Uppdatera BIOS på en Lenovo L450 med USB-sticka

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS på en Lenovo L450 med USB-sticka

Jag måste uppdatera BIOS på ett par maskiner, och har testat att ladda hem ISO-filen från Lenovos hemsida, men av någon anledning säger Rufus att den inte stödjer det filformatet. Det står på hemsidan att den är till för CD/DVD (känns som gammal text dock) och jag har tyvärr inte tillgång till CD/DVD-brännare. Kan jag inte uppdatera BIOS med USB, och hur gör jag i så fall?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Går det inte köra över internet från BIOS/UEFI?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Går det inte köra över internet från BIOS/UEFI?

Det är en användardator, så jag kommer inte in i Windows på den utan måste boota mig in i en uppdatering.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Lenovos bios fungerar, men måste du använda Rufus för detta? När jag uppdaterar bios i mitt gigabyte moderkort lägger jag bara bios filen på usb-minnet utan att använda Rufus.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Vet inte hur Lenovos bios fungerar, men måste du använda Rufus för detta? När jag uppdaterar bios i mitt gigabyte moderkort lägger jag bara bios filen på usb-minnet utan att använda Rufus.

Jag provade det också, men den vill inte boota.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Permalänk

På min thinkpad så använde jag programmet Lenovo Vantage som uppdaterade BIOS från Windows.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb