Kommande 3080 Ti-dator, nybörjarbyggare som behöver massor av hjälp

Permalänk
Medlem

Kommande 3080 Ti-dator, nybörjarbyggare som behöver massor av hjälp

Halloj på er!

(Wall of text nedan)

Tänkte bygga min första PC i höst (eller när delarna nu går att få tag på, det har vi inte sett än). Har alltid låtit Inet bygga förut, men den här gången vill jag göra det själv - dels pga känslan av att faktiskt klara av det själv, och dels för att mitt kontrollbehov har gått överstyr på gamla dagar och då vill jag inte överlåta bygget till nån annan. Dessutom jobbar jag som nätverkstekniker och är intresserad av såna här saker generellt, så jag måste ju för tusan släppa sargen nån gång.

Tänkte väl med den här tråden göra en liten förcheck vad jag behöver tänka på, om bygget ser OK ut osv. Är sjukt nojig (är en stor pessimist i grunden), men tänker att det borde gå vägen om man bara bygger lugnt och metodiskt.

Såhär är det tänkt att se ut:

OBS: 2080 Ti:n är bara en placeholder; jag kommer vilja köra 3080 Ti / 3090 (vad den nu kommer heta) när den väl släpps.

https://www.inet.se/datorbygge/b1174864/dator2020

En saftig prislapp absolut, men som jag skrivit i andra trådar - det här är i princip det enda jag lägger stora pengar på, och något jag kommer använda 99% av årets dagar de närmaste X åren. Då får det kosta!

Men eftersom jag är total nybörjare på detta så kommer här ett GÄNG med frågor. Några saker att tänka på innan ni besvarar dem bara:

  • Jag vet att AMD är inne just nu, men jag är old school och tror - trots deras fadäser - på Intel.

  • Jag vill inte köra vattenkylning. Fattar att vissa härinne älskar det, men jag blir för nojig så det är ett no go. Plus att jag behöver ett så enkelt bygge som möjligt.

  • Jag vill köra på allmänt populära delar, alltså inga obskyra specialare. Hellre gamla klassiker som funkar.

  • Jag kommer förmodligen inte att överklocka, om jag gör det så kommer det vara väldigt sparsamt. Jag vill att grejerna ska hålla så länge som möjligt, ingen onödig belastning eller extra strömförbrukning.

  • Jag är absolut inte gjord av pengar, men priset spelar mindre roll inom rimliga gränser. Jag vill att det ska vara stabilt, tyst och allmänt bra grejer - jag tänker liksom inte tumma på några hundralappar för att få lite billigare men lite sämre fläktar t.ex.

Till frågorna!

1. Hur ser bygget ut generellt? Har jag missat något? Något som inte är helt kompatibelt? Kommer t.ex moderkortet att funka med 3080 ti? Eller vet vi inte det än?

2. Hur ser det här ut gällande ljudnivå? Tänkte ha datorn på skrivbordet, typ 1.5 meter från mig. Ju tystare desto bättre såklart, pris spelar som sagt mindre roll.

3. Hur gör jag med RGB? Jag är ingen sån där fantast som ska ha en blinkande julgran, men jag tycker att det är läckert med ett dämpat chassi där vissa delar är upplysta. Vad exakt lyser på de här delarna? Jag har köpt ett par ljuslister (Corsair Lighting Node PRO / iCUE-RGB) som jag tänkte fästa uppe och nere också, så att jag kan lysa upp hela chassit om jag vill. Funkar det? Eller finns det några nackdelar?

4. Minnesfrekvenser är nåt jag inte riktigt fattar. Moderkortet kör 2933 mhz som standard, men kan jag köra snabbare? Borde jag göra det? Jag vill som sagt att det ska strula så lite som möjligt, och skiljer det sig några fps mellan t.ex 2933 och 3200 så föredrar jag stabiliteten.

5. Det gick bara att välja till två chassifläktar i Inets datorbyggare; det står "finns inte tillräckligt många 3/4-pin fläkt headers". Hur ska jag göra då? Jag tänkte ha två 140mm-fläktar som insug på framsidan och en som utblås på ovansidan. Hur låter det? Vad ska jag köra om jag inte kan köra tre stycken Silent Wings 3? Jag vill att det ska vara så tyst som möjligt och så bra som möjligt.

Bonusfrågan: Är det helt sinnessjukt att köpa en såhär dyr dator första gången man ska bygga en själv? Eller borde det vara lugna puckar?

PS. Behöver ni förklara något hårdvarutekniskt så kör gärna en ELI5 (explain like I'm 5) eftersom... ja.

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka kan du köpa ett moderkort för hälften av det priset. Dessutom kan du köpa Windows OEM nycklar digitalt för typ 50kr istället för 1700kr allkeyshop.com

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

1. Hur ser bygget ut generellt? Har jag missat något? Något som inte är helt kompatibelt? Kommer t.ex moderkortet att funka med 3080 ti? Eller vet vi inte det än?

3000-serien kommer garanterat vara kompatibel, det vore ju lite galet att släppa grafikkort som inte är kompatibla med nuvarande moderkort.

Skrivet av danielwerner:

2. Hur ser det här ut gällande ljudnivå? Tänkte ha datorn på skrivbordet, typ 1.5 meter från mig. Ju tystare desto bättre såklart, pris spelar som sagt mindre roll.

Ljudnivån kommer nog bli rätt låg, i alla fall om du också väljer ett grafikkort med bra kylare.

Skrivet av danielwerner:

4. Minnesfrekvenser är nåt jag inte riktigt fattar. Moderkortet kör 2933 mhz som standard, men kan jag köra snabbare? Borde jag göra det? Jag vill som sagt att det ska strula så lite som möjligt, och skiljer det sig några fps mellan t.ex 2933 och 3200 så föredrar jag stabiliteten.

Standardfrekvensen för minnen är 2933 för 10900K (minneskontrollern sitter i processorn), allt över det räknas som överklockning. Men då handlar det oftast bara om att man behöver gå in i BIOS och slå på X.M.P.-profilen (vilket brukar vara bra att göra oavsett vilka minnen man väljer) för minnena så överklockas de automatiskt. Detta är oftast väldigt enkelt, ett eller två klick i BIOS så är det klart för det mesta.

När det gäller vad man har att vinna på det så kan du kolla på t.ex. Sweclockers test av 9900K, där jämförs 2666 mot 3200. Sweclockers testade även 2933 vs 3600 i testet av 10900K, men det är lite svårare att överblicka eftersom de inte listar resultaten för båda frekvenserna i samma diagram.

Skrivet av danielwerner:

5. Det gick bara att välja till två chassifläktar i Inets datorbyggare; det står "finns inte tillräckligt många 3/4-pin fläkt headers". Hur ska jag göra då? Jag tänkte ha två 140mm-fläktar som insug på framsidan och en som utblås på ovansidan. Hur låter det? Vad ska jag köra om jag inte kan köra tre stycken Silent Wings 3? Jag vill att det ska vara så tyst som möjligt och så bra som möjligt.

Du kan använda antingen Y-kablar eller fläkthubbar beroende på hur avancerat du vill göra det.

Skrivet av danielwerner:

Bonusfrågan: Är det helt sinnessjukt att köpa en såhär dyr dator första gången man ska bygga en själv? Eller borde det vara lugna puckar?

Friskt kopplat, hälften brunnet som man brukar säga Var lugn och metodisk och fråga om hjälp när du behöver så ska det nog inte vara något problem. Sweclockers har en datorbyggarguide som kanske kan vara till hjälp.

Permalänk
Medlem

Förutom det sTeak-_- skrev så skulle jag nog dumpat en av SSD diskarna och kört en m2 istället.

Kingston A2000 erbjuder en bra mix av pris, utrymme och pris och du kommer nog se fler här som rekommenderar dessa.

Det är väll det mest uppenbara jag kommer på.
Sedan hade jag också kollat på en 10700k och vägt ifall den extra 1000-1500kr som en 10900k kostar verkligen kommer spela någon roll beroende på dina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Förutom det sTeak-_- skrev så skulle jag nog dumpat en av SSD diskarna och kört en m2 istället.

