Tips inför köp av redigeringsdator!!

Permalänk
Medlem

Tips inför köp av redigeringsdator!!

Hej helt ny på detta forum så ni får gärna säga till om jag har hamnat i fel tråd mm

Som rubriken lyder ska jag införskaffa min första ordentliga redigeringsdator där jag ska kunna redigera 4k utan större problem.
Det jag filmar och kommer lägga energi på är fiske/natur och även reklam för mindre turistföretag. Jag kommer plugga till en utbildning nu i 1,5 år som det kommer vara mycket resande och vill kunna ha med datorn under tiden.
Lite osäker på om jag ska skaffa en stationär och göra grovjobbet på och en lite lättare laptop för att lägga över filmerna på under resans gång och då göra de mesta när jag kommer hem eller en laptop som klarar av allt arbete.
Egentligen vill jag kunna jobba med redigeringen på resande fot för att få klart projekten så fort som möjligt.
Så som jag har förstått de så är det en prisfråga och att det går lättare att uppgradera en stationär dator. Min budget är runt 20 000 men kan gå upp lite om det verkligen behövs.
Det jag tror att jag behöver (rätta mig om jag har fel)
Minst
16 GB ram
Diskstorlek 500 GB
Grafikkort ???
Skärmen ska vara med 4k upplösning

Detta är något som jag har funderat på under en längre tid men nu börjar det bli dags att skaffa en dator så tackar för all hjälp i förväg!!

Permalänk
Medlem

helt ärligt är det stora som skiljer rendering och exportering som skiljer mest när det kommer till prestanda. En hyfsat modern laptop med snabb ssd ska räcka till det mesta. Själva redigeringen tar inte så mycket kraft, men skrubbning (hoppa runt i klipp) kräver en snabb SSD.

Kolla denna video till exempel:

Med det sagt så kan såklart mer hårdvara vara värt det beroende på hur mycket tid du lägger, om du tar betalt för det och vilken budget det rör sig om. Till exempel vissa effekter kan accelereras av Nvidia GPUer och annat, men det beror på ditt arbetssätt och vad du använder för funktioner.

Permalänk
Medlem

@Nils96: Vilket program redigerar du i?
Vilken kamera filmar du 4K med?

Frågar för att tex premiere vill ha stark CPU och Davinci Vill ha mycket RAM och GPU.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

@Nils96: Vilket program redigerar du i?
Vilken kamera filmar du 4K med?

Frågar för att tex premiere vill ha stark CPU och Davinci Vill ha mycket RAM och GPU.

Hej jag filmar med en Fujifilm Xh1. Har testat Davinci men vet inte vilken jag ska använda i framtiden. Verkar vara fler som använder premiere så kommer nog köra på de.

Permalänk
Medlem

Ok ska du köra stationär så bör tex ryzen 3700X 32gig ram och ett GTX1650 räcka rätt bra.
Bärbar så är jag osäker på hur de nya ryzen står sig gentemot intels.

Väljer du Davinci ( Som jag kör så skaffa en starkare GPU ) GTX 1660 ti som sämst.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Ryzen 4000 mobile serien presterar riktigt bra i laptops, väldigt nära desktop prestanda och 8 riktiga kärnor. Dock verkar de vara lite svåra att få tag på enligt vissa. Finns en tråd här på forumet med mer info.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1599146-samlingstrad-for...

32GB ram är nog minimum och ett dedikerat Nvidia kort hjälper ofta att avlasta vissa saker, men är mer av ett nice to have

Permalänk
Medlem

@medbor: Känner bara att det blir svårare och svårare att välja laptop desto mer jag läser. Kan du inte rekomendera 3 olika eller vilkan använder du?

Permalänk

Kolla först och främst på den laptopkategori som kallas workstation. Det är sällan som det kommer någon vanlig eller gaminglaptop med 32 GB RAM, även om de kan rymma det så är det ofta en konfiguration som gör att man i så fall helt får byta ut stickorna.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

HP zbook G3, en begagnad restaurerad får du runt 10k.
Då är det normalt en I7, 32gb ram, ssd, och quadrokort. Fördelen med ett quadrokort är bättre pixel precision, bättre drivrutiner med längre/utökad support, 10 bitars färgdjup i Photoshop sen är det ju upp till användaren om det har betydelse.

