirka 7 km från Visby, nära havet, som hyrs ut av privatpersoner och inte företag. Däremot såg jag att detta hus verkar hyras ut på veckovis basis. Veckan innan vi åker dit verkar vara ledig vilket jag ser som en "självsaneringsvecka" där viruset får "dö/brytas ned" av den bästa rengöringsmetoden: tid.

Förhoppningsvis vill ingen hyra den på grund av rådande situation. Annars kommer jag att få en mild paranoia över att komma in i fullfjädrad farodräkt dansandes sprutandes med 75%-haltig alkoholrengöringsmedel överallt vilket troligen inte är bra för ett trähus, haha.

Syftet med besöket är inte heller att supa sig full i kvarten inne i Visby utan hålla sig ute på landsbygden. Det finns WiFi. Morsan påstår att det skall vara indraget fiber? Finns det verkligen fiber på Gotland? (ursäkta för eventuella fördomar här)

Möjligheten för brist på WiFi var ett annat skäl jag inte ville åka då jag arbetar 100% hemifrån och är beroende av att kunna arbeta lite varje dag och gärna närsomhelst vid behov.

Så det hela var inte så himla allvarligt även om jag själv INTE stödjer idén med att semestra i tätorter under rådande tider.

Har du hört legenden om flickan som lyfte hästar på ön?

Gotland har den bästa fiberutbyggnaden i Sverige 🙈🤣
https://helagotland.se/samhalle/gotland-bast-i-landet-pa-fibe...

Det kan helt enkelt ses som ovanligt om det nu inte hade funnits Fiber utdraget

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Uppdatering: Som någon konstaterat så var jag mer upprörd (dock av goda skäl) än nödvändigt - för denna gång!

Vi kommer INTE att bo i någon sönderbodd stuga längs radstugor utan isolerat ute på landet, cirka 7 km från Visby, nära havet, som hyrs ut av privatpersoner och inte företag. Däremot såg jag att detta hus verkar hyras ut på veckovis basis. Veckan innan vi åker dit verkar vara ledig vilket jag ser som en "självsaneringsvecka" där viruset får "dö/brytas ned" av den bästa rengöringsmetoden: tid.

Har du hört legenden om flickan som lyfte hästar på ön?

Bra där! Viruset är inte aktivt särskilt länge på torra ytor, en sak är att ta i ett dörrhandtag när personen före snörvlade ner handen och öppnade fem minuter tidigare, så nojja inte över stugan.

Pippi?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller... så har de inte visat symtom ännu?

O f-n, utgick ifrån gammal info, där inkubationstiden sas vara upp till 14 dagar. Vad tror man numer om inkubationstiden? (hittar inget speciellt vid en snabb googling)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

Samhället består av individer. Ett samhälle är beroende av dess individer, men inte nödvändigtvis vice versa.
FHM nämner på sidan 'sammankomster' vilket borde gälla TS. Slarvigt av mig att använda ordet 'folksamling' istället.

Jag har inte sagt att jag INTE följer rekommendationer.
Jag har inte sagt att man INTE ska följa rekommendationer.
Jag har sagt att man KAN bryta rekommendationer, om man ändå kan vara säker.

Rekommendationer är oftast breda och generella; Håll avståndet, tex.
Det finns en fara i att använda rekommendationer som mantran. Många gör som dom blir tillsagda men funderar inte på varför. Hade fler funderat själv på varför/hur/var/när hade vi kanske inte behövt rekommendationer öht.
Exempel: du står i kön på ICA och håller avståndet som en god medborgare. Du knappar in din kod när du betalar och slickar sedan på fingret när du ska öppna påsen till dina matvaror. Du spritar dina händer vid utgången och åker hem och pussar din fru och dina barn... Du följer rekommendationen och gör 'rätt' men du förstår inte vad det betyder eller är till för.

Jag kan tex bryta rekommendationen om att hålla avståndet genom att ge dig en jätte kram, helt säkert, garanterat.
OM jag tänker själv, visar hänsyn och respekt, och tar nödvändiga åtgärder för att inte sätta andra i fara. Samt bär en haz-mat suit.

Jag vill att folk, hellre än att slaviskt och blint följa rekommendationer, faktiskt tar till sig vad dom betyder, tänker själv, hjälper andra, gör mer än vad som krävs och börjar bygga grunden för ett samhälle där vi inte behöver rekommendationer. Vi är redan långt gångna i att skylla på samhället, skolan, politiker när saker går fel, istället för att hjälpa till och ta ansvar som individer.
I TS fall har han ett fint tillfälle att utbilda och hjälpa sin släkt i hur man kan träffas och vara säker, istället för att tjata på dom om rekommendationer och dumförklara dom.

Du har rätt i att personer bör veta och förstå varför rekommendationerna ges. Och det blir ju extra viktigt om man tänker följa rekommendationerna på alternativa sätt. För följa rekommendationerna förväntas man göra. Det är värt att poängtera extra.

Det är som sagt inte ett SKA inblandat i rekommendationerna, för ordet SKA används bara när det gäller lagar. En rekommendation från en myndighet är dock något helt annat än om din arbetskollega ger dig en rekommendation om något. Kollegans rekommendation kan du bortse helt ifrån om du vill, men myndighetens rekommendation förväntas du följa. du har dock valmöjligheter på HUR du följer rekommendationerna.

Vilket för oss in på Allmänna råd. Allmänna råd är beskrivningar på hur man kan göra för att följa lagar och regler, men de är inte bindande utan snarare exempel på hur man kan göra. Man får göra på andra sätt så länge som man kan visa på att man följer kraven i lagarna.

Nu är inte det här riktat direkt mot dig då du ändå verkar ha koll, men många tar lite lätt på myndigheters rekommendationer. De ser det som något man inte behöver bry sig om eftersom det är en "rekommendation". Men i verkligheten är det betydligt skarpare än så. Och väljer man att följa rekommendationerna på alternativa sätt så är det som sagt extra viktigt att man vet alla anledningarna till varför rekommendationerna finns, annars riskerar man lätt att göra fel.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/fores...

https://www.isof.se/om-oss/vara-bloggar/sprakradsbloggen/inla...