Överflöde av tankar. Värt att försöka installera SSD:n på laptop? (Löst - ignorera denna tråd)

Permalänk
Medlem

Överflöde av tankar. Värt att försöka installera SSD:n på laptop? (Löst - ignorera denna tråd)

Hej,

Jag är enormt förvirrad över den massiva informationen som finns ute där på nätet. Jag har rensat min windows laptop, har köpt en ny usb 32gb kingston och har köpt en extern Silicon Power PC60. Min datorn har blivit mycket snabbare efter jag rensade HDD:n, dock så hade jag funderat på att byta OS ifrån Windows till Linux Ubuntu.

Jag har därför funderingar på att byta ut min Silicon Power extern ssd till en Samsung 860 EVO eller MX500. Många delade åsikter kring vilken ssd man ska skaffa, men riktar mig mer in på att byta till Samsung 860. När jag väl har valt ssd så, baserat på youtube tutorials, så måste jag köpa en SATA adapter för 300kr? Men om jag bara ska använda den en gång, bortkastade pengar?

Kan jag byta ut min nuvarande HDD till SSD och starta min laptop utan att göra datamigrering eller kommer jag att få massa errors?

Boota Ubuntu på usb:n med Rufus eller Etcher och installera den direkt på den nya SSD:n?

Detta, eller så går tankarna att installera Ubuntu på min HDD och använda min externa SSD för andra linux operativsystem med VirtualBox.

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att använda min HDD och använda min externa SSD för andra linux operativsystem med VirtualBox.

Ni kan ignorera denna tråd.