Enklare spel, vart är bäst att börja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en mörk gränd
Registrerad
Okt 2001

Enklare spel, vart är bäst att börja?

Började spela spelet MinuteQuest till android och tyckte det kunde vara roligt att försöka göra en klon av det till pc, men min fråga är, vart börjar man? Jag har jobbat som utvecklare i +10 år men bara kodat olika affärssystem. Det jag undrar är om det finns nån lämplig motor, ramverk eller dyl. som gör det enkelt att komma igång? Eller ska man hoppa i på den djupa delen och rulla sin egen? Spelet i fråga är en väldigt enkel side scroller.

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av DarkBob:

Började spela spelet MinuteQuest till android och tyckte det kunde vara roligt att försöka göra en klon av det till pc, men min fråga är, vart börjar man? Jag har jobbat som utvecklare i +10 år men bara kodat olika affärssystem. Det jag undrar är om det finns nån lämplig motor, ramverk eller dyl. som gör det enkelt att komma igång? Eller ska man hoppa i på den djupa delen och rulla sin egen? Spelet i fråga är en väldigt enkel side scroller.

Jag föreställer mig att Unity skulle vara en någorlunda vettig början om du vill göra det "på riktigt". Ramverket är är gratis för hobbyprojekt.

Finns även massor av material om hur du kommer igång, både officiellt (se t.ex. https://learn.unity.com/course/getting-started-with-unity) och från tredje part.

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NördCentrum
Registrerad
Jun 2011

Godot är en open-source spelmotor för både 2D och 3D spel. Jag tycker det känns som ett väldigt kompetent verktyg och kunde komma igång väldigt snabbt. Lyckades skriva ett pong spel med juicy effekter på bara några dagar, utan att någonsin ha pysslat med spel förut.

Gibb: Win10 - Ryzen 5 3600 - RX 580 - 16G 3000MHz DDR4
Server: Arch - 2 * Xeon X5570 - R9 280X - 32G DDR3 ECC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en mörk gränd
Registrerad
Okt 2001

Koolt, får kolla lite på dom. Hur är det med assets i form av grafik och ljud, finns det nåt ställe där man kan få gratis eller nån bra marknadsplats för det?

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av DarkBob:

Koolt, får kolla lite på dom. Hur är det med assets i form av grafik och ljud, finns det nåt ställe där man kan få gratis eller nån bra marknadsplats för det?

Vad gäller Unity så har de själva en marknadsplats https://assetstore.unity.com/

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2020

Beroende på vad du vill få ut av att klona det till PC, att ha någonting att lansera eller om det är mer för att bygga spelet, så skulle jag inte utesluta att göra det i något språk som kör i en browser, t ex Elm eller Javascript med ES6, speciellt om du har vana av Javascript redan.
Det skulle kunna göra projektet mer fokuserat på att bygga spelet (och allt komplicerat som runt omkring som t ex hantera events, spara state osv).

Av egen erfarenhet så använde jag SDL med C för kanske 5 år sen, och vill minnas att det var en rätt trevlig upplevelse.