Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med en dator

Hej alla ny här på forumet jag är i behov av en ny dator som jag kan spela med. Jag spelar mest arpg spel som path of exile diablo 3 och eventuellt diablo 4 när det släpps. Då jag har ingen som helst erfarenhet med att bygga eller kan nåt om datordelar så behöver jag hjälp. Det jag värdesätter i en dator är att de är tysta och inga belysningar eller onödiga rbg lampor. Jag har främst varit inne och tittat på färdiga datorer eftersom jag har ingen aning vilka komponenter jag skall välja.

Just nu sitter jag på en asus skärm 27 144+hz 0.4 refresrate 1440p ett bra tangentbord och en skyst gaming mus nu är det bara en dator som saknas.

alt 1
https://www.webhallen.com/se/product/313006-Webhallen-Config-...

alt 2
https://www.komplett.se/product/1110074/datorer/komplett-pc/k...

alt 3
https://www.komplett.se/product/1110043/datorer/komplett-pc/k...

hade tänkt mig en budget på runt 20.000 kr kom gärna med andra förslag.

Det jag har svårast för är att det står inte hur mycket dessa datorer kommer att låta eller väsnas

Permalänk
Viking

Det är mycket enklare än vad man tror att bygga dator, så jag rekommenderar dig att testa. Annars kan du beställa en med liknande delar från Inet eller Webhallen med montering.

Den för 23000 presterar endast <10% bättre än den här:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har prövat på att bygga upp en dator för ca 6 år sedan då valde jag delar som tydligen inte funkade med varandra och ställde till en massa problem. Är detta inget problem längre då alla delar funkar med varandra eller är det fortfarande någonting man behöver hålla utkik över?

Permalänk
Medlem

Så du vet inte hur...

Seperata fläktar är dyra och det här chassit kommer med fyra fläktar. Jag känner att min som står under bordet inte är högljudd.

Ett nätaggregat med 80+gold håller i många år och har mindre risk att skada andra komponenter.

Samsung 860 håller ett högre kvalité jämfört med andra billiga alternativ.

Dessa ram minnen med 3200 MHz hastighet har ett gott renommé och det uppstår inga problem i XMP-profilen med rätt komponenter.

Det finns tre komponenter som du själv måste välja beroende på din budget och prestandakrav: CPU, moderkort och grafikkort. Du behöver troligtvis köpa en CPU-kylare också. Utgå ifrån komponentkoll. Komponenter som inte är kompatibel med en komponent som du har valt kommer inte att listas. Om du inte vill bygga datorn själv så kan du ju utgå ifrån ett mall och kontrollera om du hittar en färdigbyggt för minst 2000kr mer ty Windows kostar runt 1300 och de tar mer än 700kr för byggandet.

Den generiska budgetversionen som nästan alltid rekommenderas i trådarna är ju det här.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilka chassin som ingår och se om du kan hitta recensioner (börja här på Swec). Webhallen använder meshify c som är ett öppet chassi. Ljudnivån beror på vilka fläktar du har samt hur fläktkurvorna ser ut. Har för mig att ett öppet chassi i teorin har bättre luftföden och kan därför ha betydligt snällare fläktkurvor vilket i sin tur genererar lägre ljudnivåer. Skulle dock inte helt litat på att webhallen konfigurerar sina system utifrån ljudnivå. Jag har ingen direkt erfarenhet av system med låg ljudnivå då jag hellre prioriterar mycket kraft i liten formfaktor vilket brukar betyda mycket ljud vid hög belastning. För 20000 har du råd att vara lite kräsen med vad du köper så jag skulle kolla runt på forumet och internet efter system med låg ljudnivå. Vill du inte bygga själv så erbjuder de flesta återförsäljare byggnation av dator och testning.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Att bygga en dator 2020 tror jag är enklare än någonsin och med youtube (inkl. sweclockers datorbyggarskola) så har du instruktioner för exakt hur du ska göra. Är du osäker på om delar är inkompatibla kan du posta specifikationerna här så kommer någon att hjälpa dig.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Inaktiv

Inets datorbyggare på deras hemsida varnar ifall du väljer komponenter som inte passar ihop. Ifall du endå är osäker kan du fråga oss på Sweclockers alternativt Inets kundtjänst

Permalänk
Medlem

@yoken: Använd Inets sida för datorbygge som filtrerar bort och notifierar om komponenter är inte kompatibla.
https://www.inet.se/datorbyggare/
Du kan också välja att de bygger din dator åt dig, och glöm inte Windows licens.

Kompletts rabatterade färdigbyggda är någorlunda prisvärda som kan anpassas:
https://www.komplett.se/product/1139855/datorer/komplett-pc/k...
https://www.komplett.se/product/1139851/datorer/komplett-pc/k...
https://www.komplett.se/product/1139844/datorer/komplett-pc/k...

Visa signatur

😑

Permalänk
Viking
Skrivet av yoken:

Jag har prövat på att bygga upp en dator för ca 6 år sedan då valde jag delar som tydligen inte funkade med varandra och ställde till en massa problem. Är detta inget problem längre då alla delar funkar med varandra eller är det fortfarande någonting man behöver hålla utkik över?

