Synology diskstation låg hastighet externt

Permalänk

Synology diskstation låg hastighet externt

Har 250mbit fiber (kopplat mot en ubiquiti edgerouter x) men när jag ansluter mot NAS:en utifrån (t ex från jobbet som också har fiber) så får jag riktigt dåliga nedladdningshastigheter samt också riktigt slött om jag ska streama media etc. Typ 70-100kbit.

Några idéer vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

Har du 250mbit i båda riktningarna?
Oavsett borde du få mer än runt 100kbit/s.
Vilket protokoll använder du? Kan du testa med något annat protokoll?
Kräver de protokoll du använder vissa portar öppna?
Testa från mobil eller en kompis som inte har en företagsbrandvägg.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Har du 250mbit i båda riktningarna?
Oavsett borde du få mer än runt 100kbit/s.
Vilket protokoll använder du? Kan du testa med något annat protokoll?
Kräver de protokoll du använder vissa portar öppna?
Testa från mobil eller en kompis som inte har en företagsbrandvägg.

Ja 250 i båda. Ja jag tycker också 100kbit är lite snålt...

Hm har inte ställt in något speciellt protokoll. Är Windows så kör SMB (tror jag?). Vilket annat protokoll ska användas isåfall? Tänker du typ man ska prova FTP?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet fungerar smb inte över internet.
Kopplar du upp dig via VPN?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det beror mest troligt på att du ansluter via ditt ”QuickConnect ID” och inte till din externa ip direkt.

Ansluter man via QuickConnect så ansluter du som klient mot Synology DE och NAS’en gör likadant, där Synology sedan knyter ihop er - men all trafik slussas över dem - vilket blir en STOOOR flaskhals.

Så öppna nån port i brandväggen här hemma, och håll koll på vilket externt ip du skall ansluta till / alternativt sätta upp en DynDNS eller liknande för namnuppslag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Det beror mest troligt på att du ansluter via ditt ”QuickConnect ID” och inte till din externa ip direkt.

Ansluter man via QuickConnect så ansluter du som klient mot Synology DE och NAS’en gör likadant, där Synology sedan knyter ihop er - men all trafik slussas över dem - vilket blir en STOOOR flaskhals.

Så öppna nån port i brandväggen här hemma, och håll koll på vilket externt ip du skall ansluta till / alternativt sätta upp en DynDNS eller liknande för namnuppslag.

Kör inte quick connect utan synologys DNS via https (porten är öppen i brandväggen givetvis). IPV6 avstängt.

Permalänk

Några andra tips på hur man kan felsöka vidare? Streamade en film från nasen i helgen (via video station på en nvidia shield) och den frös till någon sekund var tredje minut.

Kan det vara någon inställning med routern? (edgerouter x)

Har kollat lite guider och ställt in enligt den: http://bobmckay.com/i-t-support-networking/nas-media-servers/...

men har inte hjälpt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så att du inte har transcoding på i Video Station?

Funkar det bra om du är hemma?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det var hemma jag gjorde det. Körde olika videos, både från ds video och ds file. Tänker att den låga hastigheten hänger ihop med nedladdningshastigheten för filer som också är väldigt låg.

Permalänk
Medlem

Vad för NAS har du? Dvs exakt modell.

Permalänk

ds214play

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluetrain:

Det var hemma jag gjorde det. Körde olika videos, både från ds video och ds file. Tänker att den låga hastigheten hänger ihop med nedladdningshastigheten för filer som också är väldigt låg.

Så du får inte heller bra fart om du tittar via WiFi hemma?

Kollade du inställningen för Transcoding. Du hittar den i inställningar om du loggar in i Video Station med datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Kör inte quick connect utan synologys DNS via https (porten är öppen i brandväggen givetvis). IPV6 avstängt.

Jag kör via quickconnect och tycker det segar ordentligt ibland, kan någon ge lite mer info om hur man istället kopplar upp sig direkt i nätverket?
Googlar, men tycker inte det ger så mycket.

Jag kan redan koppla upp direkt till lokalt IP-nummer och kommer in, kör jag direkt då?
Antar att detta kan ändras om jag har stängt av Synologyn.

