Desinfektera handtag så här?

Permalänk
Avstängd

Desinfektera handtag så här?

Jag har ett 75% ytdesinfektionsmedel som inte använts på över en månad nu för jag är orolig över att jag skall fräta(?) sönder ytor.

Hursomhelst så tvättar jag nästan händerna 10-40 ggr om dagarna beroende på vad jag gör så jag bränner nästan 1 dl tvål per dag i värsta fall. Därför har jag investerat i 20 liter tvål vilket lär räcka ett tag.

Nu tänker jag mig följande process för att desinfektera dörrhandtag (plast på stål), knappar på spisen (plast), handtag på kyl- och frys då det är dessa handtag som gör att jag tvättar händerna för jag inbillar mig att COVID-19-viruset är odödlig på dessa ytor av någon irrationell anledning. Seriöst: jag tvättar händerna EFTER jag har duschat för jag inbillar mig att viruset inte kan spolas bort från duschutrustningen!

Här är processen jag tänker mig - rätta mig i stegen vid behov:
1. Jag blötlägger en vit mikrofiberduk med 75% ytdesinfektionsmedlet.
2. Jag placerar den blötaste delen av den vita mikrofiberduken mot ett handtag och håller den stadigt emot så det är som om jag kramar om handtaget men inte för hårt så att vätskan kramas igenom hela mikrofiberduken.
3. Jag låter ytdesinfektionsmedlet verka minst 30 sekunder (behövs längre tid?).
4. Jag tar bort den från ytan och låter den "vädras" av den icke-märkbara ventilationen i lägenheten.
5. Jag sköljer vita mikrofiberduken och börjar om processen på nästa (dörr)handtag eller spisknapp.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag måste istället fråga - hur tänker du att viruset hamnar på alla dina handtag?

Permalänk

håller med ovanstående.

hemma i bostaden skiter jag i att rengöra knoppar och handtag med sprit då det ändå bara är jag själv och andra som ändå bor här som rör vid dem

och har man fått det på handtagen så är det väldigt sannolikt att att du har det av att bara vistats i samma rum.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det du behöver är terapi (KBT), inte tips på hur du förvärrar dina tvångstankar. Du har gjort många trådar med irrationella rädslor i botten så du skulle nog må mycket bättre om du tog tag i problemet istället.

Permalänk
Medlem

Om händerna är rena när man kommer hem så kommer det inte hamna virus på dina handtag, så jag spritar händerna innan jag öppnar ytterdörren, sen är allt frid och fröjd

Permalänk
Medlem

Min vän har kraftig germaphobia och detta skulle jag rekommendera i så fall:
https://www.aliexpress.com/item/4001014494850.html?spm=a2g0o...._

Väldigt vanligt i asien.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Avstängd

Anledningen bakom den överdrivna handtvättningen (jag tvättar även ansikte efter jag varit på mataffär då jag utgår ifrån att det finns en risk att skiten hamnat på mig men inte riktigt andats in ännu) är för att jag saknar bra data på hur snabbt viruset bryts ned på olika ytor i olika temperaturer.

Exempelvis tvättar jag även händerna varje gång jag tagit i olika matvaror. Exempelvis varje gång jag druckit mjölk ur förpackning = tvätta händerna, fyllt glas med pepsi max i = tvätta händerna, lagat mat och skall ta tallriken med bestick till tv-rummet = tvätta händerna innan.

Samtidigt skall det erkännas att jag ändå unnar mig i att peta mig i ögat för att rengöra efter jag tvättat händerna såklart. Jag undrar hur snabbt/långsamt viruset bryts ned i kylskåp (på matvaror, dock köper jag inte färsk frukt eller färska grönsaker längre, bara fryst där jag utgår ifrån att viruset ligger fastfruset på förpackningarna så där blir det även handtvätt vid varje hantering av frysta förpackningar än så länge).

Till mataffären har jag följande "farodräkt" (dessa används endast till att gå till mataffären eller andra potentiella smittoplatser):
- Tunn grå luvtröja+vita jeans+tjocka vinterfingerhandskar+vita skor.