970 EVO är M.2, det som ser ut som en 2.5" SSD på den lilla bilden är i själva verket installationsguiden.

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls Intel-valet är konstigt, om inte pengarna stör dig så kommer CPU-valet säkert vara det snabbaste valet för jag antar att det är mest spel som gäller. Dock om du ändå nu planerar ett framtida bygge, så bör det iaf sägas att vi inte är långt ifrån nästa serie från AMD som mycket väl kan få det valet att se betydligt mindre attraktivt ut, oasvett om man föredrar Intel eller inte.

Sen håller jag med ovanstående. Ska du inte syssla med överklockning eller andra entusiast-funktioner så titta på ett z490-kort i 2500Kr klassen istället. Välj även snabbare RAM-minnen, minst 3200Mhz, du kommer inte tappa stabilitet, då slår bara på en knapp i bios så kommer dom köras i den hastigheten som är specifierat för det kitet, och inte i default värdet.

Permalänk
Medlem

@danielwerner:

1. Bygget ser bra ut, om än väldigt dyrt. Det är dina pengar, men du bör kunna få något som är nästan lika bra för två tredjedelar av priset.

4. Du kan och borde köra med snabbare minnen. Moderkortet stöder överklockade minneshastigheter upp till 4800MHz. Du kan köpa billigare minnen då: https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

5. Det följer med två fläktar till chassit. Inets datorbyggare inkluderar dem när den avgör hur många fläktar du kan koppla in.
Moderkortet har tre anslutningar för chassifläktar, utöver en anslutning för CPU-fläkt. För övrigt så är det oftast bättre att ha utblås bakåt än uppåt - luftflödet blir oftast bättre så.

Permalänk
Medlem

Du kan hitta billigare moderkort som fortfarande är bra och går att överklocka med.
Minnesfrekvens bör du köra på 3200 eller 3600 som är sweetspot. Det ger en prestandaboost. Du ställer in XMP profil i moderkortets bios för att köra i den högre hastigheten. Om du bygger via Inets datorbyggare får du meddelande att den bara stödjer 2933.
I denna prisklass hade jag personligen kört på slutet vattenkylningssystem till processorn. 280mm eller 360mm. Det ger en jämnare fläktkurva och då en tystare dator eftersom du kan justera efter vattentemperaturen.
Samsung 970 Evo Plus är bra, men dyra. Det finns billigare alternativ.
Intel 10900K är snabbaste spelprocessorn som finns och kommer vara ett utmärkt val med ett 3080 Ti/3090. Finns pengarna så kör på det!

Men visst. Du kan få en mycket bra dator för nästan hälften av pengarna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

jag skulle väntat på AMD's nya cpu som inte är så långt bort. är den i närheten av vad man tror och rykten kan det bli en väldigt bra cpu som knäpper intel på näsan även i spel prestanda där intel än så länge ligger lite före men inte långt.
Det som flera redan skrivit är snabbare minne ett bra tillval och ger enkelt bättre prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av sTEAK-_-:

Om du inte ska överklocka kan du köpa ett moderkort för hälften av det priset. Dessutom kan du köpa Windows OEM nycklar digitalt för typ 50kr istället för 1700kr allkeyshop.com

Just det, såg den men är det verkligen ingen skillnad där? Antar att språket inte spelar någon roll längre när det kommer till Windows? Finns det risk att det blir fel världsdel eller nåt, som skulle kunna påverka Microsofts synk-möjligheter eller garanti eller VAD det nu skulle kunna vara?

Skrivet av perost:

Standardfrekvensen för minnen är 2933 för 10900K (minneskontrollern sitter i processorn), allt över det räknas som överklockning. Men då handlar det oftast bara om att man behöver gå in i BIOS och slå på X.M.P.-profilen (vilket brukar vara bra att göra oavsett vilka minnen man väljer) för minnena så överklockas de automatiskt. Detta är oftast väldigt enkelt, ett eller två klick i BIOS så är det klart för det mesta.

Åfanken! Är det nån som helst skillnad i stabilitet om jag skulle köra default VS t.ex 3600 mhz? Om det räknas som överklockning ur garantisynpunkt gör inte så mycket, då får jag väl i så fall bita i det sura äpplet och köpa nya minnen om nåt skulle paja. Men jag vill bara inte att systemet ska bli instabilt och blåskärmar hit och dit bara för att jag vill tjäna några få fps.

