Permalänk
Medlem

Amazon tar hjälp av Postnord

DN har nyss publicerat en artikel om samarbete mellan Postnord och Amazon.

”I tisdags bekräftade Amazon att de påbörjat sin lansering i Sverige. Den amerikanska e-handelsjätten har nått framgångar med garanterat snabba leveranser till sina kunder. Nu bekräftar också det nyligen konkurshotade Postnord att de ska vara bolagets leveranspartner.

Amazons framgångar i Sverige hänger på om de lyckas sälja in sitt primekoncept till svenska kunder. Det menar Amazon-experten Edward Basse.

Primekonceptet innebär att kunderna är garanterade fri leverans inom två dagar. Samtidigt bekräftar nu Postnord att de ska hjälpa Amazon med leveranserna.”

DN

Vad tror ni? Kommer de snabba leveranserna fungera med Postnord som leverantör?

Fixat länk
Permalänk
Avstängd

Postnord har redan sammarbetat med Amazon under flera år. Inget att se här, passera vidare.

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem

Postnord & 2 dagars leverans i samma mening? Yeah right.

Permalänk
Medlem

Jag trodde Amazon ville få ut sina paket till kunderna. Att då anlita postMord .... tja, lycka till...typ?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernaw1:

Vad tror ni? Kommer de snabba leveranserna fungera med Postnord som leverantör?

Förstår inte vad som skulle bli annorlunda? Hos mig kör Postnord alltid med att "paketet inte kunde levereras", även fast jag sagt att dom ska ringa mig på mobilen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Postnord ≠ snabba leveranser....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Förstår inte vad som skulle bli annorlunda? Hos mig kör Postnord alltid med att "paket inte kunde levereras", även fast jag sagt att dom ska ringa mig på mobilen.

Posten hemkörning är dålig men ganska bra på att leverera paket till ombud snabbt inom Sverige.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Postnord ≠ snabba leveranser....

Beställde en SSD från Inet igår kl 13:25, fick paketet i brevlådan idag kl 11:18. Mindre än 24 timmar tycker jag är rätt snabbt i alla fall när det skickats från Göteborg till södra Dalarna

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Info:

Postnord har redan sammarbetat med Amazon under flera år. Inget att se här, passera vidare.

Absolut! Jag är väldigt nöjd med de leveranser Postnord har levererat.

Tänkte möjligtvis att Amazon ville krossa motståndet och ha egen utkörning och upphämtning som Selpy.

Men kanske är betydligt billigare för Amazon att använda sig utav av Postnord till en början och se hur mycket de växer i Sverige innan de sätter upp ett eget system för leveranser.

Kommer själv avvakta med att köpa från Amazon. Men kommer följa med spänning hur situationen utvecklar sig!

Permalänk
Medlem

Postnord är ju inte jättevassa på hemleveranser, förutom det som får plats i brevlådan. Men finns det någon som slår dem när det kommer till leveranser till ombud? Känns lite som att det blivit en sport att gnälla på postnord.

Jämfört med Schenker eller DHL är det ju Postnord rena rama drömmen!

Jag antar att Amazon kommer att anlita budbee eller liknande för leveranser i storstäderna.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Lyckas PostMord med det här utan att hela helvetet går i grunden så är det bara att applådera. Amazon däremot tror jag inte riktigt har en chans. De är lite efter med den svenska marknaden när alla relevanta butiker redan nu är på nätet. Men det här att 2 dagars leverans är garanterat med Prime.. Prime kostar pengar varje månad för den som missat den där lilla detaljen. Betalar vi extra för snabb frakt hos t.ex. Inet eller NetOnNet? Nja..

Amazon skulle ha hoppat på Instabox-tåget. Det är något som fungerar bra och så slipper man köa i nån butik för att hämta ut paket när PostMord misslyckats med hemleveransen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Om jag skall få det ”inom 2 dagar” är det ju ett markant nedköp från hur det redan är hos andra aktörer i storstäderna. Nu får jag det hemkört samma dag (eller dagen därpå om jag beställer för sent) och kan själv välja tidsintervall för leverans och spåra den.