Skrivet av Vituraz:

Om händerna är rena när man kommer hem så kommer det inte hamna virus på dina handtag, så jag spritar händerna innan jag öppnar ytterdörren, sen är allt frid och fröjd

Jag spritar inte händerna för det tar tyvärr hårdare på mina händer (uttorkning) än 20 ggr handtvätt gör för mig, lustigt nog. Handtvätt fungerar för mig även om det blir lite väl mycket tvål. Jag har haft mellan 2-3 dm högt tvålskum vissa dagar!

Jag har oxå märkt att jag kan återanvända detta tvålskum så jag inte tar ny tvål hela tiden eftersom skummets syfte är att tillsammans med vatten skölja bort smuts och mikroorganismer från händerna. Skummet i sig verkar inte vara bakteriedödande dock.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exempelvis tvättar jag även händerna varje gång jag tagit i olika matvaror. Exempelvis varje gång jag druckit mjölk ur förpackning = tvätta händerna, fyllt glas med pepsi max i = tvätta händerna, lagat mat och skall ta tallriken med bestick till tv-rummet = tvätta händerna innan.

Hahaha, det här gör jag också, brukar även försöka vänta några dagar innan jag nuddar nyköpta saker så att allt på dem förhoppningsvis dör.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Hahaha, det här gör jag också, brukar även försöka vänta några dagar innan jag nuddar nyköpta saker så att allt på dem förhoppningsvis dör.

Haha ja, när jag köper choklad (typ marabou) så häller jag ut det ur förpackningen på någon tallrik och så köper jag även kexchoklad och plopp i förpackning så att man häller ut mindre förpackningar på en tallrik där jag inbillar mig att virus på sådana småförpackningar är extremt osannolikt.

En sak där jag alltid lever farligt (haha) är mandelglassar som jag häller ut ur förpackning men visst finns det en mycket låg risk att det finns frysta viruspartiklar i frysen redan från andra frysta förpackningar där dessa glassförpackningar kommer i kontakt med som sedan jag petar i när jag öppnar glassen och äter och sedan finns risken att jag råkar peta någonstans nära mig där jag trodde det var "säkert" och vips så kan man råka peta där någon annan gång och sedan i sängen och så råkar man vrida och vända sig och få det i munnen (sover med sovmask så svårare att få i ögonen).

Mycket långsökt och än så länge verkar det inte ha inträffat eftersom jag kan skriva detta utan att skriva "jag är drabbad".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Jag måste istället fråga - hur tänker du att viruset hamnar på alla dina handtag?

Jag har med mig en blå IKEA-kasse för matvaror som jag bär med hjälp av tjocka vinterfingerhandskar. Dessa har varit i kontakt med massa matvaror och handtag på mataffärer där det garanterat finns oaktsamma personer som petar med sina fria händer som kan ha varit vartsomhelst där COVID-19 härjar. Dessutom kan det ha hamnat på min farodräkt som jag hänger upp sedan.

Sannolikheten/risken för detta (kedjevägen för viruset) är självfallet mycket låg. Men det räcker med ett misstag för att det skall gå åt skogen. Det hela är därför som Secret Sevice kallar sitt eget uppdrag: "A Zero-Fail Mission". Att sprita med flaska fungerar inte för jag har ju då kontaminerat flaskan istället.

Därför antar jag alltid att jag har med mig COVID-19 hem från mataffären eftersom jag inte tar i matvarorna handskfritt förrän jag har packat upp dem på mitt "karantänbord" (där får allt infekterat ligga men jag äter aldrig där eller befinner mig där länge) i köket.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Med underlag av dina tidigare trådar och likaledes denna så måste jag bara tipsa dig om detta!

https://www.youtube.com/watch?v=79Gx83uH0Kw

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Det du håller på med nu kanske håller dig borta från Covid-19 men har negativ effekt på din mentala hälsa... Med andra ord inte normalt beteende.

Permalänk
Medlem

Law of diminishing return, ni som håller på som aplay. Hur ser ni på det? Basrutin som att inte peta sig i ansiktet, tvätta händerna när man kommer hem och hålla lite avstånd till folk ute på stan ger säg 95% utfall, era insatser är extremt mycket jobb, tankar och tid för väldigt lite extra ”skydd”. Hur hanterar ni alla andra vardagsfaror? Bil som kan köra på er? Trappan ni kan ramla i? Badkaret/Duschen ni ramlar i? Blixten som slår ner? Elfel i hemmet som elektrifierar er? Galningen på stan som hugger er med kniv? Cancer? Hjärtinfarkt? Miljögifter?

Kort och gott, livet är farligt, det slutar alltid med döden, lägger ni lika mycket energi på andra faror som virus/bakterier? Har ni gjort riskanalysen? Dvs vad som är mest sannolikt att ta er av daga eller hur resonerar ni? (genuint nyfiken)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Sötast
Skrivet av AplAy:

Jag har med mig en blå IKEA-kasse för matvaror som jag bär med hjälp av tjocka vinterfingerhandskar. Dessa har varit i kontakt med massa matvaror och handtag på mataffärer där det garanterat finns oaktsamma personer som petar med sina fria händer som kan ha varit vartsomhelst där COVID-19 härjar. Dessutom kan det ha hamnat på min farodräkt som jag hänger upp sedan.

Sannolikheten/risken för detta (kedjevägen för viruset) är självfallet mycket låg. Men det räcker med ett misstag för att det skall gå åt skogen. Det hela är därför som Secret Sevice kallar sitt eget uppdrag: "A Zero-Fail Mission". Att sprita med flaska fungerar inte för jag har ju då kontaminerat flaskan istället.

Därför antar jag alltid att jag har med mig COVID-19 hem från mataffären eftersom jag inte tar i matvarorna handskfritt förrän jag har packat upp dem på mitt "karantänbord" (där får allt infekterat ligga men jag äter aldrig där eller befinner mig där länge) i köket.

Men stackare
Du måste lägga en överväldigande stor mängd energi på denna typen av tankar, att läsa din text får mig att tro att den största delen av din dag går på att skydda dig själv emot största delen imaginära hot, vilket måste vara fullständigt uttröttande för dig själv.

Har du [med all välmening] sökt hjälp att behandla dessa tankar?

Jag lider själv av psykisk ohälsa, dock inget likt detta och vet att terapi har ett stort värde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Men stackare
Du måste lägga en överväldigande stor mängd energi på denna typen av tankar, att läsa din text får mig att tro att den största delen av din dag går på att skydda dig själv emot största delen imaginära hot, vilket måste vara fullständigt uttröttande för dig själv.

Har du [med all välmening] sökt hjälp att behandla dessa tankar?

Jag lider själv av psykisk ohälsa, dock inget likt detta och vet att terapi har ett stort värde.

Jag tycker inte det krävs mycket mer än rutinerna och protokollen som tillämpas i biologiska labb där man arbetar med farliga virus och bakterier. Jag har nött in detta så det är mer reflexbeteende än "jobbiga orostankar som leder till handling" för mig numera.

Jag frågar ju här om desinfektionsprocessen för att kunna lätta på handtvättandet som sagt var genom en annan försäkrande handling (desinficering av ytor händerna ofta kommer i kontakt med).

När jag får tillförlitliga data på hur länge viruset klarar sig på ytor i kylskåp så kommer även det att lätta på allt handtvättande.

Vad jag tycker är jobbigast är egentligen att träffa andra människor för om jag kunde varit säker på att de varit isolerade från andra människor i minst 4 dagar innan jag träffade dem så hade jag kunna känt mig trygg runt dem.

Just nu är det bara päronen och någon barndomsvän som jag träffar då jag kan leva med att drabbas av sjukdomen via dem vilket som tur var ännu inte har inträffat.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Law of diminishing return, ni som håller på som aplay. Hur ser ni på det? Basrutin som att inte peta sig i ansiktet, tvätta händerna när man kommer hem och hålla lite avstånd till folk ute på stan ger säg 95% utfall, era insatser är extremt mycket jobb, tankar och tid för väldigt lite extra ”skydd”. Hur hanterar ni alla andra vardagsfaror? Bil som kan köra på er? Trappan ni kan ramla i? Badkaret/Duschen ni ramlar i? Blixten som slår ner? Elfel i hemmet som elektrifierar er? Galningen på stan som hugger er med kniv? Cancer? Hjärtinfarkt? Miljögifter?

Kort och gott, livet är farligt, det slutar alltid med döden, lägger ni lika mycket energi på andra faror som virus/bakterier? Har ni gjort riskanalysen? Dvs vad som är mest sannolikt att ta er av daga eller hur resonerar ni? (genuint nyfiken)

Min inställning är att jag tänker "kämpa(?)" tills ett vaccin kommer så får dess (in)effektivitet leda mig till nästa beslut. Det finns en risk att vaccinet inte kommer att vara tillräckligt så då får man väl rycka på axlarna och leva "farliga livet" igen.

*Snip*

1.5/1.6 /mod
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min inställning är att jag tänker "kämpa(?)" tills ett vaccin kommer så får dess (in)effektivitet leda mig till nästa beslut. Det finns en risk att vaccinet inte kommer att vara tillräckligt så då får man väl rycka på axlarna och leva "farliga livet" igen.

Finns inga riskfria vaccin heller, alltid viss risk med att vaccinera sig, anledningen till att man ändå gör det är att fördelarna överväger riskerna, dvs man gör en riskbedömning och accepterar en viss risk. Det jag var ute efter att det finns många risker och covid-19 kanske inte är din största risk, hur hanterar du alla andra risker i din vardag som kanske har högre sannolikhet att ta ditt liv.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Och jag tyckte att jag tvättar händerna för mycket
Försök lugna dig, chansen att det sprids inom hemmet är minimal så länge du tvättar och/eller spritar när du kommer hem. Är du ute och rör dig kan det självklart vara bra att hålla dig ren.
Du kanske inte tänker på det så, men utifrån sett så måste du ha det så sjukt jävla jobbigt med det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min inställning är att jag tänker "kämpa(?)" tills ett vaccin kommer så får dess (in)effektivitet leda mig till nästa beslut. Det finns en risk att vaccinet inte kommer att vara tillräckligt så då får man väl rycka på axlarna och leva "farliga livet" igen.

Jag tänker dock inte behöva lämna jordelivet på grund av att någon annan person på andra sidan jordklotet fick för sig att försöka skaffa barn med fladdermöss vid slutet på 2019!

Problemet med hjärnspöken är att när detta blåst över kommer du hitta något annat att oroa dig för. Du har ju som sagt skapat trådar tidigare med rädsla över saker som varit helt irrationell. Efter en sådan stor känslomässig händelse som hela denna pandemi varit så är det också rätt troligt att du förvärrat sjukdomen då känslorespons gör precis det. Det ligger i sjukdomens natur att bli värre och värre, speciellt isolering inom den delen man bedömt som ”säker” förvärrar det (så att vara hemma mycket i pandemin är ju väldigt dåligt).

Ta det från någon som levde med grav OCD (med stort fokus på renlighet) i 15-20 år innan jag sökte hjälp, det kan ALLTID bli värre och man förstår inte hur mycket det påverkar livet förens man fått hjälp att hantera det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Finns inga riskfria vaccin heller, alltid viss risk med att vaccinera sig, anledningen till att man ändå gör det är att fördelarna överväger riskerna, dvs man gör en riskbedömning och accepterar en viss risk. Det jag var ute efter att det finns många risker och covid-19 kanske inte är din största risk, hur hanterar du alla andra risker i din vardag som kanske har högre sannolikhet att ta ditt liv.

Sant, men i framtiden kommer det att komma data om just det här med hur stor andel och under vilka förutsättningar efter tillfrisknande av COVID-19 som får komplikationer och hur länge dessa verkar vara.

Sedan är risken med COVID-19 väldigt annorlunda gentemot många andra risker här i livet. Det är andra människor som kan bära på den och knappt bry sig om det(!). För det mesta är det en irration jag upplever kring det.

Många andra risker måste jag själv ta och orsaka genom dumma besut: exempelvis vandra på motorvägar under midsommardagarna när rattfyllon är ute och härjar, duscha efter att jag smörjt in golvet med matolja, spela fotboll ensam på fotbollsplaner endast när det åskar, osv., Som du märker så finns det olika nivåer av risker medan COVID-19 är så beroende av annat folk OCH just att den är svår att se i förväg på långt avstånd.

