Officiellt: Amazon lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem

Beställer mycket från amazon, primärt de och det jag tycker framförallt de vinner på är support och "kunden har alltid rätt" tänk.

Ett akvarium jag köpt där började läcka, så kontaktade supporten, och det var inga problem att få tillbaka pengarna om jag skickade tillbaka det. Jag menade då på att det är svårfraktat och antagligen kommer gå sönder på vägen, då fick jag pengarna tillbaka utan retur.

Har även skickat tillbaka en Galaxy Watch (tror jag det var), utan minsta bekymmer.

Och i deras chat får man svar snabbt, man slipper sitta i telefonköer osv.

Läser mkt på Kindle med, och vore trevligt om de kunde utöka med svenska böcker, tidningar och deras prenumerations-tjänst också.

Även Audible är trevligt och vore fint om vi kunde få in lite svenskt material.

Permalänk
Medlem

@Klubba: Måste vara något som gått snett eller någon inställning, allt är och har alltid varit engelskt språk och svensk text för mig. Då kollar jag mest bara amazons egna serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Beställer mycket från amazon, primärt de och det jag tycker framförallt de vinner på är support och "kunden har alltid rätt" tänk.

Ett akvarium jag köpt där började läcka, så kontaktade supporten, och det var inga problem att få tillbaka pengarna om jag skickade tillbaka det. Jag menade då på att det är svårfraktat och antagligen kommer gå sönder på vägen, då fick jag pengarna tillbaka utan retur.

Har även skickat tillbaka en Galaxy Watch (tror jag det var), utan minsta bekymmer.

Och i deras chat får man svar snabbt, man slipper sitta i telefonköer osv.

Läser mkt på Kindle med, och vore trevligt om de kunde utöka med svenska böcker, tidningar och deras prenumerations-tjänst också.

Även Audible är trevligt och vore fint om vi kunde få in lite svenskt material.

Ja, blir oerhört intressant med deras Kindle sortimentet på svenska böcker om det blir bättre nu (äntligen)!

Är så exceptionellt trött på alla överprissatta e-böcker i Sverige samt ett halvtaskigt utbud. Det är nästan komiskt hur den elektroniska utvecklingen motarbetas av hela bokbranschen i Sverige. Här ligger därför Sverige efter utvecklingen jämfört med en del andra länder. Helt vansinnigt också i Sverige att det är högre moms på e-böcker vs vanliga böcker... snacka om att bokbranschen lobbar/kämpar hårt här.

En kraftig majoritet som provar e-böcker (tillsammans med en bra e-bokläsare) tror jag aldrig vill gå tillbaka. Det är fantastiskt bra och smidigt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Även om jag kan förstå små näringsidkare som eventuellt drabbas, så är detta bara ett steg i utvecklingen. Effektivisering som därmed kan driva priser nedåt. Alltså Amazon gör inget som ingen annan redan gör. Dom gör det bara på en större skala.

Jag har handlat från Amazon.de kanske 5 gånger senaste två åren. Fungerar mycket bra. Speciellt när man slipper att PostNord ska hantera paketet, så kommer det fram i tid till och med. Man kan få snabbfrakt till dörr för bara 80 kr. Från Tyskland till min dörr på mindre än ett dygn. Mitt senaste paket från PostNord inrikes slarvade dom bort i 4 dagar...

För mig har det gått alldeles utmärkt med PostNord. Har väl tagit typ 1 eller 2 dagar mer från Amazon än i Sverige. Och jag väljer alltid standard frakt och då kommer paketet till PostNords ombud.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan inte undgå att undra hur det kommer gå för CDON.
Gör inte de ungefär samma sak som Amazon och är en slags marknadsplats för många företag att sälja till privatpersoner?

Konkurrens är bra, så länge det sker på lika villkor

Jag undrar om Amazon verkligen undersökt "villkoren" här i Sverige:
* Konsumentköpslagen
* E-handelslagen
* Produktgaranti på Svenskt vis
* Kollektivavtal
är saker vi tar för givet, så är inte fallet i andra länder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag har handlat från Amazon.de kanske 5 gånger senaste två åren. Fungerar mycket bra. Speciellt när man slipper att PostNord ska hantera paketet, så kommer det fram i tid till och med. Man kan få snabbfrakt till dörr för bara 80 kr. Från Tyskland till min dörr på mindre än ett dygn. Mitt senaste paket från PostNord inrikes slarvade dom bort i 4 dagar...

Hur lyckades du med att få hemleverans? Jag beställde för nån vecka sen och fick bara två leveransalternativ. Antingen gratisfrakten eller en snabbfrakt som skulle ta runt halva tiden. Det står inget om vem som hanterar frakten och ingen information om om det blir hemleverans eller går till ombud/utlämningsställe. Eftersom jag är rädd för viruset och har riskfaktorer ville jag slippa behöva hämta ut.

I mitt fall valde jag snabbleveransen för ca 100 kr extra och det gick snabbt för jag beställde på måndag och kunde hämta ut på onsdag förmiddag. Men det gick med Postnord och hamnade på utlämningsställe.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan inte undgå att undra hur det kommer gå för CDON.
Gör inte de ungefär samma sak som Amazon och är en slags marknadsplats för många företag att sälja till privatpersoner?

Konkurrens är bra, så länge det sker på lika villkor

Jag undrar om Amazon verkligen undersökt "villkoren" här i Sverige:
* Konsumentköpslagen
* E-handelslagen
* Produktgaranti på Svenskt vis
* Kollektivavtal
är saker vi tar för givet, så är inte fallet i andra länder

Som jag skrev här i krönikan är det nog just CDON som kommer att få det svårast ja.

Angående villkoren: Det finns ju förstås exempel på bolag som missat att kolla upp sådana saker när de etablerat sig i Sverige. Eller ännu mer "komiskt" bolag som tror att sådant inte gäller dem eftersom de är amerikanska eller kinesiska bolag i grunden.

Jag är dock ganska säker på att Amazon har stenkoll på det där. (Därmed inte sagt att de kommer att ha kollektivavtal etc.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag är dock ganska säker på att Amazon har stenkoll på det där. (Därmed inte sagt att de kommer att ha kollektivavtal etc.)

Om de inte tecknar KA så får de antingen nöja sig med bemanningspersonal på golvet eller så kommer Transport och Handels att sätta dem i blockad ganska snart.

Amazon är alldeles för högprofilerade för att facket skall se genom fingrarna, speciellt när det redan skrivits så mycket om dåliga arbetsvillkor i andra länder. De kan nog försöka dra en rövare till en början men kommer få vika sig när varenda lastbil får vända utanför grindarna utan att ha varken lastat av eller på.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag känner till Prime, men har svårt att tro att det skulle få nån stor utbredning här. Inget jag skulle skaffa i alla fall. Kostnaden för snabb hemleverans från andra butiker i dag är 50-100 kr, och då får man det hem till dörren när man själv väljer. Med Prime så betalar man ju i princip för frakten ändå, om man beställer en gång per månad, och oftare än så lär inte många beställa. De flesta betydligt mer sällan. Så det lönar sig inget vidare för folk.

Men Prime är 7.99 pund i månaden, så typ 99 kr i månaden då för obegränsade leveranser till dörren dagen efter, en gratis Twitch-subscription och andra förmåner på Twitch (ikon osv), inkluderat Netflix-liknande streamingtjänst, inkluderat Spotify-liknande streamingtjänst, inkluderat gratis leveranser för Amazon Fresh (mat och livsmedel - vilket många köper fler än en gång i månaden) och Amazon Prime Now - vilket inkluderar mat och tusentals andra produkter som är redo att levereras inom några timmar från beställning.

Det kanske är svårt att föreställa sig hur integrerat Amazon har blivit i samhället här. Mitt intryck är att de flesta här beställer betydligt oftare än en gång i månaden - allteftersom Amazons utbud blir större och större. Till slut finns allt man behöver på Amazon, jag köper teknologi, kläder, random prylar, jiu jitsu-gi (rock), olympiska ringar för träning, alkohol (dock ej möjligt i Sverige, antar jag), mat (amazon fresh)... Har inte handlat hos någon annan butik på länge och kan inte tänka mig något som inte finns i deras sortiment. Det är också tanken att "beställer jag nu är det här i morgon" och det är deras "1-click buy"-knapp som gör det farligt, då de har sparat ens uppgifter från tidigare köp och du kan alltså köpa något med ett knapptryck, så dyker det upp i morgon utan att du behöver skriva in några uppgifter alls.