Hade hoppats vi skulle kunna få riktig Prime, leverans inom 4 timmar typ.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Prime kostar pengar varje månad för den som missat den där lilla detaljen. Betalar vi extra för snabb frakt hos t.ex. Inet eller NetOnNet? Nja..

Ja frågan är om man är bered att ta den extrakostnaden? Vill man ha en vara snabbt åker man direkt till butik.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Hade varit bättre med t ex Best, som leverar med kartspårning, beräknad leveranstid, val av leveransdag och kvällsleverans. Dessutom brukar leveransen komma redan nästa dag här i Gbg, om man beställer rätt tid dagen före. Postnord leverar bara hem dagtid, vilket iofs är ok om man jobbar hemma eller är hemma av andra skäl, men för resten är det bra dumt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tråkigt. Hade varit bättre med t ex Best, som leverar med kartspårning, beräknad leveranstid, val av leveransdag och kvällsleverans. Dessutom brukar leveransen komma redan nästa dag här i Gbg, om man beställer rätt tid dagen före. Postnord leverar bara hem dagtid, vilket iofs är ok om man jobbar hemma eller är hemma av andra skäl, men för resten är det bra dumt.

Levererar bara dagtid? Jag har bara haft kvällsleverans när jag kunnat välja när jag vill att de ska leverera och det gick bra sist

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Prime kostar pengar varje månad för den som missat den där lilla detaljen. Betalar vi extra för snabb frakt hos t.ex. Inet eller NetOnNet? Nja..

Skrivet av crew seven:

Ja frågan är om man är bered att ta den extrakostnaden? Vill man ha en vara snabbt åker man direkt till butik.

Det kommer ju lite andra bonusar med prime som video, musik streamingtjänsterna och extra rabatter.
Fraktfritt även för smågrejer, det är långtifrån alla butiker som har.
Det är ju inte primärt datorkomponenter de säljer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Levererar bara dagtid? Jag har bara haft kvällsleverans när jag kunnat välja när jag vill att de ska leverera och det gick bra sist

Från Postnord? Hmm, kanske olika på olika platser, eller beroende på om det finns lediga tider för utkörning den dagen.

Men även om det finns ibland hos dem, så har PN inte i närheten av samma valmöjligheter och flexibilitet som Best.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Där dog den drömmen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Tack! Har uppdaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Beställde en SSD från Inet igår kl 13:25, fick paketet i brevlådan idag kl 11:18. Mindre än 24 timmar tycker jag är rätt snabbt i alla fall när det skickats från Göteborg till södra Dalarna

Köpte en växelspak från en danks e-retailer kl 10 och valde hemkörning fram till dörren(gbg) med nån budbilsfirma jag aldrig hört talas om för 49 eller 69kr extra. Stod att det skulle komma fram kl 20 samma kväll, fick det vid 17 tiden... Postnord, kunde inte ens leverera en hel cykel till mig utan stora hål i paketet och ramen helt sönder skavd och ändå fick jag cykeln ca två dagar efter utlovad tid.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Från Postnord? Hmm, kanske olika på olika platser, eller beroende på om det finns lediga tider för utkörning den dagen.

Men även om det finns ibland hos dem, så har PN inte i närheten av samma valmöjligheter och flexibilitet som Best.

Jag har haft samma tider o välja på hos PostNord (18-22) som hos Best också 18-22

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

. Betalar vi extra för snabb frakt hos t.ex. Inet eller NetOnNet? Nja..

Nja
Netonnet har 3-4 dagars leveranstid om du inte betalar för express eller har deras kreditkort.

Permalänk
Proffsmoddare

Till ombud är Postnord oftast rätt snabba, men hemleverans är ju bara att glömma.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Bra för dig

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Här uppe i norra Sverige är postnord det som fungerar allra bäst, från INET t.ex har jag paketet på oftast 2 dagar DHL är däremot ett skämt.. där snackar vi en vecka minst från Stockholm..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!