Usb stickan är borta

Permalänk

Usb stickan är borta

Köpte Windows 10 home för några år sedan, hittar fankingen inte vart den ligger nånstans. Har letat i dagar. Går det möjligtvis ladda ner Windows 10 operativ system på en vanlig sandisk usb sticka och göra den till en Windows 10 installations sticka via pirate bay/windows egna hemsida/nån skum piratsida och på något sätt leta fram vilken produkt nyckel man har på datorn och skriva ner den? Och sedan använda den och installera windows? Får panik har letat i 7 dagar utan resultat. Och är inte så sugen på lägga 2000 kr på en ny windows licens när jag vet jag redan köpt den en gång och har den nånstans.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Hedersmedlem

Japp.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Din windows-nyckel är kopplad till hårdvaran på din dator och kommer att appliceras automatiskt.

Behöver du din nyckel för att du bytt dator så kan du kolla här:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.684332/windows-10-produktny...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du behöver verkligen inte oroa dig för licensen som ovan inlägg skriver. Bara att hämta Microsofts Verktyg och slänga i ett 8 GB+ USB

Permalänk

vart kan jag kolla upp vart min produkt nyckel står nånstans? (i windows)

om jag laddar ner den från nätet, kommer jag få nyaste versionen av windows installerad då? (syftet med ominstallation var att gå till en äldre windows version)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

vart kan jag kolla upp vart min produkt nyckel står nånstans? (i windows)

om jag laddar ner den från nätet, kommer jag få nyaste versionen av windows installerad då? (syftet med ominstallation var att gå till en äldre windows version)

Varför vill du gå till en äldre Windows version? Handlar det om att du vill inaktivera Windows Update finns det andra sätt att göra det på. Hur som helst behöver du inte ange din produktnyckel såvida ditt moderkort är samma som tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twister86:

vart kan jag kolla upp vart min produkt nyckel står nånstans? (i windows)

om jag laddar ner den från nätet, kommer jag få nyaste versionen av windows installerad då? (syftet med ominstallation var att gå till en äldre windows version)

Förmodligen får du senaste versionen av Windows 10 med Microsofts verktyg.

För att kunna svara på din fråga så behöver man ju veta vilken version du siktar på. 1809 och 1903 bör gå att få tag på kan tyckas eftersom de fortfarande supportas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av giplet:

Förmodligen får du senaste versionen av Windows 10 med Microsofts verktyg.

För att kunna svara på din fråga så behöver man ju veta vilken version du siktar på. 1809 och 1903 bör gå att få tag på kan tyckas eftersom de fortfarande supportas.

vet inte exakt, men om det är möjligt vill jag testa mig fram och se vilken jag gillar mest/gillade mest. när jag kör den så vet jag.

har hittat usb stickan nu efter ca 9 timmar letande idag (längst in i en byrå) men kartongen med windows 10 var tom, alltså har jag ingen cd nyckel. (stod i den)

om man har köpt windows 10 för några år sedan, och använder den stickan, får man då en äldre windows version visst?

går det installera windows på en ny SSD nu eller måste jag leta fram innehållet i kartongen också? (produkt nyckeln)

usb stickan med windows 10 jag hittade är silver/blå och det står win 10 swedish home/pro på den, och är något mindre än en usb minne.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

vet inte exakt, men om det är möjligt vill jag testa mig fram och se vilken jag gillar mest/gillade mest. när jag kör den så vet jag.

har hittat usb stickan nu efter ca 9 timmar letande idag (längst in i en byrå) men kartongen med windows 10 var tom, alltså har jag ingen cd nyckel. (stod i den)

om man har köpt windows 10 för några år sedan, och använder den stickan, får man då en äldre windows version visst?

går det installera windows på en ny SSD nu eller måste jag leta fram innehållet i kartongen också? (produkt nyckeln)

usb stickan med windows 10 jag hittade är silver/blå och det står win 10 swedish home/pro på den, och är något mindre än en usb minne.

Licensnyckeln är kopplad till moderkortet så du behöver inte skriva in den.
Om du köpt Windows 10 är det Windows 10 du har. Vill du ha Windows 7 får du köpa det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Licensnyckeln är kopplad till moderkortet så du behöver inte skriva in den.
Om du köpt Windows 10 är det Windows 10 du har. Vill du ha Windows 7 får du köpa det.

Säker?
Såhär ser min usb sticka ut

såhär såg kartongen ut som jag är av med:

minns det var ett sånt kort med en nyckel ikon på.

har för mig jag köpte Retail och inte OEM (betala ca 1300-1600kr)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför du vill backa, de största användarmässiga förändringarna är väl att äldre windows 7 kontrollpaneler skalats bort eller gjorts svårare att komma åt, och kanske några ändringar i startmenyn. Sedan är det väl mest förändringar under ytan med stöd för WSL/Mixed Reality och liknande?