Permalänk

Upptäckte igår när jag labbade lite att den också har väldigt låg intern hastighet. typ 2-400Kb när man laddar ner filer från nätverket. Kör jag en trådad dator gick det upp till 6-700Kb men det är ju för tog lågt. Har en äldre synology som jag testade ladda ner fil från och det var ett antal Mb/sek så felet känns inte vara nätverksbaserat.

Jag har förvisso två kameror igång som spelar in 24/7 och de drar ungefär 200Kb/sek, skulle detta kunna sega ner hela NAS:en? När man kollar resursutnyttjandet så är det väldigt lågt både vad gäller disk, cpu och minne.

Skulle en ominstallation kunna hjälpa?

Permalänk

Har nu också provat att kopiera från NASEN till en inkopplad usbhårddisk, ligger på ca 22-30Mb per sekund. Så kan ju inte ha med diskarna heller att göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jag kör via quickconnect och tycker det segar ordentligt ibland, kan någon ge lite mer info om hur man istället kopplar upp sig direkt i nätverket?
Googlar, men tycker inte det ger så mycket.

Jag kan redan koppla upp direkt till lokalt IP-nummer och kommer in, kör jag direkt då?
Antar att detta kan ändras om jag har stängt av Synologyn.

Ingen som ville förklara?

Som det är nu kollar jag vilket ip jag har och skriver det i webbläsare, men det är segt om och när det ändras då och då.
Kan man göra på annat sätt, förutom quickconnect alltså?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluetrain:

Upptäckte igår när jag labbade lite att den också har väldigt låg intern hastighet. typ 2-400Kb när man laddar ner filer från nätverket. Kör jag en trådad dator gick det upp till 6-700Kb men det är ju för tog lågt. Har en äldre synology som jag testade ladda ner fil från och det var ett antal Mb/sek så felet känns inte vara nätverksbaserat.

Jag har förvisso två kameror igång som spelar in 24/7 och de drar ungefär 200Kb/sek, skulle detta kunna sega ner hela NAS:en? När man kollar resursutnyttjandet så är det väldigt lågt både vad gäller disk, cpu och minne.

Skulle en ominstallation kunna hjälpa?

Du kan ju prova att stänga av kamerorna och se om det hjälper?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ingen som ville förklara?

Som det är nu kollar jag vilket ip jag har och skriver det i webbläsare, men det är segt om och när det ändras då och då.
Kan man göra på annat sätt, förutom quickconnect alltså?

Synology har en inbyggd DDNS tjänst (dynamisk DNS) som du hittar i kontrollpanelen under extern åtkomst. Lägg in ett namn där så kan du använda det när du vill komma åt NAS'en utifrån. Det kan även funka med samma namn när du är på ditt interna nätverk om din router klarar av det. Då kommer din interna trafik att routas via din router, men det är ok för det mesta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Synology har en inbyggd DDNS tjänst (dynamisk DNS) som du hittar i kontrollpanelen under extern åtkomst. Lägg in ett namn där så kan du använda det när du vill komma åt NAS'en utifrån. Det kan även funka med samma namn när du är på ditt interna nätverk om din router klarar av det. Då kommer din interna trafik att routas via din router, men det är ok för det mesta.

Jag får kolla in detta och se om jag hittar rätt, tack!
Den klagade så här nu när jag testar extern kontakt. Så jag antar att det DSM klagar på är det du nämner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jag får kolla in detta och se om jag hittar rätt, tack!
Den klagade så här nu när jag testar extern kontakt. Så jag antar att det DSM klagar på är det du nämner?
https://i.postimg.cc/3WcSJng5/Capture.jpg

Jag har testat ett tag nu från extern plats, och det är extremt segt.
Själva DSM är väl ok, men IPcamera och live view är oanvändbart.

Blir det användbart bara man fixar att använda DDNS?

Permalänk
Medlem

Ok, jag har kommit en bit
Jag har lagt till DDNS testat router, inte kompatibel med Upnp, lagt till portar manuellt i router i stället.
Kan nu gå via "namn jag gett server".synology.me. både externt och internt. (hur funkar detta? vem eller vad pekar mot min NAS?!)
Men, jag har sagt vart min NAS ipadress är just nu, det kan, och har ändrats när tex router startar om.
Sen, är detta så man gör för att få direktkontalt med NAS:en?