Permalänk
Medlem

Ok, verkar som du har bestämt dig för Premiere? Då är inte GPU lika viktigt. Även om det kommer mer och mer funktioner som drar nytta av en GPU, exempelvis från version 14.2 så stöds GPU baserad encoding till H.264/H.265.

Eftersom du kommer få ganska stora filer så är ju extern SSD att rekommendera för redigering. Så lägg en del av budgeten på en vettig extern SSD.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Jumpcut: Men om du skulle rekomendera redigeringsprogram, är de smartare att välja premiere föra göra de enklare att jobba med andra som har premiere? Eller kanske det kanske inte är något problem tex att jobba för ett företag som kör premiere och jag själv kör Davinci Alla har olika åsikter om detta på Youtube mm så tycket att det är riktigt svårt att välja.

Permalänk
Medlem

@Ikariwarrior: Kollade lite om den på Youtube men hitta bara gamla videos från 3 år tillbaka känns lite gammalt men jag kanske har tittat på den äldre versionen.
Men fick denna rekomenderad på inet, Acer Swift 3 - 13,5" | i7 | 16GB | 512GB | MX350 något du skulle kunna rekomendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils96:

@Jumpcut: Men om du skulle rekomendera redigeringsprogram, är de smartare att välja premiere föra göra de enklare att jobba med andra som har premiere? Eller kanske det kanske inte är något problem tex att jobba för ett företag som kör premiere och jag själv kör Davinci Alla har olika åsikter om detta på Youtube mm så tycket att det är riktigt svårt att välja.

Det är extremt svårt att bara rekommendera ett redigeringsprogram bara sådär. Handlar mycket om vad du kommer fokusera på längre fram. När det gäller samarbete är det ju såklart smidigt att kunna skicka projektdata mellan varandra när man samarbetar, men då gäller det ju att dom man samarbetar har valt samma lösning

Sen beror det på vad du menar med "att jobba för ett företag som kör premiere och jag själv kör Davinci" - menar du att ni är flera som ska sitta i samma projekt och arbeta, ja då är det jobbigt om ni kör olika mjukvaror. Menar du att du ska plåta, grovklippa och sedan skicka till någon som ska slutföra så är det ju inte alls lika illa.

Premiere är kompetent och klarar mycket. Final cut pro X är trevligt för att det krämar ur mycket ur hårdvaran, det är snabbt och smidigt och dess smidiga tidslinje är trevlig. Davinci kommer ju från grading och är extremt kompetent just på det området om du plåtar F-log och vill grada mycket.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils96:

@Ikariwarrior: Kollade lite om den på Youtube men hitta bara gamla videos från 3 år tillbaka känns lite gammalt men jag kanske har tittat på den äldre versionen.
Men fick denna rekomenderad på inet, Acer Swift 3 - 13,5" | i7 | 16GB | 512GB | MX350 något du skulle kunna rekomendera?

Är du seriös med att redigera ska du satsa på 32 GB RAM.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det är extremt svårt att bara rekommendera ett redigeringsprogram bara sådär. Handlar mycket om vad du kommer fokusera på längre fram. När det gäller samarbete är det ju såklart smidigt att kunna skicka projektdata mellan varandra när man samarbetar, men då gäller det ju att dom man samarbetar har valt samma lösning

Sen beror det på vad du menar med "att jobba för ett företag som kör premiere och jag själv kör Davinci" - menar du att ni är flera som ska sitta i samma projekt och arbeta, ja då är det jobbigt om ni kör olika mjukvaror. Menar du att du ska plåta, grovklippa och sedan skicka till någon som ska slutföra så är det ju inte alls lika illa.