Ett tips innan du installerar om är att associera din licens med ett Microsoft Account, kan vara bra om du byter hårdvara i framtiden:
https://www.onmsft.com/how-to/how-to-associate-your-windows-1...

Permalänk

vid tidigare installationer så har jag för mig att jag varit tvungen knappa in nyckeln därav den är borta. (tagit fram den och glömt lägga in den och sen försvunnit)

provade den här länken https://www.groovypost.com/howto/find-your-windows-10-product... och den visade inget. (i command prompt) tomt värde.

detta blir typ 4-5e gången jag installerar om windows. men om det skiter sig, det går väl sätta in gamla SSD och komma in i datorn igen?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

https://support.microsoft.com/sv-se/help/13853/windows-lifecy...

1809
1903
1909
2003

Är Windows 10 versioner som fortfarande har support, 1809 till september, 1903 till december.

Du vill inte lira en Windows 10 version som inte längre får några uppdateringar.

OA3xOriginalProductKey har bara ett värde om datorn har en OA3 nyckel, vilket enbart är för OEM tillverkade.

Kan inte stressa nog hur värdelös iden att köra ett windows som inte får uppdatering är, behåll ditt nuvarande OS och se till att det uppdatera frekvent.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

tackar för svar

nej det blir en äldre windows version, orkar inte med den här versionen längre efter datorn blivit oanvändbar med regelbundna kraschningar, blue screens of death, m.m. efter dem senaste uppdateringarna. får se hur det går, men den här installationen som körs nu är förstörd. datorn är totalt oanvändbar. går inte göra någonting. :\ försökt i 3 veckor och lösa skiten.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Licensnyckeln är kopplad till moderkortet så du behöver inte skriva in den.
Om du köpt Windows 10 är det Windows 10 du har. Vill du ha Windows 7 får du köpa det.

Den är kopplad till moderkortet tills du börjar använda ett Microsoft konto istället. Flyttar mina nycklar hej vilt mellan datorerna igenom kontot och det är det enda positiva jag kan säga om windows 10s senaste version som tuggar och är segt av någon anledning.
Hade jag haft kvar iso filen för den äldre versionen så hade jag backat.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Den är kopplad till moderkortet tills du börjar använda ett Microsoft konto istället. Flyttar mina nycklar hej vilt mellan datorerna igenom kontot och det är det enda positiva jag kan säga om windows 10s senaste version som tuggar och är segt av någon anledning.
Hade jag haft kvar iso filen för den äldre versionen så hade jag backat.

sen jag fick nya edge uppdateringen kan jag inte ens se ikoner, vilket är skit skumt. och ja, det innefattar ALLA ikoner i windows och även alla ikoner i ALLA spel. plus att den blir efterfördröjning med ca 15 sekunder med alla röster från karaktärer i vilket spel som helst, säkert aldrig någon som varit med om liknande problem men det hände min dator efter den senaste windows uppdatering. Undrar vad fan de har ställt till med i systemfilerna för det skulle kunna bli så. nu har jag kört äldre versioner hur länge som helst och funkat PRIMA, likaså min sekundära dator med Windows XP funkar hur bra som helst idag, och mobiltelefoner uppdaterar jag aldrig heller och dem är blixtsnabba, har uppdaterat nån gång och då blir dem sega som sniglar. och tvungen köpa ny. aldrig mer uppdatera. :\ köper hellre något bra antivirus skydd för 1000kr om året och har som skyddat datorn från intrång och köra samma OS version.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

sen jag fick nya edge uppdateringen kan jag inte ens se ikoner, vilket är skit skumt. och ja, det innefattar ALLA ikoner i windows och även alla ikoner i ALLA spel. plus att den blir efterfördröjning med ca 15 sekunder med alla röster från karaktärer i vilket spel som helst, säkert aldrig någon som varit med om liknande problem men det hände min dator efter den senaste windows uppdatering. Undrar vad fan de har ställt till med i systemfilerna för det skulle kunna bli så. nu har jag kört äldre versioner hur länge som helst och funkat PRIMA, likaså min sekundära dator med Windows XP funkar hur bra som helst idag, och mobiltelefoner uppdaterar jag aldrig heller och dem är blixtsnabba, har uppdaterat nån gång och då blir dem sega som sniglar. och tvungen köpa ny. aldrig mer uppdatera. :\ köper hellre något bra antivirus skydd för 1000kr om året och har som skyddat datorn från intrång och köra samma OS version.

Allt laddar segt och det tuggar på 3 olika burkar som har ssder varav 2 använder nvme 5960x,3800x,i7 9750h medans min 1800x och i7 920 som tuggar på med HDDer jobbar fortare.
Tyckte det var skit att behöva installera om windows 10 flera vändor på en vecka för några år sen men detta tar ju priset. Känner mig som en beta testare och inte användare 😂
Hoppas att du löser dina problem, låter ju som att du har det värre än mig så jag kanske ska sluta klaga på skiten 😆

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Allt laddar segt och det tuggar på 3 olika burkar som har ssder varav 2 använder nvme 5960x,3800x,i7 9750h medans min 1800x och i7 920 som tuggar på med HDDer jobbar fortare.
Tyckte det var skit att behöva installera om windows 10 flera vändor på en vecka för några år sen men detta tar ju priset. Känner mig som en beta testare och inte användare 😂
Hoppas att du löser dina problem, låter ju som att du har det värre än mig så jag kanske ska sluta klaga på skiten 😆

har köpt ny SSD 500 GB som är redo att installeras, det behövdes ändå en större disk. kör nu 128 GB. så vilket fall som hade jag behövt en större disk.

Ps. du är inte ensam om du kör ver 1909 eller 2004/2009 att det funkar segt, har hört från flera håll att dem versionerna är extremt buggiga och fel i windows filerna. :\

En annan grej jag undrar över, om jag kör in en ny SSD, installerar windows på den, alla mina lagringsenheter i datorn är bortplockade, förutom den, och sedan kopplar in min gamla ssd, som jag hade windows på innan, tex om jag vill hämta nån fil därifrån (dra över eller kopiera över) skulle det funka? eller skulle datorn bli förvirrad av hitta 2 diskar med windows installerade på? och samma fråga om det vore en lagringsenhet?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Sitter nu med ny SSD i och windows installerat, Pro, det blev ver 1607, men allt ser mongo ut, vet inte varför den inte hämtar hem drivrutiner till någonting alls automatiskt, skärmen är skit dålig upplösning, hittar inte grafikkort, tangentbord, mus eller nåt. Men försöker ta en sak i taget.

Jag vill alltså upgradera 1607 till 17xx nu, (tex 1703) går det ens? Eller går den direkt från 1607>1907/2003? Trodde att den gick i steg, alltså 1607>17xx>18xx>19xx>2xxx efter varje omstart/update. Men hoppar den över? (som apple) Försökt googla i denna hemska upplösning men hittar ej något. :\

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag vill alltså upgradera 1607 till 17xx nu, (tex 1703) går det ens? Eller går den direkt från 1607>1907/2003? Trodde att den gick i steg, alltså 1607>17xx>18xx>19xx>2xxx efter varje omstart/update.

Med detta verktyg Windows and Office ISO Download Tool kan du ladda ner ISO-fil av valfri version av Windows 10 och uppgradera/installera genom att du skapar ett USB installationsmedia med 3:e part verktyg som te.x Rufus

(Man får en länk till ISO-filerna på Microsoft's Technet servrar så det är officlella versioner av Windows.)

Det går även att extrahera ISO-filen till disk med program som kan göra det (som te.x UltraISO) och köra setup.exe därifrån för att uppgradera en befintlig installation

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Sitter nu med ny SSD i och windows installerat, Pro, det blev ver 1607, men allt ser mongo ut, vet inte varför den inte hämtar hem drivrutiner till någonting alls automatiskt, skärmen är skit dålig upplösning, hittar inte grafikkort, tangentbord, mus eller nåt. Men försöker ta en sak i taget.

Jag vill alltså upgradera 1607 till 17xx nu, (tex 1703) går det ens? Eller går den direkt från 1607>1907/2003? Trodde att den gick i steg, alltså 1607>17xx>18xx>19xx>2xxx efter varje omstart/update. Men hoppar den över? (som apple) Försökt googla i denna hemska upplösning men hittar ej något. :\

Ja, alltså OSet är EoL, det kommer komma med en hel del stök och "spännade" resultat.

Senare versioner av drivrutiner har inget officielt stöd för EoL versioner av Windows.

Windows update "fungerar skakigt" då den troligtvis enbart försöker hämta hem 2004.

Den går inte i steg, den hämtar 2004 som är senate version och hoppar 1607 till 2004.

Jag vet inte varför du försöker med den här manövern, men det kommer gå åt helvete :).

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag vet inte varför du försöker med den här manövern, men det kommer gå åt helvete :).

Det fungerar alldeles utmärkt att uppgradera i steg om man nu vill det för att hitta en version som fungerar enligt ens önskemål.
Dock så måste man göra det manuellt och man måste ladda ner ISO-filerna via något annat än Microsoft's Mediacreationtool.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det fungerar alldeles utmärkt att uppgradera i steg om man nu vill det för att hitta en version som fungerar enligt ens önskemål.
Dock så måste man göra det manuellt och man måste ladda ner ISO-filerna via något annat än Microsoft's Mediacreationtool.

Det förändrar fortfarande inte faktumet att det kommer berg av problemet att köra EoL versioner av Windows.
Jag skulle också säga att tanka ner Windows ISO filer från en tredjepartskälla för att nå önskad version är en del i "berget" med problem.

För att klargöra är den absolut lättaste biten i pusslet att få rätt version installerad, det är efter detta de riktiga problemen börjar.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Det blev 1903 ändå men med ny SSD och datorn fungerar fint nu. Kanske var det för lite utrymme på gamla disken som gjorde att Windows knepade sig.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080