Kan inte riktigt läsa mig till hur och varför, trots massa googlande

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ok, jag har kommit en bit
Jag har lagt till DDNS testat router, inte kompatibel med Upnp, lagt till portar manuellt i router i stället.
Kan nu gå via "namn jag gett server".synology.me. både externt och internt. (hur funkar detta? vem eller vad pekar mot min NAS?!)
Men, jag har sagt vart min NAS ipadress är just nu, det kan, och har ändrats när tex router startar om.
Sen, är detta så man gör för att få direktkontalt med NAS:en?

Kan inte riktigt läsa mig till hur och varför, trots massa googlande

Det är Synologys DNS som pekar ut din ip-adress. Din NAS kommer att uppdatera den om ditt ipnr ändrar sig.
Och ja, om du vill ha direktkontakt måste du ju koppla dig direkt mot din NAS och inte via någon annan. Ska man kunna koppla sig direkt måste man veta var den andra är, då är en dynamisk DNS guld värd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är Synologys DNS som pekar ut din ip-adress. Din NAS kommer att uppdatera den om ditt ipnr ändrar sig.
Och ja, om du vill ha direktkontakt måste du ju koppla dig direkt mot din NAS och inte via någon annan. Ska man kunna koppla sig direkt måste man veta var den andra är, då är en dynamisk DNS guld värd.

Ja ok, men då är det rätt att göra så antar jag?
Känner ingen superskillnad att gå till min .me-adress dock. Provar från DSCAM med, och det är rätt trögt.

Så om jag har förstått det rätt så har jag nu berättat för synology vad för ipadress jag finns på, och min NAS berättar för synology DNS var den finns.
Så när jag går till min .me-adress "säger" Synologys DNS vart min NAS finns, och en direkt koppling, mer eller mindre, upprättas till min NAS?
Istället för att slussas via "connect to"?

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Bowman99: Du anger väl inte här vad du ligger på för uppkoppling heller?, vare sig från den externa källan eller vilken upp-hastighet du har på nätet där NAS'en står.

Jag hade tagit fram mitt externa IP där nas'en står, lagt en portforward i min router till nas'ens IP och sedan när jag varit på en extern plats anslutit mot den här ipadressen:porten.
Lättast för att "emulera" detta är att använda sin mobiltelefon och stänga av wifi - då går du via mobilnätet och blir därmed extern.
(Just för Synology finns ju appar för varje funktion man vill nå, DS Cam tex för kamerorna - så slipper man mecka med portnummer vid anslutningen sålänge man inte ändrat det manuellt)

Tänk dock på att man blir begränsad i hastighet i någon form när du kör ett externt nät.
En mobil på 4G ligger väl nånonstans 20-60mbit beroende på vart man är och täckning osv osv. många fakutorer som spelar in.

En annan sak att också ta med sig är att när du sitter lokalt, på samma interna nät som nas'en så har du mest troligt 1000mbit/1gbit länk mot den - det kommer du i princip aldrig att komma i närheten när du är på externt håll. Så förvänta dig inte samma flyt när du är på annat håll.

Mycket lycka i dina nätverksäventyr

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

@Bowman99: Du anger väl inte här vad du ligger på för uppkoppling heller?, vare sig från den externa källan eller vilken upp-hastighet du har på nätet där NAS'en står.

Jag hade tagit fram mitt externa IP där nas'en står, lagt en portforward i min router till nas'ens IP och sedan när jag varit på en extern plats anslutit mot den här ipadressen:porten.
Lättast för att "emulera" detta är att använda sin mobiltelefon och stänga av wifi - då går du via mobilnätet och blir därmed extern.
(Just för Synology finns ju appar för varje funktion man vill nå, DS Cam tex för kamerorna - så slipper man mecka med portnummer vid anslutningen sålänge man inte ändrat det manuellt)

Tänk dock på att man blir begränsad i hastighet i någon form när du kör ett externt nät.
En mobil på 4G ligger väl nånonstans 20-60mbit beroende på vart man är och täckning osv osv. många fakutorer som spelar in.