En annan grej är ju förstås att Sverige inte har haft karantän som vi har haft här. Vi satt alla här fast hemma och fick inte gå ut på flera månader - du förstår säkert hur beroende alla var av Amazon för att köpa grejer. I Sverige har man inte riktigt utvecklat den vanan än. Jag minns att när jag flyttade för några år sedan så beställde jag aldrig hem grejer, jag föredrog att gå 500m till Webhallen och köpa det direkt. Men här funkar det inte alls, det finns inga butiker som håller lager längre i butikerna. Allt ska beställas. Det är lite synd men jag antar att det är framtiden för Sverige också. Jag saknar mycket möjligheten att gå och köpa något nu i en butik - men mitt närmaste Argos eller Curry's PC (de Webhallen-liknande vi har i UK) har sällan det jag vill ha i lager så det blir oftast att beställa.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Blir att handla, men frågan är om det blir bättre än direkt från .de. Har varit väldigt smidigt med de senaste leveranserna, Postnord leverar, ingen jävla UPS!

Mitt problem har varit att vissa säljare i Tyskland och liknande helt enkelt inte levererar till Sverige - det problemet lär man ju slippa när man köper igenom den svenska portalen.

Permalänk
Skrivet av Fade:

Så du menar att exempelvis all elektronik är så pass billig så att alla kunder ska förvänta sig att en produkt inte håller vad tillverkare och säljare lovar? Ja det låter ju verkligen vettigt, eller?

Det beror ju helt på vilken produkt vi talar om. Garanti/Reklammation är en sak som är bra, öppet köp är en helt annan och den skall tas med försiktighet.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, blir oerhört intressant med deras Kindle sortimentet på svenska böcker om det blir bättre nu (äntligen)!

Är så exceptionellt trött på alla överprissatta e-böcker i Sverige samt ett halvtaskigt utbud. Det är nästan komiskt hur den elektroniska utvecklingen motarbetas av hela bokbranschen i Sverige. Här ligger därför Sverige efter utvecklingen jämfört med en del andra länder. Helt vansinnigt också i Sverige att det är högre moms på e-böcker vs vanliga böcker... snacka om att bokbranschen lobbar/kämpar hårt här.

En kraftig majoritet som provar e-böcker (tillsammans med en bra e-bokläsare) tror jag aldrig vill gå tillbaka. Det är fantastiskt bra och smidigt helt enkelt.

Det här har jag också väntat på. Har en kindle och är väldigt nöjd med utbudet av engelska böcker på både amazon och andra internationella säljare (dock får jag konvertera då). Svenska e-böcker är däremot ofta dyrare än att beställa pocket så om Amazon kan sälja svenska e-böcker till bra priser så blir jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyphiX:

Jag brukade importera 4K och blurayfilmer från Amazon Usa, Amazon sverige är helt ointressant eftersom dom 100% kommer enbart ha svenska släpp, kommer fortfarande importera från Usa. Det som är bra är att de kan bli konkurrens mellan Cdon och Amazon.

Ja, det här blir intressant att se hur det blir. Köper också en del filmer från amazon till och från. Många svenska utgåvor har engelsk text nu för tiden, men inte alltid, och då är det ju ett nerköp om det är en engelskspråkig film. Jag hoppas också på att kunna hitta mer nordisk film med svensk text till vettiga priser och det kanske kommer att finnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det här har jag också väntat på. Har en kindle och är väldigt nöjd med utbudet av engelska böcker på både amazon och andra internationella säljare (dock får jag konvertera då). Svenska e-böcker är däremot ofta dyrare än att beställa pocket så om Amazon kan sälja svenska e-böcker till bra priser så blir jag nöjd.

Vore en mindre revolution faktiskt men jag har svårt att se detta ske. Men skulle vara ofantligt bra med någon aktör som sätter fart både på utbudet och priserna gällande e-böcker i Sverige.

Politikerna snackar ju också om att de vill få ungdomar att läsa mera.

Min kommentar: "Ok, men gör då något mot den konstiga prissättningen av e-böcker så tror jag även ungdomarna kommer börja läsa mer, ni kan ju börja med att ha samma moms på e-böcker som på vanliga böcker."

Det här att det är högre moms på e-böcker är så sjukt och precis som du skriver att det ofta billigare med pocketböcker än med e-böcker (inte för alla men för en majoritet).

Jag är medveten om att det blir ett mycket hårt slag mot både bibliotek och bokaffärer på sikt men jag anser inte att det är någon idé att försöka motarbeta denna utveckling, det är bättre att följa samt leda den. Att e-böcker är framtiden förr eller senare förstår ju vem som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mitt problem har varit att vissa säljare i Tyskland och liknande helt enkelt inte levererar till Sverige - det problemet lär man ju slippa när man köper igenom den svenska portalen.

Återstår att se men hoppas, ingen aning om ifall Sverige kommer ha samma utbud och priser som tyska Amazon eller inte. Gissningsvis kommer det släppas in del svenska aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vore en mindre revolution faktiskt men jag har svårt att se detta ske. Men skulle vara ofantligt bra med någon aktör som sätter fart både på utbudet och priserna gällande e-böcker i Sverige.

Politikerna snackar ju också om att de vill få ungdomar att läsa mera.

Min kommentar: "Ok, men gör då något mot den konstiga prissättningen av e-böcker så tror jag även ungdomarna kommer börja läsa mer, ni kan ju börja med att ha samma moms på e-böcker som på vanliga böcker."

Det här att det är högre moms på e-böcker är så sjukt och precis som du skriver att det ofta billigare med pocketböcker än med e-böcker (inte för alla men för en majoritet).

Jag är medveten om att det blir ett mycket hårt slag mot både bibliotek och bokaffärer på sikt men jag anser inte att det är någon idé att försöka motarbeta denna utveckling, det är bättre att följa samt leda den. Att e-böcker är framtiden förr eller senare förstår ju vem som helst.

Vanliga böcker klarar dock av bilder mycket bättre än e-ink-skärmar än så länge. Om det kommer e-ink i färg till ett hyfsat pris kommer jag kunna lösa böcker, barnböcker och serietidningar. Då köper jag nog fyra läsare till familjen, så kan alla framtida köp läsas elektroniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Vanliga böcker klarar dock av bilder mycket bättre än e-ink-skärmar än så länge. Om det kommer e-ink i färg till ett hyfsat pris kommer jag kunna lösa böcker, barnböcker och serietidningar. Då köper jag nog fyra läsare till familjen, så kan alla framtida köp läsas elektroniskt.

Ja, säkert enbart en tidsfråga innan det kommer men det lär sannolikt motarbetas av bokbranschen. Här i Sverige är det ju också lite "intressant" med vår gigantiska pappersindustri. Men i ett sådant här fall då man förstår vart utvecklingen kommer gå är det bara och följa samt leda den istället tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du kunde ha köpt ett 4-pack Ladda AAA från Ikea som kostar 69:- och som många hävdar är just Eneloop Pro....

Och om de inte är Eneloop Pro så är skillnaden väldigt liten. Till ett klart lägre pris.

Tack för tipset kommer nog köpa fler batterier, men föredrar att det står Panasonic på dem så man vet säkert. Och eftersom specifikationen skiljer så det är troligtvis inte samma batteri.

Liten eller stor skillnad är ju subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, säkert enbart en tidsfråga innan det kommer men det lär sannolikt motarbetas av bokbranschen. Här i Sverige är det ju också lite "intressant" med vår gigantiska pappersindustri. Men i ett sådant här fall då man förstår vart utvecklingen kommer gå är det bara och följa samt leda den istället tycker jag.

Håller med, men tycker också samtidigt att det är lite extra mysigt med pappersböcker. Små pocketböcker är också trevliga att ta med till stranden om man som jag är lite nojig över stöldrisken annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag gör det för att slippa uthämtning/mottagning. Jag avskyr att vara låst tidsmässigt och platsmässigt på min fritid, och tycker det är jobbigt att behöva ta mig till utlämningsställen för att hämta paket. Så jag drar mig för att göra det.

Håller med om att det kan vara knöligt om det inte är någon hemma, Speciellt nu när Postnord har hand om leveranserna från Amazon, och inte ens levererar vid beställd hemleverans och folk bokstavligen "sitter vid brevlådan och väntar", och Postnord drar en rövare att de varit där men ingen hemma...

Därför är det bra om jätten Amazon kommer hit och inför egen infrastruktur. Men just den biten att det varit jätteproblem med hemleveranser har dock inträffat, men rätt sällan. Amazons hemleveranser funkar närmast "klockrent" i USA jämfört med Postnords leveranser här i Sverige. Tror att Bezos kan sätta lite press på svensk posten "att börja sköta sig". -En så stor kund som Amazon tror jag till och med att Postnord inte vill förlora på grund av deras vardagliga slarv. Finns andra leverantörer som gärna tar kontrakt!

(Budbee upplever jag som bra, till exempel, bättre än Postnord i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Håller med om att det kan vara knöligt om det inte är någon hemma, Speciellt nu när Postnord har hand om leveranserna från Amazon, och inte ens levererar vid beställd hemleverans och folk bokstavligen "sitter vid brevlådan och väntar", och Postnord drar en rövare att de varit där men ingen hemma...

Därför är det bra om jätten Amazon kommer hit och inför egen infrastruktur. Men just den biten att det varit jätteproblem med hemleveranser har dock inträffat, men rätt sällan. Amazons hemleveranser funkar närmast "klockrent" i USA jämfört med Postnords leveranser här i Sverige. Tror att Bezos kan sätta lite press på svensk posten "att börja sköta sig". -En så stor kund som Amazon tror jag till och med att Postnord inte vill förlora på grund av deras vardagliga slarv. Finns andra leverantörer som gärna tar kontrakt!

(Budbee upplever jag som bra, till exempel, bättre än Postnord i alla fall).

Tja, nu blir det ju enbart Postnord för Amazon framöver...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur lyckades du med att få hemleverans? Jag beställde för nån vecka sen och fick bara två leveransalternativ. Antingen gratisfrakten eller en snabbfrakt som skulle ta runt halva tiden. Det står inget om vem som hanterar frakten och ingen information om om det blir hemleverans eller går till ombud/utlämningsställe. Eftersom jag är rädd för viruset och har riskfaktorer ville jag slippa behöva hämta ut.

I mitt fall valde jag snabbleveransen för ca 100 kr extra och det gick snabbt för jag beställde på måndag och kunde hämta ut på onsdag förmiddag. Men det gick med Postnord och hamnade på utlämningsställe.

Kanske var för att mitt paket var lite större, typ 80x50x20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Det beror ju helt på vilken produkt vi talar om. Garanti/Reklammation är en sak som är bra, öppet köp är en helt annan och den skall tas med försiktighet.

Skrivet av madeofelias:

Då det kostar att bibehålla en viss kvalitet tycker jag det är sunt förnuft att inte förvänta sig för mycket en produkt man betalt relativt lite för.

Ja jag undrade just det då du pratade om "en produkt man har betalat relativt lite för" (i citat 2) utan att peka på någon produkt i sig. Hur vet den vanliga kunden (observera, inte pålästa internetnördar som vi) vad som är mycket och lite i sammanhanget, de får förlita sig till att säljaren upplyser kunden vad de kan förvänta sig av produkten i prisklassen.

Här kommer öppet köp in och ställer krav på säljaren. En dålig säljare målar en bättre bild av produkten än vad kunden kan förvänta sig och då ökar andelen tillbakalämnanden via öppet köp. En bra säljare ger en korrekt bild av produkten och kunden vet då vad som inhandlas och en mycket mindre del kommer tillbaka via öppet köp.

Mötte personligen en riktigt bra säljare för någon vecka sedan på netonnet som avrådde mig från ett köp av en tv, han ställde vissa frågor gällande krav på bildkvalite och avrådde direkt då jag är rätt petig. Innerst inne så visste jag det han sa, men jag blev ändå förvånad då det är väldigt sällan någon faktiskt tar tid och sätter sig in i kundens behov och ställer dem över ett sälj i 20kkr klassen. De flesta andra säljare jag stött på genom åren pratar gott om allt, inget negativt för att kunden ska köpa. Då får man också acceptera en hög andel tillbakataganden på öppet köp.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mitt problem har varit att vissa säljare i Tyskland och liknande helt enkelt inte levererar till Sverige - det problemet lär man ju slippa när man köper igenom den svenska portalen.

Detta! Tycker det händer ganska ofta att man hittar något intressant och produkten inte kan levereras. Hoppas helt klart på en förbättring här med .se.

Skulle ju bara fattas att .se listar produkter som inte går att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tja, nu blir det ju enbart Postnord för Amazon framöver...

Då Amazon är cirka 100x större än Postnord, kanske det är Bezos som krävs för att få Postnord att börja fungera/leverera enligt avtal?
Kan bli riktigt skoj om Amazon får ordning på Postnord. Minst sagt.
-Så Postnord börjar "jobba och inte bara vabba för pengarna"!

Är riktigt övertygad att Amazon inte kommer ha Postnord som leverantör av logistik om Postnord slarvar. Finns flera aktörer på marknaden för Amazon att välja på i så fall.

För oss konsumenter är det en win-win!

Permalänk
Skrivet av Fade:

Ja jag undrade just det då du pratade om "en produkt man har betalat relativt lite för" (i citat 2) utan att peka på någon produkt i sig. Hur vet den vanliga kunden (observera, inte pålästa internetnördar som vi) vad som är mycket och lite i sammanhanget, de får förlita sig till att säljaren upplyser kunden vad de kan förvänta sig av produkten i prisklassen.

Här kommer öppet köp in och ställer krav på säljaren. En dålig säljare målar en bättre bild av produkten än vad kunden kan förvänta sig och då ökar andelen tillbakalämnanden via öppet köp. En bra säljare ger en korrekt bild av produkten och kunden vet då vad som inhandlas och en mycket mindre del kommer tillbaka via öppet köp.

Mötte personligen en riktigt bra säljare för någon vecka sedan på netonnet som avrådde mig från ett köp av en tv, han ställde vissa frågor gällande krav på bildkvalite och avrådde direkt då jag är rätt petig. Innerst inne så visste jag det han sa, men jag blev ändå förvånad då det är väldigt sällan någon faktiskt tar tid och sätter sig in i kundens behov och ställer dem över ett sälj i 20kkr klassen. De flesta andra säljare jag stött på genom åren pratar gott om allt, inget negativt för att kunden ska köpa. Då får man också acceptera en hög andel tillbakataganden på öppet köp.

Problematiken blir i och med internetköp där vi inte har en försäljare som kan tala gott om allt eller inget.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Problematiken blir i och med internetköp där vi inte har en försäljare som kan tala gott om allt eller inget.

Ja då handlar det mer om hur tydliga tillverkarna är med för och nackdelar, hur "lätt" de gör det för konsumenterna att förstå modellbeteckningar och skillnader mellan versioner, årsmodeller osv.

Ju ärligare de är, ju mindre tillbakaköp även online.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Vill man erbjuda sina kunder snabba och bra leveranser borde man nog valt en annan aktör än Postnord...

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Vill man erbjuda sina kunder snabba och bra leveranser borde man nog valt en annan aktör än Postnord...

Varför då? Postnord fungerar för det mesta alldeles utmärkt till skillnad från UPS som kommer när de känner för det när som helst under dagen och då utan att tala om när i förväg. Med Postnord kan man själv välja när hemleverans ska ske.
Postnords leveranser till ombud fungerar också bra för det mesta medan UPS inte kan hantera sådant alls.

Nackdelen med Amazon är att man inte kan välja vilket ombud man vill ha paketet till utan levererar till ombud Postnord har bestämt att man tillhör medan svenska butiker oftast låter en välja vilket ombud man vill ha leveransen till.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Varför då?

https://www.sweclockers.com/forum/post/18535377