Samsung inleder expansion av världens största halvledarfabrik

Permalänk
Melding Plague

Samsung inleder expansion av världens största halvledarfabrik

Tillbyggnationen av Pyongtaek-fabriken inleds under september månad och beräknas kosta 220 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de lägger en miljard på att undvika problem med strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Hoppas de lägger en miljard på att undvika problem med strömförsörjningen.

Och nått mot översvämmning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Damn, enorm fabrik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Och nått mot översvämmning.

Bra brandlarm borde vara att föredra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Bra brandlarm borde vara att föredra också

nästa sak som sker kommer nog vara att en blixt slår ner och sabbar elektroniken eller att en fiskmås skiter i luftfiltret

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Ren tillfällighet kanske att usa har militärbas där?

Permalänk
Skrivet av mkk:

Hoppas de lägger en miljard på att undvika problem med strömförsörjningen.

De lägger nog på ett kol (2016 var 66% kolkraft)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon56869:

Ren tillfällighet kanske att usa har militärbas där?

Kasta en pil på en karta över Sydkorea så landar du bredvid en amerikansk militäranläggning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Skynet here we come!

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

Skynet here we come!

nä men sluta.

Permalänk
Medlem

Det var banne mig ingen liten satsning, men jag tror nog det är en smart investering. Kretstillverkning lär bli allt viktigare och större framöver och med Intel som halkar efter mer och mer så känns det som en rätt bra idé att satsa stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Och nått mot översvämmning.

Jag är lite på samma spår, tänker på ordspråket ”lägg inte alla ägg i samma korg”. Räcker med en naturkatastrof eller något annat stort, tex krig med Nordkorea så kan det till sig väldigt illa.

Samtidigt förstår jag ju, all kunskap finns ju på plats redan och de kan väl sin hemmamarknad bäst och tryggar arbetstillfällen till staten.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

MYCKET VÄLKOMMET!

BRA för världens ekonomi och stabilitet (tänker på Kina... ⚠️⚠️⚠️ .)

Stavfel
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

"Det skulle innebära att företaget kommer äga och driva sex fabriker i den lilla koreanska staden."
Bor över en halv miljon människor i Pyeongtaek, men allt är väl relativt

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk

Känns väldigt oroligt i branschen och har varit ett tag, undantaget som brekäftar regeln är AMD vad jag fattat så har dom inhouse tillverkning.
Dom kom från ingenstans värt att nämna blev en entisiast-cpu dels pga clock vänligheten sjukt låga priser och minns inte om det var k6-an eller Athlon där dom slog igenom och Intel till bråkdelen av priset, tycker mig se en liknande trend nu och vill veta det riktiga skälet till att dom slutar med inhouse.

Samsung har så mycket pengar och ett finger med i så gott som all elektronik, allt från kylskåp till att tillverka sina Exynos
Jag tror att dom kommer att bli farliga och ta kunder även från andra företag(Tex TSMC) som är överlägset störst och det verkar tuffa på som tåget för dom just nu!
dvs om dom får bra yields kommer ner bra i nm och naturligtvis pålitlighet.

Detta verkar vara deras första semi-conductur fabrik, får se om dom harr något ess i fickan?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Känns väldigt oroligt i branschen och har varit ett tag, undantaget som brekäftar regeln är AMD vad jag fattat så har dom inhouse tillverkning.
Dom kom från ingenstans värt att nämna blev en entisiast-cpu dels pga clock vänligheten sjukt låga priser och minns inte om det var k6-an eller Athlon där dom slog igenom och Intel till bråkdelen av priset, tycker mig se en liknande trend nu och vill veta det riktiga skälet till att dom slutar med inhouse.

AMD knoppade av deras halvledartillverkning 2008 (som blev GlobalFoundries), dock fortsatte dom tillverka kretsar där tämligen exlusivt, dock gick de till TSMC 2018, till stor del antar jag pga att GF helt enkelt inte var så konkurrenskraftig.