Skrivet av perost:

Du kan använda antingen Y-kablar eller fläkthubbar beroende på hur avancerat du vill göra det.

Tack för tipset! Vill göra det så enkelt för mig själv som möjligt, så gissar att en Y-kabel är grejen då? Om jag kör en sån så blir den enda skillnaden att mina två insugsfläktar inte kommer gå att styra separat utan de har samma rpm? Vilket inte känns som nån big deal för mig. Eller finns det nån annan skillnad? Exakt vilken Y-kabel ska jag köpa om jag vill köra 3 st SilentWings 3?

Skrivet av sKRUVARN:

Sen håller jag med ovanstående. Ska du inte syssla med överklockning eller andra entusiast-funktioner så titta på ett z490-kort i 2500Kr klassen istället. Välj även snabbare RAM-minnen, minst 3200Mhz, du kommer inte tappa stabilitet, då slår bara på en knapp i bios så kommer dom köras i den hastigheten som är specifierat för det kitet, och inte i default värdet.

Hmm, jag hade faktiskt ett sånt först men såg att det bara har en 3/4 pin-fläktplats. Då känns det jobbigt; antar att det behövs en separat hubb?

Skrivet av Erik_T:

1. Bygget ser bra ut, om än väldigt dyrt. Det är dina pengar, men du bör kunna få något som är nästan lika bra för två tredjedelar av priset.

Hmm, jag är öppen för förslag. Vad hade du kört på för att komma ner i pris, om vi snackar samma chassi, samma fläktar, och likvärdiga komponenter (vill köra Asus och Intel)?

Skrivet av Erik_T:

5. Det följer med två fläktar till chassit. Inets datorbyggare inkluderar dem när den avgör hur många fläktar du kan koppla in.
Moderkortet har tre anslutningar för chassifläktar, utöver en anslutning för CPU-fläkt. För övrigt så är det oftast bättre att ha utblås bakåt än uppåt - luftflödet blir oftast bättre så.

Ahh, antog att det kunde vara nåt sånt också. Men hur funkar det där, är det bara 4-pins som gäller? Vad är 3/4-pin i så fall? Det är de interna anslutningarna till moderkortet jag känner mig mest osäker på.

Och gällande luftflödet: Jag har hört tvärt om, att det optimala är två in på framsidan och en i toppen? Men jag har absolut ingen koll själv. Vad säger folket? Utblås på toppen eller baksidan (på detta chassi)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Ahh, antog att det kunde vara nåt sånt också. Men hur funkar det där, är det bara 4-pins som gäller? Vad är 3/4-pin i så fall? Det är de interna anslutningarna till moderkortet jag känner mig mest osäker på.

Det finns två sorters anslutningar för datorfläktar som är delvis kompatibla.
Den äldre har 3-pinnars kontakt och sladd. Pinnarna är i tur och ordning 1) Jord 2) Ström 3) Sensor för fläkthastighet
Strömmatningen ligger normalt på 12V, men genom att sänka spänningen så kan man styra fläkthastigheten

Nyare 4-pin anslutningar ser ut som 3-pin anslutningar men lägger till en 4:e sladd för PWM-signal. Den signalen är ett sätt att styra fläkthastigheten, och ger bättre kontroll än genom att variera spänningen.

Själva kontakterna är kompatibla så att man kan koppla in en 4-pin fläkt i ett 3-pin uttag och vice versa.

De allra flesta moderkort idag kan hantera och styra både 3-pin och 4-pin fläktar. Vissa känner av automatiskt vilken fläkttyp det är, men annars så brukar det finnas en inställning i BIOS där man kan ställa in vilken typ av fläkt som är ansluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hmm, jag är öppen för förslag. Vad hade du kört på för att komma ner i pris, om vi snackar samma chassi, samma fläktar, och likvärdiga komponenter (vill köra Asus och Intel)?

Mindre variation som borde ge likvärdig prestanda men är några tusenlappar billigare
https://www.inet.se/datorbygge/b1174872/32k

(Bytt minne, moderkort, SSD, PSU)

Stora vinsterna blir ju om du går ner ett snäpp i hastighet på CPU och/eller grafikkort - då går det att spara rätt mycket pengar för bara en aning sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Halloj på er!