En annan sak att också ta med sig är att när du sitter lokalt, på samma interna nät som nas'en så har du mest troligt 1000mbit/1gbit länk mot den - det kommer du i princip aldrig att komma i närheten när du är på externt håll. Så förvänta dig inte samma flyt när du är på annat håll.

Mycket lycka i dina nätverksäventyr

Det är väl så att jag har ingen blixtsnabb uppkoppling heller såklart. Telia 20-30mb lina tror det är 1 MB upp bara faktiskt. (snart fiber peppar peppar ) Det är väl en stor flaskhals i IP-kamera streamingen kanske.

Jag har inte riktigt än kommit fram till vad som är mycket och lite och vad som hänger ihop mhz, hz, mb, KB, ping, kanaler osv.
Även i fall jag inte har helt tummen mitt i hand så är det många begrepp.

Tex så trodde jag IP-kamerorna skulle ta massor av bandbredd i nätverket, men tydligen med codec som finns idag är det bara försumbart.
Men då trodde jag även streamingen externt av ipkamerorna skulle vara ganska ok, men icke.

Jag har Telias nyaste router, men bara som "modem" bryggade härom dagen på en TP-link 1900 Archer A8.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AC1900 Wireless MU-MIMO Wi-Fi Router
802.11ac Wave2 Wi-Fi – 1300 Mbps on the 5 GHz band and 600 Mbps on the 2.4 GHz band.
3×3 MIMO Technology – Transmitting and receiving data on three streams to pair flawlessly with your 3×3 clients.
Boosted Wi-Fi Coverage – Beamforming technology delivers a highly efficient wireless connection.
MU-MIMO – To help your devices achieve optimal performance by making communication more efficient.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Känns väl rätt ok, men funderar på att byta till en ännu mer potent Wi-fi router dock.
Såg nån Asus "super gaming router" en 1,8kg kluns för 2-3kkr, men det kanske är för overkill
Men jag är lite osäker på vad det gör för skillnad.
Eller tror ni den routern jag har räcker till även sen med fiber?

Kommer inte kunna dra så mycket kablar tyvärr, utan vill ha ok Wifi till ungarnas gamingburkar och youtube streamende på plattor och telefoner osv.

Förr funkade det ju bara, men med mer och mer enheter i olika kapacitet från luftvärmepumpar till belysning, choromecasts, högtalare och äldre och äldre gamer/youtube-kidz så börjar jag inse att jag vill ha koll på nätverket.

Känner att jag kommit i från ämnet och vill inte sabba tråden, så jag skapar en ny tråd här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603774-fa-koll-pa-vax...
Svara gärna där om ni vill.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Bowman99:

det är 1 MB upp bara faktiskt. Det är väl en stor flaskhals i IP-kamera streamingen kanske.

Inte kanske - DET ÄR problemet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kan ju prova att stänga av kamerorna och se om det hjälper?

Hej!

Har nu provat stänga av kamerorna. Bytt nätverksport på switchen, provat annan nätverkskabel.

Fortfarande samma låga 200-400Kb/Sekund i hastighet internt i nätverket. Både när man laddar fil från nas (via webbinterfejset, eller via mappad nätverkshårddisk) och även strömmad film. Har provat olika enheter och samma sak. Allt går segt.

Vilka mer testfall kan man köra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluetrain:

Hej!

Har nu provat stänga av kamerorna. Bytt nätverksport på switchen, provat annan nätverkskabel.

Fortfarande samma låga 200-400Kb/Sekund i hastighet internt i nätverket. Både när man laddar fil från nas (via webbinterfejset, eller via mappad nätverkshårddisk) och även strömmad film. Har provat olika enheter och samma sak. Allt går segt.

Vilka mer testfall kan man köra?

Har du "green" diskar i NAS'en?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet Nope det är seagate enterprise-diskar. Dessutom, när jag kopierade filer till en inkopplad usbhårddisk hade jag 30-40Mb/Sek så känns inte som diskarna heller.

Ska man bita i det sura och installera om diskstation?