Citat:

Detta verkar vara deras första semi-conductur fabrik, får se om dom harr något ess i fickan?
Mvh

Samsung har väl sysslat med tillverkning av halvledare sen 80talet? Och har varit flera gånger i modern tid världens största halvledartillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

"Det skulle innebära att företaget kommer äga och driva sex fabriker i den lilla koreanska staden."
Bor över en halv miljon människor i Pyeongtaek, men allt är väl relativt

Den är inte ens på topp 10-listan över städerna med flest invånare i Sydkorea (plats 10 har c:a 1 miljon invånare).

Snart lär dock halva stan arbeta i Samsungs fabriker 👀
Bra med mer jobb!

Permalänk

Vi får se vad framrutan har att visa, Mvh Pierre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Känns väldigt oroligt i branschen och har varit ett tag, undantaget som brekäftar regeln är AMD vad jag fattat så har dom inhouse tillverkning.
Dom kom från ingenstans värt att nämna blev en entisiast-cpu dels pga clock vänligheten sjukt låga priser och minns inte om det var k6-an eller Athlon där dom slog igenom och Intel till bråkdelen av priset, tycker mig se en liknande trend nu och vill veta det riktiga skälet till att dom slutar med inhouse.

Samsung har så mycket pengar och ett finger med i så gott som all elektronik, allt från kylskåp till att tillverka sina Exynos
Jag tror att dom kommer att bli farliga och ta kunder även från andra företag(Tex TSMC) som är överlägset störst och det verkar tuffa på som tåget för dom just nu!
dvs om dom får bra yields kommer ner bra i nm och naturligtvis pålitlighet.

Detta verkar vara deras första semi-conductur fabrik, får se om dom harr något ess i fickan?
Mvh

Har du koll på vad du skriver?
Amd är ett fabrikslöst företag.
Samsung har hållt på med halvledare länge.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Har du koll på vad du skriver?
Amd är ett fabrikslöst företag.
Samsung har hållt på med halvledare länge.

Du kan ju läsa dom tidigare inläggen också där står att Samsung gör halvledare också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Du kan ju läsa dom tidigare inläggen också där står att Samsung gör halvledare också!

Jo jag har läst vet sedan tidigare att samsung inte är någon färsk halvledartillverkare. Frågan är vilken information du baserar ditt första inlägg på.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Känns väldigt oroligt i branschen och har varit ett tag, undantaget som brekäftar regeln är AMD vad jag fattat så har dom inhouse tillverkning.
Dom kom från ingenstans värt att nämna blev en entisiast-cpu dels pga clock vänligheten sjukt låga priser och minns inte om det var k6-an eller Athlon där dom slog igenom och Intel till bråkdelen av priset, tycker mig se en liknande trend nu och vill veta det riktiga skälet till att dom slutar med inhouse.

Samsung har så mycket pengar och ett finger med i så gott som all elektronik, allt från kylskåp till att tillverka sina Exynos
Jag tror att dom kommer att bli farliga och ta kunder även från andra företag(Tex TSMC) som är överlägset störst och det verkar tuffa på som tåget för dom just nu!
dvs om dom får bra yields kommer ner bra i nm och naturligtvis pålitlighet.

Detta verkar vara deras första semi-conductur fabrik, får se om dom harr något ess i fickan?
Mvh

Snälla, läs på!

Fabless manufacturing
AMD har inte inhouse tillverkning, däremot design...

Advanced Micro Devices
AMD grundades 1 Maj 1969 och har varit med och tillverkat x86 CPU'er sen den första IBM PC'n som kom den 12'e Augusti 1981. Så vad är bakgrunden till, kom från ingenstans?

Var tror du Samsung tillverkar sina "Exynos"?
Samsung har halvledarfabriker i:

  • Austin, Texas, USA

  • Gao Xin Shang Quan, Xian Shi, Shaanxi Sheng, Kina

  • Suzhou Jiangsu, Kina

  • Godeok-myun, Pyeongtaek-si, Gyeonggi-do, Sydkorea

  • Hwaseong-si, Gyeonggi-do, Sydkorea

  • Giheung-gu, Yongin-si, Gyeonggi-do, Sydkorea

  • Asan-si, Chungcheongnam-do, Sydkorea

Källa (from the horse's mouth):
https://www.samsung.com/semiconductor/about-us/location/manuf...

Däremot så har du rätt i att AMD CPU'er gick till lägre priser, men sjukt lägre är nog att ta i en del...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Kasta en pil på en karta över Sydkorea så landar du bredvid en amerikansk militäranläggning.

Fast pyentaek är just kända för militärbasen. En stor del av jänkarna i landet är stationerade just där.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Snälla, läs på!

Fabless manufacturing
AMD har inte inhouse tillverkning, däremot design...

Advanced Micro Devices
AMD grundades 1 Maj 1969 och har varit med och tillverkat x86 CPU'er sen den första IBM PC'n som kom den 12'e Augusti 1981. Så vad är bakgrunden till, kom från ingenstans?

Var tror du Samsung tillverkar sina "Exynos"?
Samsung har halvledarfabriker i:

  • Austin, Texas, USA

  • Gao Xin Shang Quan, Xian Shi, Shaanxi Sheng, Kina

  • Suzhou Jiangsu, Kina

  • Godeok-myun, Pyeongtaek-si, Gyeonggi-do, Sydkorea

  • Hwaseong-si, Gyeonggi-do, Sydkorea

  • Giheung-gu, Yongin-si, Gyeonggi-do, Sydkorea

  • Asan-si, Chungcheongnam-do, Sydkorea

Källa (from the horse's mouth):
https://www.samsung.com/semiconductor/about-us/location/manuf...

Däremot så har du rätt i att AMD CPU'er gick till lägre priser, men sjukt lägre är nog att ta i en del...

Amd tillverkar sina cpuer hos Global Foundries sedan 2009 då dom delade upp företaget och började använda Global Foundries och TSMC!
Tidigare tillverkade dom tom Intel cpu'er inhouse fast det var nån gång på 80 talet om jag inte minns fel. Som ett exempel kostade tex en P3 500mhz ca 4k medan Amd k6-2 kostade 1500 och Athlon var inte mycket dyrare när den kom visst Intel var snabbare men jag var så pass ung då så jag var tvungen att tänka ekonomiskt.

Amd har gjort allt rätt dom sista åren och prisskillnaden går inte att komma ifrån.
Jag köper det som ger mest för pengarna när jag väl köper oavsett om det är intel el Amd, men just nu talar det mesta för Amd men det svänger fört i denna branschen.
Frågan är om dom tänker göra desktop cpu'er också, just nu är TSMC världens näst största halvledare tillverkare och om man ser till vilka problem tex Intel har med krympning av nm så går TSMC som tåget.
Jag är ingen fanboy utan köper det som ger mest valuta för pengarna, men man undrar ju vad Samsung har i antågande med tanke på att dom ska bygga världens största halvledarfabrik. Kanske kan komma nån överraskning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Amd tillverkar sina cpuer hos Global Foundries sedan 2009 då dom delade upp företaget och började använda Global Foundries och TSMC!
Tidigare tillverkade dom tom Intel cpu'er inhouse fast det var nån gång på 80 talet om jag inte minns fel. Som ett exempel kostade tex en P3 500mhz ca 4k medan Amd k6-2 kostade 1500 och Athlon var inte mycket dyrare när den kom visst Intel var snabbare men jag var så pass ung då så jag var tvungen att tänka ekonomiskt.

Amd har gjort allt rätt dom sista åren och prisskillnaden går inte att komma ifrån.
Jag köper det som ger mest för pengarna när jag väl köper oavsett om det är intel el Amd, men just nu talar det mesta för Amd men det svänger fört i denna branschen.
Frågan är om dom tänker göra desktop cpu'er också, just nu är TSMC världens näst största halvledare tillverkare och om man ser till vilka problem tex Intel har med krympning av nm så går TSMC som tåget.
Jag är ingen fanboy utan köper det som ger mest valuta för pengarna, men man undrar ju vad Samsung har i antågande med tanke på att dom ska bygga världens största halvledarfabrik. Kanske kan komma nån överraskning?

PIII var bra mycket snabbare än K5-2 och kostade runt det dubbla.
Men... Gör inte AMD desktop CPU'er? Eller, vilka menar du? Samsung??

Att Samsung bygger stort har helt helt med att det är kostnadseffektivt vid övergång till ny teknik på mindre node, att modernisera en befintlig fabrik ger inte tillbaka lika mycket i volym och utfall i förhållande till investeringen.
Om man ska gissa, så blir nog en del av produktionen deras egenutvecklade arkitektur på ARM X ihop med Radeon grafik.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

AMD var snabbare än Intel ett tag men det förändrades sen, blir lite svårt att jämföra cpuer som kostar upp till en 5e del av Intels modeller. Men Intel har inte varit herre på täppan hela tiden, Amd tom tillverkade deras cpuer ett tag. Men ibland är det väldigt svårt att motivera prisskillnaden som var på den tiden med tex Athlon2, jag hade min 965BE tills för bara några år sedan och nu mef Ryzen och Intels problem med krympning av nodarna. Dom kanske för en AMD dvs byter ut vissa beslutsfattare och har nån ny arkitektur på G? Tänk på att Amd har sagt att dom inte siktar på att vara absolut snabbast men om dom behåller prissättningen så kommer Amd att ta över ännu mer+ att dom har alla konsolerna. Tror att det är stora pengar att hämta där. Måste finnas en bra anledning till att dom väljer Amd och inte Intel, tror inte att det bara handlar om priset. Men all konkurrens är bra för oss konsumenter iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Måste finnas en bra anledning till att dom väljer Amd och inte Intel, tror inte att det bara handlar om priset.

AMD kan leverera CPU+GPU-prestanda på helt andra nivåer än Intel kan.
Att köra Intel CPU + Nvidia grafik kommer inte i närheten av lika bra paketpris.

Ska bli intressant att se hur Nvidias ARM-CPUer ser ut om 5 år...

Permalänk

A det går undan just nu och Amd som nästan var uträknade har passerat Intel enligt mig iaf, är irriterad på mig själv att jag inte köpte Amd aktier när jag fick mitt arv 1 år innan Ryzen släpptes. Hade blivit en fin avkastning och dom har ju sitt avtal med TSMC medan Intel får nöja sig med en större nod hos dom. Det var ganska otippat att dom skulle vända sig till TSMC anser jag en jag är inte jätte påläst men hänger med i tekniknyheterna iaf.
Sen har vi ju även Snapdragon, ska bli kul och se om dom kan hitta på något utöver sina Arm eller så blir Arm kanske framtiden?
Apple ska ju tillverka egna arm cpuer, det kanske är den vägen at gå iaf för laptops, skulle bli grym batteritid iaf ihop med en oled tex. Men tycker att marknaden för halvledare har varit väldig oförutsägbar senaste åren. Vi behöver bra prissatta gpuer också, tycker inte att en 16åring tex ska behöva hosta upp 5k försatt kunna spela på ultra, jag minns när Half-Life släpptes med på den tiden fantastisk AI och det snyggaste spelet jag hade sett fram till dess och som står sig än.
Det var väldigt bra optimerat för jag spelade det på en Amd k6-2 300mhz(om jag minns rätt) och ett Matrox G600 har jag för mig det hette, det hade har jag för mig 32mb minne och agp anslutning.
Har för ramminnet låg på 64-128mn per sticka.
Och det gick alldeles utmärkt att spela HL med det, önskar att dom hade gjort en fortsättning, har spelar alla spelen+expansioner bla opposing force, saknar tiderna dör du kunde käpa en dator för samma pengar som en ny gpu!