(Wall of text nedan)

Tänkte bygga min första PC i höst (eller när delarna nu går att få tag på, det har vi inte sett än). Har alltid låtit Inet bygga förut, men den här gången vill jag göra det själv - dels pga känslan av att faktiskt klara av det själv, och dels för att mitt kontrollbehov har gått överstyr på gamla dagar och då vill jag inte överlåta bygget till nån annan. Dessutom jobbar jag som nätverkstekniker och är intresserad av såna här saker generellt, så jag måste ju för tusan släppa sargen nån gång.

Tänkte väl med den här tråden göra en liten förcheck vad jag behöver tänka på, om bygget ser OK ut osv. Är sjukt nojig (är en stor pessimist i grunden), men tänker att det borde gå vägen om man bara bygger lugnt och metodiskt.

Såhär är det tänkt att se ut:

OBS: 2080 Ti:n är bara en placeholder; jag kommer vilja köra 3080 Ti / 3090 (vad den nu kommer heta) när den väl släpps.

https://www.inet.se/datorbygge/b1174864/dator2020https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1174864/dator2020

En saftig prislapp absolut, men som jag skrivit i andra trådar - det här är i princip det enda jag lägger stora pengar på, och något jag kommer använda 99% av årets dagar de närmaste X åren. Då får det kosta!

Men eftersom jag är total nybörjare på detta så kommer här ett GÄNG med frågor. Några saker att tänka på innan ni besvarar dem bara:

  • Jag vet att AMD är inne just nu, men jag är old school och tror - trots deras fadäser - på Intel.

  • Jag vill inte köra vattenkylning. Fattar att vissa härinne älskar det, men jag blir för nojig så det är ett no go. Plus att jag behöver ett så enkelt bygge som möjligt.

  • Jag vill köra på allmänt populära delar, alltså inga obskyra specialare. Hellre gamla klassiker som funkar.

  • Jag kommer förmodligen inte att överklocka, om jag gör det så kommer det vara väldigt sparsamt. Jag vill att grejerna ska hålla så länge som möjligt, ingen onödig belastning eller extra strömförbrukning.

  • Jag är absolut inte gjord av pengar, men priset spelar mindre roll inom rimliga gränser. Jag vill att det ska vara stabilt, tyst och allmänt bra grejer - jag tänker liksom inte tumma på några hundralappar för att få lite billigare men lite sämre fläktar t.ex.

Till frågorna!

1. Hur ser bygget ut generellt? Har jag missat något? Något som inte är helt kompatibelt? Kommer t.ex moderkortet att funka med 3080 ti? Eller vet vi inte det än?

2. Hur ser det här ut gällande ljudnivå? Tänkte ha datorn på skrivbordet, typ 1.5 meter från mig. Ju tystare desto bättre såklart, pris spelar som sagt mindre roll.

3. Hur gör jag med RGB? Jag är ingen sån där fantast som ska ha en blinkande julgran, men jag tycker att det är läckert med ett dämpat chassi där vissa delar är upplysta. Vad exakt lyser på de här delarna? Jag har köpt ett par ljuslister (Corsair Lighting Node PRO / iCUE-RGB) som jag tänkte fästa uppe och nere också, så att jag kan lysa upp hela chassit om jag vill. Funkar det? Eller finns det några nackdelar?

4. Minnesfrekvenser är nåt jag inte riktigt fattar. Moderkortet kör 2933 mhz som standard, men kan jag köra snabbare? Borde jag göra det? Jag vill som sagt att det ska strula så lite som möjligt, och skiljer det sig några fps mellan t.ex 2933 och 3200 så föredrar jag stabiliteten.

5. Det gick bara att välja till två chassifläktar i Inets datorbyggare; det står "finns inte tillräckligt många 3/4-pin fläkt headers". Hur ska jag göra då? Jag tänkte ha två 140mm-fläktar som insug på framsidan och en som utblås på ovansidan. Hur låter det? Vad ska jag köra om jag inte kan köra tre stycken Silent Wings 3? Jag vill att det ska vara så tyst som möjligt och så bra som möjligt.

Bonusfrågan: Är det helt sinnessjukt att köpa en såhär dyr dator första gången man ska bygga en själv? Eller borde det vara lugna puckar?

