Permalänk
Medlem

Chromecast Ultra problem med nätverk.

Tjena!

Jag har en ultra jag vill ha ansluten via internetkabel. Den går att köra via WiFi men såfort jag stoppar i nätverkskabeln i den så fryser skärmen. Hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Tjena!

Jag har en ultra jag vill ha ansluten via internetkabel. Den går att köra via WiFi men såfort jag stoppar i nätverkskabeln i den så fryser skärmen. Hur löser jag detta?

Prova med en fabriksåterställning, stoppar du in sladden mitt i en stream tror jag att man behöver casta materialet på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Prova med en fabriksåterställning, stoppar du in sladden mitt i en stream tror jag att man behöver casta materialet på nytt.

Jag har nu gjort detta. Nu när den är fabriksåterställd så kommer jag till välkomstsidan på chromecasten. När jag söker efter chromasten i google home hittar den ingen.. den är alltså nu inpluggad med nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

@matte08: om du loggar in i routern kan du se om den hamnar som en enhet där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@matte08: om du loggar in i routern kan du se om den hamnar som en enhet där?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@matte08: om du loggar in i routern kan du se om den hamnar som en enhet där?

Alltså den hamnar inte som en enhet där.

Permalänk
Medlem

@matte08: hmm då vet jag inte. Kan du prova med någon annan enhet på samma kabel för att utesluta att det är något fel på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@matte08: hmm då vet jag inte. Kan du prova med någon annan enhet på samma kabel för att utesluta att det är något fel på vägen.

Chromecasten är kopplad till en dlink 5 ports switch, eftersom jag vill ha tv:n, ps4 och lite så med kabel också. sedan direkt till rautern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@matte08: hmm då vet jag inte. Kan du prova med någon annan enhet på samma kabel för att utesluta att det är något fel på vägen.

Varför jag egentligen vill ha kabel är för att jag kan och tror att de enklare går att casta utan några störningar.. eller använder den sig av nätverket man castar ifrån? Isåfall finns de ingen vits med kabel ju.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av matte08:

Alltså den hamnar inte som en enhet där.

En Chromecast är inte möjlig att konfigurera via lan utan hela setupen sker via Google home som kopplas "ad hoc" (direkt utan att passera en router) till CCn.
Google påpekar detta i instruktionerna även om de inte förklarar att androidenheten man måste använda för setupen måste ha wifi för att kunna kommunicera direkt (ad hoc) med CCn. >
Det går inte längre att konfigurera Chromecast på en dator. Använd en mobil enhet om du vill konfigurera Chromecast.
https://support.google.com/chromecast/answer/2998456?co=GENIE...
https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_ad_hoc_network

När setupen är klar kan CCn anslutas till lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Varför jag egentligen vill ha kabel är för att jag kan och tror att de enklare går att casta utan några störningar.. eller använder den sig av nätverket man castar ifrån? Isåfall finns de ingen vits med kabel ju.

Den använder antingen wifi eller trådat. Med kabel blir det mindre chans till störningar, men allt beror ju på hur bra wifi du har om det är värt det eller inte. För 4K i hög bitrate brukar wifi kunna bli skakigt, särskilt om du bara har 2,4 GHz och många grejer på nätverket.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/ch7nJKH

Jag har gjort själva installationen med Wi-Fi. Sedan när jag pluggar in nätverkskabeln så kommer detta upp direkt i Google home under chromecast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av matte08:

https://ibb.co/ch7nJKH

Jag har gjort själva installationen med Wi-Fi. Sedan när jag pluggar in nätverkskabeln så kommer detta upp direkt i Google home under chromecast.

Känner inte alls igen det meddelandet eller menyn men har inte heller haft problem.
Funderar på en sak, om det är så att du har använt ett gästnätverk och inte ditt riktiga lan när du konfade upp den för då hamnar radio och kabel på olika nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak! Kan det vara så att det strular för jag har chromecasten inkopplad direkt på fiberlådan och inte via rautern? Jag har telenor som leverantör och fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Kom på en sak! Kan det vara så att det strular för jag har chromecasten inkopplad direkt på fiberlådan och inte via rautern? Jag har telenor som leverantör och fiber.

Ja det är orsaken. Du behöver ha den på samma L2 (fysiska nät) som resten av dina prylar. Annars får den inte kontakt, utan handpåläggning. Det beror kort på att routern inte skickar multicast-meddelandem vidare utan handpåläggning som en switch gör, CC använder det för att kommunicera på nätet så att den bli upptäckningsbar av andra enheter som vill casta till den.

Att ha den i fiberlådan gör att den dels kan få ett wan ip men också att dess trafik inte kommer vidare till dina enheter.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av matte08:

Kom på en sak! Kan det vara så att det strular för jag har chromecasten inkopplad direkt på fiberlådan och inte via rautern? Jag har telenor som leverantör och fiber.

Ja det är felet, CC och det som kastar ska finnas på samma nät, det var därför jag undrade om du använt gästnät för wifi men du kopplar i stället kabeln till internet eller ett iptv nät och inte ditt lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Kom på en sak! Kan det vara så att det strular för jag har chromecasten inkopplad direkt på fiberlådan och inte via rautern? Jag har telenor som leverantör och fiber.

Ja du måste ha den efter routern för att kunna casta. Sedan får du nog inte tillräckligt med IP-adresser från internetleverantören heller. Så två anledningar till att ha den efter routern. Switchen mellan routern och Chromecast ska inte vara något problem

Permalänk
Medlem

Stort tack alla för hjälpen! Allt fungerar nu! Allt gott.

Permalänk
Skrivet av matte08:

Tjena!

Jag har en ultra jag vill ha ansluten via internetkabel. Den går att köra via WiFi men såfort jag stoppar i nätverkskabeln i den så fryser skärmen. Hur löser jag detta?

Jag har exakt samma problem.
Min ChromeCast Ultra fungerar inte med nätverkskabeln men hur bra som helst via Wifi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kuya-Thino:

Jag har exakt samma problem.
Min ChromeCast Ultra fungerar inte med nätverkskabeln men hur bra som helst via Wifi.

Se till att enheterna är anslutna till samma logiska nätverk och det gäller även när du gör setupen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.