Datorn restartar automatiskt vid hög press

Permalänk
Medlem

Datorn restartar automatiskt vid hög press

Hejsan.

Hämtade precis hem min dator som legat hos min polare i 2-3 månader.

När jag kopplade in allt satte jag mig äntligen ner för att spela, med en halv ny ssd klickade jag snabbt upp allt jag ville ha redo.
twitch, league o andra chrome tabbar jag ville ha uppe.

Det tog inte lång tid förrens jag hörde datorn jobba på för att snabbt, om inte direkt starta om.

Automatisk restart och en windows uppdatering dök upp på skärmen, aja.

Efter 24h har datorn restartat direkt jag sätter press på den. Som om RAM inte skulle vara tillräcklig :s.

* Googlat mig fram. Systemegenskaper för ''starta om automatiskt'' är avklickad.

* energi besparing på balanserad

* 750w nätaggregatet hyffsat nytt.

*drivrutiner för GPU installeras i skrivande stund.

Utöver åtgärder, vad kan ligga till grund på detta? Komponenterna har inget som går att peka på och uppstod aldrig innan jag hämta datorn hos polaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aamidala:

Hejsan.

Hämtade precis hem min dator som legat hos min polare i 2-3 månader.

När jag kopplade in allt satte jag mig äntligen ner för att spela, med en halv ny ssd klickade jag snabbt upp allt jag ville ha redo.
twitch, league o andra chrome tabbar jag ville ha uppe.

Det tog inte lång tid förrens jag hörde datorn jobba på för att snabbt, om inte direkt starta om.

Automatisk restart och en windows uppdatering dök upp på skärmen, aja.

Efter 24h har datorn restartat direkt jag sätter press på den. Som om RAM inte skulle vara tillräcklig :s.

* Googlat mig fram. Systemegenskaper för ''starta om automatiskt'' är avklickad.

* energi besparing på balanserad

* 750w nätaggregatet hyffsat nytt.

*drivrutiner för GPU installeras i skrivande stund.

Utöver åtgärder, vad kan ligga till grund på detta? Komponenterna har inget som går att peka på och uppstod aldrig innan jag hämta datorn hos polaren.

Börja med att testa så CPU och RAM är stabila, före det kan du till och med gå in i BIOS och sätta allt på default inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aamidala:

Hejsan.

Hämtade precis hem min dator som legat hos min polare i 2-3 månader.

När jag kopplade in allt satte jag mig äntligen ner för att spela, med en halv ny ssd klickade jag snabbt upp allt jag ville ha redo.
twitch, league o andra chrome tabbar jag ville ha uppe.

Det tog inte lång tid förrens jag hörde datorn jobba på för att snabbt, om inte direkt starta om.

Automatisk restart och en windows uppdatering dök upp på skärmen, aja.

Efter 24h har datorn restartat direkt jag sätter press på den. Som om RAM inte skulle vara tillräcklig :s.

* Googlat mig fram. Systemegenskaper för ''starta om automatiskt'' är avklickad.

* energi besparing på balanserad

* 750w nätaggregatet hyffsat nytt.

*drivrutiner för GPU installeras i skrivande stund.

Utöver åtgärder, vad kan ligga till grund på detta? Komponenterna har inget som går att peka på och uppstod aldrig innan jag hämta datorn hos polaren.

När RAM tar slut så används sin SSD/HDD istället - som såklart är mycket långsammare men det är inget som får datorn att stängas av. Däremot kan temperaturer orsaka detta, så kolla om CPU-kylaren sitter ordentligt!

Du har flyttat datorn så kylaren kan absolut ha lossnat och därför stänger datorn av sig för att inte skada CPU:n (automatisk säkerhetsåtgärd)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@anon201296: stabila som fysiskt stabila i chassit?

Permalänk
Medlem

@Pamudas: laddar ner drivrutinerna sen kollar jag i chassit. Tack för riktigt snabbt svar. återkommer med resultat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aamidala:

@KorpiSavu: stabila som fysiskt stabila i chassit?

Nej ursäkta om jag va oklar. Testa först att ladda ner HWmonitor och se vad du har för temperaturer på CPU och GPU. Sen ifall det är ok kan du testa med något lätt stresstest till att börja med, typ "Intel Burn test"

Permalänk
Medlem

@anon201296: Temperaturen är prima. Datorn startar om sig själv samma ögonblick som den får press på sig.

Permalänk
Medlem

Om det blivit mycket damm i datorn så kan även det leda till att datorn blir varamare än vanligt, så om det visar sig att dina komponenter går varma så kan ett första steg vara att dels som nämndes ovan se till att cpu-kylaren sitta på ordentligt men också rensa datorn från damm.

Lista gärna vad du har för komponenter så blir det lättare att hjälpa dig

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter som nätaggregatet enligt mig, speciellt ifall den stängs av direkt när du belastar datorn.
Är det temperaturrelaterat så går ju fläktarna på max och så kan det ta en stund innan den startar om för att temperaturena behöver gå ner för att kunna startas om.

Vad är det för nätaggregat du har?
750w hyfsat nytt, säger ju ingenting.

Men som tidigare skriver, kolla gärna temperaturer, kylare, fläktar och rensa eventuellt damm också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aamidala:

@KorpiSavu: Temperaturen är prima. Datorn startar om sig själv samma ögonblick som den får press på sig.

Altså krashar den, antagligen är CPU/RAM inte stabilt eller så har du ett defekt nätagg som ovan nämner

Permalänk
Medlem

@anon201296: om defekt nätagg. Vilka åtgärder kan jag ta? Känns konstigt att den skulle tuppa av från ingenstans

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aamidala:

@KorpiSavu: om defekt nätagg. Vilka åtgärder kan jag ta? Känns konstigt att den skulle tuppa av från ingenstans

Testa med ett annat nätagg men som sagt börja med att stesstesta och justera frekvenser och spänning i BIOS, om du inte är bekväm med detta så rekommenderar jag att titta lite videor på youtube eller ha någon bekant undersöka datorn.

Om datorn varit hos din polare i 2-3 månader, vad har den där använts till?

Permalänk
Medlem

Jag ser att XMP profilen är påslagen hos dina RAM-minnen. Återställ allt i BIOS och upprepa samma procedur som belastar datorn. Du kan successivt slå på XMP och kanske minska hastigheten manuellt. Jag hade mycket problem, mina komponenter kunde inte klara av 4x8 i 3000 MHz eller 2x8 i 3200 MHz.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@anon201296: Ska absolut kolla med BIOS inställningarna. Vad ska jag specifikt kolla efter?
Den har legat i garderoben bara.

Kollade till datorn på RAM och kylaren och allt ser ut att sitta stabilt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aamidala:

@KorpiSavu: Ska absolut kolla med BIOS inställningarna. Vad ska jag specifikt kolla efter?
Den har legat i garderoben bara.

Kollade till datorn på RAM och kylaren och allt ser ut att sitta stabilt

Core ratio, Vcore och DRAM voltage är en bra början. Ifall du hittar på exit fliken så kan du åteställa allt i BIOS till rekommenderade inställningar också

Permalänk
Medlem

@anon201296: tror jag gör bäst i att bara återställa inställningarna i BIOS. Har filat där någon gång tidigare

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tillägga att den bara restartar när jag överbelastar den intensivt. Kan ha uppe 20 tabbar på chrome, spela bla bla. Bara när jag gör belastar den väldigt intensivt

vanligast är Spela - tabba ner för spotify - tabba tbx - tabba ngt annat - krasch

Permalänk
Medlem
Skrivet av aamidala:

Kan vara värt att tillägga att den bara restartar när jag överbelastar den intensivt. Kan ha uppe 20 tabbar på chrome, spela bla bla. Bara när jag gör belastar den väldigt intensivt

vanligast är Spela - tabba ner för spotify - tabba tbx - tabba ngt annat - krasch

värt att notera är att du borde kolla temperaturerna när den belastas och inte i idle, dra igång nåt krävande (Cinebench, prime95) och se var du hamnar med hwmonitor. du kan också kolla vad avstängningen beror på i event viewer (sök i startfältet så hittar du det)

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

Sitter allt kablage ordentligt och all form av fästanordning är opåverkad sett till när datorn var felfri så har ju inte datorn påverkats av att ha flyttats. Du skulle behöva provbelasta/stresstesta det vitala *cpu* som redan nämnts ovan och utgå från det resultatet. Men ja de är ändå relativt ovanligt att en PSU går och tokhänger sig plötsligt. Om det sker hänger det på ålder, märke och otur.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv

CPU kan även orsaka detta antingen genom att den får för lite ström dvs vcore är satt för lite eller att den är paj.
Ladda ner prime95 och kör det på Max med small data alternativt OCCT. Kolla även i hwinfo64 efter WHEA error när du pressar den

Permalänk
Medlem

@anon300311: laddade ner hwmonitor o stresstestar den själv nu. återkommer

Permalänk
Medlem

@aamidala: testade nu på Prime95 med dessa inställningar:

https://gyazo.com/99f7a76f96931eb24ac47185a459d236

CPU gick upp till 96 men ingenting som hände

*edit Testat High & blend. Ingenting sker. Restartar datorn och kollar om mitt problem kvarstår överhuvudtaget först o främst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aamidala:

@aamidala: testade nu på Prime95 med dessa inställningar:

https://gyazo.com/99f7a76f96931eb24ac47185a459d236

CPU gick upp till 96 men ingenting som hände

Det är antagligen inte CPU i så fall men i inställningarna i just den startrutan kan du stänga av AVX eftersom du inte kommer kunna testa med den på ifall du fick 96c genast (Datorn borde slå av vid 100c automatiskt) Hur länge körde du? Ha igång åtminstone 15min

Blend testar även RAM så den är bra men den bör nog köras åtminstone 30min eftersom det kan ta tid före den växlar över från small fft till large fft.

Edit: Sen kan du också byta till Intel burn test istället för Prime95 ifall du inte får den under 100c i Prime, intel burntest går lite svalare och testar i de flesta fall tillräckligt bra

Permalänk
Medlem

Du kan köra intel burn test, för att testa om din OC är stabil.

Prime95 skall göra samma men skadar inte att prova.

Du kan prova Furmark för att belasta GPU för att se om den crashar.

Du kan även prova passmarks performencetest och jämföra din score med den som finns online om de är snarlika allt ok.

Har varit med om att CPU klockar ner sig om CPU-kylaren är defekt

Vad kör du med för cpukylare?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aamidala:

@aamidala: testade nu på Prime95 med dessa inställningar:

https://gyazo.com/99f7a76f96931eb24ac47185a459d236

CPU gick upp till 96 men ingenting som hände

*edit Testat High & blend. Ingenting sker. Restartar datorn och kollar om mitt problem kvarstår överhuvudtaget först o främst.

Du ska köra med small.
Om du fick 96c med blend kommer den säker gå över 100c med small

Permalänk
Medlem

Trodde att problemet var löst ett tag. Funkade bra i en dag, medan det är bättre så kvarstår fortfarande problemet.

Det jag funderar över efter alla åtgärder som inte gett resultat är antingen

nätagget som fuckar och behöver bytas ut
eller
vattenkylaren som knasar.

Undrar även om datorn i helhet skadas av detta problem? Iom kortslutning någon gång per dag.