Premiere är kompetent och klarar mycket. Final cut pro X är trevligt för att det krämar ur mycket ur hårdvaran, det är snabbt och smidigt och dess smidiga tidslinje är trevlig. Davinci kommer ju från grading och är extremt kompetent just på det området om du plåtar F-log och vill grada mycket.

Jag vet inte hur famtiden ser ut och jag är inte med i varken företag eller grupp. Jag är en pöjk med ett mål att kunna göra sverigen natur/ äventyrs turism intressantare för allmänheten! Min planer är att lära mig filma och redigera för göra reklam som jag sedan kan byta detta eller sälja till företag inom turism.
Vet inte om de ger dig någon använbar info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Är du seriös med att redigera ska du satsa på 32 GB RAM.

Är det bäst att dator har de från början eller räcker de att uppgradera senare( om de går på modellen)

Permalänk
Medlem

Minne är förhållandevis billigt idag. Ska du redigera i 4K, så satsa på åtminstone 32GB
från början. (2x16GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils96:

Är det bäst att dator har de från början eller räcker de att uppgradera senare( om de går på modellen)

Alltså, så länge det går att uppgradera så visst, men det är vettigt att isf göra med en gång.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils96:

Jag vet inte hur famtiden ser ut och jag är inte med i varken företag eller grupp. Jag är en pöjk med ett mål att kunna göra sverigen natur/ äventyrs turism intressantare för allmänheten! Min planer är att lära mig filma och redigera för göra reklam som jag sedan kan byta detta eller sälja till företag inom turism.
Vet inte om de ger dig någon använbar info.

Ok, då är jag med. Isf skulle jag säga Davinci Resolve eftersom det är gratis och ändå VÄLDIGT kompetent. Att tänka på är att gratisversionen inte har GPU acceleration, inte sist jag kollade iaf.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Nils96: Tyvärr finns inga vettiga datorer med 32Gb-minnen, men här har du 3st som passar ändamålet och minnen kan uppgraderas i efterhand.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5362156,5297868,526...
(Nästa nivå på datorer är 25k och då får du mer lagring på samma modeller)

1. Dell XPS 15: Ljusstyrka 400 cd/m², 100% DCI-P3, 1 ms svarshastighet.
2. Acer ConceptD: Ljusstyrka 400 cd/m², Pantone-validerad, 100% Adobe RGB-färgskala, 30 ms svarshastighet. (Saknar Thunderbolt)
3. Lenovo ThinkPad T590: Ljusstyrka 500 cd/m, 100 % Adobe RGB-färgskala, HDR, Dolby Vision. (Saknar dedikerat grafikkort.)

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Dell XPS 15 som @Aizu länkade till ser bra ut tycker jag. Något i den stilen. Acer tar jag inte i med tång pga. av dåliga erfarenheter tidigare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Aizu: Tack för svaren! Dell XPS 15 har jag läst mycket om, det verkar riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@Nils96: Tyvärr finns inga vettiga datorer med 32Gb-minnen, men här har du 3st som passar ändamålet och minnen kan uppgraderas i efterhand.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5362156,5297868,526...
(Nästa nivå på datorer är 25k och då får du mer lagring på samma modeller)

1. Dell XPS 15: Ljusstyrka 400 cd/m², 100% DCI-P3, 1 ms svarshastighet.
2. Acer ConceptD: Ljusstyrka 400 cd/m², Pantone-validerad, 100% Adobe RGB-färgskala, 30 ms svarshastighet. (Saknar Thunderbolt)
3. Lenovo ThinkPad T590: Ljusstyrka 500 cd/m, 100 % Adobe RGB-färgskala, HDR, Dolby Vision. (Saknar dedikerat grafikkort.)

Elgiganten har rea på denna
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Vad tror om jag uppgraderar till 32 gb ram borde inte de vara en bra dator?

Permalänk
Medlem

@Nils96: Ser bra ut på pappret men du får hitta recensioner om hur bra den egentligen är. Här har du en priserna utanför elgiganten: https://classic.prisjakt.nu/#rparams=ss=OMEN%2015-ek

Visa signatur

😑