Alltså håller du rätt på formfaktor och skillnad mellan Intel och AMD så ska det inte vara några problem.
Men det jag valt passar alldeles utmärkt ihop, har du andra idéer på byggen är det bara att fråga.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

min skärm är en asus med gsync ska jag begränsa mig till geforce kort eller funkar de lika bra med amd korten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoken:

Jag har prövat på att bygga upp en dator för ca 6 år sedan då valde jag delar som tydligen inte funkade med varandra och ställde till en massa problem. Är detta inget problem längre då alla delar funkar med varandra eller är det fortfarande någonting man behöver hålla utkik över?

Du får skilja på att välja delar till datorn och att bygga ihop delarna. Att välja delar kräver att man har lite koll på vad som passar med vad, men den delen får du ju hjälp med här. Att sen bygga ihop delarna är inte så svårt när man väl har delar som är kompatibla, det finns många guider på nätet (som t.ex. Sweclockers egen datorbyggarguide). Och har du frågor kan du förstås alltid fråga forumet.

Skrivet av yoken:

min skärm är en asus med gsync ska jag begränsa mig till geforce kort eller funkar de lika bra med amd korten ?

AMDs grafikkort har inget stöd för G-Sync, så du måste välja NVIDIA om du vill kunna använda den funktionen. Men skärmen kommer förstås fungera i övrigt med ett AMD-kort, du kommer bara inte kunna använda någon adaptiv synkronisering. Detta förutsätter att du faktiskt har en skärm med G-Sync-modul och inte en skärm som bara är "G-Sync compatible", är den bara G-Sync compatible så fungerar den lika bra med både AMD och NVIDIA.

NVIDIA förväntas lansera nästa generation grafikkort nästa månad förresten, bara så att du har koll på det. Vi vet dock inte hur mycket de kommer kosta eller hur bra de kommer prestera än.

Permalänk
Medlem

då jag inte har bråttom med datorn kanske man borde vänta på de nya korten för att se vad de landar på. Kanske kan vara värt för mig att vänta lite till ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Samsung 860 håller ett högre kvalité jämfört med andra billiga alternativ.

Samsung 860 Evo är dock oändligt mycket långsammare än Kingston A2000:

https://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-860-Evo-500GB-v...

En normal användare kommer aldrig slita ut sin A2000 SSD (med 720 TBW snackar vi decennier) innan det är dags att byta den av åldersskäl, så det där är inget argument för att köpa en mycket sämre presterande enhet även om det är en Samsung.

Skrivet av yoken:

då jag inte har bråttom med datorn kanske man borde vänta på de nya korten för att se vad de landar på. Kanske kan vara värt för mig att vänta lite till ?

Det tycker jag absolut. Om inte annat så lär det påverka priserna på andra kort på marknaden. Det kommer också att påverka spelupplevelsen mer att lägga pengarna på ett maxat grafikkort än på en maxad dator i övrigt.

Permalänk
Medlem

Har du ett fungerande grafikkort kan en variant vara att du inhandlar allt utom GPU. Jag har en känsla av att tillgängligheten inte kommer att vara så stor på de nya GPU och CPU:ern som släpps i höst. Med rådande läge och konsoler som ska lanseras så luktar det lite papperslansering...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Just nu så har jag en MSI gaminglaptop som förövrigt är väldigt bra ända nackdelen är att den låter lite för mycket när man spelar. Jag tror jag kommer vänta till 3 serien släpps så fyndar jag ett 2070 kort eller nåt liknande.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

kommer denna funka bra med en gsync monitor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoken:

kommer denna funka bra med en gsync monitor?

Kommer funka, men inte med g-sync. Ska g-sync funka så gäller nvidia grafik.

Edit: Finns ett par jämförelser här:

Om inte skärmen också kan freesync/v-sync (AMD) så gäller "no-sync/g-sync-off" i filmerna ovan.

Permalänk
Medlem

Denna skärm kör jag med idag.

https://www.komplett.se/product/1135751/gaming/spelutrustning...

Har svårt att bestämma gfx kort om jag ska fortsätta med ett nividia eller byta till ett rx5700 eller nåt liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoken:

Denna skärm kör jag med idag.

https://www.komplett.se/product/1135751/gaming/spelutrustning...

Har svårt att bestämma gfx kort om jag ska fortsätta med ett nividia eller byta till ett rx5700 eller nåt liknande.

Den skärmen har inte G-Sync med betydelsen att den har en G-Sync-modul som sköter synkronseringen. Den är "G-Sync Compatible", vilket är NVIDIAs certifiering för VESA Adaptive Sync eller Freesync som AMD kallar det (det är lite rörigt, se denna artikel för mer information).

Den fungerar med andra ord lika bra med både AMD- och NVIDIA-kort.

Permalänk
Medlem

Gött tror de blir en amd i så fall de är lite billigare jämfört och man får lite mer prestanda för pengarna känns de som.