Jag kan se om det verkar som en dum idé att gå på motorvägar vid midsommar, om det är en dum idé att spela fotboll själv på planen när det åskar, om det är en dum idé att smörja duschgolvet med olja innan jag duschar (alltid en dum idé) , osv. COVID-19 är klurigare och då blir det ett helt annat sätt att bedöma situationen på tills mer data kommer in.

Data om livslånga komplikationer är av intresse. För även om jag tror att jag skulle klara ett sjukdomsförlopp så är det okänt än så länge om eventuella komplikationer som man kanske får leva med resten av livet. Och det är nog det värsta: leva med komplikationer som konstant deppighet, konstant smaklöshet, och liknande som vissa har rapporterat och även skapat sociala stödgrupper på nätet för.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Sötast
Skrivet av AplAy:

Jag tycker inte det krävs mycket mer än rutinerna och protokollen som tillämpas i biologiska labb där man arbetar med farliga virus och bakterier. Jag har nött in detta så det är mer reflexbeteende än "jobbiga orostankar som leder till handling" för mig numera.

Jag frågar ju här om desinfektionsprocessen för att kunna lätta på handtvättandet som sagt var genom en annan försäkrande handling (desinficering av ytor händerna ofta kommer i kontakt med).

När jag får tillförlitliga data på hur länge viruset klarar sig på ytor i kylskåp så kommer även det att lätta på allt handtvättande.

Vad jag tycker är jobbigast är egentligen att träffa andra människor för om jag kunde varit säker på att de varit isolerade från andra människor i minst 4 dagar innan jag träffade dem så hade jag kunna känt mig trygg runt dem.

Just nu är det bara päronen och någon barndomsvän som jag träffar då jag kan leva med att drabbas av sjukdomen via dem vilket som tur var ännu inte har inträffat.

Du har ett vältränat beteendé för att undvika tänka/tala om eventuell påverkan på ditt mående.
Jag är väldigt lik dig där, att låtsas som ingenting, att bortförklara saker (främst för sig själv)
Det var säkert en bra coping-mechanism någon gång i ens liv, men om du inte redan har det (vilket jag gissar på) så är det en stor risk att det blir ett fängelse istället för en frihet.

Psykisk ohälsa är väldigt vanligt och definitivt inget att skämmas för, eller något man bör dölja (helst ej för sig själv)
Hjälp finns för det absolut mesta - och det är värt det!

Min poäng är: Om en dag kommer då man undrar över ens egna hälsa eller blir sjuk, så finns hjälp att få.
Nu är TS citerad i detta inlägg, men meddelandet är såklart till alla som läser det.

PS. Jag ska inte "sabba" din tråd mer, allt är skrivet med välmening för de som läser, och i detta fallet främst för dig då det är dig jag har dialogen med

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

jag saknar bra data på hur snabbt viruset bryts ned på olika ytor i olika temperaturer.

Vet inte om detta uppnår din egen nivå för "bra" data, men det är i alla fall något (källor finns i beskrivningen):

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sant, men i framtiden kommer det att komma data om just det här med hur stor andel och under vilka förutsättningar efter tillfrisknande av COVID-19 som får komplikationer och hur länge dessa verkar vara.

Sedan är risken med COVID-19 väldigt annorlunda gentemot många andra risker här i livet. Det är andra människor som kan bära på den och knappt bry sig om det(!). För det mesta är det en irration jag upplever kring det.

Många andra risker måste jag själv ta och orsaka genom dumma besut: exempelvis vandra på motorvägar under midsommardagarna när rattfyllon är ute och härjar, duscha efter att jag smörjt in golvet med matolja, spela fotboll ensam på fotbollsplaner endast när det åskar, osv., Som du märker så finns det olika nivåer av risker medan COVID-19 är så beroende av annat folk OCH just att den är svår att se i förväg på långt avstånd.

Jag kan se om det verkar som en dum idé att gå på motorvägar vid midsommar, om det är en dum idé att spela fotboll själv på planen när det åskar, om det är en dum idé att smörja duschgolvet med olja innan jag duschar (alltid en dum idé) , osv. COVID-19 är klurigare och då blir det ett helt annat sätt att bedöma situationen på tills mer data kommer in.

Data om livslånga komplikationer är av intresse. För även om jag tror att jag skulle klara ett sjukdomsförlopp så är det okänt än så länge om eventuella komplikationer som man kanske får leva med resten av livet. Och det är nog det värsta: leva med komplikationer som konstant deppighet, konstant smaklöshet, och liknande som vissa har rapporterat och även skapat sociala stödgrupper på nätet för.

Problemet med olyckor är att de är svåra att förutse, men jag kan garantera att dödade pga att de blev påkörda inte gick på motorvägen en midsommar utan något helt vardagligt. Jag ramlade själv t.ex. i duschen och höll på att slå ihjäl mig i 30-års åldern och någon olja eller alkohol var inte inblandad.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/18536.pdf

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Alltså snälla säg att du är ett troll.. No offense men det här är ju helt sjukt.
Du mår ju för fan inte bra. Det du förklarar är tvångstankar och det känns som det är dags för terapi..

Alltså, jag jobbar som fastighetstekniker och går självklart bara in hos folk jag måste göra det hos(stopp, elfel etc) och ber då HG gå ut från lgh när jag är där, eller sitta på balkongen t.ex. Spritar emellan besök och tvättar mina händer när jag går in på kontoret och that's it.

Hemma gör jag absolut ingenting och tar inte heller på mig några speciella kläder när jag åker och handlar. Jag håller avstånd till folk och skäller på de som står för nära mig(/hostar så de flyttar själva, ganska roligt tbh). Sköljer av grönsaker som vanligt bara.

Självklart ska man vara varsam men du gör det till överdrift.

Menar inget illa, men du behöver hjälp. Det är seriöst läskigt att läsa det du skriver, om du är seriös.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Asså, lugna er, detta är INTE jag i grovköket i min lägenhet

Jag är dessutom väldigt lat när det gäller hygien annars. Jag har knappt rengjort golv eller dammsugit på ett par veckor nu. Håller på att tvätta lite nu och sedan skall ta en dusch så man kan sova i nytvättade sängkläder som jag inte hade tvättat på ett par veckor oxå så.

Dessutom kan man fråga sig i vilken utsträckning jag överdriver i förhållande till hur många underdriver den rådande pandemin.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Terapi (KBT) är inte något dåligt, finns många i dagens samhälle som skulle må bra av att prata med någon som profesionellt kan hjälpa dig.

Visst ska man vara försiktig och vidta vissa åtgärder i desssa tider, men det kan också gå till överdrift, vilket i det långa loppat kan vara skadligt för ens psyke.

Det är absolut inget negativt att söka hjälp när man behöver det.

Skrivet av AplAy:

Dessutom kan man fråga sig i vilken utsträckning jag överdriver i förhållande till hur många underdriver den rådande pandemin.

Skrivet av AplAy:

Hursomhelst så tvättar jag nästan händerna 10-40 ggr om dagarna beroende på vad jag gör så jag bränner nästan 1 dl tvål per dag i värsta fall. Därför har jag investerat i 20 liter tvål vilket lär räcka ett tag.

Du överdriver, om det inte är så att du går runt och kletar runt på IVA avdelningar 10-40ggr om dagen!

Permalänk
Medlem

Seriöst, sök hjälp med dina hjärnspöken.
Detta kommer garanterat att gå över på något annat så fort du anser att du är någorlunda säker. Stoppa detta i tid, prata med en psykolog. Du överdriver inte LITE utan du söker tips på att förvärra situationen ännu mer.
Det är så att man tar illa vid sig av att läsa sånt här det ÄR synd om dig, inget illa ment.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Vet inte om detta uppnår din egen nivå för "bra" data, men det är i alla fall något (källor finns i beskrivningen): https://www.youtube.com/watch?v=v-IBp3-UECo&list=PLsNB4peY6C6...

Grymt! Kunde nu söka på mer om ämnet med sökorden "Covid-19 fomites" och fann en kommentar från en professor i biokemi och molekylär genetik om tidigare studier: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7333993/

Poängen där var att flera tidigare studier använt sig av icke-realistiskt höga virushalter (10^4 upp till hela 10^7) med slutpoängen att efter några timmar så verkar realistiska virushalter av viruset inte klara sig särskilt länge på de flesta ytor i praktiken.

Jag tar och chillar med handtvättandet idag då så sparar jag både pengar och på miljön!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av varför mikrofiberduken måste vara vit

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3