iPhone-kontakter med konstigt format i Android

Permalänk
Medlem

iPhone-kontakter med konstigt format i Android

Hej! Hjälpte min pappa flytta från iPhone 6 till OnePlus Nord idag. Men när vi flyttade över kontakterna blev alla i formatet +46(0)XX-XXX XX XX. Tydligen vill inte OnePlussen ringa upp om han inte redigerar och tar bort parentesen, och det tycker han är rätt bull. Har någon tips på hur man kan gå tillväga annat än att ändra allt manuellt?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara hålla med om att det där ett ganska så underligt format. Såg det ut så redan på Iphone?

Hur flyttades kontakterna?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja och det fungerar att ringa från iPhonen. De är Outlook-kontakter men skapade i telefonen. Jag flyttade över dem genom att logga in med outlook på OnePlusen.

Permalänk

Inget konstigt sätt att skriva ut nummer på, konstigt att android inte fattar. Men, men.

Felet ligger nog hos outlook. Prova att exportera kontakterna till typ gmail eller icloud först.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Inget konstigt sätt att skriva ut nummer på, konstigt att android inte fattar. Men, men.

Felet ligger nog hos outlook. Prova att exportera kontakterna till typ gmail eller icloud först.

Ur ett telefoniperspektiv så är det ett konstigt format, just eftersom det inte är ett "nummer" som det går att ringa, utan man måste först ta bort "(0)". Parenteserna är väl uppenbara att de inte går att ringa, men nollan måste ju också bort för att få ett fungerande nummer.

Men visst, jag har sett att folk skriver sådär ibland... även om jag alltid tyckt att det är en underlig grej. Det är ju iaf en ren människa-människa-grej, inget som har något stöd i hur man telefonerar.

Uppenbart finns det ju hursomhelst ingen regel i telefonens mjukvara som tar bort "(0)", så det gäller väl som du är inne på att ta bort det ur kontakterna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ur ett telefoniperspektiv så är det ett konstigt format, just eftersom det inte är ett "nummer" som det går att ringa, utan man måste först ta bort "(0)". Parenteserna är väl uppenbara att de inte går att ringa, men nollan måste ju också bort för att få ett fungerande nummer.

Men visst, jag har sett att folk skriver sådär ibland... även om jag alltid tyckt att det är en underlig grej. Det är ju iaf en ren människa-människa-grej, inget som har något stöd i hur man telefonerar.

Uppenbart finns det ju hursomhelst ingen regel i telefonens mjukvara som tar bort "(0)", så det gäller väl som du är inne på att ta bort det ur kontakterna.

Har du provat att exportera kontakterna som Vcard?. Mvh

Permalänk
Medlem

Nä ska ta en titt i Outlook annars får jag prova vcard