Häva bud på domän?

Permalänk
Medlem

Häva bud på domän?

Tjena. Min grabb på 16 år var sugen på ett domännamn och var med på en budgivning på sedo.com, ett amerikanskt företag. Han "vann" budgivningen. Hur bindande är detta? Enligt hemsidan är alla bud bindande, men kan det gälla även om man är 16 år? Sen vad kan hända om man skulle ignorera alla påminnelse-mail?

Ja, jag har tagit honom i nackskinnet och skakat om. Och tagit hans dator för tillfället, så det behöver vi ju inte diskutera.

Permalänk
Medlem

Tror inte att en 16-åring kan ingå avtal utan föräldrarnas tillstånd. Har du pratat med dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt svensk lag får inte omyndiga personer (t.ex. under 18 år) ingå avtal. Samma gäller i USA. Utöver det står står det i sedo.com:s villkor att inga användare under 18 år får använda siten.

Citat:

2. Eligible Users

Use of the Site and Services is restricted to persons who: (a) are at least 18 years old, and (b) reside, or have a business address within the United States or Canada. If you are registering as a business entity, you represent that you have the authority to bind the entity to this Agreement. If you are not yet 18, do not have the capacity to enter into contracts, are easily offended, or are accessing this Site from any country where material on this Site is prohibited or illegal, you do not have permission to access the Site or the Services. If a parent or guardian wishes to permit a person under 18, and under his or her supervision, to use this Site, the parent or guardian should email Sedo at contact@sedo.com to make arrangements, although no such access can be guaranteed.

Det står dessutom att personen i fråga måste bo eller ha ett företag registerat i USA och Kanada. Din son har alltså brutit mot villkoren på flera punkter och därmed borde hans bud därmed vara ogiltigt eftersom han använt siten i strid mot villkoren och dessutom inte ens kan ingå avtal vare sig under svensk lag eller lag i Massachusets (USA) för att han inte har åldern inne. I det här läget hade jag kontaktat siten i fråga, förklara läget, och se till att de spärrar hans konto.

Permalänk
Medlem

"Information from Children

If you are under the age of 18, you may only use this site in conjunction with and under the supervision of your parents or guardians, and with express permission from Sedo. For this reason, we ask that children do not submit any personal information to Sedo."
https://sedo.com/us/about-us/policies/protecting-your-privacy...

Kanske kan vara en grund för att häva köpet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalu1976:

Ja, jag har tagit honom i nackskinnet och skakat om. Och tagit hans dator för tillfället, så det behöver vi ju inte diskutera.

Här kan du vara lite farligt ute. Även en 16-åring har vissa mänskliga rättigheter, typ rätt till sin egendom. Kolla gärna upp var gränserna går.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214822:

Här kan du vara lite farligt ute. Även en 16-åring har vissa mänskliga rättigheter, typ rätt till sin egendom. Kolla gärna upp var gränserna går.

Förutsatt att det är hans egna dator då och inte pappas dator som han har rätt att använda. Finns ingen mänsklig rättighet till att ha en dator eller någon annans egendom i allmänhet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon214822:

Här kan du vara lite farligt ute. Även en 16-åring har vissa mänskliga rättigheter, typ rätt till sin egendom. Kolla gärna upp var gränserna går.

Hmm, mja, eventuellt om han sommarjobbat och köpt datorn själv.

Så då kan TS helt enkelt bara förbjuda sonen att använda datorn i förälderns egendom (huset) alt använda internet (förälderns) eller ström (förälderns).

Att ingå i avtal och budgiva på saker som skulle kunna slutat med skulder tycker jag är lämpligt bestraffat genom en timeout ifrån datorn. På så vis kan de ha en lång offline konversation om innebörden av avtal, ekonomi och konsekvenser av eget agerande. Go TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror inte att en 16-åring kan ingå avtal utan föräldrarnas tillstånd. Har du pratat med dem?

Jag har mailat dom och förklarat läget. Dock inte fått något svar än.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Här kan du vara lite farligt ute. Även en 16-åring har vissa mänskliga rättigheter, typ rätt till sin egendom. Kolla gärna upp var gränserna går.

Herregud inte konstigt att det ser ut som det gör nu för tiden..."mänskliga rättigheter" Det är normal uppfostran, Inte konstigt att så förbaskat många barn/ungdomar beter sig som dom gör nu för tiden.

Permalänk
Inaktiv

Kollat lite mer efter barns rättigheter i förhållande till sina vårdnadshavare men inte hittat så mycket. Rätt rimligt, mycket måste bero vad det handlar om och hur gammalt barnet är.

En grundtanke verkar vara att föräldrarna rätt att besluta över barnets egendom kommer ur deras plikt gentemot barnet att ge barnet en god uppfostran. Utöver den plikten finns inte så mycket rättigheter. Det är alltså vad som är bra för barnet som styr, i mera objektiv mening, inte bara förälderns tyckande.

En liknande fråga är hur mycket en vårdnadshavare kunde styra över ett barns umgänge. Där har jag faktiskt pratat med en advokat. I princip kan bara en vårdnadshavare bestämma, med stöd av lagen och med polisen som handräckning, var barnet skall tillbringa dygnsvilan. Ett barn har alltså en rätt till ett ungänge oberoende av vad vårdnadshavaren tycker. Rimligen är det som med egendom, ju äldre desto mer självständig.

Sedan är jag inte heller säker på att "köpa en domän" är att "ingå ett avtal". Kan vara ett vanligt köp.

Om nu att köpa en domän skulle vara så himla skadligt för en 16-åring. Inget som jag skulle ha några problem med givet att det betalas ur egen ficka. Verkar vara en bra grabb. Han håller på att utforska världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om nu att köpa en domän skulle vara så himla skadligt för en 16-åring. Inget som jag skulle ha några problem med givet att det betalas ur egen ficka. Verkar vara en bra grabb. Han håller på att utforska världen.

Mm, håller med om att det inte behöver vara skadligt. Men nu handlade det om ett femsiffrigt belopp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon214822:

Kollat lite mer efter barns rättigheter i förhållande till sina vårdnadshavare men inte hittat så mycket. Rätt rimligt, mycket måste bero vad det handlar om och hur gammalt barnet är.

En grundtanke verkar vara att föräldrarna rätt att besluta över barnets egendom kommer ur deras plikt gentemot barnet att ge barnet en god uppfostran. Utöver den plikten finns inte så mycket rättigheter. Det är alltså vad som är bra för barnet som styr, i mera objektiv mening, inte bara förälderns tyckande.

En liknande fråga är hur mycket en vårdnadshavare kunde styra över ett barns umgänge. Där har jag faktiskt pratat med en advokat. I princip kan bara en vårdnadshavare bestämma, med stöd av lagen och med polisen som handräckning, var barnet skall tillbringa dygnsvilan. Ett barn har alltså en rätt till ett ungänge oberoende av vad vårdnadshavaren tycker. Rimligen är det som med egendom, ju äldre desto mer självständig.

Sedan är jag inte heller säker på att "köpa en domän" är att "ingå ett avtal". Kan vara ett vanligt köp.

Om nu att köpa en domän skulle vara så himla skadligt för en 16-åring. Inget som jag skulle ha några problem med givet att det betalas ur egen ficka. Verkar vara en bra grabb. Han håller på att utforska världen.

Det är ju ganska stor skillnad att registrera en domän via en vanlig seriös aktör för under 200 kr eller att ge sig in och handla hos vad som närmast är att betrakta som bedragare som kan begära 20 miljoner för nått som inte bör kosta mer än 200 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalu1976:

Mm, håller med om att det inte behöver vara skadligt. Men nu handlade det om ett femsiffrigt belopp.

Aj fan. Då skall datorn konfiskeras. Helt klart.

Hade det varit 200 kr för en domän för att sedan själv snickra en hemsida hade jag mest tyckt det var gott gry i killen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon214822:

Aj fan. Då skall datorn konfiskeras. Helt klart.

Hade det varit 200 kr för en domän för att sedan själv snickra en hemsida hade jag mest tyckt det var gott gry i killen.

Åh fan, glad att vi har dig som moralkompass

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sedan är jag inte heller säker på att "köpa en domän" är att "ingå ett avtal". Kan vara ett vanligt köp.

Ur strikt juridisk synvinkel så ingår du ett avtal varenda gång du köper någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ur strikt juridisk synvinkel så ingår du ett avtal varenda gång du köper någonting.

Strikt sett då så borde alla under 16 år portförbjudas i alla affärer och måste ha med sig en målsman om dom vill köpa lite lördagsgodis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Strikt sett då så borde alla under 16 år portförbjudas i alla affärer och måste ha med sig en målsman om dom vill köpa lite lördagsgodis?

Ja men på nätet kan man ju alltid skriva att man fyllt 18, bankid fungerar väl inte på utländska sidor..

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Aj fan. Då skall datorn konfiskeras. Helt klart.

Hade det varit 200 kr för en domän för att sedan själv snickra en hemsida hade jag mest tyckt det var gott gry i killen.

får väl troligen att sälja datorn så han kan finansiera sitt köp i värsta fall. vad man nu ska ha en domän till när man inte äger en dator.

får hoppas att det är en riktigt upphottad dator så den säljer för 5 siffrigt nog att finansiera hans köp.

när jag var 16 så typ det typ en hel sommar att knega ihop 15000:- efter skatt
ca 250h för att bara exakt 80:-/h för sommarjobbare under 18år då idag är det säker lagsatt högre lön för sommarjobbare under 18 är ju sådär 15+ år sen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Strikt sett då så borde alla under 16 år portförbjudas i alla affärer och måste ha med sig en målsman om dom vill köpa lite lördagsgodis?

Omyndiga personer får köpa t.ex. kläder och mat.

Under 18 år är man omyndig, men över 16 får man bestämma över de pengar man tjänar själv.

https://www.konsumenternas.se/spara/fakta/spara-till-barn/bar...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Strikt sett då så borde alla under 16 år portförbjudas i alla affärer och måste ha med sig en målsman om dom vill köpa lite lördagsgodis?

Om man går efter en riktigt strikt läsning av lagen, så ja.
Lyckligtvis så är juridiken i praktiken lite mer flexibel så man antar helt enkelt att en 12-åring som kommer ensam till butiken och vill köpa en chokladkaka har målsmans tillstånd.
En 15-åring som vill köpa en PlayStation 4 bör däremot släpa med sig målsman. Det är ett så pass stort köp att man inte kan förutsätta att tillstånd från målsman finns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Om man går efter en riktigt strikt läsning av lagen, så ja.
Lyckligtvis så är juridiken i praktiken lite mer flexibel så man antar helt enkelt att en 12-åring som kommer ensam till butiken och vill köpa en chokladkaka har målsmans tillstånd.
En 15-åring som vill köpa en PlayStation 4 bör däremot släpa med sig målsman. Det är ett så pass stort köp att man inte kan förutsätta att tillstånd från målsman finns.

För att stödja det du skriver, så är just detta faktiskt diskuterat i artikeln från Konsumentverket som länkades tidigare i tråden:

Citat:

Det krävs samtycke från förmyndaren

Om ett barn ska ingå ett avtal så krävs förmyndarens samtycke. Förmyndare till ett barn är oftast föräldrarna. Skulle ett barn träffa ett avtal på egen hand är det ogiltigt som huvudregel, såvida inte föräldrarna godkänner det i efterhand. Det spelar ingen roll om den andra parten, exempelvis en butik, är i god tro. Ju äldre barn blir, desto större blir dock möjligheten för dem att ingå bindande avtal.

Föräldrarnas samtycke behöver inte vara uttryckligt, utan kan vara ett så kallat tyst, eller underförstått, samtycke. Har föräldrarna försett sitt barn med pengar, och barnet köper något som får anses normalt med tanke på åldern, så utgår man ofta från att det finns ett tyst samtycke.

Saknar ju dock en källa eller lagrumshänvisning till detta. Barn som själv handlar lördagsgodis? Absolut rimligt att det finns ett tyst samtycke (om man inte råkar veta att föräldern är en antisockerextremist). En spelkonsoll? Nja, bästa kolla för säkerhets skull. Ett domännamn för femsiffriga belopp? Fan heller.

Permalänk
Medlem

Vilket domän var det om man får fråga?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!