PS. Behöver ni förklara något hårdvarutekniskt så kör gärna en ELI5 (explain like I'm 5) eftersom... ja.

Stort tack för hjälpen!

hmm windows 10 för 1800 spänn när man kan köpa licens för under 100 lappen på ebay lika licens där varför betala mer ?

annars ser ditt bygge bra ut utom rtx 2080 ti kortet

rgb minnen behöver du ju inte köpa om du inte gillar rgb bling bling. tycker själv är snyggt iaf på minnen o så
ja du kan köra snabbare än 2933mhz minnen dom nyare moderkorten med z490 kan du ju dra upp i 4800mhz med max. bara med asus apex går det upp i 5000mhz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Noctuas stora tornkylare och fläktar är väl bättre än Be Quiet? Färgen på dem är ju dock något att älska eller hata.

För de här pengarna och med intresse för estetik och låg ljudnivå skulle jag också överväga något mer spännande chassie. Jag vet väldigt lite om meshify C, men det känns lite småtråkigt och överlag brukar mycket luftflöde innebära sämre ljuddämpning. Själv valde jag ett Phanteks Enthoo Evolv X som jag tycker är svinsnyggt och har enormt hög byggkvalitet. Sweclockers gav det fint betyg i sin rescension. Det finns kritik mot luftflödet, men jag har inte märkt av några problem med en 3900X och ett 1070Ti.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Åfanken! Är det nån som helst skillnad i stabilitet om jag skulle köra default VS t.ex 3600 mhz? Om det räknas som överklockning ur garantisynpunkt gör inte så mycket, då får jag väl i så fall bita i det sura äpplet och köpa nya minnen om nåt skulle paja. Men jag vill bara inte att systemet ska bli instabilt och blåskärmar hit och dit bara för att jag vill tjäna några få fps.

Upp till runt 3600 brukar inte vara något större problem med Intel-processorer, och moderkortstillverkarna brukar ha QVL-listor med minnen som de själva testat om man vill vara extra säker på att det ska fungera bra. Skulle man ändå ha otur så brukar det alltid gå att justera t.ex. frekvensen eller timings lite för minnena för att få det stabilt.

Sen är det från processorns perspektiv som det räknas som överklockning och inte från minnenas, köper du t.ex. 3600-minnen så är de gjorda att klara minst 3600. Men jag har aldrig hört talas om att något gått sönder för att man haft för snabba minnen, det brukar bara bli ostabilt eller inte fungera alls om man går för långt.

Skrivet av danielwerner:

Tack för tipset! Vill göra det så enkelt för mig själv som möjligt, så gissar att en Y-kabel är grejen då? Om jag kör en sån så blir den enda skillnaden att mina två insugsfläktar inte kommer gå att styra separat utan de har samma rpm? Vilket inte känns som nån big deal för mig. Eller finns det nån annan skillnad? Exakt vilken Y-kabel ska jag köpa om jag vill köra 3 st SilentWings 3?

Som du säger kommer alla fläktar som kopplas till samma Y-kabel få samma styrsignal, vilket sällan är en nackdel för chassifläktar. Vilken lösning som är bäst beror lite på vilket moderkort du i slutändan väljer. För kabeldragningen är nog minst två fläktuttag för chassifläktar att föredra på moderkortet, så att du t.ex. kan koppla in insugsfläktarna på en Y-kabel och utsugsfläkten för sig. Moderkortet som Eric_T rekommenderade har t.ex. 5 st. fläktuttag, då är det bara att koppla fläktarna direkt till moderkortet.

Jag såg för övrigt att du tänkte ha utsugsfläkten i taket. Det är troligtvis bättre att ha den på baksidan istället eftersom du troligtvis kommer montera processorkylaren så att den blåser ut mot den fläktplatsen, och det brukar blir bättre ljudmässigt att inte ha ett hål öppet på ovansidan av chassit.

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/produkt/5320578/deepcool-fh-10-flakthubb - styra upp till 10 PWM fläktar.

Vad gäller RAM, 3600 Mhz är sweet spot enligt de flesta benchmarks.

Ska du inte överklocka, då kan du nästan köpa vilket z490 moderkort som helst.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13994006

Men det går att få ett fint paket för halva priset som presterar riktigt bra;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13994028

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken