Rekommendationer på smartphones med "stock" android i Sverige

Permalänk
Medlem

Rekommendationer på smartphones med "stock" android i Sverige

Hej!

Det börjar bli dags att investera i en ny smartphone och efter att ha vandrat omkring i webbshop-djungeln ett tag så är jag less och tänkte höra vad omvärlden har att rekommendera istället.

Vad jag är ute efter är en i prismässig mellanklass (inte det billigaste men inte heller något man måste ta ut lån för att ha råd med), duglig konstruktion, hyfsad batteritid och viktigast av allt: stock android. Alltså, inget bloatat Samsung-nonsens med kackigt UI och som dräller med skit-appar jag aldrig använder. Så rent android som möjligt.

Några tips? Jag har kört på en Motorola G6 Plus nu ett tag och är ganska nöjd. Men jag skulle gärna testa något annat fabrikat ett tag om det finns några vettiga alternativ.

Jag vet att Pixel 4a kommer ut snart men jag vet inte om jag kommer att orka jäklas med att beställa en från utlandet. Jag skulle föredra något som finns i svenska butiker.

Permalänk
Medlem

Troligtvis det bästa du kan hitta just nu är Oneplus. De släppte nyligen deras senaste "billiga" telefon Oneplus Nord som går att få tag på deras sida för drygt 4500kr. Förra årets model Oneplus 7t, som har en väldigt snabb och smidig 90hz skärm, bra design och har relativt bra batteri(Men det spelar ingen roll, med oneplus ändras dina batterivanor grovt då de laddar ca 60% på 30minuter och en 10 minuters laddning kan nästa ge dig en hel dags användning).

7T kostar ca 1300kr mer, och går att få tag på Webhallen just nu för 5900kr. Oneplus Nord har rapporterats komma förinstallerat med Facebook service appar som är svåra att ta bort om man ej rootar, vilket 7T inte gör. Annars är Oxygen UI troligtvis det bästa Operativsystem, då det är stock android fast med några tweaks(för det bättre) och anses av många vara det bästa OSet. Jag äger själv en 7T pro just nu och är väldigt nöjd, och har haft en Oneplus de senaste 5 åren och rekommenderar starkt!

Permalänk
Medlem

@T0MT0M: Tack! Jag ska kolla upp Oneplus-modellen du rekommenderade. Den är lite i överkant prismässigt, men det verkar vara bra grejer, så det kanske är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exterus:

Hej!

Det börjar bli dags att investera i en ny smartphone och efter att ha vandrat omkring i webbshop-djungeln ett tag så är jag less och tänkte höra vad omvärlden har att rekommendera istället.

Vad jag är ute efter är en i prismässig mellanklass (inte det billigaste men inte heller något man måste ta ut lån för att ha råd med), duglig konstruktion, hyfsad batteritid och viktigast av allt: stock android. Alltså, inget bloatat Samsung-nonsens med kackigt UI och som dräller med skit-appar jag aldrig använder. Så rent android som möjligt.

Några tips? Jag har kört på en Motorola G6 Plus nu ett tag och är ganska nöjd. Men jag skulle gärna testa något annat fabrikat ett tag om det finns några vettiga alternativ.

Jag vet att Pixel 4a kommer ut snart men jag vet inte om jag kommer att orka jäklas med att beställa en från utlandet. Jag skulle föredra något som finns i svenska butiker.

Jag vet att du sa att du inte orkar jäklas med o beställa från utlandet, men o beställa från Google Store Tyskland är ungefär lika enkelt som o beställa från en svensk sida. För o få lite hjälp o info, finns det här https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-... det är nämligen väldigt enkelt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig